Byta hästförsäkring tips att tänka på

Bukefalos 30 år!

tuaphua

Trådstartare
Jag är väldigt hjärntrött och vill inte råka missa något iom att jag har svårt att ta till mig en massa info i text nu.

Jag känner att min hästs försäkring känns orimligt hög och funderar på att byta. Han är 20 år nästa år och har ju sedan ett gäng år inget livvärde kvar. Jag har Agria som bara höjer och höjer priset varje år. 16 000 känns rätt mycket om man kollar runt.
Har pratat med IF som jag har hundar, hem och lite annat i och kan komma ner nästan 10 000 kr per år även på deras mest omfattande försäkring och får rabatt på hundar, hus etc. De sa att det inte blir reservationer på grund av bytet.
Vad ska man tänka på om man byter?
Givetvis fattar jag att kolla hur mkt vetvård, årskostnad, självrisk etc.
Har jag missat något?

Det jag funderar på är att, även om de säger att det inte är några reservationer - vad händer om något upptäcks som kan härledas tillbaka till innan försäkringen hos dem började gälla? Säg att ni, en månad efter start av försäkringen, hittar kissing spines eller något annat som varit där ett tag - täcker de även kostnaden för sådant?

Jag är väldigt hjärntrött och vill inte råka missa något iom att jag har svårt att ta till mig en massa info i text nu.

Jag känner att min hästs försäkring känns orimligt hög och funderar på att byta. Han är 20 år nästa år och har ju sedan ett gäng år inget livvärde kvar. Jag har Agria som bara höjer och höjer priset varje år. 16 000 känns rätt mycket om man kollar runt.
Har pratat med IF som jag har hundar, hem och lite annat i och kan komma ner nästan 10 000 kr per år även på deras mest omfattande försäkring och får rabatt på hundar, hus etc. De sa att det inte blir reservationer på grund av bytet.
Har jag missat något?
16 000 om året för en 20 åring utan livvärde låter extremt dyrt?! Förstår att du vill byta, blev nyfiken på vad du egentligen betalar för.

16 000 om året för en 20 åring utan livvärde låter extremt dyrt?! Förstår att du vill byta, blev nyfiken på vad du egentligen betalar för.
Jag betalar lite över 8 om året för två hästar hos Agria så ja 16 lät dyrt 🙈
Vsg "bara" vetvård upp till 80.

Har dock generellt sätt inget positivt att säga om Agria, har enbart pga tidigare ägares val och livrädd för div reservationer vid ev byte.

Vetvård 120 000, fast självrisk 3500 kr + 25% rörlig självrisk inom 135 dagar, Agria incident.
Kändes väl mer värt när det var livvärde med att då han var yngre.
Vet inte om det spelar in att han står som hingst, det såg jag nu först. Så där 16 år efter jag tagit över försäkringen. Han har varit valack typ lika länge. 🙈
Tror inte jag använt försäkringen en enda gång dessutom. Vilken toppenkund för dem. 😅

Har dock generellt sätt inget positivt att säga om Agria, har enbart pga tidigare ägares val och livrädd för div reservationer vid ev byte.
Ja, jag har låtit bli att byta av det skälet. Men nu är det ju löjligt mycket pengar det skiljer.
Jag vill så klart ha honom väl försäkrad! Och Agria sa ngt om att kunna diskutera priset. Men det blir iaf mil från lika billigt som hos IF. Även om jag lägger till personförsäkring för att täcka upp för Agria Incident.
Jag får dessutom mer rabatt på befintliga försäkringar hos dem.

Vetvård 120 000, fast självrisk 3500 kr + 25% rörlig självrisk inom 135 dagar, Agria incident.
Vet inte om det spelar in att han står som hingst, det såg jag nu först. Så där 16 år efter jag tagit över försäkringen. Han har varit valack typ lika länge. 🙈
Tror inte jag använt försäkringen en enda gång dessutom. Vilken toppenkund för dem. 😅
Hmm låter ändå fruktansvärt dyrt. Det kanske det gör, borde kolla om mina hingstar har olika än valackerna nu haha. Kolla med dem innan du byter? Haha ja du ligger säkert på favoritlistan då 😅

Ja verkligen dyrt.
Jag har jättebra upplevelser med Agria men jag är och har varit en storkund under många år. Förstår ej varför folk är rädda för reservationer, ni vet väl att ni kan få bort dessa efter en viss tid?

Skiljer det såpass mkt mellan 80 o 120 i kostnad? Jag har Häst Extra Vetrinärvård med samma självrisk, tror inte jag kom över 10 om året ens när jag hade 3 försäkrade. 🙈
Med (visserligen extremt låg som jag funderat på att ta bort) liv på båda två.

Senast ändrad:
Ja verkligen dyrt.
Jag har jättebra upplevelser med Agria men jag är och har varit en storkund under många år. Förstår ej varför folk är rädda för reservationer, ni vet väl att ni kan få bort dessa efter en viss tid?
Jadu, kanske för att det kan bli jäkligt dyrt om man behöver utnyttja försäkringen och står där utan minsta ersättning från försäkringen man redan betalat in en hög pengar till av en anledning?

Ja verkligen dyrt.
För att något kan hända med hästen innan man fått bort reservationen?

Och nej, alla reservationer kan man inte få bort. Min har så omfattande hälthistorik att det inte går att ompröva (la till medicinförsäkring i efterhand och den har reservation för alla hältor. Kvittar om jag kan visa upp ok veterinärintyg)

Har jag missat något?
Jag tröttnade på Agrias höjningar. Hade redan Lill-Hedda i Sveland.
Flyttade över Platina och Hedwig.(De tog in 23-år gamla Hedwig också)
Platina är veterinärvårdsförsäkrad för 100’ Tog bort livförsäkringen. Hennes premie hamnade på 3600:- Hedwig fick en begränsad veterinärvårdsförsäkring upp till 50’ o hennes premie landade på 1600:-
Jag har en rejäl buffert och sparar den delen av premien som jag skulle betalat till agria.
Dessutom är självrisken betydligt lägre. 2900:- plus 20%

Skiljer det såpass mkt mellan 80 o 120 i kostnad? Jag har Häst Extra Vetrinärvård med samma självrisk, tror inte jag kom över 10 om året ens när jag hade 3 försäkrade. 🙈
Med (visserligen extremt låg som jag funderat på att ta bort) liv på båda två.
Jag vet inte varför den är så hög faktiskt. Om det bara är det som skiljer. Eller om det påverkar att han står som hingst. Vi hade fått rabatt pga skadefria år etc. 🤷‍♀️😅
Jag har inte orkat kolla så noga med dem iom att jag iaf inte kommer komma i närheten av så billigt som tex IF.

Jag tröttnade på Agrias höjningar. Hade redan Lill-Hedda i Sveland.
Flyttade över Platina och Hedwig.(De tog in 23-år gamla Hedwig också)
Platina är veterinärvårdsförsäkrad för 100’ Tog bort livförsäkringen. Hennes premie hamnade på 3600:- Hedwig fick en begränsad veterinärvårdsförsäkring upp till 50’ o hennes premie landade på 1600:-
Jag har en rejäl buffert och sparar den delen av premien som jag skulle betalat till agria.
Dessutom är självrisken betydligt lägre. 2900:- plus 20%
Ja, det känns orimligt.
Jag tror jag landar i byte till IF. Men ska kolla Sveland också, bra tips!

För att något kan hända med hästen innan man fått bort reservationen?

Och nej, alla reservationer kan man inte få bort. Min har så omfattande hälthistorik att det inte går att ompröva (la till medicinförsäkring i efterhand och den har reservation för alla hältor. Kvittar om jag kan visa upp ok veterinärintyg)
Allt kan alltid hända med hästar. Och jo alla reservationer kan man få bort men givetvis förutsätter det att hästen inte har problem med det reservationen avser under tiden.

Allt kan alltid hända med hästar. Och jo alla reservationer kan man få bort men givetvis förutsätter det att hästen inte har problem med det reservationen avser under tiden.
Nej. Jag har specifikt frågat och den reservationen kommer jag aldrig kunna plocka bort, även om hon skulle vara ohalt en längre period och med veterinärintyg. Olika bolag har kanske olika policys, men jag förutsätter att mitt bolag inte ljuger för mig

Jag har haft reservationer som varit för alltid. Ganska vanligt iaf hos Agria. Jag har även satt reservationer på hundar och katter som varit för alltid. Tex hjärtsjukdomar med komplikationer om det finns ett blåsljus noterat i journalen innan försäkringen tecknades (däremot blåsljud på besiktning som valp brukar vara omprövningsbara iom att de kan växa bort med åldern).

Låter väldigt dyrt, jag har exakt samma försäkring hos Agria på min ena häst ( som dock är av rasen islandshäst som generellt är billig att försäkra hos de flesta bolag) och betalar 4500kr per år. Så orkar du hade jag kollat med Agria om det finns någon särskild orsak till varför din premie är så hög. När jag hade halvblod försäkrad i Agria med högt livvärde förutom 120 000 vet, låg premien i klass med din, men då med med ca 100 000 i liv.

Häst nummer två är försäkrad i If idag och jag är nöjd, men pga eventuella reservationer har jag aldrig vågat byta bolag utan behållit de försäkringar de haft vid köp.

Har jag missat något?
Hör med det nya bolaget vad som händer om det skulle uppstå en sådan incident att hästen plötsligt blir dålig på något sätt och det kan härledas bakåt i tiden. Jag hade dock inte oroat mig med en såpass gammal häst, risken att det plötsligt skulle dyka upp saker som KS som någon nämnde känns inte stor?

Jag bytte på mina hundar för några år sedan, också pga prisskillnad. Inga problem alls, även fast den ena sedan blev inlagd för akut pankreatit så ersatte bolaget allt och har aldrig krånglat.

Med den obefintliga skadehistoriken du har på din hade jag bytt med tanke på prisskillnaden.

Har jag missat något?
If har kortare självriskperiod än tex Sveland. Deras långa period har sparat mig mycket pengar i år då vi varit inne många gånger med samma skada. If hade typ halva perioden, om ens det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?