Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Bukefalos 30 år!

Tiken var kanske parad med två hanar? Tolkar texten åt det hållet då två hanar nämns.. så att vissa av vamparna är renrasiga och andra korsningar?

Det var ju faktiskt riktigt smart. Se där kan man börja se möjligheter för raser med få uppfödare att få en ett par korsningsvalpar här och där.

Att para/inseminera med två hanar är nåt man rent generellt borde utnyttja mer. Blir ju lite merkostnader men så farligt är det inte. Har själv tänkt göra det i framtiden.

Det var ju faktiskt riktigt smart. Se där kan man börja se möjligheter för raser med få uppfödare att få en ett par korsningsvalpar här och där.

Att para/inseminera med två hanar är nåt man rent generellt borde utnyttja mer. Blir ju lite merkostnader men så farligt är det inte. Har själv tänkt göra det i framtiden.
Helt klart!
Jag tror dock att man ska vara försiktig med semin i raser som har svårt att få till naturlig parning, som en del av de olika bullarna.

Helt klart!
Jag tror dock att man ska vara försiktig med semin i raser som har svårt att få till naturlig parning, som en del av de olika bullarna.
Ja, man kan ju para naturligt med två hanar också. Eller är det någon SKK-regel som säger att det måste vara insemination?

Ja, man kan ju para naturligt med två hanar också. Eller är det någon SKK-regel som säger att det måste vara insemination?
Nejnej, det tror jag inte, jag har inte koll på SKK alls ( det här är ju dessutom i Finland.) Jag nämnde det :D bara eftersom det kom upp som alternativ.

Förutom inkorsning så tänker jag, apropå semin, att man kanske skulle använda mer fruset - vet att det (i min ras) finns fruset från hanar som dog för rätt länge sedan. Tänker att vissa av dessa skulle kunna bidra med "nygammalt" blod om det är linjer som inte är så vanliga längre.
Tänker att det säkert är andra raser som det gäller med. Men ska man använda värdefull sperma så förstår jag att uppfödare vill åka utomlands och använda andra metoder för semin än de som är tillåtna här.

Förutom inkorsning så tänker jag, apropå semin, att man kanske skulle använda mer fruset - vet att det (i min ras) finns fruset från hanar som dog för rätt länge sedan. Tänker att vissa av dessa skulle kunna bidra med "nygammalt" blod om det är linjer som inte är så vanliga längre.
Tänker att det säkert är andra raser som det gäller med. Men ska man använda värdefull sperma så förstår jag att uppfödare vill åka utomlands och använda andra metoder för semin än de som är tillåtna här.
Det är så sjukt dyrt dock, flera tusenlappar per år för förvaringen. Men håller annars med
att det kunde användas i större utsträckning eftersom man också kan se så många generationer fram vad den hanen egentligen lämnat för något.

Ja, det finns en del för boxer också, speciellt ute i Europa. Men det är inte lätt att få köpa, man får ha stor plånbok och/eller bra kontakter.

Det är så sjukt dyrt dock, flera tusenlappar per år för förvaringen. Men håller annars med
att det kunde användas i större utsträckning eftersom man också kan se så många generationer fram vad den hanen egentligen lämnat för något.
Det är mycket billigare utomlands! Tror jag läste 100 €/år i Tjeckien?

Samtidigt så introduceras inte nya gener, utan istället gamla. Vilket leder till ännu mer minskad genetisk variation inom rasen. Nej jag tror inte att det är en bra lösning.

Det är mycket billigare utomlands! Tror jag läste 100 €/år i Tjeckien?

Även Norge har billig förvaring, tror det är statligt? Kan ha fel där. Hade det i åtanke när vi fryste in från min äldre hane, men det blev inte så.

Samtidigt så introduceras inte nya gener, utan istället gamla. Vilket leder till ännu mer minskad genetisk variation inom rasen. Nej jag tror inte att det är en bra lösning.

Fast dels kan det handla om linjer som kanske inte gjorde så stort avtryck, och hos vissa raser (som boxer) har vi ju en bättre noslängd om vi bara backar 20-30 år.

Det beror ju på hur vanliga generna är. Det är som sagt inte en lösning på problemet men det tillsammans med inkorsning tror jag kan vara bra.
Nej det beror inte på hur vanliga generna är. Om de redan existerar överhuvudtaget i populationen så blir det inte ökad genetisk variation. Det är fortfarande mer av det som redan finns. Vore det en helt utdöd linje så absolut. Men inte annars.

Har inte läst tråden, men träffade en hund som är med i detta projekt nu i söndags! Den var korsning cavalier och dansk/svensk gårdshund. Såg ut ganska mycket som en dsg i kroppen, men med längre och mjukare päls. Huvudet var mer cavalier med längre nos. Kul att se ett avelsarbete på rätt väg!

Har inte läst tråden, men träffade en hund som är med i detta projekt nu i söndags! Den var korsning cavalier och dansk/svensk gårdshund. Såg ut ganska mycket som en dsg i kroppen, men med längre och mjukare päls. Huvudet var mer cavalier med längre nos. Kul att se ett avelsarbete på rätt väg!
Projektet är inte till för att förlänga näsan utan för att avla bort en hel hög sjukdomar som cavan har

Det säljs färre än 250 boxer per år i Sverige.

Men nej, det behövs så klart inte så många i ett land. Men däremot säger ju alla att inkorsningar måste göras regelbundet.

Dalmatiner är inte heller en brukshund (vilket absolut medför vissa ytterligare problem, det går inte att säga annat) och även om projektet var/är lyckat i fråga om det rent vetenskapliga så kan jag inte hitta att det haft stort genomslag? Hur många valpköpare behövdes utav den årliga andelen valpköpare?

Det man måste titta på blir ju hur många procent av valpköparna som behöver vara eldsjälar. Ju mindre ras, ju större procent för att det ska få genomslag.
Här hemma har vi en numerärt liten ras som haft möjlighet till rasvårdsavel (inkorsning) sedan nu mer 20 år tillbaka.
Ibörjan gick det trögt för acceptans men nu mer inga problem.
Nu börjar inte arbetet för inkorsning pga sjukdomar utan pga litet antal hundar och liten genetik bas så kan tänka mig att det var svårstartat pga det. Men förra året var 8% F2 or och inga problem med att sälja. Nuvarande är även en rasvårdsavelshund längre tillbaka och även där så inga valpar kvar i den kullen efter 8 veckor.

Ingen sällskapshund utan en arbetande jakthund.

Behövs inga eldsjälar men behöva uppfödare som inte ser problem och köpare som blir vana vid tanken och inte ser F1 och F2 som något konstigt.

Här hemma har vi en numerärt liten ras som haft möjlighet till rasvårdsavel (inkorsning) sedan nu mer 20 år tillbaka.
Ibörjan gick det trögt för acceptans men nu mer inga problem.
Nu börjar inte arbetet för inkorsning pga sjukdomar utan pga litet antal hundar och liten genetik bas så kan tänka mig att det var svårstartat pga det. Men förra året var 8% F2 or och inga problem med att sälja. Nuvarande är även en rasvårdsavelshund längre tillbaka och även där så inga valpar kvar i den kullen efter 8 veckor.

Ingen sällskapshund utan en arbetande jakthund.

Behövs inga eldsjälar men behöva uppfödare som inte ser problem och köpare som blir vana vid tanken och inte ser F1 och F2 som något konstigt.
Jag tror det är lättare i jaktraser och andra raser med tydliga arbetsuppgifter - jagar de så är stamtavla och utseende mindre intressant

Jag tror det är lättare i jaktraser och andra raser med tydliga arbetsuppgifter - jagar de så är stamtavla och utseende mindre intressant

Så måste det ju vara. Det går ju inte att ignorera att många av oss faktiskt tycker utställningar är något av det roligaste man kan hålla på med ihop med sina hundar.

Så måste det ju vara. Det går ju inte att ignorera att många av oss faktiskt tycker utställningar är något av det roligaste man kan hålla på med ihop med sina hundar.

Fast många jakthundar ställs mycket också. Jaktspetsarna har stora rasspecialer och många andra jakthundsraser också.
Där de inte blivit uppdelade i utställning/arbete då.

Så fort utställningsmeriterna börjar trumfa arbetsmeriterna, så går det ju som bekant åt delade raser.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka