Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Men hur vet du vilken grad det är om du är kallad till ett andra test?

Jag ringde upp och frågade vad det stod i labbsvaret, där har de ju redan kommit fram till en grad, px tar de för att dubbelkolla. Jobbar inom vården och har sysslat en del med just patologi så är lite "miljöskadad" och ville veta exakt vad de hittat. Hoppades på grad 1 såklart, men tji fick jag.

Hur vet du att de flesta har grad 1? Jag hade iallafall allvarliga cellförändringar. De tog inte ens om provet utan opererade mig omgående. Jag tänkte inte ens tanken på att det kunde vara cancer förren min klantiga mamma kom med kommentaren, -det måste ju inte vara cancer... Självklart är det inte cancer svarade jag. Det är cellförändringar.

Jag antog det eftersom jag läst på och sett hur många som får besked om att de har cellförändringar och hur många av dessa de släpper, och de släpper i regel bara ettorna. Finns flödesscheman att studera för den som är intresserad. I övrigt önskar jag att jag kunde ta det så lugnt som du gjorde, det var strongt av dig.

Man behöver inte dramatisera livet i onödan. Även jag har haft släkt och andra som stått mig nära som har dött i cancer men för den sakens skull så skulle jag aldrig komma på tanken att strunta i en behandling bara för att det kan leda till cancer om man inte får behandling. Då får man faktiskt bita ihop och ta emot den behandlingen som finns att få. Jag har blivit fruktansvärt illa behandlad inom sjukvården (och blir fortfarande eftersom jag har en så ovanlig och allvarlig diagnos som de flesta läkare inte har hört talas om och därför av någon anledning negligerar vilket gör att jag far mycket illa) så jag vet absolut vad du pratar om men för den sakens skull så kan man inte strunta i viktiga saker.

Fast här missade du hela min poäng med inlägget. Nånsin hört uttrycket droppen som fick bägaren att rinna över? För mig kändes det exakt så när jag fick brevet. Att stoppa ner familjen i familjegraven med så korta intervall att gravstenen inte fanns på plats för att den var på omgravyr, att fara ut och in på sjukhus stup i kvarten och ändå hålla masken på jobbet, att ta mediciner varje dag som man inte tål, plus all annan skit som jag inte tänker dra här.. det blev för mycket nu. Jag tror alla har en gräns, för en del dras den rätt tidigt av olika orsaker (hur ofta har vi inte sett trådar här inne med TS som funderar på självmord? Hur ofta är "huvudorsaken" något man själv tänker att javisst DET hade jag hoppat framför tåget för.. snarare är det ofta ett "jag orkar inte mer" som uppges som orsaken. Det blev för mycket, man ser ingen mening, allt går emot en osv.
Det är en sak att "strunta i viktiga saker", det är en annan sak att känna att det kommer hela förbannade tiden något nytt, att när man överlevt ett hinder kommer ett till, att se livet passera medan man sitter i en sjuksäng. Hade jag inte haft annat i bagaget hade jag säkert haft en helt annan inställning än vad jag har nu.

Jag tycker också att du överdriver. Hade det varit riktigt bråttom så hade du inte behövt vänta i fem veckor utan blivit kallad akut. Koniseringen görs normalt under narkos och är helt odramatisk. Du får väl fråga hur de gör på just din klinik och isåfall kräva att få bli sövd. Du får väl förklara att det inte är något som är förhandlingsbart ifrån din sida.

Läs ordentligt, de har semesterstängt och gav mig första lediga tiden därefter. Jag ringde därför sjukhuset som jag inte egentligen vill gå till, och fick tid inom en vecka. Självklart krävde jag att få bli sövd, det fick jag också. Överdriver får stå för dig, det är min upplevelse jag drar här, inte din. Jag har ingen aning om vad du har för grundsjukdom och har sett dig skriva om dina krämpor i många trådar här, det har aldrig fallit mig in att ifrågasätta det oavsett om du hade sett ut att vara pigg som en lärka om jag träffat dig. Skulle du säga till någon med panikångest att de överdriver? För de har verkligen inget fysiskt att vara rädda för, det är enbart ångest, men nog fasen lider de.

Jag VILL inte må skit, jag vill också kunna rycka på axlarna åt det här och inte se mormors cancerplågade uppenbarelse framför mig när de pratar att det "bara är cellförändringar än", hennes startade också där. Men den här dödsångesten som bara golvade mig, den varvat med den här uppgivenheten, jag har inget försvar mot det.. :(

Varför du skulle gå till psykolog för dina cellförändringar förstår jag inte riktigt?

Jag besvarade Lycantrophes inlägg, det var inte min idé.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Livet behöver inte vara slut för att man inte kan få barn. Du kommer inte behöva leva ensam om det nu skulle bli så, det finns många män som inte vill ha barn.

Hoppas det kommer gå bra för dig.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Tack Bison. Jag ska försöka tänka så, det är bara det att när jag redan är singel så.. jag vet inte.. känner mig som andrahandssorteringen nu på nåt vis, föraktar min egen så ständigt kassa kropp. Hon som alltid är sjuk blev ännu sjukare. Ännu en grej till listan. Men du har säkert rätt, ska försöka försöka tänka så.

Tack igen alla som svarat, jag uppskattar att ni tagit er tid, även om jag kanske inte visar det så bra.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag har gjort en konisering och tyckte enbart att det var positivt. Jag var vaken hela ingreppet, det enda obehaget var att det luktade lite bränt kött. De tog bort en rätt stor bit. Har fått tre barn sedan dess varav ett par tvillingar.
Jag har aldrig hört talas om barnlöshet beroende på en konisering. Det som kan vara en komplication är om de måste ta bort så mkt av livmodertappen att de måste sätta ett cerklage (stavning?!) för att hjälpa den att hålla ihop under graviditet.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag förstår mycket väl att det kan vara droppen som får bägaren att rinna över och jag ber om ursäkt att jag skrev att du överdriver. Det är givetvis din upplevelse i det hela som är viktig. Det jag vill förmedla är att cellförändringar är normalt inte så allvarliga så att du behöver må så dåligt över dem som du gör nu även om jag förstår att du ändå gör det. Jag fick känslan att du inte ens ville göra koniseringen egentligen och det tycker jag absolut att du ska göra eftersom den vanligtvis är den enda behandling du behöver göra. Det och att du behöver kolla upp lite oftare med cellprov ett tag framöver.

Att jag tog det så lugnt fram tills mamma började prata om cancer har nog mer med att göra att jag inte insåg att det faktiskt kunde leda till cancer då, 21 år gammal.
För mig fanns liksom inte alternativet att jag skulle få cancer då, ensamstående med två små barn som jag var då.

Jag hoppas i vilket fall att allt kommer gå bra och att du är helt frisk när de har gjort koniseringen och jag ber om ursäkt igen för min klumpiga formulering.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Det fanns inte så mycket annat att titta på i det där lilla rummet :D Men de var snälla och stängde av både tv och kamera :)

Jag är precis tvärtom! :D Första gången det inte var en "nära döden upplevelse" att ha någon läkare som grävde i mig var när jag fick se min urinblåsa innefrån! Det var så spännande att jag nästan blev botades från min skräck. Den blev såpass bra att jag vid en senare gynundersökning kunde diskutera min c-uppsats istället för att ha händerna över ansiktet.
 
Senast ändrad:
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Vilken tur! :) Jag bryr mig inte om gynundersökningar i övrigt men att se själv slapp jag gärna :D
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hade cellförändringar förra våren och koniserades i feb. Var inte sövd och det gjorde skitont. Först var de tvungna att ta djupare än bedövningen var lagd och sen sa läkaren typ att det är så lite kvar så ingen idé att bedöva mer. Gjorde ONT!!

Efter 6 månader var det dags för nytt prov och fick hem ett brev efteråt att det var konstigheter i mitt prov och de skulle återkomma. Hörde inte något så ringde och då visade det sig att det smugit in ett fel i brevet och allt var jättebra... Kändes ju lagom kul att ha oroat sig massor i onödan...

Idag märks koniseringen när de ska in i livmodern då ärren gör det lite trängre. Var tex svårt att få ut min spiral.

Sex är inte ett problem alls och gravid blev jag lätt så det kan gå bra trots konisering :)
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hade cellförändringar förra våren och koniserades i feb. Var inte sövd och det gjorde skitont. Först var de tvungna att ta djupare än bedövningen var lagd och sen sa läkaren typ att det är så lite kvar så ingen idé att bedöva mer. Gjorde ONT!!

Efter 6 månader var det dags för nytt prov och fick hem ett brev efteråt att det var konstigheter i mitt prov och de skulle återkomma. Hörde inte något så ringde och då visade det sig att det smugit in ett fel i brevet och allt var jättebra... Kändes ju lagom kul att ha oroat sig massor i onödan...

Idag märks koniseringen när de ska in i livmodern då ärren gör det lite trängre. Var tex svårt att få ut min spiral.

Sex är inte ett problem alls och gravid blev jag lätt så det kan gå bra trots konisering :)
:eek:
.............
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hade cellförändringar och koniserades för två år sedan, har inte haft några problem efter det :) Har varit på kontroller varje år.
Hade en lätt narkos under ingreppet, minns inget och gjorde inte ont.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag hoppas i vilket fall att allt kommer gå bra och att du är helt frisk när de har gjort koniseringen och jag ber om ursäkt igen för min klumpiga formulering.

Det är verkligen helt ok, jag uppskattar att du förklarade hur du menar, jag är säkert väldigt överkänslig just nu men blev glad att du förstod mig också. Tack!

Jag hade cellförändringar förra våren och koniserades i feb. Var inte sövd och det gjorde skitont. Först var de tvungna att ta djupare än bedövningen var lagd och sen sa läkaren typ att det är så lite kvar så ingen idé att bedöva mer. Gjorde ONT!!

Efter 6 månader var det dags för nytt prov och fick hem ett brev efteråt att det var konstigheter i mitt prov och de skulle återkomma. Hörde inte något så ringde och då visade det sig att det smugit in ett fel i brevet och allt var jättebra... Kändes ju lagom kul att ha oroat sig massor i onödan...

Idag märks koniseringen när de ska in i livmodern då ärren gör det lite trängre. Var tex svårt att få ut min spiral.

Sex är inte ett problem alls och gravid blev jag lätt så det kan gå bra trots konisering :)

Tack för att du berättar. Alltså herregud alla skräckhistorier man får höra om gyn, jag har vänner som jobbar som sköterskor och får höra det ena efter det andra, undrar i mitt stilla sinne om det hade sett likadant ut om det gällt män? Vi kvinnor ska alltid tåla lie för det har kvinnor gjort i hundratals år blabla.. :crazy: Jag har ju redan bestämt mig för att vara sövd vid samtliga ingrepp som måste göras, känner mig väldigt bestämd i det beslutet..

Har läst att ärrbildningen kan göra det svårare vid förlossning, hade du några problem, om jag får fråga det?
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag har också haft cellförändringar som dessutom var kvar under en period på senare efterkoller. Var inget farligt utan de bara gjorde lite mer tester och jag fick återkomma med 3-4 månaders mellanrum tills de försvann och var borta efter nästa koll. Efter det så var jag rekommenderad att kolla efter ett halvår och senare efter ett år. Nu går jag på kontroller som alla andra med några års mellanrum.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Har läst att ärrbildningen kan göra det svårare vid förlossning, hade du några problem, om jag får fråga det?

Jag svarar fast det inte var riktat till mig om det är ok. Min förlossning var exemplarisk! Inga problem varken i lutealfasen (öppningstiden) eller utdrivningsskedet. Dottern vägrade låta sig fångas av den yttre ctg-läsaren så de fick sätta skalpelektrod - inga problem + att hon föddes i vidöppen hjässbjudning (tittar uppåt/framåt istället för tvärtom, barnet "hjälper inte till" vid födseln) vilket inte heller var några problem. Jag sprack ett yttepyttehack som inte ens syddes, och ingen påpekade ens mina koniseringar under förlossningen. Och ärr är det, det kan jag känna själv.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Jag har inte fött barn än, är beräknad till februari så det kan jag tyvärr inte svara på ;)
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Har läst att ärrbildningen kan göra det svårare vid förlossning, hade du några problem, om jag får fråga det?

Jag tror inte att någon ärrbildning ställde till det alls i mitt fall. Jag har öppnat mig väldigt snabbt men haft svårt med sista "nedskruvningen" och då är du ju förbi det stället.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Tack igen ni som svarat!

Har tagit prover nu och de såg angrepp på tre ställen men ville inte säga mer än så, så nu är de "bara" att vänta på besked..
Gynekologen var vänlig nog att tala om för mig att jag måste sköta mitt immunförsvar för att kunna bi från från den hpv-infektion jag borde ha, och det kändes ju lagom skoj att bli lite sådär lagom skuldbelagd..

Jag förklarade att jag aldrig rökt, dricker alkohol mycket sällan och då sa hon att hpv kan man få besvär av ändå, man måste äta och sova också.. varpå jag tittade på min vän som var med och sa "Jo men jag äter ju väldigt noga, eller hur?" varpå läkaren förklarade att det gjorde jag ju säkert INTE eftersom jag var tvungen att fråga någon annan.. Då blev min stackars vän lite putt och förklarade tydligt att vi båda tränar och äter väldigt noggrant (vi arbetar på gym). Det var ett evigt tjat om att jag måste ändra min livsstil när jag redan lever som många anser vara lite åt hälsofreak-hållet (även om jag äter choklad i överskott :d ). D tyckte jag var onödigt, man kan ju lägga upp det snyggare. Men men hon menade säkert väl..

Nu sa jag bara komma till rätta med blodbadet som blivit efter, hade inte en aning om att man skulle blöda som en fontän när de bara tagit småbitar.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Det skulle kunna varit jag som skrivit det där! Jag har haft cellförändringar senaste åren men nu har det blivit viruset som kan bli cancer..därför blir det operation för mig om ca 1 månad för att titta närmare och ta andra prover. Har också varit sjuk mycket och ÄR fortfarande. För mig funkar det att försöka tänka logiskt och inte ta ut saker i förskott annars orkar man inte. Kram!
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

Trist när läkare/provtagare inte kan formulera sig ordentligt.

Jag som har en tarmsjukdom har träffat på en sköterska som inte vågar uttala ordet diarré :banghead:

Håller tummar att fortsatta undersökningar går smärtfritt för dig, skönt att du kunde ta med en kompis.
 
Sv: Cellförändringar på cellprovet.. är det slut nu?

KL

Väcker upp den här tråden med en fråga: Ni som genomgått konisering, hur har det gått med stallskötsel och ridning efteråt? I kallelsen jag fick hem står att man skall undvika ansträngningar "typ gymnastik" under de närmaste veckorna efter för att minska risken för ökade blödningar.

Nu pysslar jag inte med gymnastik men har en häst som jag mockar till, sköter och rider. Behöver jag lösa det på annat sätt tror ni?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 299
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 773
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 333
Senast: manda
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp