Rockard till shetlandsponny

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag kikar ibland på annonser på begagnad rockard till shetland - kanske får jag nån gång loss pengar så jag kan köpa något bättre än det jag har just nu...
Men det är så frustrerande... Det ser ut som om en stor del av de begagnade vagnarna som säljs är hemmabyggen. Och förutom att de oftast saknar svängel och öglor för baksele, så har man ju ingen som helst aning om hur de är balanserade eller vad de väger. Och hemmabyggen eller inte, de flesta vagnar saknar även stötdämpning. Alla dessa vagnar faller bort i min värld.

Sen finns några vagnar som är betydligt bättre, välbalanserade, lagom stora, med svängel och öglor och allt det där, t.ex Globusrockard, Roslagsrockard, Cavaletti (inkl sport edition) och Drive Outs vagnar.
Att Globusen är klent konstruerad är jag medveten om, men hurdana är de andra?
Finns det några fler rockarder till shetland som har en vettig konstruktion?
 
Jag kikar ibland på annonser på begagnad rockard till shetland - kanske får jag nån gång loss pengar så jag kan köpa något bättre än det jag har just nu...
Men det är så frustrerande... Det ser ut som om en stor del av de begagnade vagnarna som säljs är hemmabyggen. Och förutom att de oftast saknar svängel och öglor för baksele, så har man ju ingen som helst aning om hur de är balanserade eller vad de väger. Och hemmabyggen eller inte, de flesta vagnar saknar även stötdämpning. Alla dessa vagnar faller bort i min värld.

Sen finns några vagnar som är betydligt bättre, välbalanserade, lagom stora, med svängel och öglor och allt det där, t.ex Globusrockard, Roslagsrockard, Cavaletti (inkl sport edition) och Drive Outs vagnar.
Att Globusen är klent konstruerad är jag medveten om, men hurdana är de andra?
Finns det några fler rockarder till shetland som har en vettig konstruktion?


Roslagsrockard och Drive Out är bra vad jag förstått! Vi kör själva en Tidaholm Rockard 203 med vår shettis, då den var mkt lättare än DOs men ändå hållbar och stabil. Det är ju Tidaholm som tillverkar roslagsvagnen nu också, men vi valde bort den då vi ville ha högre framkant då vår lilleman kunde slå i vagn tidigare. Vi är så nöjda så nu när vi ska köpa maratonvagn valde vi att beställa ifrån dem också, trots åtskilliga tusenlappar mer än andra.

Vi fick med en globus till ponnyn och den är väldigt klen och egentligen ingenting jag skulle rekommendera någon. Vi ska sälja den, men det tar nästan emot att sälja så att någon ska använda den. ;) Den är dock väldigt lätt och vissa gillar det som inkörningsrockard. Jag vet inte jag, jag skulle nog välja något stabilare till inkörning, man vill ju kanske inte att vagnen blir kaffeved om hästen får spunk.
 
Drive Out har ju många olika rockardmodeller. Deras DO träning för upp till standardshettis väger bara ca 58 kg. Trots det är den stark och rejäl. Den är också mycket ställbar och går att balansera så att det alltid blir perfekt balans.
 
Vi fick med en globus till ponnyn och den är väldigt klen och egentligen ingenting jag skulle rekommendera någon. Vi ska sälja den, men det tar nästan emot att sälja så att någon ska använda den. ;) Den är dock väldigt lätt och vissa gillar det som inkörningsrockard. Jag vet inte jag, jag skulle nog välja något stabilare till inkörning, man vill ju kanske inte att vagnen blir kaffeved om hästen får spunk.
Där håller jag med dig, varför vill man ha en så klen vagn till inkörning? Jag använder min rejäla Börjesrockard vid inkörning av just det skäl du nämner. Globusrockarden köpte jag för att ge min gammelgubbe (27 år, 93 cm) en lätt vagn att dra och jag skulle aldrig få för mig att använda den till något annat än väl inkörda ponnyer som brukar låta bli att få spunk...
 
Där håller jag med dig, varför vill man ha en så klen vagn till inkörning? Jag använder min rejäla Börjesrockard vid inkörning av just det skäl du nämner. Globusrockarden köpte jag för att ge min gammelgubbe (27 år, 93 cm) en lätt vagn att dra och jag skulle aldrig få för mig att använda den till något annat än väl inkörda ponnyer som brukar låta bli att få spunk...

Mm vår lilleman sparkade i Globusen, blev skev direkt. Vår nuvarande fastnade han en gång med benet över skakeln efter en liten tur när han blev förbannad. Ingenting hände med varesig vagn eller ponny. En skakel vred sig lite bara.
 
Satsa någon extra tusenlapp på en kvalitetsvagn, t.ex. roslagsrockarden. Håller du koll på t.ex. hastnet så dyker det upp ganska billiga exemplar då och då. Globus är ett skämt och cavalettin är väl något bättre pga hjulen kan jag tycka men den håller inte för någon annan körning än på slätt underlag. Dessutom är den ju väldigt smal, det är trångt att sitta två vuxna i den plus att den blir instabil.
 
Satsa någon extra tusenlapp på en kvalitetsvagn, t.ex. roslagsrockarden. Håller du koll på t.ex. hastnet så dyker det upp ganska billiga exemplar då och då. Globus är ett skämt och cavalettin är väl något bättre pga hjulen kan jag tycka men den håller inte för någon annan körning än på slätt underlag. Dessutom är den ju väldigt smal, det är trångt att sitta två vuxna i den plus att den blir instabil.
Nu är jag mer ute efter att veta vilka alternativ som finns, än att hitta det som är billigast...

Vad gäller roslagsrockarden så har jag sett nån kommentar om att den inte skulle vara så bra, även om jag hört andra höja den till skyarna... (jag gillar dock inte att sitta så högt som man gör i den - och låt mig gärna ha min åsikt om det ifred, jag vill inte bli övertygad om hur bra det är ;) )
 
Nu är jag mer ute efter att veta vilka alternativ som finns, än att hitta det som är billigast...

Vad gäller roslagsrockarden så har jag sett nån kommentar om att den inte skulle vara så bra, även om jag hört andra höja den till skyarna... (jag gillar dock inte att sitta så högt som man gör i den - och låt mig gärna ha min åsikt om det ifred, jag vill inte bli övertygad om hur bra det är ;) )

Vad har du hört för negativt om den? Bara nyfiken. Det är en bra och rejäl rockard till de små ponnyerna. Är jättenöjd och många andra jag känner med, aldrig hört ngt dåligt av någon faktiskt.

Om priset inte är vesäntligt så kan du ju direkt stryka globus och cavaletti. Det är inga bra vagnar, av många anledningar. Den enda positiva för dig är ju i så fall att du sitter lägre i dem. Men en shettis är ju så pass liten att du får fri sikt över hästen i alla fall.
 
Vad har du hört för negativt om den? Bara nyfiken. Det är en bra och rejäl rockard till de små ponnyerna. Är jättenöjd och många andra jag känner med, aldrig hört ngt dåligt av någon faktiskt.
jag minns inte vad som sades, bara att en kunnig människa uttryckte något som inte var särskilt positivt om dem.
Men "rejäl" ser den ju inte ut att vara, sett till hur den ser ut
Om priset inte är vesäntligt så kan du ju direkt stryka globus och cavaletti. Det är inga bra vagnar, av många anledningar. Den enda positiva för dig är ju i så fall att du sitter lägre i dem. Men en shettis är ju så pass liten att du får fri sikt över hästen i alla fall.
Jag upprepar.
Jag vill inte ha tips om vad jag ska köpa eller inte köpa. Framförallt inte genom att någon bara säger att de "inte är bra", utan tat tala om vad det är som inte är bra. Det kanske är så att det Du inte gillar, uppskattas av någon annan....

Jag vill ha tips om vilka alternativ som finns. Vilka rockarder finns på marknaden, i alla prisklasser.
Sen är jag fullt kapabel att själv ta reda på om de passar mina krav och önskemål eller inte.
 
jag minns inte vad som sades, bara att en kunnig människa uttryckte något som inte var särskilt positivt om dem.
Men "rejäl" ser den ju inte ut att vara, sett till hur den ser ut

Jag upprepar.
Jag vill inte ha tips om vad jag ska köpa eller inte köpa. Framförallt inte genom att någon bara säger att de "inte är bra", utan tat tala om vad det är som inte är bra. Det kanske är så att det Du inte gillar, uppskattas av någon annan....

Jag vill ha tips om vilka alternativ som finns. Vilka rockarder finns på marknaden, i alla prisklasser.
Sen är jag fullt kapabel att själv ta reda på om de passar mina krav och önskemål eller inte.

Ok, förtydligar mig :)
Cavalettin och Globus har väldigt klena konstruktioner rakt igenom. Både själva vagnen, skaklar och hjulaxel. Skaklarna klarar t.ex. inte av en liten olycka då de böjer sig väldigt lätt. Du klarar med handkraft av att böja dem. Har även sett tre exemplar av Cavalettin vara skeva i skaklarna från fabrik. Cavalettin är dock något bättre än Globusen, har t.ex. bättre hjul med kraftigare ekrar och det finns möjlighet till att väga om vagnen och anpassa den vilket jag har för mig inte går på Globusen. Den Cavaletti som funnits i stallet gick hjullagren sönder efter en körtur på åkermark, en annan vän var med om samma sak. Eftersom spårbredden är så smal så gör det att de har lättare att välta och gör ju direkt också att det blir mindre sittyta för kusk och ev. medpassagerare/groom. De har även lägre skaklar vilket gör att det blir lättare för ponnyn att få ett ben på fel sida om skakeln om olyckan är framme.
Det var de anledningar jag kunde komma på nu till varför min åsikt är att dessa inte är bra rockarder.
 
Jag har precis sålt min roslagsrockard och ska börja leta ny vagn efter nyår (har mycket att stå i fram tills dess, så kommer inte hinna köra). Har kikat runt lite på tillverkarnas hemsidor men hittar inget jag gillar. Gillar Drive Outs mini gigg samt Tidaholmsvagnars 205 mini.

Var väldigt nöjd med min roslagsrockard, men pga sjuksom skulle jag ha en längre paus och sålde därför. Nu blev det huxflux så att jag ska flytta och byta stallplats i höst, vilket ger mig ridhus. Förhoppningsvis kan det göra att min paus blir betydligt kortare.
 
Tack för era svar.

Finns det några fler tillverkare/märken än de som redan nämnts?
 

Liknande trådar

Körning Någon som har koll på rockarden Cavaletti Sport Edition? Åsikter och synpunkter önskas... Jag behöver en till rockard, utöver min...
Svar
2
· Visningar
1 591
Senast: ameo
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: Maléne
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 337
Senast: Mli
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 801
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Att hyra ut hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp