Bukefalos 28 år!

Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag måste utvärdera om hon klarar havre temperamentsmässigt, hon galopperade bort sig och blev diskad igår kväll på tävling pga att hon blir överambitiös och stressad och het. I lugn träning och ridning är hon ganska lugn men vid intervaller och banjobb och tävling börjar det formas en riktig tävlingshäst som ska ta i så mycket det bara går och springa så fort hon bara kan... hela tiden.. :P

Att din häst blev “överambitiös och stressad” och “galopperade bort sig” kan bero både på vad för slags foder du ger din häst men också när du utfodrar.

Vissa aminosyror kan påverka hästens beteende och ha en uppiggande inverkan. Glutamat är t.ex. en sådan aminosyra. Andra aminosyror kan ha en motsatt effekt, dvs. en lugnande effekt, t.ex. tryptofan. Hur en häst reagerar är dock individuellt. Vissa hästar kanske inte påverkas alls.

Magnesiumbrist kan också göra en häst nervös och “stirrig”.

En annan sak som har visat sig ha betydelse är glukoskurvan. Prestationsförmågan ökar när glukoshalten i blodet är hög och sjunker drastiskt när glukoshalten är låg. Hästen blir mer entusiastisk när tillgången på glukos i blodet är hög. Detta faktum kan man dra nytta av. Nu vet jag inte vilken slags tävlingshäst du har men för t.ex. kapplöpningshästar och travhästar som ska prestera maximalt under en relativt kort tid kan man öka hästens prestationsförmåga genom att ge en socker- eller stärkelsedos en viss tid före loppet. Men det gäller att se till så att loppet går när glukoshalten är stigande.

Nackdelen är att vissa hästar kan bli för “entusiastiska”. Travhästar kan börja att galoppera och hopphästar kan förlora koncentrationen. Jag skulle inte rekommendera detta för t.ex. dressyr- eller hopphästar.

Det är omöjligt att i förväg säga hur en individuell häst kommer att reagera. Man får helt enkelt prova sig fram. Har man en häst som lätt blir uppjagad så är det nog säkrast att inte ge hästen något kraftfoder alls före en tävling, dvs. inget kraftfoder 3 – 4 tim före tävlingen.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Helosansalva det har jag inte ens, den sämsta salvan jag träffat på/använt, har samma erfarenhet som du! Jag har inte upptäckt något användningsområde på häst där den är bra!
Det som jag använder som mjukgörande är vanligt vitt vaselin, det använder jag på kvällen och lindar gärna med bomull i karleden, innan de körs/rids så mjukar jag upp med Barnängens Barnolja. Zinksalva fungerar också ibland att lägga på inför natten. Salsyvase är också bra, men vill inte använda eftersom jag har tävlande travare!
Sen är det olika på olika hästar förstås och vad problemen orsakas av.
Just nu har jag ingen häst med karledsproblem!

I fjol hade jag en som blev väldigt narig/sårig i området mellan hår och hårfritt på ballarna, honom smörjde jag med alosin eller 4ess salvan, alltid direkt efter körning så att det aldrig blev torrt, det läkte ut och han har inte alls haft de problemen denna vinter trots att foderstaten är väldigt lika.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Vem 17 klipper så det går hål?????

Sandra.
Hur gammal är hon?
Hur pass rutinerad att tävla?

Stress sitter nästan alltid i skallen. Taggad måste den nästan vara, sen är rutin o balans det som avgör. Jag skulle diskutera din häst med någon rutinerad i din bransch som kan o helst en som ser hästen.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

jag använder inte klippmaskin utan klipper bort håret med en sax. :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Vem 17 klipper så det går hål?????

Sandra.
Hur gammal är hon?
Hur pass rutinerad att tävla?

Stress sitter nästan alltid i skallen. Taggad måste den nästan vara, sen är rutin o balans det som avgör. Jag skulle diskutera din häst med någon rutinerad i din bransch som kan o helst en som ser hästen.

Hon är fyra år och har gjort fem starter sen i november. Innan det så har hon kvalat, gått några provlopp och premade som tvååring.

Jag kör inte hästen själv i loppen utan har anlitat andra, för det mesta proffstränare. Deras tips är att bara köra på tills hon fått rutin och inte stressar upp sig i loppen av att gå bredvid andra hästar och att egentligen lätta henne fram (men hon är plattfotad och blir öm om hon inte har tjocka gröna sulor på. Som tyvärr ger lite tyngd fram som hon inte behöver..)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

det är en travare jag har. Hon är inte överdrivet stressad och het förutom på tävling. Hon blir het för att hon börjar förstå vad tävling handlar om samt att hon inte riktigt är van och blir stressad av alla de andra hästarna som springer bredvid henne. Hon är inte stirrig i vanliga fall. Bara normalt pigg och busig som en fyraåring kan vara :)

Så men havre ville jag inte skulle "spä på" nervositeten hon får på tävling. Nu sist fick hon ett halvt kg krafft groov på morgonen, lucern och lite befor på dagen och lite till innan vi for till travet. Hon tävlade på kvällen.

Jag har kanske tänkt göra foderstaten såhär nu: (har ej räknat på det än)
ca15 kg hösilage
1kg lucern
ev 0,5 kg betfor (har inte bestämt mej ang socker eller inte än..)
0,5dl olja
2dl foderjäst
1kg krafft havre röd

Hur kan de funka spontant? ni som kan räkna snabbt i huvudet och inte behöver kolla upp foder för foder och sätta in i beräkningsprogram? :P
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

hur lång karens är det på salsyvase?
Inotyol salva har funkat bra om karlederna spricker upp. Den innehåller zink tror jag. Om det inte har spruckit upp eller har sårskorpor så smörjer jag med något mjukgörande som decubal, propyless eller likande.

Fyra ess körde jag i somras på betet för att hålla mjukt samt hålla flugor borta. Men det blev också lite kladdigt och lite blött i såren om huden inte var helt hel i karlederna. Barnolja har jag inte provat! Det kan ju vara bra innan träning för att det inte ska spricka upp. Nu har jag smöjt med mjukgörande men olja borde vara ännu bättre.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Min hudhäst tål inte lucern o visst högsommarbete.

Den får mugg i minsta lilla skav o numera låter jag det bara vara eller gör som hemmaVet rek. inget tvättande eller pillande. bara linda ovanpå Idomin med staff-örondropparna några dagar över natten.

Den är behandlad i åratal med "rätt" PCsalva, tvätt med bakt. dödande................

Din häst behöver socker. många här utgår från tjocka hobbyhästar.

Stärkelse påverkar inte heller immunförsvaret.
Skulle dock ge rena råvaror som havre.

Lucern har jag nyss börjat med så det är inte grundproblemet.
Det vore ju bra om jag kunde komma undan så lätt som att bara sluta med pelleterat foder men ändå kan ge stärkelse och socker i form av havre och betfor :) Då skulle jag inte behöva vara orolig att hon inte får i sig tillräckligt i förhållande till träningsintensiteten.

Ibland blir jag less och slutar tvätta och smörja, men efter en vecka så har karlderna fyllts med stora sårskorpor som spricker i mitten så hon ömmar...

Staff örondroppar har jag inte provat! Kan det vara något att testa eller kan jag få några negativa effekter? Är de receptfria?

Tycker du att de är onödigt att prova pc salva?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag har kanske tänkt göra foderstaten såhär nu: (har ej räknat på det än)
ca15 kg hösilage
1kg lucern
ev 0,5 kg betfor (har inte bestämt mej ang socker eller inte än..)
0,5dl olja
2dl foderjäst
1kg krafft havre röd

Hur kan de funka spontant? ni som kan räkna snabbt i huvudet och inte behöver kolla upp foder för foder och sätta in i beräkningsprogram? :P

Rent spontant genom att se till de värden du har i höet så är det alldeles för mycket protein i förhållande till energi i din foderstat!
Du har ett grovfoder med mycket protein i, tillsammans med en mer "normal" nivå av energi. Om du då tillför lucern och "bara" ett kilo havre samt en minimal mängd olja kommer du inte upp i den energinivå din häst behöver. Dessutom får du ett överskott av protein. Jag är rätt övertygad om att nivån skulle bli så om du räknade ut det också.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

ja det kanske det blir... men blir kvoten hög mellan energi och protein?
Hästen är ganska smäcker och tunn över ryggen har hon blivit sen hon börjat tävla. Inte muskelfattig men skulle vilja att hon blev rundare över ryggen igen. Förra våren började hon falla ur över ryggen och då började jag ge krafft muskel typ två månader och det kändes som att hon blev bättre. Även fast hon hade mkt överskott på protein då så var kvoten låg. Det är därför att jag tänkt på att jag inte vill få för låg kvot även om det redan blir proteinöverskott från höet.

Är det helt fel tänkt?
Ska man bara täcka proteinbehovet sen öka med energi?
När ska man räkna och bry sig om kvoten? Är det bara när man har en häst som äter efter tabellen typ? De som klarar sig på uträknat och inte behöver överskott av energi enl. beräkningsprogrammet?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

hur lång karens är det på salsyvase?
Inotyol salva har funkat bra om karlederna spricker upp. Den innehåller zink tror jag. Om det inte har spruckit upp eller har sårskorpor så smörjer jag med något mjukgörande som decubal, propyless eller likande.

Fyra ess körde jag i somras på betet för att hålla mjukt samt hålla flugor borta. Men det blev också lite kladdigt och lite blött i såren om huden inte var helt hel i karlederna. Barnolja har jag inte provat! Det kan ju vara bra innan träning för att det inte ska spricka upp. Nu har jag smöjt med mjukgörande men olja borde vara ännu bättre.

Jag vet inte om det är någon karens satt på salsyvase men det innehåller salicylsyra som är ett kroppseget/naturligt förekommande ämne och det finns gränsvärden för vissa sådana ämnen. Vet dock inte om salsyvase skulle kunna påverka mängden salicylsyra i kroppen!

Sen tror jag att Zandra har rätt att du ska inte fodra med så hög kvot, det är i de flesta fall negativt för hårt tränande tävlande hästar. Skulle även kunna vara en orsak till hudproblemen. I Zandras tråd har spaderEss skrivit om det och i den tråden har jag lagt in en länk till en intressant tråd i ämnet, läs om fullblodet Igge där.
Feta hästar = hög kvot (över 7), tunna hästar = oftast låg kvot (under 6)

Kom ihåg att det ska vara Barnängens barnolja, den är överlägsen andra sorter jag provat! Eucerin duscholja är mycket bra att tvätta karleder med, torkar inte ut huden!
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

ja det kanske det blir... men blir kvoten hög mellan energi och protein?
Hästen är ganska smäcker och tunn över ryggen har hon blivit sen hon börjat tävla. Inte muskelfattig men skulle vilja att hon blev rundare över ryggen igen. Förra våren började hon falla ur över ryggen och då började jag ge krafft muskel typ två månader och det kändes som att hon blev bättre. Även fast hon hade mkt överskott på protein då så var kvoten låg. Det är därför att jag tänkt på att jag inte vill få för låg kvot även om det redan blir proteinöverskott från höet.

Är det helt fel tänkt?
Ska man bara täcka proteinbehovet sen öka med energi?
När ska man räkna och bry sig om kvoten? Är det bara när man har en häst som äter efter tabellen typ? De som klarar sig på uträknat och inte behöver överskott av energi enl. beräkningsprogrammet?

Jag har en häst med samma problem. Han är menlöst tunn över ryggen till och med. Ja, du vet ju mina problem med den, men i hans fall har jag räknat med att han ska få ett överskott av energi, alltså jag vill att hans foderstat ska innehålla mer energi än snittet. Det behövs BÅDE energi och protein om man ska få en rundare häst (en del har ju tyvärr dock svårigheter att bli rundare hur man än gör). Jag räknade på att han tränades väldigt intensivt men jag ökade också behovet med jag tror 50-60% eftersom han dels går ute dygnet runt och dels redan är så tunn.
Och jag räknade BARA på extra energi, inte protein. Proteinet ska du inte överskrida nivån i eftersom du har en tävlande häst. Kanske skulle hon höja sig mycket om du skar ner på proteinet och ökade på energin?

Helt ärligt så brukar jag inte räkna på kvoten... :crazy: Jag brukar bara se till de separata behoven för tex energi och protein, men det är nog som Natasja säger att kvoten bli lägre då?

Nu vet jag inte hur stor din häst är eller vad den väger.
Min häst är ca 163, och tunn. Jag lägger på 50% i energibehovet eftersom han är tunn (du bör nog också öka på där) och går ute och sedan lägger jag på lite extra på hans vikt eftersom jag vill få upp honom i vikt.
Nu är han konvalescent så nu är det inte alls som jag vill ha det med någonting och jag kan inte få i honom det jag vill värdemässigt så vi får leva med att det är så (därav min andra tråd). Han brukar lägga på sig så fort man kör igen och han tränas.
Denna häst (valack 9 år) har när han är i tävlingskondis ett behov på:
Energi: Mellan 140-160 MJ ( finns faktorer som gör att det varierar)
Protein: 680-720 g

Din häst borde inte ligga långt därifrån?

Om jag höftar från vad du skrivit (jag vet inte TS på höet tex) så ligger du alldeles för högt på proteinet och alldeles för lågt på energin. Det borde inte vara det optimala för en häst i full tävlingskondition.
Än värre på den fronten blir det nog om du har tänkt fortsätta tävla henne på ett byte till 1kg havre, från 2 kg Groov......
Men som sagt, det är bara min personliga åsikt och jag har inga exakta värden på varken din häst eller fodret . :)

MEN - jag tror det finns en väldigt logisk förklaring till att din häst blivit tunnare sen hon började tävla. De blir dem lätt om de får just för lite energi.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Kvoten på det jag ger torde bli runt 5 då om jag räknat rätt....
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

det är en travare jag har.

Jag förstod det efter att jag hade postat mitt inlägg. Jag är lite stressad just nu och har inte tid att läsa så många inlägg.

Jag har ingen egen erfarenhet av travhästar men jag förstår att det är stor skillnad mellan att vinna ett lopp och komma fyra eller femma. I alla fall om man tittar på prissumman. Dessutom verkar det oftast vara mycket jämnt mellan hästarna på upploppet. Kan man få hästen att trava någon sekund eller några tiondelar fortare så kan det ha stor betydelse.

Min amerikanska mentor föder upp kapplöpningshästar så jag vet en del om hur man bör utfodra hästar som ska prestera maximalt under en kortare tid.

Jag läste för ett tag sedan en intressant artikel av Tom Ivers som var en välkänd tränare m.m. av kapplöpningshästar I USA. Han berättade att han för ett antal år sedan blev kontaktad av en ägare till en kapplöpningshäst som tävlade i Portland men som presterade väldigt dåligt. Varje gång hästen tävlade så ledde hästen i början av upploppet men saktade ner katastrofalt ett 80-tal meter från målet. Han sackade så mycket att hästarna bakom honom höll på att rida på honom. Han slutade alltid sist eller näst sist. Alla tester man gjorde på honom visade på helt normala värden. Alla röntgenbilder var helt OK. Man hittade helt enkel inga fel på hästen.

Tom Ivers började ge hästen en glykogenkur tre gånger dagligen under fyra dagar. Den fjärde dagen var tävlingsdag. Hästen kom tvåa i detta lopp endast slagen med en noslängd. Kommande vecka kom hästen tvåa igen. Därefter vann hästen fyra lopp på raken.

Man testade hästen på nytt omedelbart efter ett segerlopp och den enda skillnaden man fann hos blodvärdena var laktatnivån. Laktatnivån var nu nästan dubbelt så hög som tidigare.

Det fanns således inga spår av trötthet hos hästen trots en hög laktathalt (brukar felaktigt kallas för “mjölksyra”).

Av denna lärdom drog Tom Ivers följande slutsats:

1) En hög laktathalt i blodet orsakar inte utmattning;
2) En högre halt glykogen i musklerna gör att mer glykogen används under ett lopp och detta leder till en högre laktathalt;
3) Trots en hög laktathalt kommer hästen att prestera mycket bättre.

Om jag hade travhästar skulle jag absolut ge hästen en glykogendos före ett lopp. Det kan vara skillnaden mellan att vinna loppet eller komma femma eller sexa. Visst finns det en risk att hästen blir överentusiastisk och galopperar bort sig men detta är nog mycket en träningsak. Det är väl också bättre om hästen blir etta eller tvåa i ett lopp och galopperar i ett annat än att ständigt komma sexa eller sjua?

Om du är rädd för att ge havre före ett lopp så kan du istället ge en ren sockerlösning. I USA ger man ofta “corn syrup” som är majssirap (kallas också för stärkelsesirap tror jag) till kapplöpningshästar.

Jag har tyvärr inte tid att räkna på din foderstat. Jag har redan lagt ner för mycket tid på detta inlägg.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

hej, tack för svar. Blir två betforutfodringar under dagen för lite socker innan tävling? Hon får annars en gång per dag
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Säkerligen ett mycket bra tips från SpaderÄss.
MEN - gör det enklaste och ändra din foderstat först. Tillför mer energi och mindre protein. Med risk för att bli tjatig så förstår jag inte varför din inte räknar ut en foderstat när det finns hjälpmedel. :)

SEN kan du börja fundera på att tillföra glykogen innan lopp. Men jag tror det blir bakvänt att inte se till att hästen får det den behöver som grund först....
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

vad ska jag tillföra som glykogen innan start?
Jag har inte räknat på nya foderstaten jag har tänkt. Nu har hon fått hö lucern och betfor och en näve havre och vilat.
Har inte hunnit räkna om då jag inte varit hemma och haft tid för det ;P
Har inte hunnit till öppettiderna på granngården heller för att köpa högfettshavren.

Gamla foderstaten räknade jag i hippocampus men då låg hon låångt över på allt förutom selen så det tillsatte jag. Men kvoten har ändå inte varit så hög.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Blir två betforutfodringar under dagen för lite socker innan tävling? Hon får annars en gång per dag

Betfor kommer inte att fylla på hästens glykogenförråd i någon nämnvärd grad. Betfor innehåller 30% melass plus en del annat socker så sockerhalten i betfor är endast ca. 20%. Sockret i melass består dessutom mest av sukros så glukoshalten i betfor är endast ca. 10%.

Majssirap eller stärkelsesirap är gjord av ren stärkelse och stärkelse består av 100% glukos (majssirap innehåller ca. 80% glukos och stärkelse, resten är vatten).

Betfor duger nog inte som en “glykogenladdare”.

Timing är dessutom A och O om man ska ge en glukosdos före ett lopp. Har man inte superkoll så kan man göra mer skada än nytta. Hamnar man fel så att glukoskurvan är avtagande under loppet så får man snarast motsatt effekt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 081
Senast: Blomskan
·
J
Foder & Strö JAg har försökt allt, tror jag. Hon har alltid ätit lite snålt med mat. HAr inte fått i henne mer än 10 kg hösilage, (hög ts). Hon...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: Jaba
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 570
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp