Bukefalos 28 år!

Cavaletti sport edition

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som har koll på rockarden Cavaletti Sport Edition?
Åsikter och synpunkter önskas...

Jag behöver en till rockard, utöver min Globusrockard som enbart används av barnen till de mindre shetlandsponnyerna. Globusen är för liten till de maxade ponnyerna och jag upplever att den är för klen för en "tjock tant" att rejsa runt med på grus- och skogsvägar. (har inga tävlingsambitioner)

Nu undrar jag över nämnda rockardmodell (i storlek shetland), om man jämför den med Globusrockarden:
Är den anpassad även för maxade shetlandsponnyer eller blir skaklarna för korta på samma sätt som i Globusen?
Och, är den lika klen i konstruktionen som Globusrockarden eller är den något stabilare?

Nån med koll?
 
Jag hade en vanlig cavaletti till min förra ponny. Måtten är de samma på den som sport edition, och det funkade bra. Han var 105cm ca.
Min erfarenhet är att cavaletti är mycket stabilare och tål mer än globus. Jag har en oxer sport edition och är skitnöjd efter diverse ändringar. Den är lätt att bygga om till större spårvidd, och om man behöver ändra skakelbredd och längd är det inte svårt att ordna det själv.
 

Liknande trådar

Körning Jag kikar ibland på annonser på begagnad rockard till shetland - kanske får jag nån gång loss pengar så jag kan köpa något bättre än det...
Svar
11
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Körning Är det någon här som har den rockarden? Vad tycker ni om den? Nöjd/ missnöjd? :) Funkar den till lättare dressyrkörning och skogsmulle-...
Svar
4
· Visningar
2 652
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 516
Senast: Maléne
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp