Bukefalos 28 år!

Cellprovtagning

Även om du inte måste göra det, pga oskuld, så tycker jag att du ska göra det ändå. Det är oerhört odramatiskt och tar bara några minuter, och eftersom du är så nervös kan det vara ett perfekt tillfälle att utsätta dig för en väldigt enkel gynundersökning. :)
 
Tja, det jag har fått veta av sjukvården är att det givetvis finns en viss risk för livmoderhalscancer även om man är oskuld. Risken blir enormt större om man har fått viruset.

Kan ha fel men det är de uppgifter jag fått.

Jag var nära att förlora min mamma i livmoderhalscancer. Det krävs virus enligt alla (gyn, onkologer osv). Grejen är ju dock att den stora majoriteten sexuellt aktiva har eller har haft viruset. Men inget sex - inget virus. (Vet ej hur det är med oralsex).
 
Även om du inte måste göra det, pga oskuld, så tycker jag att du ska göra det ändå. Det är oerhört odramatiskt och tar bara några minuter, och eftersom du är så nervös kan det vara ett perfekt tillfälle att utsätta dig för en väldigt enkel gynundersökning. :)

Jag skriver under på det här. Att när man inte har några problem göra sin första gynundersökning är ju mycket bättre än att göra den när man har ont eller liknande.
 
Eeeh, nu blir jag förvirrad :crazy: Undra vilket som gäller.

Får väl ringa och fråga, kan ju passa på då och tala om hur det är. Kanske jag kan få en shysst sjuksköterska som är van vid nervösa tjejer då :p
Om du ringer och fixar tid till dig ringer jag och fixar tid till mig!

Trots att jag både har fött barn och gjort undersökningar flera gånger så drar jag mig den här gången för det. Ett år har gått över tiden nu och jag vågar ju verklige inte ringa!

Men om du vågar så vågar jag!
 
Nej, tyvärr är jag livrädd för nålar också så sprutor undviker jag så gott jag kan :o Dessutom hjälper den ju bara mot en liten "del" av de olika varianterna så man behöver ju kontrollera sig ändå och kan bli drabbad ändå, har jag uppfattat det som?


:nailbiting:
Hm, vet inte om jag blev lite lugnad av ditt inlägg :angel:;)


Precis det jag är rädd för, att jag skulle få någon sköterska som inte orkar bry sig och då bara gör mig ännu spändare :arghh:

Men tack så mycket för alla svar, uppskattar verkligen den supersnabba hjälpen! :love:
Jag har fått cellförändringar troligen pga hpv. Tog bort första gången som 23-åring och skiten återkom efter 6 månader. Dras nu med kontroller för att se om det behöver tas bort igen. Vaccinera dig innan sexdebuten! Hopplöst med de där kontrollerna och själva ingreppet är inte ett dugg trevligt.
 
Nej, tyvärr är jag livrädd för nålar också så sprutor undviker jag så gott jag kan :o Dessutom hjälper den ju bara mot en liten "del" av de olika varianterna så man behöver ju kontrollera sig ändå och kan bli drabbad ändå, har jag uppfattat det som?

Ta vaccinet!!
Gardasil som är det mest använda vaccinet täcker för HPV-16 och 18, vilka orsakar över 70 % av all cervixcancer. Ypperligt tillfälle nu innan du haft sex.

Som flera redan nämnt kan man inte drabbas av cervixcancer utan HPV-infektion, vilket de flesta sexuellt aktiva bär på. Dock kan man ju givetvis få andra tumörer i underlivet, men ovanligen vid så ung ålder som cervixcancer.
 
Precis det jag är rädd för, att jag skulle få någon sköterska som inte orkar bry sig och då bara gör mig ännu spändare :arghh:

Om du i förväg berättar att du är orolig och rädd, så är det säkert inga problem. Jag är ganska övertygad om att du kan få lite mer tid då för att hinna ta det lugnare och gå igenom allt mer noga, så det känns lugnare för dig.
 
Personligen så säger jag att skaffa en barnmorska/gynekolog själv från ett ställe med bra referenser (de kan också ta cellprov) i stället för att gå och gör de cellprov man blir kallade till. Min "egen" gyn är respektfull, försiktig och jätteduktig och jag betalar gärna för patientavgiften där i stället för att gå på gratiskontrollerna man blir kallade till eftersom jag skarpt ogillar att man inte kan välja vem man går till och bemötandet och stressnivån kan variera enormt.
 
Personligen så säger jag att skaffa en barnmorska/gynekolog själv från ett ställe med bra referenser (de kan också ta cellprov) i stället för att gå och gör de cellprov man blir kallade till. Min "egen" gyn är respektfull, försiktig och jätteduktig och jag betalar gärna för patientavgiften där i stället för att gå på gratiskontrollerna man blir kallade till eftersom jag skarpt ogillar att man inte kan välja vem man går till och bemötandet och stressnivån kan variera enormt.

Här är det inte gratis och jag tar bara med kallelsen till valfri landstingsansluten BM/gynekolog.
 
Jag är nog felkonstruerad för det gjorde ont för mig. Ska dock tilläggas att jag är livrädd för att gå till gynekolog, och jag sa inte att jag var rädd innan eftersom alla sagt att det inte gör ont.
 
jag gjorde nyss 'undersökningen'. För mig är själva utsattheten jobbig, inte instrumenten och de tre skrapen eller knipsen eller vad hon nu gör, utan att lägga upp mig helt blottad. Själva undersökningen tar ju typ... 15 sek? Fort går det iaf.

Ring och prata om din oro, du behöver väl inte ens göra undersökningen om du inte vill då du är oskuld. :)
 
Jag är nog felkonstruerad för det gjorde ont för mig. Ska dock tilläggas att jag är livrädd för att gå till gynekolog, och jag sa inte att jag var rädd innan eftersom alla sagt att det inte gör ont.

Är man spänd och rädd så är det nog inte särskilt trevligt.
 
Jag är nog felkonstruerad för det gjorde ont för mig. Ska dock tilläggas att jag är livrädd för att gå till gynekolog, och jag sa inte att jag var rädd innan eftersom alla sagt att det inte gör ont.

Är man spänd och rädd så är det nog inte särskilt trevligt.

Även jag tyckte det gjorde ont att ta cellprov. Och då ska tilläggas att jag har klippkort hos gynekologen och en väldigt avslappnad inställning till att ligga där och skreva.
Men för att inte skrämma upp någon så ska tilläggas att det var en väldigt kortvarig och hanterbar smärta, den förvånade mig dock eftersom jag läst så mycket om att det knappt skulle kännas alls.

Jag tror skillnaden var att jag dels har en känslig livmodertapp och att hon använde en liten "flaskborste" istället för tops. Flaskborsten blev rätt blodig efter hon hade skapat med den på tappen så det var risk för att jag skulle behöva göra om provet.. Är det ingen annan här som tagit cellprov med "flaskborste", alla pratar bara om tops hela tiden?

Topsat mig har jag gjort vid klamydiatest och det var helt smärtfritt. Så jag tror redskapet spelar stor roll.
 
Om du ringer och fixar tid till dig ringer jag och fixar tid till mig!

Trots att jag både har fött barn och gjort undersökningar flera gånger så drar jag mig den här gången för det. Ett år har gått över tiden nu och jag vågar ju verklige inte ringa!

Men om du vågar så vågar jag!
Jag fick dock tid i brevet så jag kunde inte liksom skjuta upp det själv :p Men ska ringa ändå för att det blir första gången.
Vi kan väl säga såhär, vågar jag gå så vågar du med ;) Då känns det lite som att jag går för din skull också :D

Jag har fått cellförändringar troligen pga hpv. Tog bort första gången som 23-åring och skiten återkom efter 6 månader. Dras nu med kontroller för att se om det behöver tas bort igen. Vaccinera dig innan sexdebuten! Hopplöst med de där kontrollerna och själva ingreppet är inte ett dugg trevligt.

Ta vaccinet!!
Gardasil som är det mest använda vaccinet täcker för HPV-16 och 18, vilka orsakar över 70 % av all cervixcancer. Ypperligt tillfälle nu innan du haft sex.

Som flera redan nämnt kan man inte drabbas av cervixcancer utan HPV-infektion, vilket de flesta sexuellt aktiva bär på. Dock kan man ju givetvis få andra tumörer i underlivet, men ovanligen vid så ung ålder som cervixcancer.
Till er båda: Hmm, då vet jag att det skulle vara bra med vaccinet innan jag har sex. Känns som att det kommer att dröja dock :p

Buke är fantastisk med all kunskap! :up:
 
Även jag tyckte det gjorde ont att ta cellprov. Och då ska tilläggas att jag har klippkort hos gynekologen och en väldigt avslappnad inställning till att ligga där och skreva.
Men för att inte skrämma upp någon så ska tilläggas att det var en väldigt kortvarig och hanterbar smärta, den förvånade mig dock eftersom jag läst så mycket om att det knappt skulle kännas alls.

Jag tror skillnaden var att jag dels har en känslig livmodertapp och att hon använde en liten "flaskborste" istället för tops. Flaskborsten blev rätt blodig efter hon hade skapat med den på tappen så det var risk för att jag skulle behöva göra om provet.. Är det ingen annan här som tagit cellprov med "flaskborste", alla pratar bara om tops hela tiden?

Topsat mig har jag gjort vid klamydiatest och det var helt smärtfritt. Så jag tror redskapet spelar stor roll.
Jag läste faktiskt på 1177.se något om tops först och sedan någon slags borste, men det kanske inte görs båda på samma gång? :confused:
 
Till er båda: Hmm, då vet jag att det skulle vara bra med vaccinet innan jag har sex. Känns som att det kommer att dröja dock :p

Buke är fantastisk med all kunskap! :up:

Tänk bara på att vaccinationen består av 3 sprutor med vissa tidsintervall, dvs. det går inte på studs om du nu skulle behöva det :) Gardasil ger även skydd mot HPV-subtyper som ger kondylom. Låter som en lobbyist men vill bara informera :up:
 
Tänk bara på att vaccinationen består av 3 sprutor med vissa tidsintervall, dvs. det går inte på studs om du nu skulle behöva det :) Gardasil ger även skydd mot HPV-subtyper som ger kondylom. Låter som en lobbyist men vill bara informera :up:
Precis! Och angående nålrädsla kan jag meddela att jag fick ganska många nålar i livmoderhalsen inför och efter operation. Hellre 3 st i armen. Vaccinet kändes mycket mer än de inför op men det är inte sådär väldigt spännande med nålar där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 448
Senast: Tora
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: Happimess
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 811
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 100
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp