Bukefalos 28 år!

Byta färg

Askur

Trådstartare
En liten funderare här. Är det möjligt att en valp kan byta färg när det blir äldre?
Våran nuvarande tik var beige när hon föddes men har under veckornas gång blivit allt mer grå.
I ansiktet är hon grå på hela nosen och uppemot ögonen. På ryggen, halsen och bröstet har hon gråa fläckar och även gråa inslag lite här och var. Svansen är helt grå. Pappan är beige och mamman är grå.

Vad tror ni? Kan det vara så att hon kommer byta färg eller åtminstone lägga på sig mer grått?
 
En liten funderare här. Är det möjligt att en valp kan byta färg när det blir äldre?
Våran nuvarande tik var beige när hon föddes men har under veckornas gång blivit allt mer grå.
I ansiktet är hon grå på hela nosen och uppemot ögonen. På ryggen, halsen och bröstet har hon gråa fläckar och även gråa inslag lite här och var. Svansen är helt grå. Pappan är beige och mamman är grå.

Vad tror ni? Kan det vara så att hon kommer byta färg eller åtminstone lägga på sig mer grått?
Ja visst kan de ändra färg med åldern :). Men jag har noll koll på anlagen i din ras, så jag vet inte vad beige och grå egentligen är för färger.
 
Visst kan hundarna byta färg! Inom min ras är det jättevanligt, framförallt när hundarna är grizzlefärgade verkar det som. Annars är det vanligaste att de är en färg på sommaren och en mörkare eller ljusare nyans på vintern.

Här är vad som kallas grizzle på saluki, finns i en enorm mängd nyanser. Färgen kan säkert kallas för annat på andra raser, vet att den som exempel kallas "domino" på afghanhund.
46125_1343671175.jpg
 
min svarta pudel är numer gråsjaskig i färgen. min schäfer/vit herde var beige som valp och hade en tunn linje längs ryggraden. numer så är hon grå över hela ryggen
 
En liten funderare här. Är det möjligt att en valp kan byta färg när det blir äldre?
Våran nuvarande tik var beige när hon föddes men har under veckornas gång blivit allt mer grå.
I ansiktet är hon grå på hela nosen och uppemot ögonen. På ryggen, halsen och bröstet har hon gråa fläckar och även gråa inslag lite här och var. Svansen är helt grå. Pappan är beige och mamman är grå.

Vad tror ni? Kan det vara så att hon kommer byta färg eller åtminstone lägga på sig mer grått?

Det beror helt på ras, typ av päls osv. Berätta mer om hunden så är det lättare att veta hur färgen kommer ändras :)
Min ras har i stort sett samma färg/färgteckning som vuxna som dom har som valpar. En del raser kan födas nästan svarta och ljusna massor som vuxna, andra kan mörkna istället. Mycket beror som sagt på vilken ras det är.
 
I min ras ändrar de färg rätt mycket! Beroende på vilken färg de har då, min black and tan har ju inte direkt ändrat sig men den vi hade innan som var röd fawn var grå när han föddes och ändrade sig jättemycket.
 
Fawn verkar kunna betyda väldigt olika färg beroende på hundras? I min ras är det brun med blekanlag medan blåa väl alltid är svarta med blekanlag? Kelpies kan alltså inte vara "blue fawn" eftersom de inte kan vara bruna och svarta samtidigt. Men färgen är förvillande lik!

Rios brorsa som är fawnfärgad
1146608_10151881265007150_2145357239_n.jpg
 
Fawn verkar kunna betyda väldigt olika färg beroende på hundras? I min ras är det brun med blekanlag medan blåa väl alltid är svarta med blekanlag? Kelpies kan alltså inte vara "blue fawn" eftersom de inte kan vara bruna och svarta samtidigt. Men färgen är förvillande lik!

Rios brorsa som är fawnfärgad
1146608_10151881265007150_2145357239_n.jpg

Fawn som färg betyder ju egentligen sandfärgad, alltså ljust gul.
Den färgen jag ville gissa på TS hund är den, för mig, klassiska amstaff-färgen med övervuxna tantecknen likt salukins grizzle-färg som jag vill kalla sobel men dom verkar inte ha bestämt sig för om de heter sobel eller inte.

Typ blå sobel istället för svart.
Denna hunden kallar dom för sobel/"smut".
DiluteSableSmut.jpg

Ärligt lånad bild från pitbullforum.com

Kelpien skulle jag vilka kalla för silver :D

/Trött.
 
Fawn verkar kunna betyda väldigt olika färg beroende på hundras? I min ras är det brun med blekanlag medan blåa väl alltid är svarta med blekanlag? Kelpies kan alltså inte vara "blue fawn" eftersom de inte kan vara bruna och svarta samtidigt. Men färgen är förvillande lik!

Bruna och svarta samtidigt kan dom ju vara då det finns black and tan ;)

Däremot är fawn hos kelpie mer åt det blåaktiga hållet enligt mig, som jämför med fawn hos shar-pei (som är detsamma som färgen hos mops) :) Min uppfödare fick några fawn WK och dom såg sjukt kul ut i färgen, men för mig är dom inte fawn alls - även om det heter så i den rasen:D
Blue fawn hos shar-pei förresten, är mopsgula hundar med blå mask istället för svart. Det är supersvårt när olika raser har olika namn för färger :down:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 276
Senast: Targa
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 302
Senast: fio
·
Däggdjur Min underbara kaninflicka har fått sin mkt efterlängtade kull på 5 st helt underbara individer. Men jag är inte så duktig på detta med...
Svar
5
· Visningar
1 280
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp