Byta mediciner?

Jag har förstått det som att sexuella biverkningar är något som alla ssri har gemensamt och att det också är extremt vanligt. Men visst, om min läkare tycker att det är en bra idé att testa ett annat ssri så är jag ganska positiv till att testa. :)
Jag har dock inga större förhoppningar själv. Sexuella biverkningar är ju extremt vanligt med ssri, särskilt med Citalopram verkar det som. Och är man en sådan som råkar ut för den bieffekten så är det nog inte mkt att göra åt. När alla har samma effekt menar jag. http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/5/508/650_653.pdf
Jo visst är det en vanlig biverkning, det går det ju inte att komma ifrån. Men ja, jag skulle nog ändå inte ställa in mig på att en måste ha samma biverkningar av liknande mediciner. (Jag tyckte definitivt det var skillnad även på sexlusten jämför citalopram och sertralin även om det är biverkningar jag kan leva med i förhållande till andra) :). Samt att vissa biverkningar ju kan avta med tiden även på oförändrad dos.

Så det var som sagt mest en tanke att du kanske kan bli hjälpt av andra SSRI-preparat utan att det ger samma biverkningar om inte andra typer av medicin känns värt att testa pga risk för viktuppgång ex) :) Det är liksom en individuell djungel med antidepp
 
Jo visst är det en vanlig biverkning, det går det ju inte att komma ifrån. Men ja, jag skulle nog ändå inte ställa in mig på att en måste ha samma biverkningar av liknande mediciner. (Jag tyckte definitivt det var skillnad även på sexlusten jämför citalopram och sertralin även om det är biverkningar jag kan leva med i förhållande till andra) :).

Så det var som sagt mest en tanke att du kanske kan bli hjälpt av andra SSRI-preparat utan att det ger samma biverkningar om inte andra typer av medicin känns värt att testa pga risk för viktuppgång ex) :) Det är liksom en individuell djungel med antidepp
Det låter ju bra! :) Jag ska ta upp det med min läkare. :)
Det är verkligen en djungel! Det känns också extra jobbigt med biverkningar när det är något man måste leva med under en längre tid.
 
Det är verkligen en djungel! Det känns också extra jobbigt med biverkningar när det är något man måste leva med under en längre tid.
Jag kan absolut relatera till den känslan. Det är ju en avvägning varje person får göra och vad som fungerar bäst.

För mig är det lite kanske som för @Kattennizze och att jag prioriterar att må bra. Det är liksom viktigare för mig att leva ett okej liv och må bra även om det har skett på bekostnad av mitt sexliv samt min vikt. Inte så himla festlige alla gånger men bättre än alternativen.
 
Jag kan absolut relatera till den känslan. Det är ju en avvägning varje person får göra och vad som fungerar bäst.

För mig är det lite kanske som för @Kattennizze och att jag prioriterar att må bra. Det är liksom viktigare för mig att leva ett okej liv och må bra även om det har skett på bekostnad av mitt sexliv samt min vikt. Inte så himla festlige alla gånger men bättre än alternativen.
Ja, jag förstår verkligen prioriteringen! Det är klart att det viktigaste är att leva ett okej liv. Just nu är allt det här så nytt för mig. Jag vill bara ha tillbaka mitt gamla liv.
 
Jag har sertralin och jag fick också den biverkningen med svårighet att få orgasm. Den försvann dock med tiden och jag har inga problem åt det hållet längre.

Fatta inga drastiska beslut första halvåret. Avvakta och se hur kroppen reagerar på längre sikt.
 
Även om alternativa preparat är ssri och minskad möjlighet till orgasm är en vanlig biverkning betyder det inte att du får den! Sen tycker jag att om du nyligen börjat kanske du ska ge det lite tid så kroppen hinner ställa om sig innan du börjar byta IOM att det verkar i övrigt ge önskvärd effekt.

Jag äter tex voxra och tog ett billigare märke av samma substans en gång för att Apoteket erbjöd det (som de alltid gör) och fick helt andra biverkningar och då är det alltså samma ämne/medicin. Så nu håller jag mig till min. Voxran ska inte ge sexuella biverkningar som ssri och inte heller viktuppgång, men som jag förstått det är det inget läkarna rekommenderar att ta om man inte lider av svåra biverkningar då det finns en del mindre roliga biverkningar man kan råka ut för.
 
Vad skönt att du har fått bukt med din depression med samtalskontakt och att du inte behövde medicin. :)
Man kan säkert få remiss från vårdcentralen för att få gå i terapi, men det har jag aldrig blivit erbjuden. Nu har jag dessutom mått så dåligt, så det har liksom inte varit aktuellt med något annat än mediciner. Och jag tror inte att mina chanser att bli erbjuden samtal ökar när jag har medicinerat bort "det värsta".
Vad skulle en sjukgymnast och arbetsterapeut kunna hjälpa till med när det gäller depression?

Erbjuden o erbjuden....det blev inte jag heller. Jag hade snarare en kamp o ett krig om att få den hjälp jag visste jag behövde. Jag ansåg det var mitt ansvar att göra allt i min makt att bli så bra som jag bara kunde, därav att kampen o kriget om samtalsterapi kom in i bilden. Jag är också av den tanke att varje människa vet innerst inne vilken typ av hjälp hon behöver. Som jag har förstått det finns det inget likhetstecken mellan att medicinera bort "det värsta" o att missa terapi. Så med det sagt, jag inbillar mig att du innerst inne vet vilken hjälp du behöver o att hjälpen finns där ute.

Som sjuk hade jag bassängträning med qigong o kroppskännedom med sjukgymnasten + lite kurser om stress etc. Arbetsterapeuten fick jag aldrig träffa men har gått den utbildningen. Arbetsterapeut fokuserar på aktivitet, att du som människa ska kunna göra de dagliga aktiviteterna i ditt liv som du själv vill kunna utföra. En arbetsterapeut börjar med att kartlägga vilka bekymmer du har i ditt liv och sedan jobbar ni tillsammans mot en lösning. De har också rätten att förskriva hjälpmedel så som tyngdtäcken o annat som kan hjälpa vid problem att sova etc. Dock när det gäller tyngdtäcken o hjälpmedel rent allmänt är det olika regler beroende på var i landet du bor.
 
Jag klarade inte mirtazapin. Sov 18h/dygn och var så jävla arg och hungrig de få timmar jag var uppe. Kunde inte träffa familjen osv för att jag var för otrevlig. Så jag slutade ta den. Minns inte om jag bytte tillbaka till sertralin eller hur det blev, men i dina skor hade jag haft kvar sertralin om orgasmerna är "det enda". Jag upplever det skitjobbigt att sätta in/ut såna här mediciber, man blir så himla påverkad. Funkar en hjälpligt mot symptomen hade jag behållit
 
Har inte läst alla svar. Det finns risk för att jag upprepar något som redan är sagt.

Ge det lite tid så kommer det troligen lösa sig till det bättre.
Min erfarenhet är att det tar längre tid att få orgasm OCH man kan behöva någon form av glidmedel eftersom alla slemhinnor blir torrare av SSRI.

Mirtrazapin skulle jag nog undvika om möjligt.
Dels tycker jag (personligen) att det är ett sämre alternativ sen är viktaspekten en stor anledning. Särskilt som du själv tar upp det.

Jag har gått upp 25 kg av annan medicin (ännu värre än mirtrazapin) och fick dessutom hypothyreos på köpet. Det är inte kul, kan jag säga.....
Med den övervikten vill man inte ha sex i alla fall.....åtminstone inte jag som känner mig obekväm med övervikten.
 
Så vad göra?

1) Sluta ta antidepressiva mediciner, vilket i så fall mycket troligt kan leda till återfall?
2) Fortsätta med Setralin, som uppenbarligen har en mkt bra effekt, men avstå skönt sex?
3) Byta sort och riskera att ta något som inte ger effekt, men som kanske ger biverknignar som på ett eller annat sätt är värre än de jag redan upplever? Och, baserat på mina tidigare erfarenheter inte direkt tas på allvar av vården?

Förlåt för långt inlägg.. Hoppas någon har ngn erfarenhet eller kommentar i alla fall. Det finns ju extremt många som tar ssri och som upplever samma problem som jag själv. Känns bara lite känsligt att prata irl med folk.

Jag är ganska tråkig.
mitt förslag är att stå ut med orgasmbristen under behandlingstiden med Sertralin.
Skälet till mitt förslag är att du vet att du har god effekt av preparatet och tolererar det.

Mirtazapin är ett bra preparat men det är alltid så att man inte vet hur du reagerar på det. Man vet inte om du får god effekt.
Man vet inte vilka biverkningar du får: många får en väldigt uttalad trötthet första två veckorna och det kan vara ganska förlamande.
Viktuppgången handlar egentligen om ökad aptit och därmed större kaloriintag så om man är "disciplinerad" så behöver det inte bli ett problem men jo, stor risk finns.
 
Prova cymbalta är mitt förslag. Ett snripreparat som generellt har mildare biverkningar och inga sexuella sådana.
 
@Katti ber om ursäkt för om tipset redan kommit upp, men enligt tips från min läkare kan man prova att ta en sk drug holiday, dvs man avstår medicinen en eller kanske två dagar när man planerar in att ha sex. Biverkningen avklingar rätt snabbt så detta är något som fungerar för många.

Man får känna av lite själv om det fungerar eftersom en del direkt mår sämre om de håller upp med medicinen bara någon dag.
 
Sexuella biverkningar är ju extremt vanligt med ssri, särskilt med Citalopram verkar det som. Och är man en sådan som råkar ut för den bieffekten så är det nog inte mkt att göra åt.
Ge det tid.
För min del så gick de biverkningarna över efter något år på samma stabila dos.
Jag var visserligen så sjuk när jag började med SSRI att jag inte var intresserad av sex över huvud taget och inget annat heller för den delen.
 
Jag är ganska tråkig.
mitt förslag är att stå ut med orgasmbristen under behandlingstiden med Sertralin.
Skälet till mitt förslag är att du vet att du har god effekt av preparatet och tolererar det.

Mirtazapin är ett bra preparat men det är alltid så att man inte vet hur du reagerar på det. Man vet inte om du får god effekt.
Man vet inte vilka biverkningar du får: många får en väldigt uttalad trötthet första två veckorna och det kan vara ganska förlamande.
Viktuppgången handlar egentligen om ökad aptit och därmed större kaloriintag så om man är "disciplinerad" så behöver det inte bli ett problem men jo, stor risk finns.
och dessutom är väl sertralin också ett preparat som man inte går upp i vikt av men du kanske bara syftade på mirtazapin. Med tiden har orgasmproblemen löst sig för mig också så jag antar att det kanske också kan bli bättre med tiden för dig med TS angående det.
Jag gick upp 25 kg på cipramil men gått ned 30 kg på sertralin....
 
och dessutom är väl sertralin också ett preparat som man inte går upp i vikt av men du kanske bara syftade på mirtazapin. Med tiden har orgasmproblemen löst sig för mig också så jag antar att det kanske också kan bli bättre med tiden för dig med TS angående det.
Jag gick upp 25 kg på cipramil men gått ned 30 kg på sertralin....

Sertralin är ganska viktneutralt. En del går upp, en del går ner.
Ja, jag syftade på Mirtazapin - ledsen om jag var otydlig.
 
Tack alla som svarat!
Jag ska prata med min läkare såklart, men det känns som att jag fortsätter med Sertralin ett tag till. Det känns också lite hoppfullt att problemen har gått över för somliga. Jag trodde att de biverkningar man fortfarande hade efter några veckor skulle bli kvar, men det verkar ju som att det kan ta lång tid för kroppen att vänja sig.
Ska prata med min läkare om drug holiday också. Hoppas att det kan bli ett alternativ om besvären inte går över av sig självt!
 
Tack alla som svarat!
Jag ska prata med min läkare såklart, men det känns som att jag fortsätter med Sertralin ett tag till. Det känns också lite hoppfullt att problemen har gått över för somliga. Jag trodde att de biverkningar man fortfarande hade efter några veckor skulle bli kvar, men det verkar ju som att det kan ta lång tid för kroppen att vänja sig.
Ska prata med min läkare om drug holiday också. Hoppas att det kan bli ett alternativ om besvären inte går över av sig självt!
Det tar tid att ställa in rätt dos, är väl därför som biverkningar kan hålla i sig i flera veckor tills man hittar rätt. Aldrig hört talas om drug holiday, är det verkligen liksom bra för att bara tvärt sluta med mediciner så?
 
Det där med drug holiday funkar nog bara på vissa. Jag som äter Lyrica får utsättningssymptom efter typ 6 h, då i form av yrsel och ångest. Inte så mycket holiday då. Likaså när jag åt Efexor.
Men inga av dessa är ju SSRI, kanske skiljer på om man får för noradrenalinet också. Alltså att sådana är mer känsliga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 037
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 510
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
636
Senast: Skin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp