J

julia_v

är det någon som ger sin häst det?

Jag har länge funderat på varför det inte är vanligare
att ge det till hästarna, eftersom vi männsikor
äter det mot eller när vi är förkylda..
I går såg jag att Emin säljer c-vitamin och även en kombinerad C-E-vitamin, min häst är lite förkyld
så jag hade tänkt att köpa det till henne.
Ger ni c-vitamin, varför, varför inte?
julia_v
 
Ok, men det som "sägs" är att tävlande hästar och hästar under vintern (när det inte finns gräs) producerar tillräckligt av c-vitamin.., men som sagt jag vet inte,
visste jag skulle jag inte fråga :smirk:
 
Jag ger min häst Aloe Vera och där ingår bl a C-vitamin.

Det innehåller massa andra vitaminer, mineraler och spårämnen. :)

C-vitamin är ju inget som är farligt att ge för mycket av iom att de är vattenlösliga. Därför kan man ju testa och se ifall man tycker att ens häst verkar må bättre av det. :)

/Snorpan
 
Som Magdalena skrev så bildar hästen själv c-vitamin. Om du kollar så har de flesta färdigfoder med mineral/vitamintillskott ingen c-vitamin tillsatt.(ex Fibergi, Hippo, RedMills, Dodson and Horell, Gain) Chevinal Plus som många använder har det inte heller.
 
Jo, iofs...
Fast tycker man att det fungerar så kan det ju vara värt pengarna. Tycker man inte att det fungerar så vet man ju det! Kan ju vara värt att betala en slant för den vetskapen! :) ;)

/Snorpan
 
Ja, har man sett till att hästen har allt annat så är det ju lugnt. T.ex analys på höt och tillräckligt med grovfoder och välbalanserad foderstat i övrigt, passande utrustning osv.
 
Ja, det är alltid svårt att avgöra!
Det kan ju vara tillfällighet, andra anledningar som man inte tänkt på, placeboeffekten m.m.
:)

/Snorpan
 
Jag samlar på mig nypon nu under hösten som jag ger under vintern. Det är gott om C-vitamin i nyponen, och hästarna plockar själva där de kommer åt. Alldeles gratis i naturens skafferi!

/ honung
 
Jag ger hästarna lite torkade nässlor och nypon på vintern. Så det kan väl räknas som c-vitamin tillskott. Brukar ge det för att piffa till maten lite och för shettisens del betyder det att hon får lite lite mer att äta.
Ger egentligen bara b-vitamin som vitamintillskott annars, brukar ge vid foderbyte och stallbyte.

/Hippo
 
Producerar INTE ska det vara förstås :o
men det kanske är ett onödigt tillskott..
julia_v
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp