Bukefalos 28 år!

Cellprovtagning

den förvånade mig dock eftersom jag läst så mycket om att det knappt skulle kännas alls.
Samma här och jag hade dessutom ont vid slidpenetrationssex en tid efteråt och första mensen efter var blodbad. Så jag ringde 117 som tyckte det inte lät bra alls och kopplade mig vidare till en mottagning där barnmorskan dillade om könssjukdomar och sedan tyckte att jag borde ta graviditetstest. :confused: Jag gjorde det, var inte gravid och efter ett tag gick det över. Så enligt sjukvården är det onormalt att bli så påverkad, de kan dra något gammalt över sig är min åsikt.
 
För mig har cellprov alltid gjort ont (att ta och hela dagen efter) och jag har träffat på flera som inte alls varit så försiktiga, snarare löpande band.

Nu har jag en barnmorskemottagning vid mitt jobb och går till samma barnmorska, när hon tog cellprov så kändes det nästan ingenting.
 
Angående redskapen att ta provet med varierar de beroende på om man har vätskebaserat eller om bm stryker på ett glas, om jag minns rätt så är det både en borste och en tops till de vätskebaserade proverna.

Jag tycker att det kändes en del nu sista gången och jag blödde en del efter, de första 2 gångerna tyckte jag inte det kändes.
 
För mig har cellprov alltid gjort ont (att ta och hela dagen efter) och jag har träffat på flera som inte alls varit så försiktiga, snarare löpande band.
:arghh:
Precis det jag är rädd för :cry:

*kl - typ*
Nu fick jag min mens dock så jag får gå dit en annan gång ändå :grin: Men om någon har tips om en bra gynekologmottagning i Täby så skulle jag djuupt uppskatta det! Fick tid hos någon i täby centrum annars, så om någon har erfarenhet där så får ni gärna berätta OM de är positiva :D
 
Jag sköt upp min kontroll i nästan ett år, och jag ska på återbesök på onsdag eftersom jag hade lätta cellförändringar. För mig gjorde det inte ont, men det ilade till lite :)
 
:arghh:
Precis det jag är rädd för :cry:

*kl - typ*
Nu fick jag min mens dock så jag får gå dit en annan gång ändå :grin: Men om någon har tips om en bra gynekologmottagning i Täby så skulle jag djuupt uppskatta det! Fick tid hos någon i täby centrum annars, så om någon har erfarenhet där så får ni gärna berätta OM de är positiva :D

Men då får du leta vidare! Jag bokar tid själv och kan välja vem jag vill träffa. Byter om jag inte gillar. Det obehaget är enklare när man själv kan välja bort nästa gång än att aldrig veta vem man träffar o om de är försiktiga tycker jag. Lycka till!
 
Men då får du leta vidare! Jag bokar tid själv och kan välja vem jag vill träffa. Byter om jag inte gillar. Det obehaget är enklare när man själv kan välja bort nästa gång än att aldrig veta vem man träffar o om de är försiktiga tycker jag. Lycka till!
Jo, men jag vill inte heller att första gången ska bli ett "trauma" (så att säga) för mig då jag är medveten om att jag är känslig av mig :crazy:
 
Men säg till! Redan när du bokar.
Japp, det ska jag! :up:
Hade tänkt ringa nu men de gör tydligen inte återbud/ombokning utan man får ringa till screeningverksamheten för alternativa drop in tider. Hm, känns lite sådär med drop in då jag antar att de inte kommer att ha så mycket tid. Nu var det dock för sent för telefontiden (bara två timmar), men får väl höra vad de säger när jag ringer dem.
 
Jag tycker också gör ont. Jätteont, men smärtan var för mig mycket hanterbar, och gick om nästan genast. Jag gör knappt annat än ligger i gynstol, men just det besöket var otrevligt (de knipsade av en bit). Efteråt har jag gått privat, och får alltid världens bästa mottagning:love:
 
Jag brukar tipsa om att ta på klänning/kjol/tunika som går att dra ner över magen + långa strumpor som man kan behålla på. Det brukar minska känslan av utsatthet. Om man säger till redan när man bokar så brukar de kunna ordna så man får extra tid och personal som är beredd på att man är nervös.
 
Japp, det ska jag! :up:
Hade tänkt ringa nu men de gör tydligen inte återbud/ombokning utan man får ringa till screeningverksamheten för alternativa drop in tider. Hm, känns lite sådär med drop in då jag antar att de inte kommer att ha så mycket tid. Nu var det dock för sent för telefontiden (bara två timmar), men får väl höra vad de säger när jag ringer dem.

Nu vet jag inte hur det fungerar i ditt landsting men här behöver man inte gå till den mottagning som kallat en. Jag har ringt och avbokat samt bokat tid där det passat mig bättre (inom samma kommun/landsting givetvis) och sagt att det var fråga om cellprovtagning.

Eftersom du vet med dig att det känns jobbigt att göra det skulle jag inte rekommendera någon "löpande band" provtagning vilket det förmodligen är eftersom det inte gick att boka om (samma som med mammografin här, det är verkligen löpande band!). Bättre att boka tid hos en barnmorska och se till att det finns tidsutrymme för att ta det lugnt.
 
Nu vet jag inte hur det fungerar i ditt landsting men här behöver man inte gå till den mottagning som kallat en. Jag har ringt och avbokat samt bokat tid där det passat mig bättre (inom samma kommun/landsting givetvis) och sagt att det var fråga om cellprovtagning.

Eftersom du vet med dig att det känns jobbigt att göra det skulle jag inte rekommendera någon "löpande band" provtagning vilket det förmodligen är eftersom det inte gick att boka om (samma som med mammografin här, det är verkligen löpande band!). Bättre att boka tid hos en barnmorska och se till att det finns tidsutrymme för att ta det lugnt.
Håller med, iallafall första gången tänker jag.

Den jag fick tid på är dock verkligen bekvämt nära hemma för mig även om jag inte kan gå dit nu. Även om det inte är privat så borde det ju finnas bra anställda även där tänker jag. Går det inte att boka tid för en provtagning även utanför drop in tiden även om det är på samma ställe tror ni?
Jag tycker att det borde gå bra att boka en mera egen tid om man (som jag) vet att man behöver lite tid på sig, men vill inte råka möta på någon tant som kanske tycker att jag är löjlig som tänker så - då blir jag bara rädd och förbannad :devil:
 
Håller med, iallafall första gången tänker jag.

Den jag fick tid på är dock verkligen bekvämt nära hemma för mig även om jag inte kan gå dit nu. Även om det inte är privat så borde det ju finnas bra anställda även där tänker jag. Går det inte att boka tid för en provtagning även utanför drop in tiden även om det är på samma ställe tror ni?
Jag tycker att det borde gå bra att boka en mera egen tid om man (som jag) vet att man behöver lite tid på sig, men vill inte råka möta på någon tant som kanske tycker att jag är löjlig som tänker så - då blir jag bara rädd och förbannad :devil:

Här går det jättebra boka en tid om man inte kan eller vill gå på drop in.
 
Håller med, iallafall första gången tänker jag.

Den jag fick tid på är dock verkligen bekvämt nära hemma för mig även om jag inte kan gå dit nu. Även om det inte är privat så borde det ju finnas bra anställda även där tänker jag. Går det inte att boka tid för en provtagning även utanför drop in tiden även om det är på samma ställe tror ni?
Jag tycker att det borde gå bra att boka en mera egen tid om man (som jag) vet att man behöver lite tid på sig, men vill inte råka möta på någon tant som kanske tycker att jag är löjlig som tänker så - då blir jag bara rädd och förbannad :devil:

Kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem. När jag bytte mottagning var det inte till någon privat vårdcentral utan en annan inom landstinget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 449
Senast: Tora
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: Happimess
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 109
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp