Byta släp - skatt/moms

E

ekonomisk

Jag skrev in min transport för 4 år sedan i företaget. Den hade jag köpt för 48 000 kr året innan som privatperson, men fick således skriva in den eftersom den var köpt innan.

Jag har under dessa år skrivit av den med 15 000 kr.

I morgon säljer jag den för 47 500 kr.

Hur blir det med skatt och moms?

Måste jag betala 8000 i moms trots att den inte var momspliktig vid köp?

Mycket att tänka på...
 
Sv: Byta släp - skatt/moms

Jag skrev in min transport för 4 år sedan i företaget. Den hade jag köpt för 48 000 kr året innan som privatperson, men fick således skriva in den eftersom den var köpt innan.

Jag har under dessa år skrivit av den med 15 000 kr.

I morgon säljer jag den för 47 500 kr.

Hur blir det med skatt och moms?

Måste jag betala 8000 i moms trots att den inte var momspliktig vid köp?

Mycket att tänka på...


Enligt 3 kap. 24 § i momslagen så behöver du inte lägga på moms när du säljer en anläggningstillgång om du inte fick tillbaka moms när du köpte den.
 
Sv: Byta släp - skatt/moms

Hmmm, det konstiga är att min ekonomiska "hjälp" säger att jag måste...jag tyckte själv att det lät så konstigt...

detta är ett virrevarr utan dess like...med momser och :confused:skatter...
 
Sv: Byta släp - skatt/moms

Du har ingen moms på en vara som har varit privatägd, varken vid inköp eller försäljning. Trailern har varit en ren kostnad för företaget.
Men, om du tar pengarna i egen ficka så ska du betala arbetsgivare-avg och inkomstskatt då det blir ett privat uttag. Köper du en NY trailer för pengarna med moms, så drar du momsen på nya trailern.:laugh:
 
Sv: Byta släp - skatt/moms

Du har ingen moms på en vara som har varit privatägd, varken vid inköp eller försäljning. Trailern har varit en ren kostnad för företaget.
Men, om du tar pengarna i egen ficka så ska du betala arbetsgivare-avg och inkomstskatt då det blir ett privat uttag. Köper du en NY trailer för pengarna med moms, så drar du momsen på nya trailern.:laugh:

Det blir inte automatiskt skatt och egenavgifter på utag man gör från rörelsen. Skatt och egenavgifter blir det på den totala vinsten som företaget gör. Ett uttag man gör från rörelsen belastar bara balansräkningen och ger ingen skatt.

I detta fallet kommer ju affären att ge en vinst eftersom avdragen transporten säljs till ett pris som är högre än det bokförda värdet.

Vinsten blir 14 500 kr i det här fallet.
 
Sv: Byta släp - skatt/moms

Hmmm, det konstiga är att min ekonomiska "hjälp" säger att jag måste...jag tyckte själv att det lät så konstigt...

detta är ett virrevarr utan dess like...med momser och :confused:skatter...

Det är lite snårigt men jag har mailat skatteverket om det här med att sälja anläggningstillgångar och de säger att man kan sälja utan moms om man köpte utan moms. Men obs detta gäller bara anläggningstillgångar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 888
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett enskilt företag där jag, naturligtvis, betalar moms, skatt etc på alla mina inkomster. Jag har en revisor som ser allt och...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: manda
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 738
Senast: lbb
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 011
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp