Chefredaktören: ”Inte längre en kraftsport”

Dagens varmblod är nästan som en annan djurart än de hästar Ridsports chefsredaktör Catharina Hansson mötte vid 70-talets ridskolor. Catharina menar att vi inte ska sikta mot att avla neråt i blod - istället kan vi se dagens hästar som sådana som tvingar oss att bli bättre.
 
SWB som är friska och välhanterade 16-åringar och lugna pensionerade lektionshästar är tyvärr rätt ovanliga på marknaden.

Betydligt vanligare med "säljs vidare pga för känslig för våra elever".
Jag skrev inte att man skulle köpa en 16-årig lektionshäst utan att man skulle se sig om efter en äldre läromästare eller en fd lektionshäst. Finns många fina halvblod som pensioneras från ridskolor men fortfarande har många år kvar som bussig kompis på en mindre krävande nivå är tre timmar lektioner varje dag.
 
Jag skrev inte att man skulle köpa en 16-årig lektionshäst utan att man skulle se sig om efter en äldre läromästare eller en fd lektionshäst. Finns många fina halvblod som pensioneras från ridskolor men fortfarande har många år kvar som bussig kompis på en mindre krävande nivå är tre timmar lektioner varje dag.

Visst, men dom växer ändå inte på träd. Jag fick ca 40 träffar för hela landet, svenskfött varmblod, över 16 år.

De flesta av dom hade beskrivningen "inte en nybörjarhäst". Några var jättestora, över 170cm. Men några få lämpliga kandidat fanns det, de flesta äldre än 16. I hela landet alltså.
 
Visst, men dom växer ändå inte på träd. Jag fick ca 40 träffar för hela landet, svenskfött varmblod, över 16 år.

De flesta av dom hade beskrivningen "inte en nybörjarhäst". Några var jättestora, över 170cm. Men några få lämpliga kandidat fanns det, de flesta äldre än 16. I hela landet alltså.
Jaha? Det betyder ju inte att det inte finns men många säljs nog genom kontakter. Det verkar ändå vettigare att sikta på en läromästare än en lovande unghäst om man vill ha en trevlig kompis, alternativt att man har turen att hitta någon som fått en bra miljöträning och är välhanterad men kanske inget för dem som siktar högt. Prestation och mentalitet behöver som sagt inte vara några motsatser, jag tror att t ex @Görel har mycket trevliga uppfödningar som bevisar det. :)

En kompis har för övrigt varit medryttare på flera fd lektionshästar som hållit utmärkt till träningar i både hoppning/dressyr och uteritter. Visst, äldre hästar men utbildade och trevliga men ska inte längre gå långa ridlektioner med flera olika ryttare/dag.
 
Jaha? Det betyder ju inte att det inte finns men många säljs nog genom kontakter. Det verkar ändå vettigare att sikta på en läromästare än en lovande unghäst om man vill ha en trevlig kompis, alternativt att man har turen att hitta någon som fått en bra miljöträning och är välhanterad men kanske inget för dem som siktar högt. Prestation och mentalitet behöver som sagt inte vara några motsatser, jag tror att t ex @Görel har mycket trevliga uppfödningar som bevisar det. :)

En kompis har för övrigt varit medryttare på flera fd lektionshästar som hållit utmärkt till träningar i både hoppning/dressyr och uteritter. Visst, äldre hästar men utbildade och trevliga men ska inte längre gå långa ridlektioner med flera olika ryttare/dag.

Men tänk så mycket lättare det skulle vara för hobbyköparen om det även avlades svenska varmblod mot mindre storlek, mindre explosivitet, snabbhet och nerv? Dvs utan "potential".

Och så mycket bredare marknad uppfödaren skulle få?

Jag skulle kunna köpa och utbilda unghäst, jag har kunskapen och erfarenheten för det, men SWB är inte på min lista av raser jag är intresserad av, speciellt inte som unghäst. För stora, för atletiska, och för mycket "nerv" och avlade för något som jag inte är intresserad av. Mindre häst äter mindre, bajsar mindre, och sliter mindre på underlaget.

Det har ju kommit flera artiklar på senaste tiden om att ridskolorna har svårt att hitta lämpliga hästar. Hittar dom bara på eller?
 
Men tänk så mycket lättare det skulle vara för hobbyköparen om det även avlades svenska varmblod mot mindre storlek, mindre explosivitet, snabbhet och nerv? Dvs utan "potential".

Och så mycket bredare marknad uppfödaren skulle få?

Jag skulle kunna köpa och utbilda unghäst, jag har kunskapen och erfarenheten för det, men SWB är inte på min lista av raser jag är intresserad av, speciellt inte som unghäst. För stora, för atletiska, och för mycket "nerv" och avlade för något som jag inte är intresserad av. Mindre häst äter mindre, bajsar mindre, och sliter mindre på underlaget.

Det har ju kommit flera artiklar på senaste tiden om att ridskolorna har svårt att hitta lämpliga hästar. Hittar dom bara på eller?
Men vill den marknaden betala ordentligt?

Om en uppfödare får sexsiffriga belopp för sina potentiella tävlingshästar, vad skulle få denne att istället föda upp det du efterfrågar om den får sämre betalt för dem?
 
Men tänk så mycket lättare det skulle vara för hobbyköparen om det även avlades svenska varmblod mot mindre storlek, mindre explosivitet, snabbhet och nerv? Dvs utan "potential".

Och så mycket bredare marknad uppfödaren skulle få?

Jag skulle kunna köpa och utbilda unghäst, jag har kunskapen och erfarenheten för det, men SWB är inte på min lista av raser jag är intresserad av, speciellt inte som unghäst. För stora, för atletiska, och för mycket "nerv" och avlade för något som jag inte är intresserad av. Mindre häst äter mindre, bajsar mindre, och sliter mindre på underlaget.

Det har ju kommit flera artiklar på senaste tiden om att ridskolorna har svårt att hitta lämpliga hästar. Hittar dom bara på eller?
Det är väl inte svårare än att marknaden helt enkelt inte finns. Om det stod folk i kö för att köpa de hästarna du beskriver så lovar jag att någon skulle börja producera dem.

Ett stort problem är att både ridskolor och andra med samma önskemål har alldeles för liten kassa att handla för. Ridskolorna är heller inte så särskilt duktiga hästköpare tycker jag (lång erfarenhet av t ex styrelsearbete i ridklubb).
 
Men tänk så mycket lättare det skulle vara för hobbyköparen om det även avlades svenska varmblod mot mindre storlek, mindre explosivitet, snabbhet och nerv? Dvs utan "potential".

Och så mycket bredare marknad uppfödaren skulle få?

Jag skulle kunna köpa och utbilda unghäst, jag har kunskapen och erfarenheten för det, men SWB är inte på min lista av raser jag är intresserad av, speciellt inte som unghäst. För stora, för atletiska, och för mycket "nerv" och avlade för något som jag inte är intresserad av. Mindre häst äter mindre, bajsar mindre, och sliter mindre på underlaget.

Det har ju kommit flera artiklar på senaste tiden om att ridskolorna har svårt att hitta lämpliga hästar. Hittar dom bara på eller?
Fast jag är nog av uppfattningen att det avlas en hel del sådana?
De allra allra flesta som föder upp swb är ju vanligt hästfolk som tar ett eller två föl på sitt kära sto. Det är ganska få av de stona som kan förväntas lämna ”topphästar” utan det produceras en hel del ”vanliga” hästar.
Det finns ändå en hel del hingstar som lämnar schysst temperament och jag uppfattar att det är något som många värderar högt när de ska välja.

Sen ska såklart avkomman få en fin start i livet och en god utbildning inkl miljöträning. Här kan det ju gå tokigt även med de stabilaste nerverna om kunskaplsläget är lite för lågt..

Att ridskolor har svårt att hitta hästar måste väl också handla om att få vill sälja till ridskola?
Ridskolor vill dessutom oftast inte köpa unghästar så de köper väl sällan direkt från uppfödare.

Uppfödare som driver företag kommer nog aldrig satsa på den typen av köpare eftersom de generellt betalar för lite. Det går inte runt ekonomiskt. Avlar man för sporten så får man förhoppningsvis då och då en pärla som inbringar lite extra när den ska säljas.
 
Kostar de lika mycket att föda upp som en SWB?

Varför kostar SWB så mycket att föda upp?

Det är det här jag menar, att det vore fint med småskalig men ändå seriös uppfödning, inom en förening med avelsmål, för svenska varmblod för en lägre prisklass och annat användningsområde än sporten.

Inte bara "det finns ju folk som tar föl på sitt sto". Utan välriktad hobbyuppfödning, för hobbymarknaden, av svenska varmblod.

För det finns ju inom andra raser.
 
Varför kostar SWB så mycket att föda upp?

Det är det här jag menar, att det vore fint med småskalig men ändå seriös uppfödning, inom en förening med avelsmål, för svenska varmblod för en lägre prisklass och annat användningsområde än sporten.

Inte bara "det finns ju folk som tar föl på sitt sto". Utan välriktad hobbyuppfödning, för hobbymarknaden, av svenska varmblod.

För det finns ju inom andra raser.
Men ”fint” räcker i regel inte som incitament för de flesta. Man måste fråga sig varför man vill föda upp en häst (eller många).
 
Men ”fint” räcker i regel inte som incitament för de flesta. Man måste fråga sig varför man vill föda upp en häst (eller många).

"För att tjäna storpengen" är väl tyvärr alltför mångas motivation, inom SWB, om jag förstår er rätt. Och det är ju inte så konstigt - det är ju sporthästavel, för en sport med pengar i.

Men "för att jag brinner för rasens bevarande och utveckling" eller "jag vill att fler ska få uppleva en relation med den här rasen" eller "jag vill förvalta ett kulturarv" är en giltiga motivationer det med.

Jag tycker inte att uppfödare ska gå back. Jag tycker absolut att de ska kunna gå plus på sitt arbete. Men diskussionen via trådstart gäller ju inte att SWB är dyra, utan att de avlas mot sporten och då missas ett stort segment av hästägarna i Sverige, som inte håller på med sporten eller som inte gör det på högre nivå. Som då får söka sig till andra raser.
 
Varför kostar SWB så mycket att föda upp?

Det är det här jag menar, att det vore fint med småskalig men ändå seriös uppfödning, inom en förening med avelsmål, för svenska varmblod för en lägre prisklass och annat användningsområde än sporten.

Inte bara "det finns ju folk som tar föl på sitt sto". Utan välriktad hobbyuppfödning, för hobbymarknaden, av svenska varmblod.

För det finns ju inom andra raser.

Fast de som avlar inom tex fjordhäst går plus minus noll på sina uppfödningar. Ingen gör det för att få inkomst utan för att de gillar rasen och att avla. Inom swb kan du driva företag i vissa fall.

Det blev ett rejält uppsving på fjordhäst för några år sen. Betäckningarna gick upp från typ 80 till 110 stycken varje år och det skreks efter föl så ingen hade till salu runt 2020-2022. Så visst anpassar uppfödarna sig efter marknaden. Men efterfrågan måste finnas först.
 
Fast de som avlar inom tex fjordhäst går plus minus noll på sina uppfödningar. Ingen gör det för att få inkomst utan för att de gillar rasen och att avla. Inom swb kan du driva företag i vissa fall.

Det blev ett rejält uppsving på fjordhäst för några år sen. Betäckningarna gick upp från typ 80 till 110 stycken varje år och det skreks efter föl så ingen hade till salu runt 2020-2022. Så visst anpassar uppfödarna sig efter marknaden. Men efterfrågan måste finnas först.

Ja. Jag tycker NSV gjorde en bra insats när dom sats riktpriser, dom fick upp priserna en del vilket behövdes. Jag tycker inte att uppfödarna ska behöva gå back.

Men om vi säger att en potentiell kund med kunskap och erfarenhet nog för unghäst, har 80 000kr att lägga och vill ha ett varmblod under 160cm, lagomt ridbar, i temperamentet förlåtande häst, frisk och byggd för ridning, som passar deras fritidsridning.... Kommer dom välja SWB?

(Jag tror det blir knabbe, lettisk import, eller någon av de amerikanska raserna)
 
Varför förutsätts det att amatörryttare inte har 250000 att köpa häst för? Det är ju inte priset det är fel på kanske? Utan att amatören inte vill ha en häst som exploderar. Pigg- absolut. Bra gångarter- absolut. Tar små hjälper - självklart. Det måste väl för guds skull kunna gå att avla på kloka och lugna hästar med fart och rörlighet. Som reagerar som ett flyktdjur utan att förvandlas till en katapult.
 
Ja. Jag tycker NSV gjorde en bra insats när dom sats riktpriser, dom fick upp priserna en del vilket behövdes. Jag tycker inte att uppfödarna ska behöva gå back.

Men om vi säger att en potentiell kund med kunskap och erfarenhet nog för unghäst, har 80 000kr att lägga och vill ha ett varmblod under 160cm, lagomt ridbar, i temperamentet förlåtande häst, frisk och byggd för ridning, som passar deras fritidsridning.... Kommer dom välja SWB?

(Jag tror det blir knabbe, lettisk import, eller någon av de amerikanska raserna)
Med tanke på vad det kostar att ta fram en ridhäst från betäckning av stoet tills det är fem år så nej, du kommer aldrig att hitta någon som är villig att avla och utbilda för de priserna.

Vad händer med alla travare som inte håller måttet? De sparas inte tills de är fem år för att sedan säljas ridutbildade till en ridintresserad "tant". Där snackar vi om prestationsavel och hästar som tidigt slås ut, trots att de är både miljötränade och hanterade så finns ingen marknad även om många inte har större krav än så på en skogsmulle.

Om det var så billigt att föda upp en häst, varför är det inte fler som hyr en mage och betalar språngavgift, dräktighet, uppstallning och utbildning av den unga hästen till en trygg och färdig ridhäst? Jo, för det kostar ohyggliga summor med foder, veterinär, stallplats, hovslagare, utbildning, tränare och tid, även om man skulle ha egen gård, egenproducerat foder och kunskap.

Jag tror inte det är aveln i sig som gör att många ser sig om efter andra hästar än SWB utan att det är priset.
 
Jag tror inte det är aveln i sig som gör att många ser sig om efter andra hästar än SWB utan att det är priset.

Fast lägger inte många ganska höga summor på PRE som hobbyhäst idag? Just för att de ofta har ett mer förlåtande temperament, är mindre och lättare att sitta på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports chefredaktör Catharina Hansson berättar om en väninna som har sin döda häst i frysen. "Den blir grytor, biff och köttfärssås"...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 193
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp