Camarguaisiska (och iberiska) sadelns historia

Re: Logik i sadelval

"Kicki menade att det stora problemet med dåtidens sadlar (liknande en portugesa ungefär) var att man hade alldeles för långa koppjärn eftersom man trodde att bogbladen satt fast i en fixpunkt och inte kunde röra sig i längdriktningen. Märkligt att man kunde utföra högre skolans övningar i sadlar som låg på bogbladen, men uppenbarligen gick det."
Hupp! Vad jag vet har man slaktat även hästar sedan urminnes tider så jag förstår inte hur man kunde tro att bogbladet satt fast i skelettet, det är uppenbart hur det förhåller sig om man öpnnar en häst och tittar.
Finns det kanske någon bättre förklaring?
Gast
 
Re: Logik i sadelval

Hon är papperskonservator på Skoklosters museum (och Livrustkammaren samt Hallwyllska om jag inte missminner mig)... Så hon sitter med näsan i de här böckerna för jämnan. :-)

*duckar för det tunga uppslagsverk Annellen nu langar iväg åt mitt håll*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 162
Senast: Anonym_85
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 647
Senast: qitis
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp