Byta hovslagare?

A

atmosphere

Jag har nu kommit underfund med att jag ska byta hovslagare. Problemet är inte själva bytet utan att jag måste berätta detta för min nuvarande hovslagare, som dessutom äger stallet min häst står i, och jag vill inte "såra" h*n eftersom att människan skott mina hästar i flera års tid. Nu har jag dock insett att min nuvarande häst behöver en annan slags skoning och därför vill jag testa med en annan hovslagare som är mycket omtalad och som får mycket beröm utav de jag känner som anlitar denne.

Den hovslagare jag har nu är lite på ålderns höst vilket gör att h*n inte riktigt har "kännedom" om nya tekniker och problemlösare. Mitt problem är dock hur jag ska lägga fram detta till min nuvarande stallägare/hovslagare på bästa möjliga sätt? Vill inte att h*n ska bli besviken/arg på mig, även om jag givetvis vet att jag har all rätt i världen att bestämma vem som ska sko min häst. Någon som har tips? :laugh:

Sv: Byta hovslagare?

Varför inte bara säga som det är? Ärlighet framfört på ett vettigt vis funkar oftast alltid bäst :)

säg bara: jag ska få en ny hovslagare, testa lite nytt.
hoppas du inte blir sur. typ

Är det snart dags för hovs att trappa ner på skoningarna kanske?
Känsligt att lägga fram det på det sättet kanske.....

Har nyligen bytt hovis efter att ha haft en äldre person. Dock kämpade h*n (för) tappert men var till sist tvungen att avsäga sig den sista skoningen pga akuta krämpor. Andra tecken på krämpor fanns sedan tidigare.
Då bytte jag hovslagare. Dels för min del, men även för min tidigare hovis.
Man ska vara rädd om sin kropp, man har bara en.

kl

Tack för era svar! Åh, känns ändå motigt att behöva föra fram det sådär. Vet inte riktigt hur jag ska börja, sedan vill jag ju inte klanka ner på h*n heller eftersom att h*n är en bra människa men precis som Rie hade varit med om så har även denna person lite kroppsbesvär (som jag antar alltid blir efter att ha varit hovslagare) och egentligen borde det göra h*n gott att få en häst mindre att sko..

Min stallägare är också hovis, hon gjorde klart för alla att hon kunde åta sig att sko, men att det även var helt ok att ha egen hovis.

Och kände vi att det inte funkade med henne, så skulle vi bara säga till, inga problem och inga sura miner!

Våran häst började strula bak, och då sa jag bara att jag testar våran gamla hovis, och där har det funkat, så vi har inte längre stallägaren till hovis.

Var bara ärlig!

det är väl bara att ringa en ny hovslagare? Jag har 3 olika hovslagare men det är en som kommer regelbundet och skor, men får jag inte tag i honom eller av annan anledningen inte har honom en skoning, ringer jag bara till en annan hovslagare som kommer ut och skor ist. Ingen har någonsin frågat varför jag tillfällig bytt eller så.

Du får gärna berätta hur det gick?=) Håller tummarna att det gick bra, kan ju vara känsligt som sagt..

movi: önskar att min stallägare sagt något liknande för ett x antal år sedan då jag flyttade in.. haha! tur att det gick bra för er iallafall!

presto: eftersom att det är min stallägare som har skott mina hästar i tusen år typ så känns det lite wierd att bara ringa dit en ny mitt i allt, vill vara ärlig och berätta :)

rare: har inte tagit mod till mig och berättat än.. men ska ringa min nya planerade hovis under nästa vecka och höra lite, om han kan komma och "test-sko" min häst när denne ska skos igen ;) då MÅSTE jag ju säga något till min nuvarande.. gaah!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Emro
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 838
Senast: Elo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: Miingla
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
24 050
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka