Behöver goda råd - valpköp och HD-index

Targa

Trådstartare
Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan. Jag vill ha en lagom aktiv och träningsvillig hund.

Kull nr 1: utställningsmeriterade föräldrar, båda HD A med index över 100, tiken aktiv och framåt - men valparna har en färg/färgteckning som jag inte är speciellt förtjust i.

Kull nr 2: pappan utställningsmeriterad, mamman utställd med VG. Pappan aktiv och framåt, tiken lite mer självständig. Samtliga valpar med precis den färg/färgteckning som jag gillar skarpt.
Men - så var det detta med HD-index; pappan har HD A med index 108 (inga problem där alltså), men mamman har HD B/C med index 84.

Jag ska träffa valparna om tre veckor, och förnuftet säger mig att det är från kull 1 jag ska välja en tikvalp. Men - om jag nu faller pladask för en valp i kull 2 - hur stor är risken då för framtida problem med tanke på tikens HD-index? Någon som vågar sig på att ge mig ett råd? Gör jag ett för stort problem av det?
 
Nu vet jag inte vilken ras det gäller men Schäfer och jag tror även Rottis har i Sverige och Danmark en rekomendation på ett index över hundra men i andra länder som tex Tyskland vill man ha ett så lågt index som möjligt.
Detta gör att om det finns hundar i stamtavlan från ett land med lågt index så blir indexet i svenska ögon sämre.

Det är skit att vi inte kan ha ett och samma indexprogram.

Oavsett skulle jag aldrig para el köpa efter en c-höft om det inte var en ras med liten avelsbas.
 
Nu vet jag inte vilken ras det gäller men Schäfer och jag tror även Rottis har i Sverige och Danmark en rekomendation på ett index över hundra men i andra länder som tex Tyskland vill man ha ett så lågt index som möjligt.
Detta gör att om det finns hundar i stamtavlan från ett land med lågt index så blir indexet i svenska ögon sämre.

Det är skit att vi inte kan ha ett och samma indexprogram.

Oavsett skulle jag aldrig para el köpa efter en c-höft om det inte var en ras med liten avelsbas.
Det gäller dansksvensk gårdshund, så svenska index. Vet inte om man räknar dsg:s avelsbas som liten dock?
 
Det gäller dansksvensk gårdshund, så svenska index. Vet inte om man räknar dsg:s avelsbas som liten dock?

Eftersom du har två kullar att välja på så hade iaf jag aldrig valt en speciell färg före bra statistik.
För mig som uppfödare är det självklart att välja den utan c-höft och ett bra index.
En bra hund har ingen färg och du kommer älska den hunden lika högt oavsett färg. Jag hade inte chansat på ett dåligt index. De har satt ihop indexet av en annledning.
 
Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan. Jag vill ha en lagom aktiv och träningsvillig hund.

Kull nr 1: utställningsmeriterade föräldrar, båda HD A med index över 100, tiken aktiv och framåt - men valparna har en färg/färgteckning som jag inte är speciellt förtjust i.

Kull nr 2: pappan utställningsmeriterad, mamman utställd med VG. Pappan aktiv och framåt, tiken lite mer självständig. Samtliga valpar med precis den färg/färgteckning som jag gillar skarpt.
Men - så var det detta med HD-index; pappan har HD A med index 108 (inga problem där alltså), men mamman har HD B/C med index 84.

Jag ska träffa valparna om tre veckor, och förnuftet säger mig att det är från kull 1 jag ska välja en tikvalp. Men - om jag nu faller pladask för en valp i kull 2 - hur stor är risken då för framtida problem med tanke på tikens HD-index? Någon som vågar sig på att ge mig ett råd? Gör jag ett för stort problem av det?
Jag hade helt sorterat bort kull 2.
 
Jag hade varit mer skeptisk över att tikens främsta merit (?) är ett VG på utställning..? Varför avla på en sån hund?
Till och med min fula hund har lyckats få ett excellent...
 
Jag funderar över vad som menas med att tiken till kull 2 är "lite mera självständig".
Är hon rädd eller reserverad?
Kull 1 känns som ett självklart val.
 
Jag hade varit mer skeptisk över att tikens främsta merit (?) är ett VG på utställning..? Varför avla på en sån hund?
Till och med min fula hund har lyckats få ett excellent...
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om utställningsresultat, men jag är benägen att hålla med dig. Sen är jag lite dåligt uppdaterad på vad ett VG egentligen innebär. Det är cirkus 20 år sedan jag var aktiv i utställningsringen, och jag har inte riktigt lyckats lära mig hur/om man kan jämföra de gamla "betygen" med de nuvarande. Kan ett VG jämställas med en 2:a öppen klass - eller?
 
Jag funderar över vad som menas med att tiken till kull 2 är "lite mera självständig".
Är hon rädd eller reserverad?
Kull 1 känns som ett självklart val.
Enligt uppfödaren så är det en hund som "går sin egen väg". Inte reserverad eller svår, på något sätt, men tycker om att gå på egna upptäcksfärder - hur man nu ska tolka det...
Jag har inte träffat någon av tikarna än, det blir först om tre veckor när jag ska välja valp. Förhoppningsvis får jag en bra bild av båda tikarna då (finns hos samma uppfödare)
 
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om utställningsresultat, men jag är benägen att hålla med dig. Sen är jag lite dåligt uppdaterad på vad ett VG egentligen innebär. Det är cirkus 20 år sedan jag var aktiv i utställningsringen, och jag har inte riktigt lyckats lära mig hur/om man kan jämföra de gamla "betygen" med de nuvarande. Kan ett VG jämställas med en 2:a öppen klass - eller?
Ja, typ.
Jag kan ju tycka att på en ras där det inte finns nåt större meriteringskrav (som jaktprov eller bruksprov tex) ska iaf leder vara bra och hunden ska se rastypisk ut för att gå i avel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ..och det här stället är väl förmodligen det absolut dummaste stället man kan be om sådana här råd på :devil: Nej, men till saken...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 842
Senast: MikaTela
·
Hundavel & Ras Jag ska iväg och titta på valpar :love: och skulle behöva lite goda råd. Dels får ni gärna strössla med allmänna råd på vad jag ska...
2
Svar
20
· Visningar
4 608
Hundavel & Ras Ja då har vi kommit så långt att vi bestämt oss för ras och träffat flera olika uppfödare. Uppfödare A är mycket erfaren och välkänd...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 338
Övr. Hund Jag håller på att bli galen! Vi ska köpa boxervalp i vår/sommar och jag håller på att försöka hitta en seriös kennel. Men ju mer jag...
Svar
11
· Visningar
2 543
Senast: towe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp