Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Bukefalos 30 år!

Problemet med mops är ju att motståndet sitter i att rasens utseende behöver förändras radikalt. Dvs det handlar inte om att korsa tillbaka tills man får samma utseende tillbaka. Annars har de ju bättre praktiskt förutsättningar än en uppfödare av en stor hundras.

Ja, det är ju synd att vi inte har mer uppfödare av puppy mill varianten är ju slutsatsen.

Det är här du tappar mig. Jag har en hund av ras där många funkar finemang, ändå hade jag gärna sett att man avlade mot en nättare, sportigare och mer högställd variant. Istället blir de större och större och många väger 6-7 kilo mer än min egen. Min är enligt många för nätt, jag anser deras vara kolosser.
Varför vill inte mopsägarna att deras hundar kan andas?? Helt obegripligt. Vad gör en svans, när vi vet vad en icke-existerande svans kan ställa till med?? För mig skulle det fortfarande vara en mops, men en friskare gladare mops. En mops jag slipper oroa mig för ska dö när den sover/springer/finns. Jag fattar på riktigt inte. Mopsens karaktär sitter i hur de är mer än utseendet för mig.

Det är jättebra att det finns personer som tänker så. Men att en stor del av hundägarna nu och i framtiden ska ställa om från "jag vill köpa hund för min egen skull, så det viktiga är jag får ungefär det jag vill ha" till "jag vill köpa hund för att hjälpa till att bevara en hundras, och det spelar ingen roll om det inte blir helt rätt för mig" tror jag inte på. Så osjälviska är inte majoriteten.

För sällskapshundar och mindre hundar kommer det säkerligen att fungera. Små hundar, små problem. Stora hundar, stora problem.

Fint att få känna sig osjälvisk :) Men det är ju förstås en del själviskt också. Det är ju för att jag tycker att rasen är värd att bevara, och för att jag vill kunna ha friska hundar av den rasen.

Jag förstår varför man har parat ut, men om hela LUA-populationen härstammar från en individ är det självklart ett problem. Från en som föder upp en ras där alla individer härstammar från en och samma hankatt.
Så kan det vara men man får också se till hur mycket det är kvar av den specifika hunden. I detta fallet är hundarna 99,99% (eller om det är 99,98%) dalmatiner, alltså i princip renrasig dalmatiner. Ingen notering av någon större förekomst av någon specifik sjukdom. Min har dessutom blivit testad genetiskt mot en stor del sjukdomar som alla visar negativt.

Det är mycket stor genetisk spridning på de LUA som finns i dag. Projektet har ju över 50 år på nacken. Så att de alla härstammar från en och samma individ är i detta fall obetydligt.

Jag förstår varför man har parat ut, men om hela LUA-populationen härstammar från en individ är det självklart ett problem. Från en som föder upp en ras där alla individer härstammar från en och samma hankatt.

Absolut kan det vara ett problem, eller iaf bidra till problem. Men i sammanhanget får man också ha med sig att lua-dalmatinerna har en annan historia än dagens inkorsningsprojekt. Ingen rasklubb eller kennelklubb var inblandad utan det var en individ (som var uppfödare och genetikforskare) som genomförde projektet och som först efter ca 10 år kontaktade AKC för att få avkommorna registrerade som dalmatiner. Hade någon klubb gjort genomfört samma projekt hade man ju säkerligen använt flera hundar från början.

Men absolut måste man ju i aveln idag vara uppmärksam på att inte lua bidrar till minskad genetisk variation. Men man ska inte få bilden av att alla dalmatiner härsammar från samma hund. Det är ändå en väldigt liten del av alla världens dalmatiner som är lua. Och det är ovanligt med kombinationer där båda föräldrarna är lua.

Det är här du tappar mig. Jag har en hund av ras där många funkar finemang, ändå hade jag gärna sett att man avlade mot en nättare, sportigare och mer högställd variant. Istället blir de större och större och många väger 6-7 kilo mer än min egen. Min är enligt många för nätt, jag anser deras vara kolosser.

Jag håller absolut inte med mopsfolket i detta. Jag kommenterade bara att det blir ju ett annat mål med inkorsning i mops än i boxer eller dobermann. I de senare vill man bara förändra insidan, på mops vill man förändra utsidan. Så det är klart att det ger en sorts reaktioner från de som håller på med rasen.

Jag har så klart inget emot en brakycefal mops, men den behöver bli rejält mindre brakycefal, den behöver bli nättare och svansen är också ett problem.

Hur når du den slutsatsen? Det går alldeles utmärkt att bedriva seriös avel och att använda sig av utparningar utan att bedriva någon slags massuppfödning. Det handlar återigen om samarbete. Flera uppfödare som går ihop. På hundsidan: i bästa fall med stöd av både SKK och rasklubben.

Jag ser inte förutsättningarna i Sverige när andelen aktiva uppfödare är så låg. Men om moderklubben i Tyskland ger sig på det så ändras ju förutsättningarna så klart.

Det säljs färre än 250 boxer per år i Sverige.

Men nej, det behövs så klart inte så många i ett land. Men däremot säger ju alla att inkorsningar måste göras regelbundet.

Dalmatiner är inte heller en brukshund (vilket absolut medför vissa ytterligare problem, det går inte att säga annat) och även om projektet var/är lyckat i fråga om det rent vetenskapliga så kan jag inte hitta att det haft stort genomslag? Hur många valpköpare behövdes utav den årliga andelen valpköpare?

Det man måste titta på blir ju hur många procent av valpköparna som behöver vara eldsjälar. Ju mindre ras, ju större procent för att det ska få genomslag.

Tja, för beauceron registreras det nånstans mellan 5 och 30 individer per år och då är det även några importer inräknade där, men ändå verkar det inte som att det skulle vara så svårt att hitta folk som kan tänka sig köpa valpar från inkorsningskullar - många av oss brinner för vår ras och vill göra vad vi kan för att se till att den fortsätter vara så frisk och bra som möjligt och även rasklubben är inriktad på det och då är, som nämnts tidigare i tråden, beauceron inte den ras som ligger högst i genetisk inavelsgrad av bruksraserna men varför vänta tills det blir värre likom...

Det är jättebra att det finns personer som tänker så. Men att en stor del av hundägarna nu och i framtiden ska ställa om från "jag vill köpa hund för min egen skull, så det viktiga är jag får ungefär det jag vill ha" till "jag vill köpa hund för att hjälpa till att bevara en hundras, och det spelar ingen roll om det inte blir helt rätt för mig" tror jag inte på. Så osjälviska är inte majoriteten.

För sällskapshundar och mindre hundar kommer det säkerligen att fungera. Små hundar, små problem. Stora hundar, stora problem.
Jag tror nog att det är fler än du anar som är villiga att köpa en blandras för rasens bästa. Särskilt om man har möjlighet att ha mer än en hund. Vilket rasentusiaster brukar ha 😉.

Jag kan absolut tänka mig en kelpieblandis om jag tror att kombon kan ge åtminstone hyfsade arbetshundar. Vi har ju fördelen att vi får in WK lite då och då pga möjligt att regga om i vissa länder. Men de är för nära besläktade för att bli riktig utavel. Förr eller senare behöver vi nog också nytt blod.

Varför är det alltid ägare till trubbnosraser som lika obstinat som en treåring absolut inte kan tänka sig att äga en utkorsning?

Det är sorgligt att gång på gång läsa åsikter från trubbnosägare som hellre skaffar ännu en sjuk och lidande hund än att tumma det allra minsta på utseendet.

Jag tror nog att det är fler än du anar som är villiga att köpa en blandras för rasens bästa. Särskilt om man har möjlighet att ha mer än en hund. Vilket rasentusiaster brukar ha 😉.

Jag kan absolut tänka mig en kelpieblandis om jag tror att kombon kan ge åtminstone hyfsade arbetshundar. Vi har ju fördelen att vi får in WK lite då och då pga möjligt att regga om i vissa länder. Men de är för nära besläktade för att bli riktig utavel. Förr eller senare behöver vi nog också nytt blod.

Jag tror att du tänker helt rätt med att det räcker att kombin ska ge hyfsade arbetshundar. I ett utkorsningsprogram är det lätt att tänka att man vill förbättra allt på en gång, när det relevanta är genetisk variation och hälsa, samt en bra mentalitet som dock inte behöver vara exakt likadan som rasens i den/de första generationerna. Om man också vill ha elithundar eller redan första generationen få hundar som inte avviker från rasen det minsta i utseende eller mentalitet riskerar man att aldrig hitta en utkorsning som duger.

Senast ändrad:
För att utsidan har blivit en spegel av felen på insidan. De kan inte se ut som idag och vara friska.

Nu har du väl citerat fel sak?
Varför är det alltid ägare till trubbnosraser som lika obstinat som en treåring absolut inte kan tänka sig att äga en utkorsning?

Det är sorgligt att gång på gång läsa åsikter från trubbnosägare som hellre skaffar ännu en sjuk och lidande hund än att tumma det allra minsta på utseendet.

Tja, kanske för att så många attackerar oss? Lyssnar man på folk här inne räcker det inte att förbättra noslängd, utan de ska inte få existera som brakycefala. Och då säger jag over my dead body.

Nu har du väl citerat fel sak?

Tja, kanske för att så många attackerar oss? Lyssnar man på folk här inne räcker det inte att förbättra noslängd, utan de ska inte få existera som brakycefala. Och då säger jag over my dead body.

Inlägg 385, men du förstår kanske vad jag åsyftar ändå? Med tanke på att utsidan faktiskt är sekundär, men vad utsidan gör med insidan gör att mopsen måste förändras utseendemässigt eftersom det man avlat för inte är förenligt med någon form av etik, djurvälfärd eller sunt förnuft.

Från mitt FB-flöde:

Screenshot_20251215_192251_Facebook.webp

Verkar som första finska korsningskullen för fransk bulldog fötts 🙂.

J
Från mitt FB-flöde:

Visa bifogad fil 178362

Verkar som första finska korsningskullen för fransk bulldog fötts 🙂.
Jag förstår inte riktigt vad som menas med att det föddes två frallor och fyra spetsar i samma kull - menar de utseendemässigt då? Det kanske är översättningen som spökar. :)
Låter annars positivt, men om de tänker att de ska avlas tillbaka till att se ut precis som dagens frallor förbättras ju inte hälsan nämnvärt egentligen - det måste ju till en extreiör förändring för det. Det vore intressant att läsa vad målet är med inkorsningen.

J

Jag förstår inte riktigt vad som menas med att det föddes två frallor och fyra spetsar i samma kull - menar de utseendemässigt då? Det kanske är översättningen som spökar. :)
Låter annars positivt, men om de tänker att de ska avlas tillbaka till att se ut precis som dagens frallor förbättras ju inte hälsan nämnvärt egentligen - det måste ju till en extreiör förändring för det. Det vore intressant att läsa vad målet är med inkorsningen.
Tiken var kanske parad med två hanar? Tolkar texten åt det hållet då två hanar nämns.. så att vissa av vamparna är renrasiga och andra korsningar?

Tiken var kanske parad med två hanar? Tolkar texten åt det hållet då två hanar nämns.. så att vissa av vamparna är renrasiga och andra korsningar?
Ah, du har nog rätt. Texten är ju lite märkligt formulerad i översättningen så jag tänkte inte på det viset. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka