Problemet med mops är ju att motståndet sitter i att rasens utseende behöver förändras radikalt. Dvs det handlar inte om att korsa tillbaka tills man får samma utseende tillbaka. Annars har de ju bättre praktiskt förutsättningar än en uppfödare av en stor hundras.
Ja, det är ju synd att vi inte har mer uppfödare av puppy mill varianten är ju slutsatsen.
Det är här du tappar mig. Jag har en hund av ras där många funkar finemang, ändå hade jag gärna sett att man avlade mot en nättare, sportigare och mer högställd variant. Istället blir de större och större och många väger 6-7 kilo mer än min egen. Min är enligt många för nätt, jag anser deras vara kolosser.
Varför vill inte mopsägarna att deras hundar kan andas?? Helt obegripligt. Vad gör en svans, när vi vet vad en icke-existerande svans kan ställa till med?? För mig skulle det fortfarande vara en mops, men en friskare gladare mops. En mops jag slipper oroa mig för ska dö när den sover/springer/finns. Jag fattar på riktigt inte. Mopsens karaktär sitter i hur de är mer än utseendet för mig.