Chefredaktören: ”Inte längre en kraftsport”

Dagens varmblod är nästan som en annan djurart än de hästar Ridsports chefsredaktör Catharina Hansson mötte vid 70-talets ridskolor. Catharina menar att vi inte ska sikta mot att avla neråt i blod - istället kan vi se dagens hästar som sådana som tvingar oss att bli bättre.
 
Jag har ingen aning, tycker man ser en hel del felköp även där och som sagt, många billiga importer.

Ja det förekommer ju absolut. Och många tar in hingstar eller nykastrerade hingstar, vilket inte alltid fungerar så bra när de kommer till Sverige och hamnar hos en tjej som rider på betydligt mindre metallskrot i munnen och på ett mjukare sätt.

Av alla de jag har träffat så har faktiskt noll stycken stämt in på den beskrivning av hobbyhäst som finns i den här tråden.

Intressant. Jag har träffat en del via en bekant som importerar i den lite dyrare klassen. Jag har upplevt dem som alerta men inte särskilt lättskrämda eller flyktbenägna.

De spanska hästarna kan väl ha rätt mkt nerv de också?

Ja fast på ett annat sätt, tycker jag. De har ju ändå en grund som boskapsras och behöver tänka innan de reagerar. Jag blev uppslängd på en hingst i Spanien när vi var där på besök för ett par år sen och visst kändes det att kontrollerna var mer Ferrari än Volvo, men han kändes ändå cool.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja det förekommer ju absolut. Och många tar in hingstar eller nykastrerade hingstar, vilket inte alltid fungerar så bra när de kommer till Sverige och hamnar hos en tjej som rider på betydligt mindre metallskrot i munnen och på ett mjukare sätt.



Intressant. Jag har träffat en del via en bekant som importerar i den lite dyrare klassen. Jag har upplevt dem som alerta men inte särskilt lättskrämda eller flyktbenägna.



Ja fast på ett annat sätt, tycker jag. De har ju ändå en grund som boskapsras och behöver tänka innan de reagerar. Jag blev uppslängd på en hingst i Spanien när vi var där på besök för ett par år sen och visst kändes det att kontrollerna var mer Ferrari än Volvo, men han kändes ändå cool.
Kanske inte lättskrämda eller flyktbenägna men otroligt hårda i skallen och absolut inte några enkla hobbyhästar.
 
Vilket helt enkelt får oss att dra slutsatsen att hästar är individer och man ska vara försiktig med att stämpla vissa raser som det ena eller det andra temperamentsmässigt. ;)

Ja, inom "min" ras araber är det snarast blodslinjer. Det finns några linjer jag hade varit väldigt tveksam till att ha i mitt stall... :angel:

Edit: Sedan vågar jag påstå att mycket av arabens dåliga rykte beror på att det dels är en väldigt reaktionssnabb och intelligent häst samt dels att de egenskaperna (som i grunden är positiva) hanterats alldeles för ofta av personer som inte är speciellt duktigt hästfolk...
 
Ja, inom "min" ras araber är det snarast blodslinjer. Det finns några linjer jag hade varit väldigt tveksam till att ha i mitt stall... :angel:

Edit: Sedan vågar jag påstå att mycket av arabens dåliga rykte beror på att det dels är en väldigt reaktionssnabb och intelligent häst samt dels att de egenskaperna (som i grunden är positiva) hanterats alldeles för ofta av personer som inte är speciellt duktigt hästfolk...
Jag tycker jättemkt om araber. Att en häst är snabb och känslig innebär ju inte att den exploderar, går på folk etc. Tvärtom brukar ju araber och alerta, känsliga individer med sin snabbare reaktionsförmåga kunna hinna uppfatta var människan etc är även om den blir rädd och slänger sig. Medans vissa sävligare individer istället brakar över människan på marken tex och kräver mkt mer träning än tex araben för att ha sådan koll.

Sen är det ju trist att det i Sverige funnits lite väl mycket show-avel och hästar som hanterats som dockor och inte djur med behov.
Men jag tror ändå att halvblod som skrämts upp som vissa showaraber gjorts skulle vara oändligt mkt svårare att få hanterbara av de vettiga som tar över.

Och lite samma med generellt mycket ryttare som inte riktigt kunnat reda ut känsligheten och fått trist form på hästen och av det en del ovilja och skador.
Med bra ryttare är det ju en häst som även kan ha mkt lätt för sig med tex samling.
 
Generellt har ju många inte råd med sådan häst de skulle behöva. Eller tar sig inte råd.

Jag fattar att uppfödare måste överleva. Och för få vill betala nog för mediokra hästar. Det blir ju omöjligt att göra alla nöjda liksom.
Uppfödare måste få in pengar nog och folk vill inte betala för avel av myshästar.

Det går absolut att få fram hästar med både exteriör, gång, ridbarhet, sundhet och gott psyke etc. Men de kostar så klart. Och måste man få en inkomst för sitt jobb, vilket vi alla gör, så väljer man väl det som ger störst chans till överlevnad av företaget. För det är inte så att det sprutar pengar ur avelsbusiness för de flesta.

Och det gäller även importer. En bra PRE eller Lusse kostar ju den med.

Då har ju köparen några val om man inte har råd.
Man får välja de bitar som är viktigast och tumma på annat för att komma ner i pris. Det kan ju gå fint att lösa på sikt.
Problemet blir ju när man i okunskap tummar på fel saker. Eller gör det pga ”tävlingsalkoholism” eller prestige.
 
Jag tycker jättemkt om araber. Att en häst är snabb och känslig innebär ju inte att den exploderar, går på folk etc. Tvärtom brukar ju araber och alerta, känsliga individer med sin snabbare reaktionsförmåga kunna hinna uppfatta var människan etc är även om den blir rädd och slänger sig. Medans vissa sävligare individer istället brakar över människan på marken tex och kräver mkt mer träning än tex araben för att ha sådan koll.

Sen är det ju trist att det i Sverige funnits lite väl mycket show-avel och hästar som hanterats som dockor och inte djur med behov.
Men jag tror ändå att halvblod som skrämts upp som vissa showaraber gjorts skulle vara oändligt mkt svårare att få hanterbara av de vettiga som tar över.

Och lite samma med generellt mycket ryttare som inte riktigt kunnat reda ut känsligheten och fått trist form på hästen och av det en del ovilja och skador.
Med bra ryttare är det ju en häst som även kan ha mkt lätt för sig med tex samling.

Alltså... med tanke på alla påsar och skrammel det är på utställningar tror jag de flesta SWB skulle vara inne i nästa kommun om de var med om något sådant :D

En bra och vältränad arab är i mina ögon det mest fantastiska som finns. Det är inte ovanligt med berättelser om hur de gör allt de kan för sin ryttare. En halvarab som ägdes av min kompis var helt klart "skvättig" normalt men fick hon ett barn på ryggen gick hon som om hon gick på äggskal, det fanns inte en risk att hon skulle tappa sin miniryttare. Lokala klubben lånade henne några gånger till barnridningen. Fina Nellie :heart

Jag vet också om alldeles för många araber som blivit misshandlade under showträningen. Inte en har blivit elak mot människor, de har vänt det inåt med stereotypt beteende och/eller blivit FÖR reaktiva... men aldrig att de kastat sig mot en människa utan ifrån :cry: Jag har aldrig varit med om att en arab försökt gå över mig.

Edit: Jag vet ett sto som fick utstå fruktansvärda vidrigheter under sin träning i USA. Var en inte försiktig när en tränsade henne (dvs att en försökte tränsa henne som en normalt gör) stod hon och vibrerade men vågade inte röra sig :cry: En var tvungen att verkligen smyga på henne tränset.
 
Generellt har ju många inte råd med sådan häst de skulle behöva. Eller tar sig inte råd.



Då har ju köparen några val om man inte har råd.
Man får välja de bitar som är viktigast och tumma på annat för att komma ner i pris. Det kan ju gå fint att lösa på sikt.
Problemet blir ju när man i okunskap tummar på fel saker. Eller gör det pga ”tävlingsalkoholism” eller prestige.

This! Har hur många exempel som helst där barnet ska få en ponny men okunniga föräldrar har inte/tar sig inte råd att köpa en bra ponny utan köper ngt billigt från Irland. Ofta ganska oridna och outbildade och barnen får lägga massor med tid på att få hästen hanterbar. Lagom tills det ev löst sig är det dags att sälja…
 
Det finns det ju nästan inte längre.
Det intressanta inom den rasen NSV Bruks, är att det finns en rejäl och ökande efterfrågan på hästar, vilket lett till att priset på hästarna gått upp, trots det så finns det alltför få (för rasens skull) som betäcker sina ston...

Allt jag får fram säljs, oftast behövs det inte ens annonseras.

En inkörd treåring säljs direkt, avvanda föl säljs, och välkörda vuxna hästar är ungefär lika sällsynta till salu som de där "friska okomplicerade 16-åriga fd ridskolehästarna" som @skiesabove använde som exempel

Och, för den som undrar, så är det betydligt lägre kostnad från betäckning till levande fölunge, för NSV än för bl.a. SWB.
 
Alltså... med tanke på alla påsar och skrammel det är på utställningar tror jag de flesta SWB skulle vara inne i nästa kommun om de var med om något sådant :D

En bra och vältränad arab är i mina ögon det mest fantastiska som finns. Det är inte ovanligt med berättelser om hur de gör allt de kan för sin ryttare. En halvarab som ägdes av min kompis var helt klart "skvättig" normalt men fick hon ett barn på ryggen gick hon som om hon gick på äggskal, det fanns inte en risk att hon skulle tappa sin miniryttare. Lokala klubben lånade henne några gånger till barnridningen. Fina Nellie :heart

Jag vet också om alldeles för många araber som blivit misshandlade under showträningen. Inte en har blivit elak mot människor, de har vänt det inåt med stereotypt beteende och/eller blivit FÖR reaktiva... men aldrig att de kastat sig mot en människa utan ifrån :cry: Jag har aldrig varit med om att en arab försökt gå över mig.

Edit: Jag vet ett sto som fick utstå fruktansvärda vidrigheter under sin träning i USA. Var en inte försiktig när en tränsade henne (dvs att en försökte tränsa henne som en normalt gör) stod hon och vibrerade men vågade inte röra sig :cry: En var tvungen att verkligen smyga på henne tränset.
Ja, de är mentalt en av mina absoluta favoritraser.
Så synd att de fått så oförtjänt dåligt rykte!

En kompis kompis/elev har fött upp araber. Hen red distans i landslaget etc. De avlade på mentalitet och ridbarhet. De har haft turridningsverksamhet på araberna. Och någon midsommar när vi skulle fira ihop mötte vi först upp dem i en park i stan där araberna gick ponnyridning bland fontäner, majstång, musik, ungar med ballonger som gick sönder etc. Där stod araberna och sov alt forslade runt små barn.
Hen är också duktig på problemhästar och var den folk lämpade av förstörda showvästar hos.
Någon gång ringde hon efter hjälp med en sån häst. Den var så livrädd att inte ens hon kunde få komma in i boxen och röra den och än mindre ta på grimma eller få den verkad etc. Totalt panikslagen. Och jätteorolig bara man var i samma stalldel. Det är en av de mest förstörda hästar jag mött. Både dålig avel och fruktansvärt illa hanterad. Så ledsamt! 💔
Hon fick ju in sådana lite då och då. Jag tror det hade varit svårt att få ett så pass uppskrämt halvblod att komma tillbaks så att säga. Araber har ofta en annan skalle och formbarhet, på gott och ont.
 
This! Har hur många exempel som helst där barnet ska få en ponny men okunniga föräldrar har inte/tar sig inte råd att köpa en bra ponny utan köper ngt billigt från Irland. Ofta ganska oridna och outbildade och barnen får lägga massor med tid på att få hästen hanterbar. Lagom tills det ev löst sig är det dags att sälja…
Ja, och hur kul är det för de barnen som har hästar som blir farliga, skrämmer dem etc. Eller ”bara” som de inte klarar av och får känna på misslyckande mer än nöjdhet över att klara saker.

Hellre en lite mer ordinär men bussig ponny som de kan få ett bra grundmurat ridsjälvförtroende på. Så kan man ju byta till en sportigare sak när ungen har möjlighet att reda ut det.
Jag möter ofta vuxna ridrädda som fått den rädslan i ung ålder och sedan inte lyckats bli av med den. Och sedan de ungar som haft en bussig sak och själva fått lyckas och ha kul och fortsätter så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports chefredaktör Catharina Hansson berättar om en väninna som har sin döda häst i frysen. "Den blir grytor, biff och köttfärssås"...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 193
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp