Behöver goda råd - valpköp och HD-index

Jag kan ju säga så här...jag har aldrig gillat svarta hundar. Och gör det fortfarande inte. Jag tycker inte att svarta schäfrar är snygga...men jag sitter likt förbaskat här med en nästan helsvart trots att jag hade en hel kull att välja ur . Och hon är ju bara bäst :D
 
Ja, typ.
Jag kan ju tycka att på en ras där det inte finns nåt större meriteringskrav (som jaktprov eller bruksprov tex) ska iaf leder vara bra och hunden ska se rastypisk ut för att gå i avel.
Dock så är dsg en väldigt svår ras att döma, enligt en svensk domare. Just pga att de kan skilja sig så mycket, men ändå vara rastypiska. Domaraspiranterna får ofta deltaga på mååånga utställningar för dsg innan de får kläm på det. Sedan så har ju domare olika tycke och smak, ställer man för en annan hade kanske tiken fått excellent.
 
Jag kan ju säga så här...jag har aldrig gillat svarta hundar. Och gör det fortfarande inte. Jag tycker inte att svarta schäfrar är snygga...men jag sitter likt förbaskat här med en nästan helsvart trots att jag hade en hel kull att välja ur . Och hon är ju bara bäst :D
Och jag gillar svarta schäfrar:)

Och om åtta veckor när jag sitter här med en liten nästan helt vit gårdshundsvalp så kommer jag säkert att tycka att hon är jättefin!
 
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om utställningsresultat, men jag är benägen att hålla med dig. Sen är jag lite dåligt uppdaterad på vad ett VG egentligen innebär. Det är cirkus 20 år sedan jag var aktiv i utställningsringen, och jag har inte riktigt lyckats lära mig hur/om man kan jämföra de gamla "betygen" med de nuvarande. Kan ett VG jämställas med en 2:a öppen klass - eller?

Ett VG motsvarar en etta enligt gamla systemet, och excellent är högre än en etta. (Det fick vi lära oss på ringsekreterarutbildningen som jag gick i höstas.) Det är inget fel på varesig very good eller excellent, det är först från Good som det blir dåligt. Personligen tycker jag inte att man ska utesluta en hund ur aveln för att den fått V på utställning.
 
Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan. Jag vill ha en lagom aktiv och träningsvillig hund.

Kull nr 1: utställningsmeriterade föräldrar, båda HD A med index över 100, tiken aktiv och framåt - men valparna har en färg/färgteckning som jag inte är speciellt förtjust i.

Kull nr 2: pappan utställningsmeriterad, mamman utställd med VG. Pappan aktiv och framåt, tiken lite mer självständig. Samtliga valpar med precis den färg/färgteckning som jag gillar skarpt.
Men - så var det detta med HD-index; pappan har HD A med index 108 (inga problem där alltså), men mamman har HD B/C med index 84.

Jag ska träffa valparna om tre veckor, och förnuftet säger mig att det är från kull 1 jag ska välja en tikvalp. Men - om jag nu faller pladask för en valp i kull 2 - hur stor är risken då för framtida problem med tanke på tikens HD-index? Någon som vågar sig på att ge mig ett råd? Gör jag ett för stort problem av det?
 
Själv skulle jag inte välja en valp ur en kombination där en av föräldrarna har anmärkning på höfter och dessutom ett HD-index under rasgenomsnittet. Som någon skrev ovan så har en bra hund ingen speciell färg och jag rekommenderar att man inte hänger upp sig för mycket på färg, även om jag förstår att det finns färger man föredrar framför andra och färger som man rätt och slätt inte gillar. :)
 
Ett VG motsvarar en etta enligt gamla systemet, och excellent är högre än en etta. (Det fick vi lära oss på ringsekreterarutbildningen som jag gick i höstas.) Det är inget fel på varesig very good eller excellent, det är först från Good som det blir dåligt. Personligen tycker jag inte att man ska utesluta en hund ur aveln för att den fått V på utställning.
Tack för förklaring! Jag tyckte det lät lite märkligt om Very Good kunde motsvara 2:a, men det är alltså mer som en slät 1:a - som ju var helt ok enligt gamla systemet.
 
Blev lite tokigt med första inlägget, så försöker igen...

Kull 2 känns ju helt utesluten, eller? :confused:

Förstår det som att båda kullarna är tagna av samma uppfödare, och jag personligen hade faktiskt inte velat stödja någon som avlar på sjuka/defekta hundar - även om man väljer kullen med friska föräldrar. Uppfödaren tjänar ju på det oavsett. Dock förstår jag ju att man inte alltid har möjlighet att vara kräsen. Det är kanske en numerärt liten ras?

Vad gäller färgen/utseendet... Du kan vara alldeles och fullständigt övertygad om att den hund du väljer kommer att vara den vackraste hund du någonsin sett. Så blir det när man älskar sin hund. När jag skulle skaffa min första hund av min ras tyckte jag att de korthåriga med ståndöron och asymmetriska tecken var riktigt jäkla fula... Men eftersom utseendet inte är en urvalspunkt i min ras så har det blivit just ett par såna "fulingar" hos mig. Och det intressanta är att jag nu tycker att just den typen är lite extra snygga. Så kan det gå! ;) Och det allra viktigaste; det spelar ingen roll hur snygg färg din hund har när du sitter och är förtvivlad för att din bästa vän inte mår bra eller du kanske måste ta bort den i förtid. Då skulle du vilja göra vad som helst för att byta hundens (och ditt) lidande mot en annan pälsfärg.
 
Jag hade varit mer skeptisk över att tikens främsta merit (?) är ett VG på utställning..? Varför avla på en sån hund?
Till och med min fula hund har lyckats få ett excellent...
En av mina absoluta favorithanar har fått good på utställning :p (och något excellent)

Själv tycker jag det hade varit vansinne att utesluta en hund ur avel pga att den inte får exellent på utställning. Det är ju långt ifrån alltid som de mest sunda och bra hundarna får bäst omdömen och i vissa raser kan det ju tyvärr vara så illa att det är de osundaste som får exc och de sundare och bättre som får som bäst ett VG.

Att använda utställningar som grund för val av avelshund tror jag är en mycket dålig idé. Bättre då att välja en hund som har bra stamtavla med ovanligare blodslinjer, som är frisk och sund, har dokumenterat bra mentalitet men kanske går uselt på utställningar.
 
En av mina absoluta favorithanar har fått good på utställning :p (och något excellent)

Själv tycker jag det hade varit vansinne att utesluta en hund ur avel pga att den inte får exellent på utställning. Det är ju långt ifrån alltid som de mest sunda och bra hundarna får bäst omdömen och i vissa raser kan det ju tyvärr vara så illa att det är de osundaste som får exc och de sundare och bättre som får som bäst ett VG.

Att använda utställningar som grund för val av avelshund tror jag är en mycket dålig idé. Bättre då att välja en hund som har bra stamtavla med ovanligare blodslinjer, som är frisk och sund, har dokumenterat bra mentalitet men kanske går uselt på utställningar.
Har hunden andra meriter bryr jag mig inte ett dyft om utställning, men i kombination med tråkiga leder och en ras som DSG som inte är särskilt extrem exteriört hade jag funderat över hur seriös kombinationen är.
 
En av mina absoluta favorithanar har fått good på utställning :p (och något excellent)

Själv tycker jag det hade varit vansinne att utesluta en hund ur avel pga att den inte får exellent på utställning. Det är ju långt ifrån alltid som de mest sunda och bra hundarna får bäst omdömen och i vissa raser kan det ju tyvärr vara så illa att det är de osundaste som får exc och de sundare och bättre som får som bäst ett VG.

Att använda utställningar som grund för val av avelshund tror jag är en mycket dålig idé. Bättre då att välja en hund som har bra stamtavla med ovanligare blodslinjer, som är frisk och sund, har dokumenterat bra mentalitet men kanske går uselt på utställningar.

Om vi skulle med bruksschäfer skulle avla efter utställningsresultat så skulle rasen dö ut eller iaf bli extremt inavlad :meh:
 
Och jag gillar svarta schäfrar:)

Och om åtta veckor när jag sitter här med en liten nästan helt vit gårdshundsvalp så kommer jag säkert att tycka att hon är jättefin!

Jag tyckte Betty var såååå ful när hon var valp. Det var den enda jag inte ville ha just för att hon har mycket vitt. Idag gillar jag det och det är praktiskt i fästingtider :D

Nyfiken på vad det är för kennel. Trodde det var benzelias men det är det inte va?
 
Angående utställningsresultatet. Rasklubben har som avelsrekomendation att båda avelsdjuren ska vara utställda med minst VG efter 18 månaders ålder.

Rasen är frisk, ja. Och det kan tyckas inte vara någon jätteprestation att få ett excellent innan man parar. Jag vet ett par uppfödare som inte är intresserade av utställning, åker på en efter 18 månader och är nöjda sen om tiken fått ett VG. Då är ju hunden avelsgodkänd ur den exteriöra aspekten. Jag tycker det är viktigare med mentalt utvärderade hundar än att de är SEUCh.
 
En nyfiken fråga. Har DSG över huvudtaget problem med HD? Alltså rent faktisk artros, smärta osv. Det är ju inte precis en tung ras. Upplever bitvis att HD-rtg är ett något skevt mätinstrument på vissa raser. Men å andra sidan är ju hundar rätt bra på att dölja smärta, så...
Det är bara en fråga av nyfikenhet, min ras HDrtgas inte generellt, så jag har inte satt mig in i resonemanget kring HD hos mindre tunga hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ..och det här stället är väl förmodligen det absolut dummaste stället man kan be om sådana här råd på :devil: Nej, men till saken...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 842
Senast: MikaTela
·
Hundavel & Ras Jag ska iväg och titta på valpar :love: och skulle behöva lite goda råd. Dels får ni gärna strössla med allmänna råd på vad jag ska...
2
Svar
20
· Visningar
4 608
Hundavel & Ras Ja då har vi kommit så långt att vi bestämt oss för ras och träffat flera olika uppfödare. Uppfödare A är mycket erfaren och välkänd...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 338
Övr. Hund Jag håller på att bli galen! Vi ska köpa boxervalp i vår/sommar och jag håller på att försöka hitta en seriös kennel. Men ju mer jag...
Svar
11
· Visningar
2 543
Senast: towe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp