Behöver goda råd - valpköp och HD-index

En nyfiken fråga. Har DSG över huvudtaget problem med HD? Alltså rent faktisk artros, smärta osv. Det är ju inte precis en tung ras. Upplever bitvis att HD-rtg är ett något skevt mätinstrument på vissa raser. Men å andra sidan är ju hundar rätt bra på att dölja smärta, så...
Det är bara en fråga av nyfikenhet, min ras HDrtgas inte generellt, så jag har inte satt mig in i resonemanget kring HD hos mindre tunga hundar.
Jag har visserligen haft dsg i över 20 år, men jag har inte varit speciellt aktiv i dsg-kretsar, så jag vågar inte svara på din fråga. Men jag har i alla fall aldrig träffat någon som haft (fysiska) problem.

Att HD-röntga hundar som ska användas i avel tror jag dock är standard idag, och rasklubben har ju sina rekommendationer för det.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag har visserligen haft dsg i över 20 år, men jag har inte varit speciellt aktiv i dsg-kretsar, så jag vågar inte svara på din fråga. Men jag har i alla fall aldrig träffat någon som haft (fysiska) problem.

Att HD-röntga hundar som ska användas i avel tror jag dock är standard idag, och rasklubben har ju sina rekommendationer för det.
Det är väl standard att HD-röntga, men precis som Laa skriver, så är iallafall inte Norbergs vinkel utvecklad för så små hundar som DSG. Små raser riskerar att missgynnas av det som jag har förstått det.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
En nyfiken fråga. Har DSG över huvudtaget problem med HD? Alltså rent faktisk artros, smärta osv. Det är ju inte precis en tung ras. Upplever bitvis att HD-rtg är ett något skevt mätinstrument på vissa raser. Men å andra sidan är ju hundar rätt bra på att dölja smärta, så...
Det är bara en fråga av nyfikenhet, min ras HDrtgas inte generellt, så jag har inte satt mig in i resonemanget kring HD hos mindre tunga hundar.

Vet inte om de har faktiska problem, men de finns många med dåliga höfter enligt HD-röntgen så det är väldigt därför de röntgas.
Min ras är något mindre än DSG, röntgas i regel inte men jag hade ändå inte köpt en hund med sämre än B-höfter, detta också för att jag vill kunna träna och tävla i alla sporter utan att riskera att "förstöra" hunden.
Ja, jag vet att det finns stora hundar med HD D som tävlar i klass 3 agility, men JAG skulle inte vilja utsätta min hund för det.
 
@Targa

Självklart ska du välja bort dålig hälsa. Men inte lika självklart att du ska välja en hund med en färg/utseende du inte gillar; det kommer väl fler kullar?

Jag håller med där. Jag tycker också att hälsa och mentalitet går före färg, men jag hade ändå inte valt en hund vars färg jag inte gillar när det finns chans till att få hela paketet. Men det är ju bara hur jag resonerar!
Ingen av kullarna verkar ju vara något väldigt speciellt, som du väntat på länge? Kan du inte vänta på "rätt" hund då?

Det finns en fantastisk DS-hane som har god hälsa, en fantastiskt mentalitet och jättefina arbetsmeriter. Han hade varit en perfekt hane till min Dahlia. Men, han har inte samma färg som henne och jag är emot blandparningar mellan färgerna då de blir så fruktansvärt fula i färgen. Jag vet att många här inne skulle ge blanka fasen i det men för mig är det ändå viktigt men inte viktigast :)
 
@Targa

Självklart ska du välja bort dålig hälsa. Men inte lika självklart att du ska välja en hund med en färg/utseende du inte gillar; det kommer väl fler kullar?
Fast nu har jag redan letat länge efter ytterligare en tik - och åkt på det ena bakslaget efter det andra (av olika anledningar). Och den kull jag ska titta på nu har föräldrar som jag gärna kan tänka mig att ta en valp efter. Men bestämmer mig gör jag ju inte förrän jag har besökt uppfödare och hälsat på valparna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ..och det här stället är väl förmodligen det absolut dummaste stället man kan be om sådana här råd på :devil: Nej, men till saken...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 842
Senast: MikaTela
·
Hundavel & Ras Jag ska iväg och titta på valpar :love: och skulle behöva lite goda råd. Dels får ni gärna strössla med allmänna råd på vad jag ska...
2
Svar
20
· Visningar
4 608
Hundavel & Ras Ja då har vi kommit så långt att vi bestämt oss för ras och träffat flera olika uppfödare. Uppfödare A är mycket erfaren och välkänd...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 338
Övr. Hund Jag håller på att bli galen! Vi ska köpa boxervalp i vår/sommar och jag håller på att försöka hitta en seriös kennel. Men ju mer jag...
Svar
11
· Visningar
2 543
Senast: towe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp