Bukefalos 28 år!

Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Om man tittar på vad groov 90 innehåller så blir det ett väldigt högt sockerinnehåll och jag tror att det är där du hittar stor del av problemet. De har ju tillsatt både fruktos och melass. Sen finns det även många hästar som inte tål sojaolja.

Om hästen är känslig mot stärkelse så hade jag inte gett det dock.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Men ska man bara hälla på syltmedlet på såren? :P Och hur inverkar det?

Homeopat, menar du då att man ger örter eller att man får något medel att behandla med utvärtes?
Förra våren körde jag en kur med utrensande, immunstärkande örter. Ev. att det blev en liiten förbättring men det var i samma veva som jag började tvätta med hibiscrub och det är det enda hittills som förbättrat. Jag skulle ju kunna försöka en sådan örtkur igen, men det är karens på örter.

Om jag skulle byta ut krafft groov mot ett kg havre (om hon nu "tål" ren havre) då minskar jag ju proteinet ännu mer. Undrar om jag ska låta det vara så eller om jag måste tillsätta något foder med mer protein också? Förra våren gav jag krafft muskel för att öka proteinet lite men om hon nu inte tål något i kraffts pellets kan det ju vara dumt.

Hur mycket lucern vågar man ge på samma gång? Jag blöter upp lucernpellets. Jag vill inte att hon inte orkar lika mycket hö om jag tillsätter för mycket av något annat foder. Hö ingår i stallhyran och lucern köper jag själv. Foderjäst ska öka aptiten på djur som äter dåligt, gäller det bara de som har nedsatt aptit eller även för de som äter fullt ut?

Hon har samma problem året runt, med täcke och utan täcke, på stall och på dygnetruntbete, med torrhö och med hösilage. Det enda bestående jag haft hela tiden är pelleterat foder. Hon har spån i boxen, men det har hon alltid haft. Även innan hon fick besvär.
Dock åt hon ju krafft groov redan som ettåring. Men jag kommer på nu att hon fick såna där knölar i huden redan som ettåring! Men då var det mer som rugor som lossnade, så är det inte nu längre.

Om jag tar bort krafften helt, hur länge ska man vänta innan man utvärderar effekten? En månad? Två?

Atamon är flytande så man kan badda på det med en bomullstuss eller liknande.

Jag vet inte om homeopater har utvärtes behandling också, jag har bara fått invärtes till min häst. homeopati är inte detsamma som örtmedicin, det är oftast små piller som man ger hästen, men kan även vara tillskott och liknande. Jag har iofs inte frågat om karens, men tror inte att det är det på homeopatika. Jag vet en del travare som behandlats och blivit bättre, men kan inte svara på om de gått lopp samtidigt eller inte. Hur som helst så var det bara en tanke, hör av dig om du vill ha adressen till "min" homeopat. Jag hade inte provat henne om jag inte fått henne rekommenderad av en person jag verkligen litar på, homeopati är lite för "flummigt", till och med för mig :o
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

jag tror jag provar en kur med örter från kvinnan jag köpt av förut :) homeopaters piller och vätskor är ju oftast baserade på och är extrakt fårn örter hur som helst? :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

jag tror jag ska prova havre ändå. Jag vet inte om hon är särskilt känslig mot stärkelse men hon är lite känslig mot det mesta verkar det som ;)
Med havre är jag lite orolig för korsförlamning men hon har aldrig haft det.

Hon tränas kanske ca 4 dagar i veckan och ibland blir det tre dagars vila efter tävling och då vill jag inte minska fodret så mycket i och med att de tappar vikt när de har tävlat.

Hur stor risk för korsförlamning är det hos en "vanlig" häst, där det inte är känt att den har några problem med korsförlamning eller anlag för det?
Hon kommer kanske få 1-1,5 kg havre per dag isåf. Har en tanke om att kanske ge 1 kg men fodra upp ibland till 1,5 under perioder med hårda jobb.

Nu får hon ju betfor och lucern vilket borde bli ganska mycket socker också?
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

I ditt fall skulle jag definitivt köra en renande kur på hästen.

Jag hade en häst som hade stora problem med diverse utslag. Han såg inte klok ut då han hade HELA ena sidan täckt i knottror. Jag har bilder på hur han såg ut och man kan knappt tro det.
Jag testade allt möjligt, men efter jag körde en renande kur på honom försvann allting och problemen har inte kommit tillbaka. :laugh:

Du kan gärna PMa om du vill veta mer!

Karledsproblem härstammar ju som du redan vet från "magproblem". :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Angående Atamon så hällde jag bara på och gnuggade in lite lätt.Det förhindrar väl mögel mm i sylt,så jag antar att det är svampdödande.Jag hade provat pencillinsalva också,hjälpte inte heller.
Så det är värt att prova Atamon :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

skriv gärna vad din örtblandning innehöll :) Så kan jag jämföra med vad jag gav min och vad jag isåfall ger nu igen. Har ett papper i stallet tror jag.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag har inte gett någon örtblandning som renande kur.

Hur kommer det sig att du ger henne groov? Jag bara tänker på att det är en tävlingshäst och ditt hö verkar innehålla en hel del protein redan? Om du vill tillföra mer energi så kanske du bör ta ett foder med mer energi?

Vad gäller korsis (jag har ju en som har problem med det) så ska du nog inte gå och oroa dig för det om din häst aldrig har haft det någon gång. Det man ska tänka på är att ge hästen tillräckligt med Evit, selen, salt, kalcium och magnesium. Man ska dessutom undvika snabba kolhydrater, dvs hålla stärkelsenivån så låg som möjligt, så jag skulle välja ett foder med ännu lägre halt stärkelse om jag var orolig. Det är också bra att tillföra extra fett om man vill åt energin, som för en tävlingshäst.
Jag har iaf hittat ett foder som motsvarar det jag vill ha i ett kraftfoder så jag kör på det. (Se min andra tråd)

Vad gäller dina problem med karlederna så skulle jag utan tvekan köra renande kur allra först, för det hjälper mer än man tror. Din häst kan ha en obalans i sin kropp utan att du märker det på bajset eller andra sätt.

Det är absolut det enklaste att göra innan man börjar mixtra med att byta foderstat. Ofta får man bättre resultat än vad man tror.
Jag PM:ar dig om det. :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag ger henne groov för att det får vi till stallet i silo. Och betalar bra pris per kg och man slipper fara och köpa och bära säckar själv. Har även tyckt att det funkat bra på hästen med lite humör och som inte är så lättfödd när hon är i träning.

Jag har gett henne tillskott av evitamin och selen tills nu när jag ger foderjäst som innehåller selen. Salt får hon extra när hon gått svettiga pass.

Högfettshavre borde väl vara bättre att ge ang. stärkelsehalten än "vanlig" havre? Hon får även olja nu för att öka energin utan att behöva ge mer foder.

Jag ska ta och göra en utrensande kur nu och ta bort pelletsen. Provar nog ren havre för att ge så rent foder som möjligt.

Vi har bara granngården här som jag kan köpa foder på nu så har inte så mycket alternativ av kraftfoder :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Berätta gärna sen hur det har gått med havre, jag tycker det är en mycket bra idé för att se om det kan hjälpa.

Ang stärkelse så är det mindre stärkelse i havre än i korn, majs, vete osv. så det ska nog inte vara nån större fara. Hästen kan dessutom ta upp över 80% av stärkelsen från havre i tunntarmen, att jämföra med t.ex. obehandlad majs där den endast kan ta upp strax under 30% (därför måste korn krossas, majs poppas osv medan man kan ge havre som den är). Matildahavren som krafft använder ska ju dessutom ha ännu lägre stärkelsehalt än den "vanliga" (t.ex. granngårdens egen)

Jag har en stärkelsekänslig häst som äter lite havre och det fungerar fint! På groov blir hon dock väldigt dålig i magen.

Jag har också bara granngården att tillgå, och köper havre blå men mina går bara i hagen och skrotar med sina stora fölmagar :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Okej, jag köper nog röd havre som är högfettshavre. Då får jag i mer energi/kg foder jag ger och borde få mer energi/i förhållande till stärkelse?

Jag måste utvärdera om hon klarar havre temperamentsmässigt, hon galopperade bort sig och blev diskad igår kväll på tävling pga att hon blir överambitiös och stressad och het. I lugn träning och ridning är hon ganska lugn men vid intervaller och banjobb och tävling börjar det formas en riktig tävlingshäst som ska ta i så mycket det bara går och springa så fort hon bara kan... hela tiden.. :P
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jag ger henne groov för att det får vi till stallet i silo. Och betalar bra pris per kg och man slipper fara och köpa och bära säckar själv. Har även tyckt att det funkat bra på hästen med lite humör och som inte är så lättfödd när hon är i träning.

Ibland kanske man måste räkna med att få bära lite extra även om man har andra möjligheter som är mer bekväma. :laugh:

Jag fick sätta mig och åka 10 mil enkel resa för att få tag i det jag ville ha. Det hade nog varit mer bekvämt att åka in på Granngården på vår ort, men tja, jag ville testa detta iaf. :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Jaa hittar jag något som hjälper så bär jag gärna säckar och betalar dyrare ;) Men att vi har haft groov tillgängligt i stallet är anledningen till varför hon blivit fodrad med det hittills :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Okej, jag köper nog röd havre som är högfettshavre. Då får jag i mer energi/kg foder jag ger och borde få mer energi/i förhållande till stärkelse?

Jag måste utvärdera om hon klarar havre temperamentsmässigt, hon galopperade bort sig och blev diskad igår kväll på tävling pga att hon blir överambitiös och stressad och het. I lugn träning och ridning är hon ganska lugn men vid intervaller och banjobb och tävling börjar det formas en riktig tävlingshäst som ska ta i så mycket det bara går och springa så fort hon bara kan... hela tiden.. :P

Högfettshavre (Matilda) innehåller mer av vissa aminosyror som kan påverka att hästens temperament (till det lugnare), än annan havre gör tex tryptofan.

Läs spaderÄss svar i denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1132218&highlight=Matildahavre
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

ja det är därför jag vill köpa kraffts röda havre :) Vi har havre i stallet som är skördat på åkrarna här och de blir mycket mycket billigare och enklare men vet inte om jag vågar stoppa i henne så mycket av den... Lär vara mindre mj/kg i den så att jag måste ge mer än med högfettshavre.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

läste andra tråden nu och vet inte om åsikterna är att matildahavre är bättre sämre eller likvärdig med "vanlig" havre...? :)
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Hej!

jag har nästan samma problem på min kallbodsvalack som jag tävlar med.
hade faktiskt en egen "tråd" om karlledssprickor och stärkelsefritt foder (du kan leta igen det för tips därifrån)

jag tycker du ska ta bort KRAFFTEN, den innehåller havre och det kan vara den hästen är allergisk emot.
min tål inte alls havre och korn, inte heller HESTEKRAFT (som innehåller 20% stärkelse).
betfor innehåller inte nå stärkelse.

jag provar just nu groov 125 och då "blommade" karlledssprickorna upp igen - som hade försvunnit innan jag började med det.

jag smörjer dagligen med helosan för det är mjukgörande och bakteridödande. raka ur karllederna för då kan inte bakterierna fastna i pälsen.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

okej jag ska absolut byta ut kraften! Men problemet är att som tävlande travhäst klarar hon sig inte bara på hö lucern och betfor. skulle behöva ett kraftfoder också..

Jag har klippt henne i karlederna, men helosan funkar inte så bra, såren blir vätskande och som kletiga när jag provat det.

Jag ska ta bort henne från träning och tävling en period så karlderna inte riskerar att spricka upp och byta bort krafften och ge en utrensande kur med örter. Nästa alternativ är att köra streptocillinsalva och börja ta prover.
 
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

Min hudhäst tål inte lucern o visst högsommarbete.

Den får mugg i minsta lilla skav o numera låter jag det bara vara eller gör som hemmaVet rek. inget tvättande eller pillande. bara linda ovanpå Idomin med staff-örondropparna några dagar över natten.

Den är behandlad i åratal med "rätt" PCsalva, tvätt med bakt. dödande................

Din häst behöver socker. många här utgår från tjocka hobbyhästar.

Stärkelse påverkar inte heller immunförsvaret.
Skulle dock ge rena råvaror som havre.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?

O andra sidan kan klippning skapa "små microsår" som leder till ingång för bakterierna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 081
Senast: Blomskan
·
J
Foder & Strö JAg har försökt allt, tror jag. Hon har alltid ätit lite snålt med mat. HAr inte fått i henne mer än 10 kg hösilage, (hög ts). Hon...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Jaba
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: JAMarna
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 570
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp