Hej, jag är 50+ och har efter att min ponny gått bort börjat rida islandshäst ca 2 ggr i veckan i 1.5 år nu.( Det blev islandshäst mest för att jag bor granne med en ex-ridskola med dessa och jag har nästan fri tillgång att rida

)Men jag tycker det är så svårt! Svårt med traven och tölten att det ska bli rätt på alla fem hästar jag ridit. För att inte tala om att passen inte ska blanda sig i.

Jag tar lektioner nu och då och tränar men det tar ju en himla tid att lära sig. Har hört mkt om att man förstör hästen om man rider den i grisepass osv Är det ens rimligt att fundera på att i detta liv skaffa en egen isis utan att rida sönder den? Hur länge tar det för en medioker ryttare att lära sig?Jag är ju som sagt 50+....Kan tillägga att jag i övrigt älskar rasen!
Mvh frustrerad som vill ha egen häst igen
Jag är kanske inte rätt person att svara på hur lång tid det tar att lära sig - jag är i samma ålder som du, men har ridit islandshäst av och till sen jag var 10, så har ju lärt mig både tregångare och 4-/5-gångare parallellt och nu har jag dessutom ridit enbart islandshästar i nästan 30 år. Det jag däremot lärt mig är viktigt och ibland svårt för "tregångsryttare", som dessutom ofta kommer från en större häst, är väl ungefär följande:
Balansen. Det är, särskilt om man är lång, svårare att balansera på en mindre häst. Dessutom blir en mindre häst mer känslig för vikthjälper OCH islandshästen med sina gångarter är ännu mer vikthjälpskänslig. På en känsligare häst kan man gå t.ex. från tölt till trav genom att flytta fram överkroppen någon centimeter. Det ger givetvis nära noll vingelutrymme för en obalanserad ryttare, så det är ett hett tips att arbeta mycket med sin egen balans - både uppsuttet och avsuttet.
Sitsen. Det ÄR lodrät sits som gäller i grunden, men jag skulle ändå säga att man i islandsridningen vill kunna vara lite mer flexibel i sin sits och anpassa efter gångart och den individ man sitter på. Det finns inte EN korrekt sits utan många... Här behöver man vara lyhörd för vad som funkar på respektive häst och öva upp sin känsla.
Takten. Man måste öva upp sin taktkänsla - enda sättet att kunna rida en häst i korrekt takt över tid är att faktiskt VETA om hästen är fyrtaktig i traven, passtaktig i tölten eller något annat. Nästa steg är såklart att också kunna göra något åt det, men taktkänslan är viktig att öva upp! Inte minst är det väldigt användbart att lära sig höra takten!
Farten. Jämfört med många stora hästar är islandshästen PIGG och framåt och ridstilen i sig är mer fartfylld än t.ex. "vanlig" dressyr. Och en del taktproblem löser man bättre i fart än långsamt. Dock ställer det en del krav på ryttaren vad gäller både balans och timing. Mest framträdande är det såklart om man rider pass - och det är nog därför många tycker det är svårt - men det är helt lösbart även för en vanlig, medelbra ryttare med lite träning!
Ska du köpa egen häst så råder jag dig att hitta en tillräckligt bra häst med väl separerade gångarter. Tölten bör vara riktigt bra, gärna hästens bästa gångart. Tro inte att du ska kunna utveckla en medioker tölt till något bättre - det är mer realistiskt att tro att hästen blir något sämre i sina gångarter till en början innan du lärt dig hästen och börar få till allt. Köp gärna en häst som alla tycker är "för bra" - en välutbildad häst med alla gångarter tydligt på plats och utan ridmässiga problem. Inte överraskande är såna hästar rätt dyra, men det är en sån glädje att rida en riktigt bra häst - även om man bara rider hemma i skogen!!! Och nej, du förstör inte hästen genom att rida i grisepass - det finns hästar som grisepassar i hela sitt liv utan att få problem av det. Däremot ska du inte köpa en häst som går i grisepass med dig, för du kommer få jättesvårt att få till någon annan gångart!
Fortsätter du rida andras hästar ett tag, så försök få prova många olika! Det är inte så enkelt som att de är uppdelade i fyr- och femgångare och att det bara finns de varianterna, utan det finns hur många olika hästar som helst med olika lätt och svårt för olika gångarter - och vissa hästar som blandar gångarterna ganska friskt! Prova alla sorter, känn dig för, hitta vad du gillar - då har du större chans att hitta en bra match när du väl köper egen!