"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Nej, det kan han nog inte. För att kunna det behöver man ha en dos empati, kunna läsa hund, ha kunskap om hundars beteenden och signaler och kännedom om de positiva belöningsmetoder som finns nuförtiden - och intresse för att använda dem.

Tack och lov finns det många andra som både kan och vill.
Ja det är märkligt att så otroligt många andra tränare världen över kan uppnå samma och till och med bättre resultat på "problemhundar" som CM helt utan metoder som behöver varningstext i ett tv-program. Grymt skickliga tränare som jobbar utanför mediabruset. I det "dolda" från tv. Ge någon av dessa CMs tv tid. Ett sånt program skulle inte behöva någon varningstex.
 
Min omplacering alfarullades redan som valp, han kom till mig när han var 1,5 år och hade redan fått vara med om för mycket. Skulle jag försöka mig på något sånt nu skulle jag nog behöva bli hopsydd och få huvudet undersökt. :crazy:

Han har verkligen lärt mig ett och annat när det kommer till hundhantering. :)
 
Det går alldeles utmärkt att lära hunden rätt utan sparkar, slag, tvinga ner den på sidan, ela, använda stackel och strypa den.

Man lär hunden vad man vill att den ska göra istället. Efter det så kommer kravfasen. Som då kan upprätthållas genom tex utebliven belöning, straff, eller hindrande av självbelönande av fel beteende.

Eftersom att det finns många som tränar precis samma typ av hundar (och mycket värre/farligare) som CM tränar utan hans hårda metoder, så går det ju uppenbarligen alldeles utmärkt. Jag tycker de allra flesta hundar som CM har i showen är ganska så normala hundar faktiskt.
Jag vill påstå att det INTE går att lära något när man är utsatt för våld.
 
Har ju redan nämnt långt tidigare i tråden att sambon här hjälper till att fixa till den typen av hundar helt utan en enda av de metoder CM tar till. Det går alldeles utmärkt men det tar lite mer tid irl än vad det gör på TV ;)
Men deras träning skulle å andra sidan inte bli någon spännande show då den är helt odramatisk.....
Så hen använder ingen av de metoder CM tar till, bla berömma/belöna i rätt situation. Ändå verkar du vara stor vän av positiv träning och belöning.
Några andra detaljer som CM ofta framhåller är tex att föraren inte ska vara arg eller spänd, att föraren inte ska dra i kopplet, att hunden är en hund och inte en bebis, att föraren ska ha sådan uppsikt att föraren direkt ser och agerar när hunden tex är på väg att bli fixerad vid något så att hunden istället riktar sin uppmärksamhet mot föraren.
 
Så hen använder ingen av de metoder CM tar till, bla berömma/belöna i rätt situation. Ändå verkar du vara stor vän av positiv träning och belöning.
Några andra detaljer som CM ofta framhåller är tex att föraren inte ska vara arg eller spänd, att föraren inte ska dra i kopplet, att hunden är en hund och inte en bebis, att föraren ska ha sådan uppsikt att föraren direkt ser och agerar när hunden tex är på väg att bli fixerad vid något så att hunden istället riktar sin uppmärksamhet mot föraren.
Vi har tröskat detta. Så du vet.
Sen skiter jag i om CM säger att man inte "ska vara arg" för jag tycker inte han lever som han lär när han sen alfarullar och "Dominerar" hundarna. I Hundens ögon är han en väldigt arg person. Sen får han kalla det vad han vill.
Att ge beröm när hunden är hukad är inte att ge hunden beröm. Det är att berömma sig själv för att man fått hunden att lyda, oavsett vad man utsatt den för.
 
Så hen använder ingen av de metoder CM tar till, bla berömma/belöna i rätt situation. Ändå verkar du vara stor vän av positiv träning och belöning.
Några andra detaljer som CM ofta framhåller är tex att föraren inte ska vara arg eller spänd, att föraren inte ska dra i kopplet, att hunden är en hund och inte en bebis, att föraren ska ha sådan uppsikt att föraren direkt ser och agerar när hunden tex är på väg att bli fixerad vid något så att hunden istället riktar sin uppmärksamhet mot föraren.

Det är fortfarande, som upprepats jag vet inte hur många gånger, grundidén folk är emot (i det stora hela). Dvs att hundarna beter sig som de gör för att de dominerar sitt hus, hem och ägarna. Och därför ska man dominera hunden så den lär sig vara undergiven. Ja, detta säger han själv. Calm - submissive säger han. Det är hans mål med hundarna. Hundar som är undergivna och "lugna" (passiva).

Som @Voff säger ovan så kvittar det om CM är lugn och säger att man inte ska bli arg då det man gör mot hundarna visar för hunden att man är arg. Eller tror du en korrigering signalerar glädje från föraren till hunden?

Hunden är absolut en hund. Men den har fortfarande känslor och de ska respekteras. Den ska inte behandlas som en sak som man domderar runt, gör vad man vill med och straffar när den uttrycker missnöje. Det är en levande varelse.
 
Så hen använder ingen av de metoder CM tar till, bla berömma/belöna i rätt situation. Ändå verkar du vara stor vän av positiv träning och belöning.
Några andra detaljer som CM ofta framhåller är tex att föraren inte ska vara arg eller spänd, att föraren inte ska dra i kopplet, att hunden är en hund och inte en bebis, att föraren ska ha sådan uppsikt att föraren direkt ser och agerar när hunden tex är på väg att bli fixerad vid något så att hunden istället riktar sin uppmärksamhet mot föraren.
Det där är ju inget som CM uppfunnit, det har varit en del av hundträning i flera decennier/centennier, långt innan CM blev torr bakom öronen.
Man behöver inte vara astrofysiker för att inse att en hund inte är en bebis.
 
Det där är ju inget som CM uppfunnit, det har varit en del av hundträning i flera decennier/centennier, långt innan CM blev torr bakom öronen.
Man behöver inte vara astrofysiker för att inse att en hund inte är en bebis.
Trots det så är det så många ägare behandlar son hund, som en bebis.
 
En artikel som ger en mer nyanserad bild av CM än som framställs i de flesta inläggen i den här tråden
http://qz.com/159513/stop-coddling-your-dog-hes-99-9-wolf/

Flera inlägg har uppmanat mig att själv leta fram text som verifierar hens påståenden om CM. Därför har jag googlat på "wolf Cesar milan". Det som Google hittar på CMs hemsidor handlar om korningar mellan hund och varg. CM betonar att det är stor skillnad att träna en hund-varg- korsning jämfört med att träna en hund eftersom hund och varg är så olika psykiskt. På den här sidan
http://www.cesarsway.com/dog-rescue/adoption-tips/Raising-Wolf-Dogs
Citeras CM “The more wolf in a hybrid, the wilder the animal,” Cesar says, “and more problems for the humans who believe they can tame them.”
 
Det där är ju inget som CM uppfunnit, det har varit en del av hundträning i flera decennier/centennier, långt innan CM blev torr bakom öronen.
Det är möjligt att beröm/belöningar funnits under lång tid men jag svarade @Voff på hens (osanna?) påstående att hens sambo inte använder NÅGON av de metoder som CM använder i sin träning. @Voff skrev så här "Har ju redan nämnt långt tidigare i tråden att sambon här hjälper till att fixa till den typen av hundar helt utan en enda av de metoder CM tar till."
 
Varken du eller någon annan kan backa tiden och göra på ett annat sätt.
Man behöver inte backa tiden; man tar bort det någon annan gjort fel genom att lära om. En nystart, där man börjar från början och lär hunden önskvärt beteende. Utan våld.

Det finns inga godtagbara ursäkter för att misshandla en hund så som CM gör. Det är ett upplägg i hans shower för att få honom att framstå som hjälten - Mannen som klarar av de Vilda Bestarna - vilket sväljs direkt av de som saknar empati och förståelse för hundar. Ignoranta människor som imponerat tittar på medan han fysiskt och psykiskt misshandlar hundar som inte ges en chans att komma undan - varken fysiskt eller psykiskt. Hundar som kämpar för sina liv medan han stryper dem och som desperat skickar signaler som han ignorerar.

Repugnant.
 
Det är möjligt att beröm/belöningar funnits under lång tid men jag svarade @Voff på hens (osanna?) påstående att hens sambo inte använder NÅGON av de metoder som CM använder i sin träning. @Voff skrev så här "Har ju redan nämnt långt tidigare i tråden att sambon här hjälper till att fixa till den typen av hundar helt utan en enda av de metoder CM tar till."
Du älskar ju att förvrida allt så du kan förlöjliga samtliga när de skriver något. Och åter igen har du mage att påstå att någon far med osanning. Du förljöjligar bara dig själv och du gräver bara ett djupare hål där din okunskap och grälsjuka lyser igenom. Du griper efter hslmstrån med att börja dra in hundar som bebisar i debatten. Finns då ingen här som ser så på sin hund.

Totalt meningslöst att fortsätta diskussionen. Tur Ignore finns.....
 
En artikel som ger en mer nyanserad bild av CM än som framställs i de flesta inläggen i den här tråden
http://qz.com/159513/stop-coddling-your-dog-hes-99-9-wolf/

Flera inlägg har uppmanat mig att själv leta fram text som verifierar hens påståenden om CM. Därför har jag googlat på "wolf Cesar milan". Det som Google hittar på CMs hemsidor handlar om korningar mellan hund och varg. CM betonar att det är stor skillnad att träna en hund-varg- korsning jämfört med att träna en hund eftersom hund och varg är så olika psykiskt. På den här sidan
http://www.cesarsway.com/dog-rescue/adoption-tips/Raising-Wolf-Dogs
Citeras CM “The more wolf in a hybrid, the wilder the animal,” Cesar says, “and more problems for the humans who believe they can tame them.”
Tror google har svårt att hämta en länk från en tryckt bok. Man får orka skaffa fram boken och läsa den. Jättejobbigt. Men du kanske kan hitta dom som ljudböcker. (Men då ljuger väl uppläsaren....)
Sen har du hans show också. Där säger han det.
 
Man behöver inte backa tiden; man tar bort det någon annan gjort fel genom att lära om. En nystart, där man börjar från början och lär hunden önskvärt beteende. Utan våld.

Det finns inga godtagbara ursäkter för att misshandla en hund så som CM gör. Det är ett upplägg i hans shower för att få honom att framstå som hjälten - Mannen som klarar av de Vilda Bestarna - vilket sväljs direkt av de som saknar empati och förståelse för hundar. Ignoranta människor som imponerat tittar på medan han fysiskt och psykiskt misshandlar hundar som inte ges en chans att komma undan - varken fysiskt eller psykiskt. Hundar som kämpar för sina liv medan han stryper dem och som desperat skickar signaler som han ignorerar.

Repugnant.
Detta är min största ilska över CM och andra som honom: 99% av oss har hund för nöjes skull - borde vi inte vara väldigt, väldigt rädda för varandra om mänskligt nöje är att ta in en maktlös varelse i våra hem för att sedan strypa, stackla, alfarulla, tsk-tsk sparka och elchocka den till en lydig, passiv liten trasa? Det spelar ingen som helst roll om metoderna fungerar, OM sådana metoder krävs för att ha hund då borde alla normala människor anse att hundägande går fet bort.

BA, som är väldigt blödig och inte finner nöje i våld, men som är glad och tacksam för varje ögonblick spenderat med schäfer-prinsessan
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 757
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 138
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 375
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 763
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp