Cellförändringar

Bukefalos 30 år!

HPV är väl samma som kondylom?
Jsg hade vårtor när jag var ung. Aldrig tänkt att de skulle leda vidare till något farligt. Många hade dem.

Ofta är det svårt att korrekt värdera faror. Vilket ger hjärnspöken. När jag gick igenom min cancerbehandling frågade folk om jag inte var rädd. Nej - min läkare sa efter operationen att jag var frisk och behandlingen var för att jag inte skulle bli sjuk igen.
Brukade fråga folk om de inte var rädda att vara ute ocjh köra vill i dåligt väder en lördagskväll. Risken att skadas är nog betydligt större då.

Jag må vara allmänt obrydd. Men att hjälpa hjärnspökena att sansa sig är aldrig fel.
Nej det är inte samma sak, vissa HPV kan orsaka kondylom (tror det är 6 och 11), men alla sorter gör inte det. När det gäller cancer så är bla. 18 och 16 dom "farliga"

Att det tar olika lång tid är inte konstigt. Proceduren inkluderar att lägga ättiksyra för att markera de områden som är skadade. Sen tas oftast biopsier för att kunna utvärdera närmare och hur många som behövs beror förstås på vad de hittar. Nuförtiden verkar de flesta ha vett nog att bedöva innan biopsierna och då måste bedövningen hinna verka och det tar lite olika lång tid. Sen kan man blöda en del efter och då blodstillas det . En halvtimme är betydligt närmare i tid än tio minuter. Jag har aldrig haft ont av cellprov men kolposkopin och biopsierna behövde jag stanna hemma dagen efter för. Och jag är en sån som "aldrig" är hemma från jobbet. Visserligen upplevde jag det betydligt värre psykiskt men det var ordentligt obehagligt även fysiskt. Så tycker tyvärr inte att det var jämförbart med cellprov ur den aspekten.
Jag tycker också att det gör mer ont, vilket inte är konstigt, dom klipper ju bort bitar av livmodertappen!

Jag hade förändringar från första provet jag tog så gick på mer frekventa, utökade prov i några år tills förändringarna blev ”värre” och då gjordes en konisering, detta för ca 10 år sen.

De utökade proverna tyckte jag inte gjorde direkt ont, kanske som ett nyp, det värsta för mig var det där verktyget, spekulum som gjorde att jag fick kramp och otroligt obehag vid borttagandet av verktyget. Då bytte läkaren till ett som inte var statiskt och kommande undersökningarna var mycket bättre.

Koniseringen kommer jag ihåg att det luktade illa av bränningen och att jag blev svimfärdig, dock gjorde det inte ont utan de förklarade det med att det var nerver eller något (kommer inte ihåg riktigt).

Förändringarna har inte kommit tillbaka och jag går nu på provtagning med samma mellanrum som de som inte har förändringar. :)

Att det tar olika lång tid är inte konstigt. Proceduren inkluderar att lägga ättiksyra för att markera de områden som är skadade. Sen tas oftast biopsier för att kunna utvärdera närmare och hur många som behövs beror förstås på vad de hittar. Nuförtiden verkar de flesta ha vett nog att bedöva innan biopsierna och då måste bedövningen hinna verka och det tar lite olika lång tid. Sen kan man blöda en del efter och då blodstillas det . En halvtimme är betydligt närmare i tid än tio minuter. Jag har aldrig haft ont av cellprov men kolposkopin och biopsierna behövde jag stanna hemma dagen efter för. Och jag är en sån som "aldrig" är hemma från jobbet. Visserligen upplevde jag det betydligt värre psykiskt men det var ordentligt obehagligt även fysiskt. Så tycker tyvärr inte att det var jämförbart med cellprov ur den aspekten.

Nä absolut, men det finns ju information som ligger öppet från olika regioner "till dig som ska genomgå kolposkopi" osv, där är det väldigt olika beskrivet. Nån region skrev "själva ingreppet tar 10-20 minuter men du får stanna 3 timmar för observation", en annan "det tar ca 30 minuter och du får gå hem direkt".. Så det är mer så jag menar, vill höra lite erfarenheter liksom.

Jag hade förändringar från första provet jag tog så gick på mer frekventa, utökade prov i några år tills förändringarna blev ”värre” och då gjordes en konisering, detta för ca 10 år sen.

De utökade proverna tyckte jag inte gjorde direkt ont, kanske som ett nyp, det värsta för mig var det där verktyget, spekulum som gjorde att jag fick kramp och otroligt obehag vid borttagandet av verktyget. Då bytte läkaren till ett som inte var statiskt och kommande undersökningarna var mycket bättre.

Koniseringen kommer jag ihåg att det luktade illa av bränningen och att jag blev svimfärdig, dock gjorde det inte ont utan de förklarade det med att det var nerver eller något (kommer inte ihåg riktigt).

Förändringarna har inte kommit tillbaka och jag går nu på provtagning med samma mellanrum som de som inte har förändringar. :)

Min väninna brukar också säga att hennes patienter brukar tycka spekulumet är värst och att det vanligaste är att patienten tycker det var lättare än vad de föreställt sig sen när behandlingen är över..

Skönt att de inte kommit tillbaka för dig! ♥️

HPV är väl samma som kondylom?
Jsg hade vårtor när jag var ung. Aldrig tänkt att de skulle leda vidare till något farligt. Många hade dem.

Ofta är det svårt att korrekt värdera faror. Vilket ger hjärnspöken. När jag gick igenom min cancerbehandling frågade folk om jag inte var rädd. Nej - min läkare sa efter operationen att jag var frisk och behandlingen var för att jag inte skulle bli sjuk igen.
Brukade fråga folk om de inte var rädda att vara ute ocjh köra vill i dåligt väder en lördagskväll. Risken att skadas är nog betydligt större då.

Jag må vara allmänt obrydd. Men att hjälpa hjärnspökena att sansa sig är aldrig fel.

Det är det där med att sansa hjärnspökena jag verkligen behöver hitta strategier för. Idag mår jag lite bättre men oron finns där hela tiden.

Min sambo hjälper mig mycket med att reda i tankarna och sätta i perspektiv. Tex att den behandling jag står inför nu kommer vara lättare än den som blir om det faktiskt blir cancer tex. Givetvis rätt så självklart, men just nu är det precis sånt jag behöver höra.

Jag har inte varit den flitiga med att ta cellprover. Senast gjorde jag det 2019 och det visade ingenting.

Där emellan har jag varit gravid två gånger. Efter graviditet 1 gjorde jag självtest som visade att hade HPV 18. 1,5 år senare gjorde jag nu för några veckor sedan ett vanligt cellprov som nu visar att det finns förändringar, måttliga till svåra.

Och jag dör inombords. För mig känns det nattsvart nu. Varför jag? Jag som hatar läkare. Jag som inte vill bli petad på. Som undviker all kontakt med sjukvården som möjligt går. I mitt huvud har jag redan cancer och allt är kört. Och jag vet inte heller hur jag ska förmå mig till att gå på kommande undersökning. Kanske kommer jag inte klara att gå dit när allt kommer omkring.

2025 var bortsett från min sons ankomst ett riktigt skitår. Människor dog. Djur dog. Skit på jobbet. Stress. Mamma fick diagnosen spridd obotlig lungcancer. Efter det året går min hjärna direkt till katastrof. Ikväll har jag gråtit i flera timmar. Igår med.

Jag känner mig äcklad av mig själv. Smittad av HPV. Fint. Jag är äcklad på min sambo, tänk om det är han som gett mig skiten? Idag känner jag att jag aldrig mer vill ha sex med honom av den anledningen.

En helt ologisk känsla bland alla andra. Plötsligt tappade jag sugen för allt sommaren har att erbjuda, min hjärna kommer upptas av ångest över beskedet, och ångest över kommande undersökning.

Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter? Hur lång tid tog kolposkopin? Blev ni bra? Är jag rädd i onödan?

Hjälp mig reda i mitt så annars klara sinne ♥️

Jag hade också måttliga till svåra cellförändringar och hade en LLETZ vilket är behandlingen där cellförändringarna skärs bort.

Lätt och okomplicerad. Skulle säga att det tog typ 3 minuter och var måttligt obekvämt men helt hanterbart. Hade sedan typ stark mensvärk senare på kvällen och lite extra blödningar de följande dagarna.

På uppföljningarna hade jag dock fortsatt HPV, fram tills det att jag bestämde mig för att ta vaccinet privat - på nästa kontroll var det borta!
Vaccinet är inte testat för existerande infektioner men både jag och en vän har haft framgång med det, så det kan vara värt att tänka på :)

Vad tråkigt att det inte vill läka ut! Tycker beskrivningarna över hur lång tid ingreppen tar är så olika när man söker, allt från 10-30 minuter.. För mig känns det viktigt att ha lite koll på sån fakta innan, hur lång tid skulle du säga att både kolposkopi och konsiering tar? ♥️
Det beror på som någon skrev, de tar prover utefter vad som syns vid så kallad infärgning, ser man flera områden tar det längre tid, är det endast enstaka går det ju snabbare. Sist togs det nog bara från ett ställe, då blödde det knappt och behövdes ingen blodstillning, tog kanske 10 min, men varit med om att det tagit 30 min också. Konisering är ett lite större ingrepp som tar längre tid.

Nä absolut, men det finns ju information som ligger öppet från olika regioner "till dig som ska genomgå kolposkopi" osv, där är det väldigt olika beskrivet. Nån region skrev "själva ingreppet tar 10-20 minuter men du får stanna 3 timmar för observation", en annan "det tar ca 30 minuter och du får gå hem direkt".. Så det är mer så jag menar, vill höra lite erfarenheter liksom.
Kolposkopier har jag aldrig behövt stanna för. Skulle säga att det tagit max 30 min.

Det beror på som någon skrev, de tar prover utefter vad som syns vid så kallad infärgning, ser man flera områden tar det längre tid, är det endast enstaka går det ju snabbare. Sist togs det nog bara från ett ställe, då blödde det knappt och behövdes ingen blodstillning, tog kanske 10 min, men varit med om att det tagit 30 min också. Konisering är ett lite större ingrepp som tar längre tid.

Jag ska tydligen erbjudas behandling direkt enligt min väninna som läst journalen - see and treat står det. Förstår inte hur dock, trodde de var tvungna att veta resultatet från biopsi innan. Så vi får väl se hur långt och vidrigt besök det blir då 😔😢

Jag hade också måttliga till svåra cellförändringar och hade en LLETZ vilket är behandlingen där cellförändringarna skärs bort.

Lätt och okomplicerad. Skulle säga att det tog typ 3 minuter och var måttligt obekvämt men helt hanterbart. Hade sedan typ stark mensvärk senare på kvällen och lite extra blödningar de följande dagarna.

På uppföljningarna hade jag dock fortsatt HPV, fram tills det att jag bestämde mig för att ta vaccinet privat - på nästa kontroll var det borta!
Vaccinet är inte testat för existerande infektioner men både jag och en vän har haft framgång med det, så det kan vara värt att tänka på :)
Det var jätteintressant med vaccin - dottern vaccinerades ju som väldigt ung, men då det finns så många olika varianter av HPV, tog vaccinet inte på just hennes. Men kan man få olika typer av vaccin då, undrar jag? Om man vet exakt vilken typ av HPV-virus man har? Jag ska absolut se till att kolla upp det! Tack!!

Det var jätteintressant med vaccin - dottern vaccinerades ju som väldigt ung, men då det finns så många olika varianter av HPV, tog vaccinet inte på just hennes. Men kan man få olika typer av vaccin då, undrar jag? Om man vet exakt vilken typ av HPV-virus man har? Jag ska absolut se till att kolla upp det! Tack!!
Idag får man Gardasil 9 i Sverige, som skyddar mot 9 typer av HPV. Det första Gardasil-vaccinet gav bara skydd mot 4 typer, men man kan då ta Gardasil 9 ovanpå 4 för att utöka skyddet.

Tror även det blir alltmer utbrett att vaccinera i samband med konisering om man inte vaccinerats tidigare för att minska risk för återfall.

Som @Tystnatt sager sa ar det Gardasil 9 som administreras ocksa har i UK, sa det ar det jag fatt. I min forstalese sa skyddar det mot de nio "farligaste" typerna av HPV som ar mest sannolika att leda till cellforandringar.
Jag har arlig kontroll tills jag fatt tre negativa HPV prover, men i nulaget ar det inget som oroar mig

Jag hade vanliga cellförändringar 2013 och koniserades då.
2020 fick jag HPV 16 och opererades, de fick inte bort allt. Gick på undersökningar var tredje månad och till slut var sjätte månad. När vi provade med nio månader var allt tillbaka och hade spridit sig rejält.

Ny operation som sträckte sig inifrån slidan till analringen. Många stygn och några gick upp så jag fick streptokocker.

Sen dess har det spridit sig men varit i schack. Till för två veckor sen. Det har spridit sig mer och tre områden var aktiva.
Nya stansar och nu väntar jag på provsvar.

För min del lär det sluta i cancer då det nu ligger i nivå precis under och det har spridit sig in i ananlen. Kanske inte i år men till slut. Mamma dog av sin vulvacancer för 1,5 år sen.

Fram till dess jobbar jag, umgås med syster, rider mina hästar, myser med katterna och lever på så gott jag kan
Har även tre autoimmuna sjukdomar och en rejält skadad kropp men att hålla igång hjälper!

Senast jag gick på kontroll på Karolinska rekommenderade de mig också att vaccinera mig då det tydligen ger resultat även för oss som har/haft cellförändringar och är äldre. Däremot så är det inget som subventioneras trots att (som gyn sa) är billigare för sjukvården att vaccinera oss än att eventuellt behandla cancer vi ett senare tillfälle. Jag har dock inte vaccinerat mig (ännu) för det är ju så satans dyrt :cool: :down:

Hon borde vara såpass gammal att hon fick Gardasil 4? Det går åtminstone i min region att få Gardasil 9 gratis upp till 27 ålder, även om man fått Gardasil 4 tidigare. Kolla upp det innan hon blir för gammal och måste betala. :)

Jag tog Gardasil 9 för några år sedan. Har alltid varit negativ på cellprov/HPV-test men tänker att det är en av de sjukdomar som inte kondom skyddar mot alltid så det är lika bra att vaccinera. Det var stora prisskillnader mellan olika utförare, jag betalade strax under 1500:-/spruta (3 st totalt).

Hon borde vara såpass gammal att hon fick Gardasil 4? Det går åtminstone i min region att få Gardasil 9 gratis upp till 27 ålder, även om man fått Gardasil 4 tidigare. Kolla upp det innan hon blir för gammal och måste betala. :)

Jag tog Gardasil 9 för några år sedan. Har alltid varit negativ på cellprov/HPV-test men tänker att det är en av de sjukdomar som inte kondom skyddar mot alltid så det är lika bra att vaccinera. Det var stora prisskillnader mellan olika utförare, jag betalade strax under 1500:-/spruta (3 st totalt).
Hon är född 2000 så bör ha fått vaccinet ... kanske 2007? Det kanske finns uppgett i hennes 1177 om hon kollar, jag ska be henne se efter.

Var vaccinerades du? Dottern befinner sig utomlands för en tid (Frankrike) men kommer hem för behandlingen i juli. Det vore ju bäst om hon kunde vaccineras i samband med det!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka