Champagnekupor/skålar/coupeglas eller smala champagneglas?

Ja, så är det ju förstås om man ska nörda ner sig ordentligt. :) Min uppfattning är att champagne kommer mer till sin rätt i en flöjt än ett coupeglas. Det var ju det som var alternativen här i TS fråga. Inte vilket glas som är optimalt på en provning. De flesta champagnehus jag besökt använder flöjtglas i sina provningsrum.
Ja återgår man till Ts frågeställning så håller jag såklart med, även om det kan vara charmigt med coupeglas men inte lika praktiskt och bra vad gäller doft och smak. Beror väl på vad man är ute efter för känsla och effekt med sin presentkorg!
 
Kan uppdatera med att jag köpte coupeglas ändå.... :D Kunde inte låta bli, eftersom jag känner att det är lite snyggt, och jag redan tror att hon har "vanliga" vinglas...

Så nu har jag en korg, fyra glas och en flaska bubbel (en av mina favoriter, så hoppas att hon gillar den också :) !). @athena_arabians : Hittar man tryffelchips i vanliga mataffärer? Jag har ca 200 kr att spendera på snacks, så ös på med vad ni skulle stoppa ner i korgen :D !!
 
Kan uppdatera med att jag köpte coupeglas ändå.... :D Kunde inte låta bli, eftersom jag känner att det är lite snyggt, och jag redan tror att hon har "vanliga" vinglas...

Så nu har jag en korg, fyra glas och en flaska bubbel (en av mina favoriter, så hoppas att hon gillar den också :) !). @athena_arabians : Hittar man tryffelchips i vanliga mataffärer? Jag har ca 200 kr att spendera på snacks, så ös på med vad ni skulle stoppa ner i korgen :D !!
Marconamandlar tycker jag är supergoda. Brukar oftast finnas i en burk vid osten eller andra delikatesser på större mataffärer.
Där hittar du även tunnbrödschipsen från Mörsjö deli. De är sjukt goda!
 
Om korgen inte behöver förvaras rumsvarmt så vill jag tipsa om några goda ostar. T.ex ett par hårdostar och en brie. Kanske hårdostar från Mellaneuropa som har lite karaktär, och en trevlig brie till.

Några macarons för att få lite färg i korgen, de har inte så stark smak så de funkar också med bubbel 🥂
 
Kan uppdatera med att jag köpte coupeglas ändå.... :D Kunde inte låta bli, eftersom jag känner att det är lite snyggt, och jag redan tror att hon har "vanliga" vinglas...

Så nu har jag en korg, fyra glas och en flaska bubbel (en av mina favoriter, så hoppas att hon gillar den också :) !). @athena_arabians : Hittar man tryffelchips i vanliga mataffärer? Jag har ca 200 kr att spendera på snacks, så ös på med vad ni skulle stoppa ner i korgen :D !!
1629352847533.png

Dessa (finns i flera smaker, bla. parmesan också) gillar jag och de finns i alla fall på ICA. Kostar som vilken chipspåse som helst :up:

Jag hade förmodligen stoppat ned ett par fina praliner, mest för att det känns lite lyxigt att ge bort, men att döma av trådens expertis kanske de inte gör sig med champagnen
 
Kan uppdatera med att jag köpte coupeglas ändå.... :D Kunde inte låta bli, eftersom jag känner att det är lite snyggt, och jag redan tror att hon har "vanliga" vinglas...

Så nu har jag en korg, fyra glas och en flaska bubbel (en av mina favoriter, så hoppas att hon gillar den också :) !). @athena_arabians : Hittar man tryffelchips i vanliga mataffärer? Jag har ca 200 kr att spendera på snacks, så ös på med vad ni skulle stoppa ner i korgen :D !!

De godaste tryffelchipsen är från Torres och de brukar finnas på Stora Coop och en del ICA Maxi.
 
Ska sätta ihop en tjusig presentkorg till en kollega, och tänkte en flaska bubbel, något tjusigt att dricka den ur och lite tilltugg. Så snubblade jag över något jag aldrig har funderat över... När jag googlar champagneglas får jag upp smala höga glas, men även champagnekupor (eller skålar/coupeglas/och allt vad jag har sett dem kallas ;) ). Är det trevligt att dricka bubbel ur dessa? Har aldrig testat själv - vad jag minns i alla fall - men de känns lite lyxiga, tycker jag :) ! Hur dricker ni ert bubbel, om ni får välja? Smala glas eller kupor?
Skålar tycker jag är bäst :D

(har gamla från den dekadenta tiden)

Vinkännarna gillar höga glas bäst pga att bubblorna ska stanna längre osv. Men då får man dricka snabbare helt enkelt :laugh: så slipper man slå i näsan i ett högt glas och tja tycker det smakar bättre. (Kan förstå att man har de höga vid tillställningar, välter inte ut dem lika lätt och ska ranta runt med drycken i glaset i 30 minuter och fortfarande ha det drickbart.)
 
Kan uppdatera med att jag köpte coupeglas ändå.... :D Kunde inte låta bli, eftersom jag känner att det är lite snyggt, och jag redan tror att hon har "vanliga" vinglas...

Så nu har jag en korg, fyra glas och en flaska bubbel (en av mina favoriter, så hoppas att hon gillar den också :) !). @athena_arabians : Hittar man tryffelchips i vanliga mataffärer? Jag har ca 200 kr att spendera på snacks, så ös på med vad ni skulle stoppa ner i korgen :D !!
Lidls ostpinnar (tror de kallas cheese twists) passar väldigt bra till bubbel tycker jag!
 
Ska sätta ihop en tjusig presentkorg till en kollega, och tänkte en flaska bubbel, något tjusigt att dricka den ur och lite tilltugg. Så snubblade jag över något jag aldrig har funderat över... När jag googlar champagneglas får jag upp smala höga glas, men även champagnekupor (eller skålar/coupeglas/och allt vad jag har sett dem kallas ;) ). Är det trevligt att dricka bubbel ur dessa? Har aldrig testat själv - vad jag minns i alla fall - men de känns lite lyxiga, tycker jag :) ! Hur dricker ni ert bubbel, om ni får välja? Smala glas eller kupor?

Jag gillar inte när det är för mkt bubblor så föredrar helt klart coupeglas.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 542
Senast: Imna
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 898
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 911
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp