Byta försäkringsbolag?

Turali

Trådstartare
Jag har alltid haft Agria till mina hundar och varit nöjd. Då jag hade min gamla hund utnyttjades försäkringen vid några tillfällen och de ersatte alltid, inget tjafs. Senaste åren har de höjt premien gång på gång och jag har blivit alltmer sur varje gång det ska betalas. Min tant chockhöjde de med nästan 1000 kr när hon fyllde 8 år.
Nuvarande hunden är en vinthund utan rasbundna sjukdomar, han kostar mig närmare 6000 kr om året i premie. Försäkringen har aldrig utnyttjats och hunden har aldrig varit dålig. Hos Sveland skulle samma hunds försäkring kosta ca 2000 kr/år. Vågar jag byta? Hunden blir 3 år i maj och har som sagt aldrig behövt uppsöka veterinär.
Vet att agrias premier varit återkommande på forumet, är det någon som bytt? Blev ni i så fall nöjda eller har ni stött på problem?
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag har precis sagt upp min försäkring på min gamla hund (9 år) efter att de höjt premien med över 1000 kr sen förra året. Försäkringen är använd en gång för tre år sen, men de pengarna vi sparade på att försäkringen tog det har vi ju betalat flera gånger om i premier. Så vi kommer säga upp försäkringen, känns inte motiverat med nästan 500 kr/månad. Den höjdes med ca 700 förra året också, och 5-600 året innan. :meh:

Har dock aldrig haft några problem med Agria när jag haft sjuk hund eller häst, men premien var lite väl saftig i år.
Är kanske inte mycket hjälp, jag är bara lite upprörd över den där premien.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag bytte för några månader sedan från Agria till Folksam. Har haft Folksam innan till min förra hund och var mycket nöjd då den verkligen utnyttjades pga allergi.

Har däremot inte utnyttjat försäkringen varken hos Agria eller Folksam till nuvarande hund.

" Problemet" jag fick när jag bytte var att det strulade lite med deras ( Folksams) autogiro att de inte drog några pengar och jag var livrädd att hunden var oförsäkrad. Efter ett samtal till dem, skickat in nya papper och att ha betalt en räkning som kom istället för det de inte drog, löste det sig och de lovade att hunden vart försäkrad hela tiden.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag, personligen, hade aldrig bytt till Sveland. Jag har dels dålig erfarenhet själv av deras service och ersättningstänk, men bara för nån månad sen var det en tråd på Senior som gällde en hundägare. De vägrade ersätta hennes innebrända hund eftersom den inte blivit identifierad med chipläsare av två oberoende personer. Först när de hittat tråden och "tjuvläst" meddelade de att de ersatte med livbeloppet...

Agria är iofs inte heller någon favorit för mig, så Svelands låga pris kanske överväger ändå.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag är inne på samma spår som lady_vip, Agria eller Sveland känns lite som pest eller kolera för min del. Det finns enligt min åsikt betydligt bättre försäkringsbolag, så skulle jag stå i ett läge där byte var aktuellt hade något av dem varit mitt val.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Kika runt lite hur försäkringen förändras när hunden blir gammal. Jag har tex folksam, aldrig strul utan klinikerna har gjort en beräkning efter folksams öppetider och när de sedan reglerat har jag aldrig blivit skyldig något. Jag har 40 000 i tak vilket innebär att för varje år efter de fyllt 8 år minskar ersättningens tak med 5000 kr men då har jag ändå 20 000 när hunden är 12 år. Det är ju främst som senior saker kan ske...

Optimal ska vara bra oxå!

Jag har alltså två blandraser utan liv och betalar ca 370 kr per månad för båda. Försäkringen har under de 5 år jag haft hund ökat med ca 20 kr/mån dvs 240 kr / 5 år och då har jag använt försäkringen en gång till bettskada och en gång till klokapselbrott på andra hunden.

Rabatter är bra kolla på oxå vi har 10 % eftersom hemförsäkringen via facket är folksam.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag har haft Optimal ett år, men byter bort dom om en månad.....
På ett år har dom höjt självrisken från 1700 + 20% till 1900 + 25%. En ganska saftig höjning + att premierna höjs rätt mycket på hundarna nu om jag är kvar, trots att jag inte använt försäkringen alls. Så jag byter igen...:banghead: men lätt att vara efterklok. Nu blir det Folksam, som känns som ett tryggt bolag med vettig självrisk och vettiga priser. Optimal har heller inte autogiro, så kvartalsvis är minsta betalningen hos dom.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

JHos Sveland skulle samma hunds försäkring kosta ca 2000 kr/år. Vågar jag byta? Hunden blir 3 år i maj och har som sagt aldrig behövt uppsöka veterinär.

Jag är själv ganska upprörd över Agrias premier men å andra sidan har jag aldrig haft några problem med dem. De är dyra men försäkringen funkar när det gäller. Sveland är jag lite sur på av två anledningar; nr 1: de vägrade försäkra min importhund. Nr 2 gällde en 10 år gammal hund som vi haft försäkrad hos dem sedan han var valp. Han flyttade hem till min dotter under en period och hon skulle ta över försäkringen men schabblade så att premien blev obetald. Ingen påminnelse kom så försäkringen upphörde att gälla. Någon månad senare upptäckte jag att dottern missat och ville försäkra in honom igen men då vägrade de ta emot oss trots att han varit försäkrad där hela livet och att det aldrig varit något. Sedan dess: aldrig Sveland.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Ja, Optimal chockhöjde verkligen både premier och självrisk nu:crazy: Dock det bolag som gått med på att livvärdesförsäkra mina till det belopp jag önskar, så de blir kvar.

Har bara positiva erfarenheter av Sveland också, bortsett från att de undervärderar vallhundsmeriter.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Min hund på 8 år är försäkrad i Sveland och jag har BARA bra erfarenheter av dem. Han är ett riktigt otursdjur med allergi, urinsten och en massa andra skador genom åren och de har aldrig krånglat med någonting någonsin. Vi har varit hos veterinären minst en gång i halvåret hela hans liv, ofta mer, så försäkringen är välanvänd!

Annars har jag hört om bolaget Dina Försäkringar som ska vara bra också men har inga personliga erfarenheter av dem.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Att tänka på är att alla försäkringsbolag utom Agria sänker värdet på veterinärvårdsförsäkringen fr o m hunden fyller 8 år. En kompis till mig fick ta många tusenlappar ur egen ficka när hunden blev sjuk, hon hade bara 8000 i ersättning för ett helt år. Hunden fick ögonskada, tasskada och ryggskada samma år. Jag har Agria och min 13½ år gamling har fortfarande 25000 i ersättning per år och det hade klarat sig inom det med ovanstående sjukdomar som kompisens hund hade. Vad jag vill säga med detta är att även om Agria är lite dyrare så kan man ha igen det med råge när hunden blir äldre om man har otur att den blir skadad/sjuk.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Tack för era svar, jag får ta mig en funderare. Hade för mig om att bukarna med Sveland var nöjda, men det varierar visst. Trodde inte man kunde få rabatt om man hade mindre än tre försäkringar hos samma bolag, men ska höra med dem. Har min bil försäkrad hos dem också.
Vad som retar mig är att sambon betalar hälften så mycket i premier för sin tax hos Agria. De kan få kostsamma problem med ryggen eller råka illa ut i skogen under jakten, förstår inte varför vinthunden blir så dyr i jämförelse.
Det är bra att de äldre hundarna får ersättning efter 8 års ålder också, men när de höjde med nästan en 1000-lapp på en gång blev jag sur. Det finns gränser för hur mycket pengar jag skulle lägga på en gammal hund. Givetvis ska hunden få vård för mindre skador, men inga större operationer är min åsikt.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Annars har jag hört om bolaget Dina Försäkringar som ska vara bra också men har inga personliga erfarenheter av dem.

Jag hade det till den som blev påkörd, återkommer med omdöme när allt är klart med livförsäkringen. Det jag kan säga såhär långt är att premien var väldigt prisvärd, nästan identiska villkor med Agria men halva premien. Det som skiljde var att Agria ersätter kemoterapi vilket inte Dina gör, och att Agria ersätter vid kremering med 1000 kr. Kan inte säga om det skiljer något vid åldrande eftersom den delen aldrig hann bli aktuell för oss. :(
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag håller fullständigt med dig om stora operationer på gamla hundar. Det gör man inte. Men även en ögonskada kan kosta några tusenlappar om det vill sig illa. En envis öroninflamation och en blödning på ryggraden på det så blir det snabbt pengar av det.

Att tänka på när man försäkrar är även att tala om hur många hundar man har och om man är medlem i olika organisationer. T ex SKK, SBK och SHU ger 10% rabatt. Har man 3 hundar i samma familj så ger även det s k 3-hundsrabatt, minns inte rabattsatsen. Är hunden kastrerad kan även det ge rabatt, tror det är 10%. Jag tror inte fackligt medlemskap har någon betydelse på hundförsäkring men det kan ha det på andra försäkringar t ex hus o hem.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Det verkar som om alla försäkringar håller på att höja sina premier, några har redan gjort det medan andra förmodligen kommer göra det snart. Jag har väldigt svårt att tro att vissa bolag skulle plocka ut megastora vinster när andra inte plockar ut några alls. De är nog lika goda kålsupare allihop. Så jag tror inte det lönar sig att byta. Möjligtvis på kort sikt då.

Angående att ta bort försäkring på medelålders hund; det låter inte så smart. Det är efter 8-årsåldern de börjar kosta! Jag har opererat hundar som varit äldre än så, bl a för akut pyo (tror det gick på 17 000) samt juvertumörer (tror det blev ca 7000 kr eftersom det inte var lika akut) och den hunden blev nästan 16 så det var det ju värt. Den andre hunden fick en massa småbehandlingar hela tiden som borttagande av små hudtumörer och tandfrakturer och även om ingreppen var små så blev det en större summa per år.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Mina föräldrar har också opererat en hund som var äldre än 8 år för pyo och juvertumörer. Hon lever än idag 5 år senare. Jag skulle inte tveka att göra detsamma.

Jag har hört något om att veterinärkliniker håller på att höja priserna. Vet inte om det är sant eller ej. Men om det är sant kan det kanske förklara varför bolag höjer premierna.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Jag har också reagerat på Agrias höjningar, framförallt för min ridgeback. Men jag är inte så säker på att det är värt att byta iallafall.
Nästa år kommer jag istället gå igenom våra försäkringar och kolla vad jag betalar för och om jag kan justera något i nuvarande försäkring som gör det billigare.
 
Sv: Byta försäkringsbolag?

Har Folksam till min tik och får rabatt pga att hon är kastrerad. Betalar 1080kr/år med livförsäkring och 50000 veterinärvård. Ingår även medicin/rehab upp till 3000 kr. Har för mig att samma på agria skulle gått på typ 3-4000/år för oss.
Har tack och lov aldrig behövt använda försäkringen dock, så kan inte säga något där tyvärr. Men har aldrig hört något negativt om Folksam från de jag känner.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta försäkringsbolag?

*delvis kl*

Vår hund fick akut pyo, det var då försäkringen användes, tror att det blev sammanlagt 24.000, jag vet inte exakta summan. Fick nog betala 5.000 själv eller något. Så vid det tillfället var vi glada över den och har som sagt inte något ont att säga om Agria förutom priset på premien. :)


Helt OT, men finns det någon lista över hur dyra olika hundraser är att försäkra? Finns det någon generell regel om varför de kostar som de gör?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 185
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 045
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp