Byta försäkringsbolag?

Tackar. :)

Jag har sett sådana försäkringar hos ett par bolag (tror if och Sveland kanske?), men de är för äldre hundar. Monster är bara fyra.



Visst är det så! Men det som verkar(?) dra upp priserna på försäkringarna hela tiden tycker jag verkar vara långdragen sjukdomsbehandling, utredningar, osv. Med en traumatisk skada så känns det mera svartvitt, man vet vad som är fel och vad som kan göras åt det, oftast är också prognosen ganska tydlig. Med diffusa symptom, oklar framtid, avvägningar om man borde medicinera alls mtp biverkningar, osv, det är mer grått tycker jag...

Du har rätt - Sveland var det! Men är han bara fyra år, glöm det...
 
Precis... Det betyder femtontusen till för tre år... :crazy:

Om du sparade 15000 så hade du ju dessutom en bra buffert. Men det kan du ju inte då, om du betalar 15 000 i premier... :idea::crazy:

Men vad tusan???!! Va!! Kostar försäkringen 5000 om året?? Nu har jag verkligen inte fattat. Säg att jag missförstått? :confused:

Förresten, lite tillägg med en fråga.

Nu kollade jag in Sveland och det finstilta. Vad tror ni? Skall man ha den gamla hunden olycksfallsförsäkrad upp till 20 000 vet.vård, 1500 + 25% för 499 kr/år?

Den vi har nu är Folksam för 1983 kr/år (för att vara exakt) och den täcker upp till 17 000 kr vet vård + 20%. (Enkel matematik och de är jämförbara för olyckor). Men hur nojig skall man vara med sjukdomar?

Hittills har han varit kärnfrisk och har inga bekymmer med njurar etc (som kan vara vanligt på dvärgschnauzer).
 
Om du sparade 15000 så hade du ju dessutom en bra buffert. Men det kan du ju inte då, om du betalar 15 000 i premier... :idea::crazy:

Men vad tusan???!! Va!! Kostar försäkringen 5000 om året?? Nu har jag verkligen inte fattat. Säg att jag missförstått? :confused:

Exakt, det är ju ett bra tillägg till en buffert.

Och ja, Monsters försäkring kostar ~5000kr/år. Har gått upp knappt 1500 har jag för mig, under hans fyra år... Gud vet vad det står i nästa försäkringsbrev.

Som sagt, jag skulle se en olycksfallsförsäkring som ett mycket intressant alternativ till det jag har idag!
 
Förresten, lite tillägg med en fråga.

Nu kollade jag in Sveland och det finstilta. Vad tror ni? Skall man ha den gamla hunden olycksfallsförsäkrad upp till 20 000 vet.vård, 1500 + 25% för 499 kr/år?

Den vi har nu är Folksam för 1983 kr/år (för att vara exakt) och den täcker upp till 17 000 kr vet vård + 20%. (Enkel matematik och de är jämförbara för olyckor). Men hur nojig skall man vara med sjukdomar?

Hittills har han varit kärnfrisk och har inga bekymmer med njurar etc (som kan vara vanligt på dvärgschnauzer).

Hur nojig man "ska" vara är nog omöjligt att säga. ;)

För mig känns det framförallt viktigast att hunden är försäkrad för olyckor, jag vill inte behöva avliva en hund med tex brutet ben för att jag inte har råd med operation. När det kommer till att behandla sjukdomar så är det väldigt mycket annat som väger väldigt tungt, jag är inte så bekväm med att behandla "väldigt mycket" - vad det är är såklart svårt att dra någon tydlig gräns kring dock.

Nu är ju skillnaden i ditt fall inte jättestor, men jag tror jag hade bytt till olycksfall...
 
Menar du att bara ha en olycksfalls försäkring?

@Liran Du har förstås rätt. My bad! :o
Jag har varit lyckligt förskonad från olyckor och sjukdomar. Det dyraste, bortsett tänderna och såret nyligen, var när förra hunden behövde operera livmodern pga infektion.

Det var den enda dyra utgift vi hade på den hunden under 11 år. Hon var vid tillfället (8 år) oförsäkrad, men buffert fanns.

Om jag räknar på det så var det ekonomiskt försvarbart eftersom pengarna fanns sparade och vi hade sparat in på försäkring under flera år.

Men visst, det var givetvis ett risktagande.

Jag har resonerat precis som du. Sedan fick jag den här hunden. Hon har varit sövd 11 gånger + den här sista ormincidenten där det inte behövdes någon narkos. På Sveland kommer man att korka upp champagnen det år jag inte förnyar försäkringen....
 
Om det funnits en försäkring enbart för trauma hade jag nog bytt till det åt Monster, och sparat en extrabudget för eventuell annan behandling.

Jag har dock inte sett någon sådan försäkring, annat än för seniorhundar...

De flesta försäkringsbolag har enbart olycksfallsförsäkring, men det är sällan dom skyltar med det. Jag snackade lite med Agria när jag hade shar-pei om den, men valde att avstå då livmoderinflammation då givetvis inte ingår. Kändes som en stor risk med en tik då.
 
De flesta försäkringsbolag har enbart olycksfallsförsäkring, men det är sällan dom skyltar med det. Jag snackade lite med Agria när jag hade shar-pei om den, men valde att avstå då livmoderinflammation då givetvis inte ingår. Kändes som en stor risk med en tik då.

Åhå! Då ska jag nog kika på det när den här försäkringsperioden drar mot slutet!

Tack för tipset. :)
 
Jag vet inte vad ni har fler erfarenheter, men om hunden behandlas för motsvarande 50 000 kronor, vad har den för liv då?

Pja, min hund fick ju magomvridning i våras och fick opereras akut natt mellan lördag och söndag. Det kostade 52.000 kr och utan försäkring hade jag varit ordentligt skuldsatt idag.

Hon fick ta det lugnt (koppelpromenader) i ett par veckor men har därefter varit fit for fight!
 
Om det funnits en försäkring enbart för trauma hade jag nog bytt till det åt Monster, och sparat en extrabudget för eventuell annan behandling.

Jag har dock inte sett någon sådan försäkring, annat än för seniorhundar...

Det finns. Jag har en sådan till min gamla hund (Agria). Kostar knappa 500 kr per år och ersätte olycksfall upp till 50.000 kr/år.
 
Det är ingen åldersregel för den försäkringen men däremot måste man ju såklart vara medveten om att den bara ersätter just olycksfall :)

Ja, jag måste såklart kolla upp villkoren, och det är heller inte aktuellt just nu när jag ändå betalat för nästan ett år framåt. Men jag ska absolut kolla upp det framöver, tack. :)
 
Jag har agria olycksfall till den äldre hunden, kostar ca 800 kr för ett år

Den yngre är också försäkrad i agria. Till priset av 3200 kr per år. Tänker byta nu inför nästa år till folksam och spara 80 kr per månad plus ha en högre veterinärvård men jag måste kolla upp om det skulle bli restriktioner om jag byter bolag så jag får ha kvar agria ett år till i alla fall. Jag höjde nuvarande veterinärvård till 50 000 från 25 nu så försäkringen kommer kosta över 300 i månaden nu
 
Jag har agria olycksfall till den äldre hunden, kostar ca 800 kr för ett år

Den yngre är också försäkrad i agria. Till priset av 3200 kr per år. Tänker byta nu inför nästa år till folksam och spara 80 kr per månad plus ha en högre veterinärvård men jag måste kolla upp om det skulle bli restriktioner om jag byter bolag så jag får ha kvar agria ett år till i alla fall. Jag höjde nuvarande veterinärvård till 50 000 från 25 nu så försäkringen kommer kosta över 300 i månaden nu

Det blir nog alltid restriktioner för sådant hunden behandlats för tidigare, har jag för mig?
 
@Monstermom du har säkert rätt, i max fall åt han grua som valp och blev riktigt dålig, så då kanske alla problem med tarmar och liknande inte täcks av försäkringen om de vill härleda problemet till det. Jag ska höra med folksam så får jag veta.
 
@Monstermom du har säkert rätt, i max fall åt han grua som valp och blev riktigt dålig, så då kanske alla problem med tarmar och liknande inte täcks av försäkringen om de vill härleda problemet till det. Jag ska höra med folksam så får jag veta.

Ja, det låter som en trolig (och bred!) restriktion, men givetvis är ju det enda säkra att höra med fb! :)
 
Som sagt, jag skulle se en olycksfallsförsäkring som ett mycket intressant alternativ till det jag har idag!

Det är många jägare i min omgivning som bara har olycksfallsförsäkring på sina hundar, och betalar runt 500-1000kr/år och hund. Jag kan kolla vilka försäkringsbolag dom har om du vill? :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 045
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp