Bukefalos 28 år!

Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Halali

Trådstartare
Någon som haft det? Hur gick det för er? Vilken grad hade ni?

Jag har haft det väldigt jobbigt med andra sjukdomar och vet redan sedan tidigare att jag skulle få gå på väldigt mycket kontroller och medicinering om jag lyckades bli gravid (dessutom haft problem med cystor på äggstockarna så OM jag lyckas är det som gäller..). Dessutom har flera anhöriga dött de senaste två åren inklusive min pappa och morbror så jag är sliten sedan innan kan man väl säga.

Jag har därför i princip bestämt mig för att vägra en massa behandlingar, efter allt jag varit med om har jag börjat få extremt mycket ångest i samband med gynundersökning/behandling och jag överdriver inte om jag skriver att det är som att gå igenom ett övergrepp varje gång. Inte heller har man kunnat rädda de i min släkt från cancer och jag har ingen ork alls kvar i kroppen att kämpa. Jag har kämpat hela mitt liv mot turbulent uppväxt, alla som dött omkring mig och mina egna sjukdomar. Jag har alltid varit en fighter och har till och med tänkt tatuera in något om det i höst, för att påminna mig själv.. men när jag fick beskedet nu så gav jag upp. Jag ska gå igenom ytterligare provtagning nästa vecka och är det så att de tagit fel och det är av lindrig grad så ska jag försöka leva med det. Är det allvarligt så får det vara stopp. Jag tänker inte bli något cellgiftsvrak, jag är inte ett dugg intresserad av att leva ensam utan livmoder och utan att kunna få barn. Adoption är inte aktuellt.

Jag är ensam och en av de där som hade hoppats hitta den rätte innan kroppen är för gammal för att skaffa barn men om jag inte kan hitta någon som frisk, vem skulle vilja ha mig som sjuk.. Har en bekant där de fick ta bort så mycket att hon inte ens kan ha sex längre, vilken man fastnar för en sådan tjej? Känns som att allt är slut och att jag bara ska tvinga mig själv att genomgå mer provtagningar för mina anhörigas skull, själv vet jag ju att om svaret är att det är illa så tänker jag avsluta mina dagar snarast.

Försöker skriva min sista vilja men kan inte komma på vem som ska underteckna det, man ska väl ha två vittnen, är det inte så.. tror ni man kan be systrarna på sjukhuset när jag är där?

Tack alla som orkat läsa.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag fick tråkigt besked på cellprov och en del har opererats bort.

Men allting är borta och bra nu.

Jag tycker inte du ska förhasta dig, det behöver inte betyda något illa alls med cellförändringar. Oftast är det ju bara att ta bort en liten snutt och inget mer.

Har du någon du kan prata med om dina tankar?
Om inte en vän eller släkting, kanske en psykolog?
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hade cellförändringar första provtagningen, sen efter återbesöket var de borta. Men ska dit om en månad igen, något av testerna kan ju visa fel.

Tror inte alls du behöver oroa dig! Det är väl väldigt ovanligt att det utvecklas till cancer.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag har haft, minikoniserad och har inte fått tillbaka det. Nu är det ca 20år sedan
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag har också haft cellförändringar en gång. När de kollade igen var allting OK så jag tycker inte du ska vara så orolig. Det behöver inte vara något.

A
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Statistiken säger att det du har är ofarligt. Från Vårdguiden:
"I Sverige får idag färre än 400 kvinnor per år livmoderhalscancer, medan omkring 30 000 får veta att de har misstänkta förstadier av någon grad, så kallade cellförändringar."
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hade cellförändringar av ganska allvarlig grad för ungefär 20 år sedan. De gjorde en konisering och efter det var allting borta.

Jag förstår inte vad du menar med att de tog bort så mycket på din bekant att hon inte kan ha sex längre? Även om man tar bort hela livmodern och hela livmodertappen så kan man ha sex efter att det har läkt. Det måste varit något annat än cellförändringar på livmodertappen som din bekant hade.

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp för att du har fått besked om att du har cellförändringar. Har man gått på sina cellprovstagningar så är det idag ovanligt att cellförändringarna hinner utvecklas till livmoderhalscancer. Knappt 450 kvinnor får idag livmoderhalscancer medans ungefär 30000 kvinnor får besked om att de har cellförändringar.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hade förändringar som krävde två koniseringar att bli av med. Sen råkade jag bli gravid innan jag hann sätta in någon ny spiral :D Gick på återbesök för cellförändringarna efter graviditeten och allt såg bra ut så nu är det varannanårskontroller som gäller för mig som för alla andra. Hade inte heller några problem med livmodertappen under graviditet och förlossning. I vissa ovanliga fall kan en konisering innebära att tappen har svårt att hålla ihop så att man öppnas i förtid, men då sätts ett cerklage, typ en gummisnodd runt tappen :) Det kan självklart hända kvinnor som inte är koniserade också.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

jag har cellforandringar valdigt ofta pa mina provtagningar (gar antingen var 6:e manad eller var 12:e manad beroende pa nar det sist var ett med forandringar), an sa lange har det inte utvecklats till ett varre stadium :)

att provtagningarna ligger sa nara varandra (ar var 3:e eller vartannat ar har?) gor att for dem flesta fangas cellforandringarna upp INNAN det har blivit cancer.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag blev opererad i november för cellförändringari livmoderhalsen. Jag fick också ångest över ingreppet och fick fentanyl intravenöst i två omgångar för att fixa ingreppet. Jag förvarnade ingen utan de såg på mig "på plats" att jag inte hade kontroll över paniken, (jag började skaka okontrollerat och hacka tänder) så de var jättesnabba med att fixa lugnande. Jag behövde inte "övertala" någon eller oroa mig för att "inte bli trodd".

Jag var stressad i övrigt i livet, då också, vilket försämrade läkningsprocessen, och det gick dåligt att ha sex ett par månader efteråt.

Nu har jag jättebra sex och känner ingen skillnad motför förut. Jätteglad över att ingreppet blev gjort. Som att ha en fräsch mun efter att man gått hos tandläkaren. Fast i musen. ;)
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag tycker inte du ska ta ut något alls i förskott. Risken att det är något allvarligt i det här stadiet är extremt liten. Cellförändringar är inte = cancer. Cellförändringar kan leda till cancer om det inte upptäcks i tid och tas bort, men det händelseförloppet går långsamt. Cellförändringar kan också läka och försvinna av sig själva.

Jag hade måttliga cellförändringar vid senaste cellprovet. Jag fick komma in och ta ett kompletterande prov och var jättenervös inför det (kallelsen kom på en fredag efter att telefontiden stängt för veckan och texten i kallelsen var så luddigt formulerad att vem som helst blivit hispig...). Eftersom även det andra provet visade på cellförändringar fick jag veta att jag skulle bli opererad och det skedde tre månader senare. Jag blev sövd och ingreppet gick på ca 15 min. Jag var borta max 30 min och total tid på sjukhuset var ca 4 timmar. Jag småblödde i några veckor men hade inget ont alls. Nu är mitt liv precis som vanligt.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag genomgick en hysterektomi efter en skrapning föranledd av kraftiga blödningar o cellförändringar.
Livmodern visade sig ha en stor tumör som jag upplystes om var cancer o äggstockarna opererades bort akut.
Var singel då men efter något år inledde jag en relation o hade inga problem i samband med sex.

Gick på regelbundna kontroller o efter 5 år blev jag friskförklarad. Detta var -97 o min son var vuxen, hade inga planer på fler barn.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Lugn lugn, som andra skrivit så blir det inga cellgifter för dig OM det skulle visa sig att du har cellförändringar även vid omprovet.

Jag hade det och det var inga konstigheter, de lasrar bort en liten kon av livmodertappen och de tar så mycket att de känner sig säkra på att de fått allt. Sedan får man kolla lite extra ofta ett par år för att vara säker på att man fått allt.
Personligen avskyr jag gynundersökningar och att sätta in spiral var fan det värsta jag gjort, så jag sa att jag ville sövas under koniseringen, och det var inga problem med det :) tror faktiskt att allt runt sövningen var det som var lite scary, resten märkte man ju inte ens.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Lyx med narkos! Min konisering gjordes på UAS som ju är ett undervisningssjukhus, och det fanns en kamera på mikroskåpet så att studenter kan se vad som görs. Men de hade glömt stänga av kameran när min första konisering gjordes så jag fick påpeka det lite försynt. Nog för att jag inte brukar bry mig om blod och operationer och sånt, men att se min egen livmodertapp i närbild på en tv var lite för mycket ändå :D
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Haha! Du får väl titta åt ett annat håll? ;D
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Det fanns inte så mycket annat att titta på i det där lilla rummet :D Men de var snälla och stängde av både tv och kamera :)
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

kl

Tack ni som svarat!
Jag har inte lindriga förändringar enligt första provet, de 30k som får brevet har ofta grad ett som ofta läker ut av sig självt. Detta är inte mitt fall.

Om jag går med på en konisering, om de vill börja med det, kommer jag inte göra det utan narkos. De på gyn här är extremt okänsliga (själv har jag fått höra att jag är "smutsig" och att de måste tvätta salen efter att jag varit där, detta fick jag höra av en kvinnlig gynekolog en gång efter att jag nämnt att jag varit i Stockholm och besökt deras akutintag, ej varit inneliggande.. denna läkare är ökänd), en bekant utförde konisering här och var livrädd och grät så hon skakade vilket ledde till NOLL lugnande medicinering utan att de hotade med att binda fast hennes ben om hon inte låg stilla.
Att dessa människor ens ska gå nära min kropp för provtagning får mig att må illa.

Sen är det tyvärr helt osant att det här är ofarligt. Ofarliga saker utreds inte, de opereras inte heller bort, enligt bland annat smittskyddsinstitutet som källa ses min grad som allvarlig. Man koniserar inte för att det är skojigt, det är för att det ÄR en risk.

Skönt att höra att det gått bra för några, de har inte lyckats rädda de i min släkt. Även om man går på sina kontroller som man ska finns det tyvärr aggressiva varianter som kan utvecklas på relativt kort tid, även om det är sällsynt. :(
Psykolog tror jag inte på, så länge de inte hittar en som kan bota mig fysiskt. Jag kommer inte bli frisk för att jag pratar med någon och har noll tålamod med det. Har försökt tidigare i samband med min andra sjukdom som var väldigt påfrestande, men det gav verkligen noll. Sitta och prata för sig själv en timme medan den andra sitter och hummar.. nja. Grunden i mitt problem är inte att jag är psykiskt utan fysiskt sjuk. Det kan ingen terapi bota.

Nu ska jag bara lyckas överleva till provtagningen, usch.. :(:(:(
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hade måttliga cellförändringar vid senaste cellprovet. Jag fick komma in och ta ett kompletterande prov och var jättenervös inför det (kallelsen kom på en fredag efter att telefontiden stängt för veckan och texten i kallelsen var så luddigt formulerad att vem som helst blivit hispig...).

Så var det för mig med, jag fattar inte att de får göra så!! I mitt brev stod det att det var illa och att jag behövde göra fler undersökningar, här har du din tid, nu går vi på semester i 5 veckor (!!!!) och då det är brådskande har du fått första lediga tid när vi är tillbaka.

Fick ju superpanik och fick ringa ett annat sjukhus för att de skulle kunna ta fram mitt labbsvar och berätta VAD de sett och VILKA undersökningar som skulle göras.. som tur var fick jag då tid där. Där får man för att man prövar att gå privat när landstinget har dåligt rykte..
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

kl

Tack ni som svarat!
Jag har inte lindriga förändringar enligt första provet, de 30k som får brevet har ofta grad ett som ofta läker ut av sig självt. Detta är inte mitt fall.

Sen är det tyvärr helt osant att det här är ofarligt. Ofarliga saker utreds inte, de opereras inte heller bort, enligt bland annat smittskyddsinstitutet som källa ses min grad som allvarlig. Man koniserar inte för att det är skojigt, det är för att det ÄR en risk.

Nu ska jag bara lyckas överleva till provtagningen, usch.. :(:(:(

Men hur vet du vilken grad det är om du är kallad till ett andra test? Jag gjorde en provtagning och blev därefter minikoniserad direkt men jag fick aldrig besked att det var cancer! Detta man upptäcker genom cellprov är ju förstadier till eventuell cancer inte alls säkert att det utvecklas till det.

Tycker nog att du överdriver lite och oroar dig i onödan då det är relativt vanligt med cellförändringar utan att det är cancer.

Jag opererades under narkos i vart fall och fick lugnande innan så det var helt ok
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

kl

Tack ni som svarat!
Jag har inte lindriga förändringar enligt första provet, de 30k som får brevet har ofta grad ett som ofta läker ut av sig självt. Detta är inte mitt fall.

Om jag går med på en konisering, om de vill börja med det, kommer jag inte göra det utan narkos. De på gyn här är extremt okänsliga (själv har jag fått höra att jag är "smutsig" och att de måste tvätta salen efter att jag varit där, detta fick jag höra av en kvinnlig gynekolog en gång efter att jag nämnt att jag varit i Stockholm och besökt deras akutintag, ej varit inneliggande.. denna läkare är ökänd), en bekant utförde konisering här och var livrädd och grät så hon skakade vilket ledde till NOLL lugnande medicinering utan att de hotade med att binda fast hennes ben om hon inte låg stilla.
Att dessa människor ens ska gå nära min kropp för provtagning får mig att må illa.

Sen är det tyvärr helt osant att det här är ofarligt. Ofarliga saker utreds inte, de opereras inte heller bort, enligt bland annat smittskyddsinstitutet som källa ses min grad som allvarlig. Man koniserar inte för att det är skojigt, det är för att det ÄR en risk.

Skönt att höra att det gått bra för några, de har inte lyckats rädda de i min släkt. Även om man går på sina kontroller som man ska finns det tyvärr aggressiva varianter som kan utvecklas på relativt kort tid, även om det är sällsynt. :(
Psykolog tror jag inte på, så länge de inte hittar en som kan bota mig fysiskt. Jag kommer inte bli frisk för att jag pratar med någon och har noll tålamod med det. Har försökt tidigare i samband med min andra sjukdom som var väldigt påfrestande, men det gav verkligen noll. Sitta och prata för sig själv en timme medan den andra sitter och hummar.. nja. Grunden i mitt problem är inte att jag är psykiskt utan fysiskt sjuk. Det kan ingen terapi bota.

Nu ska jag bara lyckas överleva till provtagningen, usch.. :(:(:(

Hur vet du att de flesta har grad 1? Jag hade iallafall allvarliga cellförändringar. De tog inte ens om provet utan opererade mig omgående. Jag tänkte inte ens tanken på att det kunde vara cancer förren min klantiga mamma kom med kommentaren, -det måste ju inte vara cancer... Självklart är det inte cancer svarade jag. Det är cellförändringar.

Man behöver inte dramatisera livet i onödan. Även jag har haft släkt och andra som stått mig nära som har dött i cancer men för den sakens skull så skulle jag aldrig komma på tanken att strunta i en behandling bara för att det kan leda till cancer om man inte får behandling. Då får man faktiskt bita ihop och ta emot den behandlingen som finns att få. Jag har blivit fruktansvärt illa behandlad inom sjukvården (och blir fortfarande eftersom jag har en så ovanlig och allvarlig diagnos som de flesta läkare inte har hört talas om och därför av någon anledning negligerar vilket gör att jag far mycket illa) så jag vet absolut vad du pratar om men för den sakens skull så kan man inte strunta i viktiga saker.

Jag hade haft dessa cellförändringar i många år och haft stora besvär av dem men eftersom jag var ung (21 år vid operationstillfället och jag hade haft stora besvär sedan jag var 18-19 år) så ville de inte göra någon test ens en gång. Jag fick tjata mig till testen och när svaret kom så fick de bråttom.
Jag tycker också att du överdriver. Hade det varit riktigt bråttom så hade du inte behövt vänta i fem veckor utan blivit kallad akut. Koniseringen görs normalt under narkos och är helt odramatisk. Du får väl fråga hur de gör på just din klinik och isåfall kräva att få bli sövd. Du får väl förklara att det inte är något som är förhandlingsbart ifrån din sida.
Det är klart att det inte är helt ofarligt men just nu, med cellförändringar är det ganska harmlöst. Det är om man inte gör något åt det och det efter några år utvecklas till cancer som det är farligt. Det är alltså en preventiv åtgärd.

Varför du skulle gå till psykolog för dina cellförändringar förstår jag inte riktigt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 299
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 796
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 338
Senast: manda
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp