Byta till islandshäst?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Krans
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 756

Bukefalos 30 år!

Krans

Trådstartare
Hej, jag är 50+ och har efter att min ponny gått bort börjat rida islandshäst ca 2 ggr i veckan i 1.5 år nu.( Det blev islandshäst mest för att jag bor granne med en ex-ridskola med dessa och jag har nästan fri tillgång att rida🙂)Men jag tycker det är så svårt! Svårt med traven och tölten att det ska bli rätt på alla fem hästar jag ridit. För att inte tala om att passen inte ska blanda sig i.🙄Jag tar lektioner nu och då och tränar men det tar ju en himla tid att lära sig. Har hört mkt om att man förstör hästen om man rider den i grisepass osv Är det ens rimligt att fundera på att i detta liv skaffa en egen isis utan att rida sönder den? Hur länge tar det för en medioker ryttare att lära sig?Jag är ju som sagt 50+....Kan tillägga att jag i övrigt älskar rasen!🩷

Mvh frustrerad som vill ha egen häst igen

Du kan väl köpa en stadig 4 gångare och slippa passen helt? Eller är pass något du känner att du verkligen vill lära dig?

Hej, jag är 50+ och har efter att min ponny gått bort börjat rida islandshäst ca 2 ggr i veckan i 1.5 år nu.( Det blev islandshäst mest för att jag bor granne med en ex-ridskola med dessa och jag har nästan fri tillgång att rida🙂)Men jag tycker det är så svårt! Svårt med traven och tölten att det ska bli rätt på alla fem hästar jag ridit. För att inte tala om att passen inte ska blanda sig i.🙄Jag tar lektioner nu och då och tränar men det tar ju en himla tid att lära sig. Har hört mkt om att man förstör hästen om man rider den i grisepass osv Är det ens rimligt att fundera på att i detta liv skaffa en egen isis utan att rida sönder den? Hur länge tar det för en medioker ryttare att lära sig?Jag är ju som sagt 50+....Kan tillägga att jag i övrigt älskar rasen!🩷

När jag gick över till islandshäst tog det nog 2-3 år innan jag lärde mig rida islandshäst på riktigt och lärde mig att kunna börja separera gångangarterna. Då red jag både grupplektioner och privatlektioner. Sen var jag inte fullärd på den tiden utan har kontinuerligt utvecklat mig under 15 år med islandshästar.

Det underlättar om man i början har tillgång till häst med väl separerade gångarter och gärna fyrgångare.

Det stämmer att det sliter på hästen att rida dem i grisepass och även fyrgångare kan gå i det

Jag har ridit en fyrgångare mycket som i tölten kunde gå i passtakt fast han inte hade pass som gångart. Det är olika lösningar på olika hästar hur man får till någorlunda ren tölt beroende på om hästen är passtaktig eller travtaktig i tölten.

Detä är enklare att lära dig om du håller dig till hästar som antingen är passtaktiga eller travtaktiga i tölten i början. På det sättet kan du lära dig vilka lösningar som krävs för respektive taktfel genom att befästa en sak i taget. Sen kan det krävas väldigt olika lösningar på två hästar som är travtaktiga i tölten , det finns ingen standardlösning som passar alla travtaktiga eller passtaktiga islandshästar i tölten.

Att rida islandshäst på riktigt är jättesvårt men samtidigt det roligaste och mest utvecklande jag har gjort.

Jag har ridit en hel del islandshäst, dock enbart på bussiga ridskolehästar med tydligt separerade gångarter. Jag tycker att ffa balans är viktigt på dem, ofta har jag unghästtänk i traven för att verkligen inte störa utan bara ”åka med”.

Skulle jag köpa en islandshäst själv så skulle jag köpa en fyrgångare och stalla upp hästen där jag lätt kan få till träning ofta. Just för att gångarterna kräver så mycket mer än vanliga tregångare.

Klart det är rimligt, kör på! Köp en med välseparerade gångarter och fortsätt rida för tränare. Det kommer gå alldeles utmärkt. :) även om det tar tid att bli duktig på att rida olika typer av islandshäst så kommer du lära dig knapparna på din egen.

Jag är medryttare på en islandshäst som är fyrgångare och naturlig töltare (tror det är så det kallas), dvs han har medfödd ren tölt. Ökar man från skritt blir det tölt. Jag kan inte gångartsridning men på honom spelar det ingen roll.
Gissar att en sådan inte är billig men de finns. Annars som andra sagt, stalla upp där det är lätt att ta lektioner och få hjälp.

Visst är det bästa om en häst blir riden i rena gångarter. Men jag har regelbundet lånat ut en av mina till turridning. Hon är 5-gångare med stark pass och går alls inte rent med orutinerade ryttare. Det verkar inte påverka henne negativt. Vi har kunnat rida henne i ren tölt och trav utan problem efter ett par veckor med turister.

Det är inte alltid superlätt men åh vad kul det är :love:

En fördel när man köper sig en egen är att du kan fokusera på att hitta den hästens knappar, vilka övningar ni behöver göra, vad ni har för problem osv.

Har du möjlighet att diskutera saken med tränaren som du rider för nu? Ni skulle kunna börja bolla kring vilken typ av häst du ska leta efter osv. Sen beror det naturligtvis på tränaren med, min favorittränare är passryttare uti fingerspetsarna, andra tränare föredrar själva fyrgångare. Deras egna preferenser kan skina igenom i vad de säger. Och om din tränare exempelvis säger att du kanske ska leta efter en fyrgångare så kanske du där och då känner att "näe, jag vill verkligen ha passen!". Ibland ger det bara en klarhet i vad man själv faktiskt vill.

Du förstör inte hästen för att den går i grisepass. Vår första islänning född 1963, och importerad nån gång på 70-talet hade nog inte tagit ett travsteg i hela sitt liv. Det var ingen som kunde rida islandhäst som hade ägt henne. Hon var lika glad för det, blev väl 35-36 år innan vi fick ta bort henne akut pga skada i hagen.

Jag har haft flera fyrgångare som medryttarna ridit som tregångare utan problem. Du väljer ju själv vilken nivå du vill rida din häst.

Vad jag fått lära mig så finns det dom som absolut inte vill ha pass hos sina hästar utan bara tölten då passen enligt dom förstör dom andra gångarterna.

Sen finns det ett annat läger som kör med femgångare och jag har uppfattat det som att det krävs betydligt skickligare ryttare för att rida femgångare.

Du kanske ska hålla dig till en fyrgångare? En äldre utbildad häst?

Vad jag fått lära mig så finns det dom som absolut inte vill ha pass hos sina hästar utan bara tölten då passen enligt dom förstör dom andra gångarterna.

Sen finns det ett annat läger som kör med femgångare och jag har uppfattat det som att det krävs betydligt skickligare ryttare för att rida femgångare.

Du kanske ska hålla dig till en fyrgångare? En äldre utbildad häst?

Riktigt så enkelt är det inte - det är för det första inte en skarp linje mellan fyr- och femgångare där fyrgångare är "lätta" och femgångare är "svåra" och det är inte heller så att passen förstör andra gångarter om man tränar på ett vettigt vis (tvärtom har jag träffat på flera femgångare som blir BÄTTRE i övriga gångarter av att också ridas i pass då och då). Det finns också väldigt gott om "fyrgångare" (dvs hästar som rids och tävlas i fyra gångarter) som genetiskt är femgångare, men där man väljer att inte rida i pass. Några "olika läger" där ett favoriserar fyrgångare och ett annat favoriserar femgångare har jag inte upplevt under mina 45 år i islandshästvärlden - även om det såklart finns personliga preferenser! Väldigt många tävlingsryttare har t.ex. en fyrgångare och en femgångare.

Äldre utbildad häst är ett utmärkt förslag till TS, tycker jag! Och den ska ha väl separerade gångarter och BRA tölt, gärna tölt som bästa gångart (inte sällan är den typen av hästar genetiskt femgångare, eller vad folk ibland kallar 4½-gångare).

Och den ska ha väl separerade gångarter och BRA tölt, gärna tölt som bästa gångart (inte sällan är den typen av hästar genetiskt femgångare, eller vad folk ibland kallar 4½-gångare).
Jag testade rida islandshäst första gången förra sommaren. En privatlektion på ett större ställe där jag fick möjlighet att testa och ställa en massa frågor (verkligen en hel del, det var mycket prat :p ) för att se om det är något jag är intresserad av i framtiden, för om jag skaffar ridhäst igen om ett antal år när lillpojken är större.

Tipset jag fick var just det här - försök hitta en erfaren häst med väl separerade gångarter, och med tölt som bästa gångart. Och att det oftast fanns hos femgångare snarare än de som enbart kan tölta genetiskt.

Jag är kanske inte rätt person att svara på hur lång tid det tar att lära sig - jag är i samma ålder som du, men har ridit islandshäst av och till sen jag var 10, så har ju lärt mig både tregångare och 4-/5-gångare parallellt och nu har jag dessutom ridit enbart islandshästar i nästan 30 år. Det jag däremot lärt mig är viktigt och ibland svårt för "tregångsryttare", som dessutom ofta kommer från en större häst, är väl ungefär följande:

Balansen. Det är, särskilt om man är lång, svårare att balansera på en mindre häst. Dessutom blir en mindre häst mer känslig för vikthjälper OCH islandshästen med sina gångarter är ännu mer vikthjälpskänslig. På en känsligare häst kan man gå t.ex. från tölt till trav genom att flytta fram överkroppen någon centimeter. Det ger givetvis nära noll vingelutrymme för en obalanserad ryttare, så det är ett hett tips att arbeta mycket med sin egen balans - både uppsuttet och avsuttet.

Sitsen. Det ÄR lodrät sits som gäller i grunden, men jag skulle ändå säga att man i islandsridningen vill kunna vara lite mer flexibel i sin sits och anpassa efter gångart och den individ man sitter på. Det finns inte EN korrekt sits utan många... Här behöver man vara lyhörd för vad som funkar på respektive häst och öva upp sin känsla.

Takten. Man måste öva upp sin taktkänsla - enda sättet att kunna rida en häst i korrekt takt över tid är att faktiskt VETA om hästen är fyrtaktig i traven, passtaktig i tölten eller något annat. Nästa steg är såklart att också kunna göra något åt det, men taktkänslan är viktig att öva upp! Inte minst är det väldigt användbart att lära sig höra takten!

Farten. Jämfört med många stora hästar är islandshästen PIGG och framåt och ridstilen i sig är mer fartfylld än t.ex. "vanlig" dressyr. Och en del taktproblem löser man bättre i fart än långsamt. Dock ställer det en del krav på ryttaren vad gäller både balans och timing. Mest framträdande är det såklart om man rider pass - och det är nog därför många tycker det är svårt - men det är helt lösbart även för en vanlig, medelbra ryttare med lite träning!

Ska du köpa egen häst så råder jag dig att hitta en tillräckligt bra häst med väl separerade gångarter. Tölten bör vara riktigt bra, gärna hästens bästa gångart. Tro inte att du ska kunna utveckla en medioker tölt till något bättre - det är mer realistiskt att tro att hästen blir något sämre i sina gångarter till en början innan du lärt dig hästen och börar få till allt. Köp gärna en häst som alla tycker är "för bra" - en välutbildad häst med alla gångarter tydligt på plats och utan ridmässiga problem. Inte överraskande är såna hästar rätt dyra, men det är en sån glädje att rida en riktigt bra häst - även om man bara rider hemma i skogen!!! Och nej, du förstör inte hästen genom att rida i grisepass - det finns hästar som grisepassar i hela sitt liv utan att få problem av det. Däremot ska du inte köpa en häst som går i grisepass med dig, för du kommer få jättesvårt att få till någon annan gångart!

Fortsätter du rida andras hästar ett tag, så försök få prova många olika! Det är inte så enkelt som att de är uppdelade i fyr- och femgångare och att det bara finns de varianterna, utan det finns hur många olika hästar som helst med olika lätt och svårt för olika gångarter - och vissa hästar som blandar gångarterna ganska friskt! Prova alla sorter, känn dig för, hitta vad du gillar - då har du större chans att hitta en bra match när du väl köper egen!

Precis som @Roheryn skriver är det inte så simpelt. Olika hästar har olika gångarter som deras starkaste/bästa, som påverkar.

Generellt är det femgångare som har bäst tölt. Dock är det oftast inte de med bäst/snabbast pass som har den bästa tölten. Men tölten kommer ju från passanlaget och de som är genetiskt fyrgångare har sällan lika bra/enkelt för tölt som genetiska femgångare.

Sen kan man avla för olika saker. De som vinner passlöp på bästa tid är sällan de som samtidigt vinner en tölttävling, t.ex. Som nämnts ovan benämns de ibland som "4½-gångare", de som är genetiskt femgångare men inte har pass riktigt bra nog värd att ta fram, men i regel bra/lätt för tölt. Så en sån häst kunde potentiellt vara värt att satsa på - med väl separerade gångarter (och det naturligt, inte bara tränat, eftersom det då kan vara svårt att bibehålla som ovan gångartsryttare).

Men, jag skulle säga att främst är det ens ridstil och hur man trivs med att rida/typ av hästar som är avgörande. Återigen generaliserande - men (genetiskt) fyrgångare kan det ofta vara en fördel med lite mer "tyngd och styrka" i ridningen, då hästarna kan behöva packas ihop mer för att tölta rent och bra. Medan en femgångare kan kräva mer teknik, för om du packar ihop en sån på samma sätt är det stor risk att du istället skapar spänningar och det blir passtakt eller ren grisepass.

Sen vad gäller grundgångarterna så är det absolut inte så att pass eller tölt förstör dem, men ju fler gångerter desto svårare är det såklart att alla är bra. Så generellt har fyrgångare bättre (=som i enklare/stabilare) grundgångarter än femgångare, om man kollar på gruppnivå.

Riktigt så enkelt är det inte - det är för det första inte en skarp linje mellan fyr- och femgångare där fyrgångare är "lätta" och femgångare är "svåra" och det är inte heller så att passen förstör andra gångarter om man tränar på ett vettigt vis (tvärtom har jag träffat på flera femgångare som blir BÄTTRE i övriga gångarter av att också ridas i pass då och då). Det finns också väldigt gott om "fyrgångare" (dvs hästar som rids och tävlas i fyra gångarter) som genetiskt är femgångare, men där man väljer att inte rida i pass. Några "olika läger" där ett favoriserar fyrgångare och ett annat favoriserar femgångare har jag inte upplevt under mina 45 år i islandshästvärlden - även om det såklart finns personliga preferenser! Väldigt många tävlingsryttare har t.ex. en fyrgångare och en femgångare.

Äldre utbildad häst är ett utmärkt förslag till TS, tycker jag! Och den ska ha väl separerade gångarter och BRA tölt, gärna tölt som bästa gångart (inte sällan är den typen av hästar genetiskt femgångare, eller vad folk ibland kallar 4½-gångare).
Ja jag har ingen större kunskap om islandshästens gångarter men som jag hört från flera håll inom min lilla krets hästfolk verkar det finnas två läger det ena som vill ha femgångare och det andra som absolut inte vill ha eller rida fram pass hos sina hästar.

Ja jag har ingen större kunskap om islandshästens gångarter men som jag hört från flera håll inom min lilla krets hästfolk verkar det finnas två läger det ena som vill ha femgångare och det andra som absolut inte vill ha eller rida fram pass hos sina hästar.
Men jag HAR den kunskapen du saknar och umgås dagligen i islandshästkretsar och påstår att det där med två läger inte stämmer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka