Carlsson Löfdahl lämnar L men behåller sin plats i riksdagen (Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCVIII)

Det handlar om pengar. Hon vill åt inkomstgarantin. Det är ju ändå 10 miljoner och hon behöver ju knappast jobba efter hon fyllt 50. Vi andra måste knega på nu när de höjt pensionsåldern också. Ja jisses vilka stolpskott det finns alltså.
Jag läste det där i tidningen idag och alltså :eek: Jag tänkte också att det var en tjurskallighet som fick henne att hålla sig kvar. Men detta är så utstuderat att jag knappt kan tro det ... Och därför är det väl mest sannolikt, hon får ju allt gratis bara hon väntar :cautious:
 
Ja så är det ju, det är ju i förlängningen politikerna som beslutar om våra regler.
Och vilka fina föredömen de är.. :meh:
Kom inte och klaga om att skattepengar går till "fel personer" i samhället när de själva inte är så mycket bättre.

Drygt 60.000 kr i lön kommer hon att fortsätta få medan hon är "politisk vilde" :eek: de pengarna får mycket hellre gå till en seriös partipolitiker som följer sitt partiprogram! (Även om det är L ;))
 
Hon är ju körd politiskt oavsett och då är det ganska självklart att hon inte säger nej till 10 miljoner mer i pension + riksdagslönen. Bara riksdagslönen och förmånerna som kommer med det är ju rätt bra.
 
Rätt och rätt det är inom systemet. Det är ju i sig ingen skillnad från när diverse SD-politiker blev politiska vildar och satt kvar (av antagligen samma anledning).
Därför har jag kallat det grått och kryphål. Dvs det må vara lagligt men det gör det inte helt rätt ändå.
 
Därför har jag kallat det grått och kryphål. Dvs det må vara lagligt men det gör det inte helt rätt ändå.
Visst. Jag tycker inte att hon har agerat bra med hyreskontraktet och inte nu när hon sitter kvar men samtidigt förstår jag hur och varför även om jag inte skulle göra likadant själv. Hon hamnade i sitsen hon är i nu eftersom hon var villig att spela systemet till dess fullo och då är det ganska förutsägbart att hon gör det även angående riksdagslönen och pensionen. Hon behöver inte ens närvara i riksdagen för att få sin lön och pension (precis som alla andra riksdagsledamöter).

Jag tror inte det finns många om ens någon som tycker att det hon har gjort är bra eller ok men särskilt förvånande är det inte och det finns inte så mycket mer runt det egentligen för förvånande är det inte.
 
Visst. Jag tycker inte att hon har agerat bra med hyreskontraktet och inte nu när hon sitter kvar men samtidigt förstår jag hur och varför även om jag inte skulle göra likadant själv. Hon hamnade i sitsen hon är i nu eftersom hon var villig att spela systemet till dess fullo och då är det ganska förutsägbart att hon gör det även angående riksdagslönen och pensionen. Hon behöver inte ens närvara i riksdagen för att få sin lön och pension (precis som alla andra riksdagsledamöter).

Jag tror inte det finns många om ens någon som tycker att det hon har gjort är bra eller ok men särskilt förvånande är det inte och det finns inte så mycket mer runt det egentligen för förvånande är det inte.
Jag förstår vad du menar nu.
Jag tror att det väcker lite förvåning för att man tänkt att förtroendevalda ska vara bättre än så, måhända naivt men hoppet är det sista som överger människan :grin:
Den dag vi inte reagerar på sånt här med bestörtning så är vi illa ute.
 
Och vilka fina föredömen de är.. :meh:
Kom inte och klaga om att skattepengar går till "fel personer" i samhället när de själva inte är så mycket bättre.

Drygt 60.000 kr i lön kommer hon att fortsätta få medan hon är "politisk vilde" :eek: de pengarna får mycket hellre gå till en seriös partipolitiker som följer sitt partiprogram! (Även om det är L ;))
Fy vilka pengar hon får! Att hon inte skäms :banghead:
 
Nu har jag inte följt det här slaviskt och hade nog aldrig hört hennes namn innan men efter det jag läst/sett på nyheter om det så känns det ju svårt att tro att dem inte de inte kan ha förstått att det är fel.

Var även igår något nyhetsinslag om en S politiker (man) som skickat olämpliga sms/meddelande till kvinnliga politiker och det verkade även som att han försökt få det att se ut som att det var en av hans partikamrater som skickat det.
Jag blir så trött...
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Emma Carlsson Löfdahl lämnar L men stannar i riksdagen. Mycket mycket märkligt.
I vår representativa demokrati har antaglilgegn majoriteten av hennes röster kommit från folk som röstar på L, inte på henne. Hon uppmanades at avgå men bslöt istället att lämna L. En förtroendevald är vald i förtroende. Nu har hon inte förtroendet längre.

Jag begrper inte. Hon blir väldigt ensam. Ingen partigrupp att bolla med, ingen service från partiet. Hur kan en riksdagsledamot ens fungra utan sitt team?

Det måste ha slagit runt totalt totalt i människans skalle. Totalt.
Emma är förtroendevald av väljarna i Jönköpings län, inte av L:s partistyrelse. Hon var dessutom den i det länet som fick klart mest personröster av L:s kandidater. Jag tar för givet att hon även i fortsättningen kommer att driva den politik hon blivit invald på och ser inget märkligt i att hon väljer att sitta kvar.

Frågan man bör ställa sig är varför det här blivit så stort, har hon följt regelverket har hon. De mycket generösa ersättningar och andra förmåner politikerna gett sig själva är gemensamt och enhälligt beslutade om av samtliga riksdagspartier - att angripa Emma blir som att skjuta budbäraren men inte bry sig om vem som bär ansvaret för budskapet. Jag kan se helt andra anledningar än moralisk indignation över att hon använt sig av förmånen riksdagsledamöter har att få fri bostad i närheten av riksdagen till att hon nu hängs ut i media.
 
Rent politiskt kommer det inte att ändra så mycket gissar jag. Hon kommer knappast att gå över till eller rösta med M/SD/V eftersom hon varit aktiv L politiker i så många år och man får anta att hon delar L:s värderingar. Snarare gissar jag att hon inte kommer att vara på plats i Riksdagen lika ofta som tidigare, vilket iofs innebär att L förlorar en röst om hon inte kan övertalas att infinna sig vid viktiga omröstningar.

Vi såg förra mandatperioden att några SD blev politiska vildar och de gjorde inte några avtryck politiskt utan brydde sig bara inte om att infinna sig eller aktivt delta i arbetet som riksdagsledamot.

Jag håller med om att hennes beslut att gå emot sitt eget parti tyvärr spär på politikerföraktet och överskuggar alla de politiker på riksnivå och lokalt som sliter och gör ett bra jobb! Under ibland svåra omständigheter och personliga attacker.
 
Jag håller med om att hennes beslut att gå emot sitt eget parti tyvärr spär på politikerföraktet och överskuggar alla de politiker på riksnivå och lokalt som sliter och gör ett bra jobb! Under ibland svåra omständigheter och personliga attacker.
Sant. Den absoluta majoriteten av förtroendevalda gör ett jättejobb. Alla som inte är heltidspolitiker gör det dessutom mot en mycket låg ersättning. Mycket är ideellt arbete.

Det är ett demokratiskt problem att politikerföraktet finns och frodas.
I det bidrar ECL med virke till brasan.
 
Fy vilka pengar hon får! Att hon inte skäms :banghead:
Emma Carlsson Löfdahl har i dag ett arvode på 66 900 kronor i månaden som riksdagsledamot.

Om hon hade hoppat av uppdraget i dag skulle hon få en inkomstgaranti i fem år, på sammanlagt runt 2, 2 miljoner kronor.

Detta för att hon uppnått 40 år, men inte 50 år, och varit ledamot i sex år.

Men genom att sitta kvar mandatperioden ut kan hon ha sin försörjning tryggad till 65-årsdagen, eftersom hon då hinner fylla 50 år och har varit ledamot i 12 år.

Totalt kan L-toppen då maximalt få ut omkring sju miljoner kronor av skattebetalarna i inkomstgaranti.

50-årsgräns är avgörande
– 50 årsgränsen är av avgörande betydelse för om man ska få inkomstgaranti fullt ut till det att man går i pension. Har man inte fyllt 50 år men 40, så får man inkomstgaranti max fem år. Det blir en stor skillnad, säger Johan Hirschfeldt, ordförande i riksdagens arvodesnämnd.

Om politikern under tiden har andra inkomster minskar beloppet.

Totalt sett kan Carlsson Löfdahl nu få , inklusive både riksdagsarvodet och inkomstgarantin, omkring 9,9 miljoner kronor av skattebetalarna om hon sitter kvar mandatperioden ut.

7,6 miljoner mer
Det är mer än 7,6 miljoner kronor mer än vad L-toppen skulle få om hon hoppade av i dag.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-fa-99-miljoner-kronor--i-arvode-och-inkomstg
9,9 miljoner!
Fy faaan.. Även om hon förtjänade de där 2,2 miljonerna pga sitt arbete hittills så känner jag bara :yuck::rage: över att hon ska få 7,6 miljoner gratis genom att hålla sig kvar på sin plats i två år till. O_o
 
9,9 miljoner!
Fy faaan.. Även om hon förtjänade de där 2,2 miljonerna pga sitt arbete hittills så känner jag bara :yuck::rage: över att hon ska få 7,6 miljoner gratis genom att hålla sig kvar på sin plats i två år till. O_o
Ja, jag håller med. Urvidrigt.
 
Emma är förtroendevald av väljarna i Jönköpings län, inte av L:s partistyrelse. Hon var dessutom den i det länet som fick klart mest personröster av L:s kandidater. Jag tar för givet att hon även i fortsättningen kommer att driva den politik hon blivit invald på och ser inget märkligt i att hon väljer att sitta kvar.

Frågan man bör ställa sig är varför det här blivit så stort, har hon följt regelverket har hon. De mycket generösa ersättningar och andra förmåner politikerna gett sig själva är gemensamt och enhälligt beslutade om av samtliga riksdagspartier - att angripa Emma blir som att skjuta budbäraren men inte bry sig om vem som bär ansvaret för budskapet. Jag kan se helt andra anledningar än moralisk indignation över att hon använt sig av förmånen riksdagsledamöter har att få fri bostad i närheten av riksdagen till att hon nu hängs ut i media.
Problemet är nog snarare att hon utnyttjat ett kryphål i lagen. Lagen är ju för att politiker ska kunna hyra en lägenhet och betala hyran genom ersättningen från skattebetalarna eftersom de jobbar åt dem.
Men nu så är ju hyresvärden hennes man som tog ut en större hyra än vad den kostade för honom, och det är orimligt att tänka sig att hon inte drog nytta av det pga de är gifta även om de har skilda ekonomier. Pengarna måste ju ha gått till saker som hon fick nytta av också pga giftemålet.
Inte olagligt, men moraliskt? Njaa... Det blev ju en hel del tusenlappar som hamnar i hennes mans ficka från skattebetalarna.

Hur väljarna som valde henne ser på detta vet jag dock inte, det får man fråga dem. Men personligen om den jag personröstade på hoppade av partiet efter att jag valt denne (utan att veta att denne skulle göra det) så hade jag blivit tveksam över min röst, en del av rösten är ju på partiet i sig.
Men jag är lite tveksam till att hon sitter kvar på grund av att hon vill driva sin politik, med tanke på pengarna som hon tjänar på att sitta kvar. Aftonbladets undersökning har ju fått fram andra politiker som då hoppat av sin plats i riksdagen, så varför skulle hon vara annorlunda?
 
Rent politiskt kommer det inte att ändra så mycket gissar jag. Hon kommer knappast att gå över till eller rösta med M/SD/V eftersom hon varit aktiv L politiker i så många år och man får anta att hon delar L:s värderingar. Snarare gissar jag att hon inte kommer att vara på plats i Riksdagen lika ofta som tidigare, vilket iofs innebär att L förlorar en röst om hon inte kan övertalas att infinna sig vid viktiga omröstningar.

Vi såg förra mandatperioden att några SD blev politiska vildar och de gjorde inte några avtryck politiskt utan brydde sig bara inte om att infinna sig eller aktivt delta i arbetet som riksdagsledamot.

Jag håller med om att hennes beslut att gå emot sitt eget parti tyvärr spär på politikerföraktet och överskuggar alla de politiker på riksnivå och lokalt som sliter och gör ett bra jobb! Under ibland svåra omständigheter och personliga attacker.
Sant. Den absoluta majoriteten av förtroendevalda gör ett jättejobb. Alla som inte är heltidspolitiker gör det dessutom mot en mycket låg ersättning. Mycket är ideellt arbete.

Det är ett demokratiskt problem att politikerföraktet finns och frodas.
I det bidrar ECL med virke till brasan.
Just därför borde hennes framtida lön gå till en ny annan politiker som faktiskt gör sitt jobb och jobbar med partiet med den politik som de röstades fram med. De som därmed förtjänar sin lön.

Och detta säger jag som röstade på vänstern, dvs detta borde isåfall gynna min politik :grin: Men det är bara inte rätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp