Gå ur a-kassa och fack

Alla fack förhandlar inte lön, mitt fack brukar ha procentlös löneökning. Utan det är upp till mig...
De stora facken förhandlar löner i de stora branscherna, de andra arbetsgivarna håller ett öga på var de lönenivåerna hamnar och vad som är normala villkor.

Mitt fack förhandlar definitivt inte min lön (jag fyller inte ens i statistiken på vad jag har). Min arbetsgivare är inte ens ansluten till äh sådant så har aldrig ens pratat med något fack. Men vi får ändå oss tillgodo det som är "normalt" och det som är normalt är det som stora fack förhandlar fram.

Om sämre villkor blir normalt för att facken krymper eller försvinner så är det vad vi får, det minsta möjliga som individen kan försöka krama ur min arbetsgivare personligen med näbbar och klor tillsammans med det minsta möjliga som staten tillåter innan det blir slaveri.
 
Senast ändrad:
De stora facken förhandlar löner i de stora branscherna, de andra arbetsgivarna håller ett öga på var de lönenivåerna hamnar.

Mitt fack förhandlar definitivt inte min lön (jag fyller inte ens i statistiken på vad jag har). Min arbetsgivare är inte ens ansluten till äh sådant så har aldrig ens pratat med något fack. Men vi får ändå oss tillgodo det som är "normalt" och det som är normalt är det som stora fack förhandlar fram.
Mitt löneavtal är nivå- och sifferlöst, det enligt avtalet mellan arbetsgivare och fack
 
Här ett exempel på att facket fortfarande behövs. Inte ens offentlig verksamhet kan sköta sig. Detta är min fd arbetsplats och jag kan säga så här. Det är mycket värre än vad som framkommit i alla artiklar plus att det rör fler verksamheter än den som artikeln handlar om. Dock har dessa personer valt att gå vidare till andra arbetsgivare och inte strida.

https://www.na.se/2022-02-10/kanslosamt-nar-erik-fick-offentlig-ursakt-av-orebros-politiker

/Lizzie
 
Fast för det krävs ju att facket faktiskt gör någonting och aktivt jobbar. Just nu har jag inte den känslan om något fackförbund faktiskt. Jag hade gladeligen gått igenom räkenskaperna för alla förbund och kollat vart pengarna tar vägen, för det är ju knappast tillbaka till medlemmarna. Och sen är det den ena skandalen efter den andra med fackförbund på strippklubbar etc.
Ja då har vi väl bara olika uppfattning då? Eftersom jag tycker de verkar jobba. Journalistfacket tex verkar aktivt försöka motarbeta en hel del elände och märks då i media. (transport, bygg, jordbruk, lärarfacken, sjukvård, det har varit artiklar om de alla senaste åren vad jag sett och jag läser ändå tidningarna alldeles för dåligt.)

Att skandaler dyker upp är ju faktiskt en helt annan sak, det är ju det att journalister jobbar helt enkelt och gräver fram dem och det är bra. Självklart är det bra om sådant upptäcks. Men jag vet inte varför man skulle tycka att det är just facken som skulle stå för skandaler bara till skillnad från näringsliv och politiker. När verksamheter inte genomlysts på ett tag så verkar det växa spindelväv i vrårna, titta bara på skogsstyrelsen. Så skakar man lite på det och spindlarna faller ur, ibland bryr sig folk och städar ibland kryper de väl bara tillbaka igen.
 
Ja då har vi väl bara olika uppfattning då? Eftersom jag tycker de verkar jobba. Journalistfacket tex verkar aktivt försöka motarbeta en hel del elände och märks då i media. (transport, bygg, jordbruk, lärarfacken, sjukvård, det har varit artiklar om de alla senaste åren vad jag sett och jag läser ändå tidningarna alldeles för dåligt.)

Att skandaler dyker upp är ju faktiskt en helt annan sak, det är ju det att journalister jobbar helt enkelt och gräver fram dem och det är bra. Självklart är det bra om sådant upptäcks. Men jag vet inte varför man skulle tycka att det är just facken som skulle stå för skandaler bara till skillnad från näringsliv och politiker. När verksamheter inte genomlysts på ett tag så verkar det växa spindelväv i vrårna, titta bara på skogsstyrelsen.

Jag vet att facket jobbar hårt med viktiga frågor gällande mitt yrke. Så det är nog olika hur mycket man väljer att sätta sig in i vad som pågår också, och hur engagerad man är i sitt "yrke" - samt olika för olika fack.

Det är också väldigt olika har jag uppfattat vad fack och a-kassa kostar, vilket också spelar roll för om man tycker det är värt medlemskapet eller inte.
 
Jag vet att facket jobbar hårt med viktiga frågor gällande mitt yrke. Så det är nog olika hur mycket man väljer att sätta sig in i vad som pågår också, och hur engagerad man är i sitt "yrke" - samt olika för olika fack.

Det är också väldigt olika har jag uppfattat vad fack och a-kassa kostar, vilket också spelar roll för om man tycker det är värt medlemskapet eller inte.
Jo jag tex är ju sjukt oengagerad i hela frågan, men läser ju tidningarna ibland typ, men lyckas ändå stöta på artiklar där facken agerar. Och har inte lyckats missa att svenska lönerna förhandlas mellan facken och arbetsgivarna, till skillnad från i många andra länder och att vi drar mycket nytta av det.

Jag menar på riktigt tex SAS och facken för piloter och annan flygpersonal sitter ju och förhandlar i dagar om lönerna. Det är ett så stort jobb att det finns heltidsanställda jurister på båda sidor som bara ägnar sig åt sådant.

(Sedan att jag inte har den blekaste aning om vad just mitt fack håller på med är en annan sak. Byter namn är väl en grej, heter något jättefult och helt omöjligt att minnas just nu, från att ha hetat något totalt rimligt.)

(äh försöker skriva det här i alla fall, om man tar rent vad man hört vad de gör skvallervägen så är det för arbetsgivarnas sida ett väldigt hårt jobb att förhandla med facket... bara en sådan sak...)
 
Senast ändrad:
Det är också väldigt olika har jag uppfattat vad fack och a-kassa kostar, vilket också spelar roll för om man tycker det är värt medlemskapet eller inte.
Så är det verkligen. På min arbetsplats tycker jag inte att det lönar sig längre. Speciellt inte när jag ser på lönelistan att de som är oorganiserade får större löneförhöjning än de som inte är med. Och då jobbar jag statligt.

Helt plötsligt är de där hundralapparna inget värda till facket eftersom det ju uppenbarligen lönar sig att inte vara med.
 
Jag tror inte jag tjänar direkt lönemässigt på att vara med i facket jämfört med att inte vara med. Inte här och nu, kortsiktigt, alla fall. Jag är också dålig på att nyttja rabatterna som ges. För mig är nog snarare frågan om jag vill ha kvar fackförbund som grej på arbetsmarknaden, och det vill jag. Och om ingen är med i facken så kommer de inte finnas, så alltså är jag med.
 
Så är det verkligen. På min arbetsplats tycker jag inte att det lönar sig längre. Speciellt inte när jag ser på lönelistan att de som är oorganiserade får större löneförhöjning än de som inte är med. Och då jobbar jag statligt.

Helt plötsligt är de där hundralapparna inget värda till facket eftersom det ju uppenbarligen lönar sig att inte vara med.
Jag ser inte det som en personlig sak för mig mitt och mina utan som en allmän sak för hela arbetsmarknaden. Om alla går ur facken så kommer lönerna och villkoren i Sverige påverkas negativt i allmänhet vilket till slut drabbar mig ganska hårt.

Men självklart om det var så att min statliga arbetsplats konsekvent gav högre löner till de som inte är med i facket skulle jag nog också börja undra. Kunde vara värt att fråga facket varför de har förhandlat så illa eller arbetsgivaren vad deras strategi beror på. Antagligen finns någon idiotisk förklaring som kan vara kul att veta.

Det vanliga är ju dock tydligen att facket förhandlar allas löner på arbetsplatsen, även de som inte är anslutna.
 
Senast ändrad:
Jag ser inte det som en personlig sak för mig mitt och mina utan som en allmän sak för hela arbetsmarknaden. Om alla går ur facken så kommer lönerna och villkoren i Sverige påverkas negativt i allmänhet vilket till slut drabbar mig.

Men självklart om det var så att min statliga arbetsplats konsekvent gav högre löner till de som inte är med i facket skulle jag nog också börja undra. Kunde vara värt att fråga facket varför de har förhandlat så illa.

Om arbetsplatsen systematiskt ger icke-fackanslutna högre löner eller bättre lönerevisioner är det mer i görningen än att facket har förhandlat illa.
 
Om arbetsplatsen systematiskt ger icke-fackanslutna högre löner eller bättre lönerevisioner är det mer i görningen än att facket har förhandlat illa.
Jo såklart men jag ville välja att försöka vara lite milt nyfiken och fundera över missförstånd. Det är ju trots allt ett statligt bolag? (Kan ju vara så att de bästa som fått högst lön känner sig trygga och går ur facket och lämnar de lite mindre bästa i knipan eller något också.)

Men det är ju också ett sätt att formulera en fråga på som kanske gör facket nyfiket på situationen.

Det "vanliga" i många branscher är väl att facket försöker försvara ej anslutna mot en lägre lön för att förhindra lönedumpning.
 
Jag är med. I mitt medlemsskap finns försäkringar och förmåner som jag annars hade tecknat separat så det jämnar ut sig. Bla ett efterlevnadskydd och jag fick fantastisk hjälp genom en annan av deras försäkringar när mitt barn blev sjukt på en utomlandsresa. Då ville varken reseförsäkring eller hemförsäkring gå in.

Jag stannar i facket.
 
På mitt jobb går facket på alla hot arbetsgivaren ger, de knorrar lamt när arbetsgivaren kommer på något helt åt fanders och sen när medlemmarna ifrågasätter beslut som facken de facto godkänt är svaret alltid:
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Deras medlemsantal har sjunkit kraftig för varje år. Konstigt va?
 
Jag har erfarenhet av att sitta med i både avdelningsstyrelse och klubbnivå i ett av de största facken inom staten. Tidigare erfarenhet från kommunal nivå (både vision och kommunal, det ena på sektionsnivå det vill säga nivån över klubb/arbetsplatsnivå). Man gör som man vill om man inte är med i facket, men att säga att de som sitter i styrelser inom facklig verksamhet inte jobbar är tammefan en skymf, vi och de sliter fan arslet av oss för att arbeta med att avtal, regler och lagar hålls, att löneavtalet blir okej och arbetsförmånerna inte blir sämre än de är i dagsläget utan försöker höjas (för tro mig, många arbetsgivare vill gärna gå tillbaka till 70-talet med förslag som nog den som inte är insatt i baxnar).
Sedan har vi dessa - ursäkta mig - gnällfi**or, män som kvinnor, som inte ser vad facket faktiskt gör utan gnäller hit och dit på saker som facket oftast inte kan styra över vilket de hade haft insikt i om de varit det minsta lilla belästa om vad facket är. Under mina tio år som fackligt förtroendevald är det möjligen fika, kanske någon middag i samband med stora stämmor som jag blivit bjuden på, men det har också varit oerhört hårt jobb för att arbetsgivarna inte ska få allt som de vill, vilket de utan problem kunnat göra om inte facket funnits. Men fester och jippon? Nä, det existerar inte för de allra flesta av oss som är fackligt förtroendevalda. Det är bra när det kommer fram men att tro att det är någon slags kutym för oss allihopa är ju både naivt, korkat och faktiskt jävligt respektlöst.

Jag kan dock med den insikten jag har i Sveriges största statliga fack lova er som jobbar statligt att ni har haft jävligt mycket fördelar av det som det facket jobbat igenom, vare sig ni vill se det eller inte. Att då sitta och hävda att vi som sitter i styrelser inte jobbar - alltså det är en sådan skymf så det finns inte. Gå ur kan man liksom göra ändå om det är så utan att sitta och säga att facket minsann inte jobbar och därmed visa hur dåligt påläst man är.

Folk får som sagt göra som de vill. I vårt fall, fortfarande en av Sveriges statliga myndigheter, kan vi se tydligt att de som är med i facket nu när ralsen börjar bli klar har fått flera hundra mer i lön än de som inte är med, jag vet flera myndigheter som det ser likadant ut på så gäller det en enskild arbetsplats är det väl kanske snarare så att de som inte är med i facket kanske jobbar bättre än de som är medlemmar helt enkelt, så kan det ju faktiskt också vara, eller hur?
 
Jag har erfarenhet av att sitta med i både avdelningsstyrelse och klubbnivå i ett av de största facken inom staten. Tidigare erfarenhet från kommunal nivå (både vision och kommunal, det ena på sektionsnivå det vill säga nivån över klubb/arbetsplatsnivå). Man gör som man vill om man inte är med i facket, men att säga att de som sitter i styrelser inom facklig verksamhet inte jobbar är tammefan en skymf, vi och de sliter fan arslet av oss för att arbeta med att avtal, regler och lagar hålls, att löneavtalet blir okej och arbetsförmånerna inte blir sämre än de är i dagsläget utan försöker höjas (för tro mig, många arbetsgivare vill gärna gå tillbaka till 70-talet med förslag som nog den som inte är insatt i baxnar).
Sedan har vi dessa - ursäkta mig - gnällfi**or, män som kvinnor, som inte ser vad facket faktiskt gör utan gnäller hit och dit på saker som facket oftast inte kan styra över vilket de hade haft insikt i om de varit det minsta lilla belästa om vad facket är. Under mina tio år som fackligt förtroendevald är det möjligen fika, kanske någon middag i samband med stora stämmor som jag blivit bjuden på, men det har också varit oerhört hårt jobb för att arbetsgivarna inte ska få allt som de vill, vilket de utan problem kunnat göra om inte facket funnits. Men fester och jippon? Nä, det existerar inte för de allra flesta av oss som är fackligt förtroendevalda. Det är bra när det kommer fram men att tro att det är någon slags kutym för oss allihopa är ju både naivt, korkat och faktiskt jävligt respektlöst.

Jag kan dock med den insikten jag har i Sveriges största statliga fack lova er som jobbar statligt att ni har haft jävligt mycket fördelar av det som det facket jobbat igenom, vare sig ni vill se det eller inte. Att då sitta och hävda att vi som sitter i styrelser inte jobbar - alltså det är en sådan skymf så det finns inte. Gå ur kan man liksom göra ändå om det är så utan att sitta och säga att facket minsann inte jobbar och därmed visa hur dåligt påläst man är.

Folk får som sagt göra som de vill. I vårt fall, fortfarande en av Sveriges statliga myndigheter, kan vi se tydligt att de som är med i facket nu när ralsen börjar bli klar har fått flera hundra mer i lön än de som inte är med, jag vet flera myndigheter som det ser likadant ut på så gäller det en enskild arbetsplats är det väl kanske snarare så att de som inte är med i facket kanske jobbar bättre än de som är medlemmar helt enkelt, så kan det ju faktiskt också vara, eller hur?
Och jag tänker intyga, som hört om den andra sidan av det hela (jurister som sitter för arbetsgivarna) att det arbetas som sjutton. Det arbetas ju som sagt så mycket att arbetsgivaren (de stora) behöver heltidsanställda för sin sida av det och arbetsgivarorganisationer.

En arbetsgivarorganisation är arbetsgivarnas motsvarighet till facket. Syftet med arbetsgivarorganisationer är att arbetsgivarna går samman och organiserar sig för att möta de krav som fackförbunden har.

Svenskt Näringsliv​

Svenskt Näringsliv är Sveriges största arbetsgivarorganisation för privata arbetsgivare. Svenskt Näringsliv har 50 medlemsorganisationer som i sin tur representerar 60 000 medlemsföretag. Organisationen arbetar med opinionsbildning och kunskapsspridning. Svenskt Näringsliv ansvarar för frågor som är av gemensamt intresse för alla företag.

https://www.verksamt.se/driva/anstalla/kollektivavtal-och-arbetsmiljo/arbetsgivarorganisationer

En arbetsgivarorganisation är en organisation där olika arbetsgivare går samman för att företräda sina intressen gentemot arbetstagarna. Den tyngsta arbetsgivarorganisationen för privata arbetsgivare i Sverige är Svenskt Näringsliv (bildat genom sammanslagning av Sveriges Industriförbund och Svenska Arbetsgivareföreningen). Den största arbetsgivarorganisationen inom Svenskt Näringsliv är Almega, arbetsgivarorganisationen för tjänsteföretag.

Arbetsgivarnas organisationsgrad i Sverige[redigera | redigera wikitext]​

År 2018 arbetade 90 procent av alla anställda i Sverige hos arbetsgivare anslutna till en arbetsgivarorganisation.[1] Inom privat sektor var arbetsgivarnas organisationsgrad mätt på detta sätt 83 procent och i offentlig 100 procent.

Kollektivavtal[redigera | redigera wikitext]​

På de flesta arbetsplatser i Sverige finns kollektivavtal. Det är ett skriftligt avtal mellan fackförening och arbetsgivare som reglerar löner, anställningsvillkor och andra förhållanden på arbetsplatsen.

(och juristerna som förhandlar för arbetsgivarorganisationerna är såklart anslutna till facket själva som ska förhandla om deras löner mot de organisationerna. typ Akavia)
 
Senast ändrad:
De flesta som är med i facket hos oss tror jag ändå har individuellt lönesamtal med sin chef, det är valfritt om man vill att facket förhandlar åt en eller om man tycker man gör det bättre själv.
 
Jag har erfarenhet av att sitta med i både avdelningsstyrelse och klubbnivå i ett av de största facken inom staten. Tidigare erfarenhet från kommunal nivå (både vision och kommunal, det ena på sektionsnivå det vill säga nivån över klubb/arbetsplatsnivå). Man gör som man vill om man inte är med i facket, men att säga att de som sitter i styrelser inom facklig verksamhet inte jobbar är tammefan en skymf, vi och de sliter fan arslet av oss för att arbeta med att avtal, regler och lagar hålls, att löneavtalet blir okej och arbetsförmånerna inte blir sämre än de är i dagsläget utan försöker höjas (för tro mig, många arbetsgivare vill gärna gå tillbaka till 70-talet med förslag som nog den som inte är insatt i baxnar).
Sedan har vi dessa - ursäkta mig - gnällfi**or, män som kvinnor, som inte ser vad facket faktiskt gör utan gnäller hit och dit på saker som facket oftast inte kan styra över vilket de hade haft insikt i om de varit det minsta lilla belästa om vad facket är. Under mina tio år som fackligt förtroendevald är det möjligen fika, kanske någon middag i samband med stora stämmor som jag blivit bjuden på, men det har också varit oerhört hårt jobb för att arbetsgivarna inte ska få allt som de vill, vilket de utan problem kunnat göra om inte facket funnits. Men fester och jippon? Nä, det existerar inte för de allra flesta av oss som är fackligt förtroendevalda. Det är bra när det kommer fram men att tro att det är någon slags kutym för oss allihopa är ju både naivt, korkat och faktiskt jävligt respektlöst.

Jag kan dock med den insikten jag har i Sveriges största statliga fack lova er som jobbar statligt att ni har haft jävligt mycket fördelar av det som det facket jobbat igenom, vare sig ni vill se det eller inte. Att då sitta och hävda att vi som sitter i styrelser inte jobbar - alltså det är en sådan skymf så det finns inte. Gå ur kan man liksom göra ändå om det är så utan att sitta och säga att facket minsann inte jobbar och därmed visa hur dåligt påläst man är.

Folk får som sagt göra som de vill. I vårt fall, fortfarande en av Sveriges statliga myndigheter, kan vi se tydligt att de som är med i facket nu när ralsen börjar bli klar har fått flera hundra mer i lön än de som inte är med, jag vet flera myndigheter som det ser likadant ut på så gäller det en enskild arbetsplats är det väl kanske snarare så att de som inte är med i facket kanske jobbar bättre än de som är medlemmar helt enkelt, så kan det ju faktiskt också vara, eller hur?
Är det för att facket är så bra som gör att barnmorskor säger upp sig?

Säger inte att alla fack är dåliga men alla är inte bra. Finns både och.
 
Är det för att facket är så bra som gör att barnmorskor säger upp sig?

Säger inte att alla fack är dåliga men alla är inte bra. Finns både och.
Jag är helt säker på att de som sitter i facket hos er jobbar och sliter arslet av sig också. Det som ni verkar glömma är att det finns en motpart. Som många gånger om det inte gäller rena lagöverträdelser har veto. Du borde kanske fråga arbetsgivaren den frågan istället?
 
Jag är helt säker på att de som sitter i facket hos er jobbar och sliter arslet av sig också. Det som ni verkar glömma är att det finns en motpart. Som många gånger om det inte gäller rena lagöverträdelser har veto. Du borde kanske fråga arbetsgivaren den frågan istället?
Jag tillhör inte samma fackförbund som barnmorskorna gör.
Om nu barnmorskorna inte tillhör if metall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 520
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig...
2
Svar
23
· Visningar
2 162
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 353
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp