Chefredaktören: ”Inte längre en kraftsport”

Dagens varmblod är nästan som en annan djurart än de hästar Ridsports chefsredaktör Catharina Hansson mötte vid 70-talets ridskolor. Catharina menar att vi inte ska sikta mot att avla neråt i blod - istället kan vi se dagens hästar som sådana som tvingar oss att bli bättre.
 
Att folk åker och sprutar sina hästar i parti och minut vägrar jag tro beror på rasen utan på ryttaren. Jag är allergisk och stark motståndare mot allt som rör att ständigt sitta och harva runt i ridhus eller på ridbana dag ut och dag in. En häst ska ridas på varierat underlag i samtliga gångarter. Både kropp och knopp behöver stimulans och jag känner till allt för många ryttare med femtioelva pytsar och matchande utrustning som aldrig tar ett steg utanför ridbanan.

Hur ska någonsin en häst bli trevlig att rida ut på om den aldrig miljötränats och lärt sig hur den använder sin kropp på varierat underlag? Jag tror det är fler ryttare än hästar som hetsar upp sig för att de ska passera en brevlåda. O_o
Exakt detta! Vad är hönan resp ägget?
 
Jo, men tror du dom ryttarna skulle hetsa upp sig lika mycket / våga sig ut och miljöträna mer om det vore så att dom hade en häst på 155cm som stannar och funderar istället för en på 175cm som leker köttballong?
Om en häst leker "köttballong" så är den inte miljötränad, oavsett mankhöjden. Även en trygg häst kan bli rädd med en harig/feg ryttare på ryggen som spänner sig, håller hårdare i tyglarna och tveksamt driver fram mot det farliga när hela kroppen signalerar till hästen att det lurar en varulv bakom brevlådan.

Jag har fått rida först så många gånger på långa tyglar och med fötterna dinglandes utanför stigbyglarna med ekipage bakom mig där ryttarna redan bestämt sig för att deras hästar kommer kasta sig om de ska gå förbi en sten de alltid passerar.
 
Om en häst leker "köttballong" så är den inte miljötränad, oavsett mankhöjden. Även en trygg häst kan bli rädd med en harig/feg ryttare på ryggen som spänner sig, håller hårdare i tyglarna och tveksamt driver fram mot det farliga när hela kroppen signalerar till hästen att det lurar en varulv bakom brevlådan.

Jag har fått rida först så många gånger på långa tyglar och med fötterna dinglandes utanför stigbyglarna med ekipage bakom mig där ryttarna redan bestämt sig för att deras hästar kommer kasta sig om de ska gå förbi en sten de alltid passerar.

Men olika hästar har olika lätt för att antingen stanna och titta när nåt är läskigt eller fly. Jag föredrar helt klart de som stannar och tittar framför de vars första instinkt är att fly hals över huvud. Sen kan ju alla hästar provoceras till att fly. Men det handlar inte om träning och miljöträning det jag pratar om utan vad som finns i hästens personlighet. Sen kan ju en häst som flyr för minsta lilla tränas till att inte göra det. Men hästen som av sig själv stannar och tittar som första reaktion är en tryggare häst att rida ut på i grunden. För om den blir rädd så är konsekvensen oftast inte lika stor.
 
Men olika hästar har olika lätt för att antingen stanna och titta när nåt är läskigt eller fly. Jag föredrar helt klart de som stannar och tittar framför de vars första instinkt är att fly hals över huvud. Sen kan ju alla hästar provoceras till att fly. Men det handlar inte om träning och miljöträning det jag pratar om utan vad som finns i hästens personlighet. Sen kan ju en häst som flyr för minsta lilla tränas till att inte göra det. Men hästen som av sig själv stannar och tittar som första reaktion är en tryggare häst att rida ut på i grunden. För om den blir rädd så är konsekvensen oftast inte lika stor.
Jag skulle nog vilja påstå att "alla" hästar stannar för att titta, om de väljer att fly så beror de på att de pressas och/eller inte har förtroende för ryttaren. Samma häst som väljer att gå förbi med en ryttare kan välja att fly med en annan, sen har de olika höga trösklar av naturen.
 
Jag skulle nog vilja påstå att "alla" hästar stannar för att titta, om de väljer att fly så beror de på att de pressas och/eller inte har förtroende för ryttaren. Samma häst som väljer att gå förbi med en ryttare kan välja att fly med en annan, sen har de olika höga trösklar av naturen.

Fullblod eller hästar med mycket fullblod, har en tendens att reagera med mycket mer rörelser. Även när dom "stannar och tittar" så är det en helt annan sak än när en häst med annat temperament gör det.

Du menar väl inte att du ifrågasätter att olika hästraser är avlade för olika temperament och reaktionsmönster?

Att sporthästar avlas med "mycket blod" är ju för att det lönar sig i sporten. Men det betyder inte att ALLA måste uppskatta eller vara lämpliga för att hantera den sortens häst. Det finns hästraser som avlas mot andra sorters temperament och reaktionsmönster, även om det såklart finns en variation hos individerna.

Du kan ju inte rimligtvis påstå att arabiska fullblod generellt tar sig an en flaxande plastpåse på samma sätt som en tinker gör (för att ta två extremer). Det är rätt rejäl skillnad i hur snabbt det går i rörelserna och hur dom uttrycker sig, även om de två individerna blir lika rädda.
 
Fullblod eller hästar med mycket fullblod, har en tendens att reagera med mycket mer rörelser. Även när dom "stannar och tittar" så är det en helt annan sak än när en häst med annat temperament gör det.

Du menar väl inte att du ifrågasätter att olika hästraser är avlade för olika temperament och reaktionsmönster?

Att sporthästar avlas med "mycket blod" är ju för att det lönar sig i sporten. Men det betyder inte att ALLA måste uppskatta eller vara lämpliga för att hantera den sortens häst. Det finns hästraser som avlas mot andra sorters temperament och reaktionsmönster, även om det såklart finns en variation hos individerna.

Du kan ju inte rimligtvis påstå att arabiska fullblod generellt tar sig an en flaxande plastpåse på samma sätt som en tinker gör (för att ta två extremer). Det är rätt rejäl skillnad i hur snabbt det går i rörelserna och hur dom uttrycker sig, även om de två individerna blir lika rädda.
Nu tycker jag varken man kan generalisera när det gäller hästar som individer eller som ras, men jag måste iaf säga att innan jag köpte ett fullblod som gått löp hade jag helt andra idéer om rasen än vad jag fick. En klippa som inte var rädd för något alls, som aldrig försökte dra i galoppen utan låg i det tempo jag lagt henne. Jag har ridit kallblod som vänt på en femöring och lämnat både mig och andra förvånat sittandes på backen medan svansen försvunnit i fjärran.

Att en häst är kvick i benen är inte samma sak som att den är kvick i huvudet på ett negativt sätt. Lugn och sävlig betyder inte heller att en häst är korkad.

Vad det gäller en flaxande plastpåse så skulle jag vara betydligt mer betänksam om jag hade en tinker i andra änden av grimskaftet än ett löptränat fullblod. Tinker är en ras som jag uppfattar som allt annat än enkel, men det kan mycket väl vara en fördom och att de jag hört om är varken välhanterade eller miljötränade.
 
Jag skulle nog vilja påstå att "alla" hästar stannar för att titta, om de väljer att fly så beror de på att de pressas och/eller inte har förtroende för ryttaren. Samma häst som väljer att gå förbi med en ryttare kan välja att fly med en annan, sen har de olika höga trösklar av naturen.

Jag upplever en stor skillnad på reaktion mellan mina fjordhästar och min welsh. Mitt vuxna fjordsto är tränad av mig att stanna och titta, men när hon var yngre var första reaktionen att fly. Likaså har hennes ettåriga dotter exakt samma beteende, hon flyr direkt och vi har redan fått jobba med att ta det lugnt och bara "småtrava" förbi "farliga" saker (snöhögar med grus i tex). Jag är helt beredd på att jag kommer att få jobba extra med henne kring detta, men också att det kommer göra henne mycket mer känslig och lättpåverkad i ridning och körning.

Welshen flyr inte för nåt. Nånsin. Hon stannar och tittar eller så går hon lugnt förbi och sneglar lite. Hon har alltid varit stensäker i trafiken, men är å andra sidan mycket mer svårpåverkad när jag vill jobba henne.

Så visst finns det hästar som inte stannar för att titta, allt handlar om temperament och hur man tränar dem.
 
Jag upplever en stor skillnad på reaktion mellan mina fjordhästar och min welsh. Mitt vuxna fjordsto är tränad av mig att stanna och titta, men när hon var yngre var första reaktionen att fly. Likaså har hennes ettåriga dotter exakt samma beteende, hon flyr direkt och vi har redan fått jobba med att ta det lugnt och bara "småtrava" förbi "farliga" saker (snöhögar med grus i tex). Jag är helt beredd på att jag kommer att få jobba extra med henne kring detta, men också att det kommer göra henne mycket mer känslig och lättpåverkad i ridning och körning.

Welshen flyr inte för nåt. Nånsin. Hon stannar och tittar eller så går hon lugnt förbi och sneglar lite. Hon har alltid varit stensäker i trafiken, men är å andra sidan mycket mer svårpåverkad när jag vill jobba henne.

Så visst finns det hästar som inte stannar för att titta, allt handlar om temperament och hur man tränar dem.
Ja jag tänkte faktiskt komplettera mitt inlägg med att min 16-åriga welsh är kanske den jag helst inte velat rida :D, nu är hon kat B så det är inte aktuellt men oj vilken nerv!
 
Vilket helt enkelt får oss att dra slutsatsen att hästar är individer och man ska vara försiktig med att stämpla vissa raser som det ena eller det andra temperamentsmässigt. ;)

Jag tror att jag inte riktigt gör mig förstådd här dock, för det är en enorm skillnad om man har två individer som utövar samma beteende, men de kommer från helt olika raser.

En fjording har inte fysiken till att flyga i luften på det viset som ett sportavlat varmblod kan. En tinker kan inte röra sig lika kvickt som en arab. Dom kan såklart flyga i luften eller röra sig snabbt, men det är på en helt annan skala.

Dom har olika kroppar, det har inte att göra med att dom inte kan reagera på exakt samma sätt - utan hur det tar sig uttryck.

Annars så skulle man ju kunna vinna OS i hoppning med en fjording, och vinna OS i dressyr med en nordsvensk.

Det är samma i ridningen, det är skalan på kvickheten, rörelserna, och reaktionstiden som bidrar till att sporthästarna lämpar sig bäst till de som är intresserad av just sporten. Och det är framavlat. Det är inte på individbasis.
 
De flesta hästägare är amatörer som vill träna lite dressyr, skutta över lite hinder ibland och vill ha en häst med stadigt temperament att rida ut på och pyssla om. Jag är fascinerad av vissa dressyrryttare även på lite högre nivå som inte vågar rida ut på sin dressyrhäst eftersom den blir i sån affekt.

Det sägs så ofta att det ska vara roligt att rida och ha häst men hur roligt är det egentligen när man inte kan rida den i alla moment, särskilt den som man antagligen ägnar sig mest åt. Kanske bidrar den bristfällande kunskapen på när det blev billigt nog för flera människor att skaffa häst.

Som jag har förstått det, calling @tuaphua så är det en del som rutinmässigt åker till klinik med sina hästar och sprutar dem. Jag vet inte vilka raser det handlar om men gissar att majoriteten är swb. Ett tecken på de hästar som har mest hälsoproblem är försäkringspremien. Trots att den absolut största försäkringsgruppen är swb, dvs trots att flera får hälsoproblem så borde premien inte påverkas och snarare vara lägre än hos andra raser (precis som hos katter så har huskatter lägre premie eftersom det är så många jämfört med raskatter).

Kanske måste aveln därför även fokusera på hälsa och robusthet. Även om det inte påverkar priset på 250,000 hästen med bra stamtavla.

Edit: för att tillägga vad jag menar är att sporthästen idag kanske är så känslig att den kräver en 'bättre' ryttare för att inte gå sönder och påverkas negativt vis a vi hästar om är mindre höga i blod. Eller inte har något blod alls i sig.
De som åker och sprutar hade gjort det om de hade Hannoveranare, Trakhenare etc med.

Jag upplever att nu när hästarna har bättre förutsättningar så kan man utan att ekipaget riktigt är redo för det rida övningar och rörelser som de gamla militärstammade hästarna inte fixat med den ridningen/träningen.
Tex rider många byten innan de satt grunderna och kan göra det på ett sunt sätt. Dåtidens hästar hade det inte blivit så värst mycket byten på om man inte red bättre iom att de krävde mer lösgörande, balanserande etc.
Samma med att tex börja samla. I dag har många hästar lättare för att stå still och jogga tex. Man kan dra i tyglar/tömmar och skänkla på/ha tränare som går med spö bakom/själv använda spö. Men så värst mycket samling blir det ju sällan, bara jogg eller hopp på stället i spänning. Då används inte rätt muskelkedjor och då vinklas inte alla leder i bakkärran korrekt, vissa vinklas mer och andra mindre än de ska. Det leder till överansträngning och man sprutar ofta bakknän och rygg.

Man har tappat mycket kunskap i hur man förädlar hästens gångarter, lösgjordhet, samling etc. Allt det är ju vitalt för att få en hållbar häst.

Militärstammen tålde mer felridning iom att de var mindre rörliga, var mindre balanskänsliga och hade mindre gång.

Sen är det ju så att du finns mer ridhus, ridbanor etc och jag möter många som inte alls vet hur man rider ute, hur man förutsäger och bemöter ev problem ute. De kan rida iaf MSV klasser utan att kunna rida ut. De tar lektioner i att rida dressyr/hopp/etc. Men inte i att rida ut och de saknar rutin av det också. Så det blir ett slags läskigt lotto att ta sig ut.
När jag var yngre så red jag ut hästar åt ägare som var rädda för att rida ut. Det är ju ett sätt att lösa att hästen ska få komma ut och för de som vill ta det vidare går det ju att gradvis slussa ut dem själva sen när hästen är van.

Många är ju väldigt rädda för att rida i rejäl terräng. Synd när den terrängen ofta kan vara väldigt bra för att på ett långsamt sätt få explosiva individer coola. Så de lär sig att man inte bara exploderar och springer genom livet. Utan att det kan kännas skönt att på det sättet långsamt få utlopp för energin och landa i ett skönt lugn under ryttare också.
 
Jag skulle nog vilja påstå att "alla" hästar stannar för att titta, om de väljer att fly så beror de på att de pressas och/eller inte har förtroende för ryttaren. Samma häst som väljer att gå förbi med en ryttare kan välja att fly med en annan, sen har de olika höga trösklar av naturen.
Njae.. Vissa hästar slänger sig direkt utan att stanna/kolla även i hage.
Men visst går det att jobba med dem och få dem att lära sig att antingen stanna. Många hästar slänger sig inte om man låter dem vara, utan att ge signaler och bara vänta ut dem och läsa av när man kan be om mer(gå fram etc). Ofta pressar ryttaren medvetet eller omedvetet.
Men vissa hästar smäller det bara till på och de kräver jobb för att göra annat.
 
För mig är det enormt sorgligt att man skriver om "kraftsport". Nog för att typ militärstammen inte var lika känsliga som vissa moderna och högblodiga. Men det är väldigt ledsamt att man drar parallell till styrkeridning. Det går ju att utbilda även mindre känsliga individer så att det inte är frågan om styrkeridning.
Jag har jobbat med tex Shire och Ardenner som gick dressyr. Inte fasen är de mer tungridna än en annan häst. Man ska ju ge dem signaler och inte dra och sparka runt dem.

Sen tycker jag det är kanon att ridskola har mindre känsliga hästar. Det är inte just mot en häst som är känslig att utsätta den för så mycket signaler, som ofta också är lite fel. De ska inte ha en häst av modern sporttyp. Att ha en grupp nybörjare på den typ av häst och samtidigt kunna leverera ridlektion som de känner är kul nog att betala för är nog svårt. Man skulle behöva lägga om undervisningsformen helt.

En av mina första stora misstag gjorde jag då jag för länge sen utbildade en arabkorsning. Jag var så nöjd för han blev så himla känslig att man typ bara behövde tänka saker. Så stolt var jag över hur duktig jag varit! Tills ägaren satt upp och hästen vinglade runt och slog med huvudet för att jag varit så dum att jag utbildat hästen till mig och inte till vem som skulle rida hästen. Ägaren vinglade i sadeln, tog för mkt/fel i tygeln etc och hästen fattade inget och försökte göra rätt.
Jag fick trubba av den. Då blev det kanon.
Men nu var det här en bussig häst ändå och matten var ju ingen nybörjare. Så det gick att nå en kompromiss.

Lite så kan det också bli när många har ambitioner och köper hästar som ridits av duktigare ryttare eller endast proffsridits. Det kan bli väldigt mycket större explosioner än med den här bussiga, lille hästen. I vissa fall kan proffsridningen i form av att hästen håller sig på mattan i ca 3 månader. Man kanske hinner tävla och träna och det går fint. Sen försvinner proffsridningen gradvis och problem uppstår. I vissa fall väldigt stora.

Jag upplever inte tex fullblod som lika reaktiva som vissa av dagens dressyrhästar. Fullblod gör ju sin grej och springer fort liksom. Men när de inte springer fort kan många vara rätt slappa faktiskt och inte ha så där jättemycket riktig bjudning, när den inte är avhängig av fart.
Det har ju börjat avlas mer på mentalitet inom dressyren. Men det har ju ett tag varit så att många upplever hopphästarna som vettigare mentalt.
Ska jag rekommendera en bussig tanthäst för mysridning tex så är det förvisso vissa individer inom SWB/Varmblodiga sportraser med dressyrstam som kan funka fint. Men generellt har man nog mer hopp till ngt stadigt i typ en Knabstrupper, Morganhäst etc.
Morganhästar ska ju både ridas och köras i sina avelsbedömningar. Just att hästen är inkörd och att man avlar på att det ska gå är något som ofta borgar för stadigare mentalitet.

Sen rider jag själv SWB trots noll tävlingsintresse och har en mkt känslig sak och tycker det är kul. Och han har verkligen pressat mig att behöva bli en bättre ryttare och hästmänniska på alla vis. Men vi gillar ju inte alla samma saker och har olika styrkor och svagheter.
 
Nä, men det har jag inte heller nåt intresse av. Och låga hinder klarar alla hästar. Men vill man tävla hoppning på högre nivå är det ju inte en westernhäst man ska ha. Men jag trodde att den här tråden handlade om hobbyryttaren som ville ha en trevlig och lagom kompis. Inte en tävlingshäst för högre klasser. Det avlas ju SWB för tävlingsryttare. Det är ju det som är problemet i tråden. Att SWB i princip bara avlas för tävlingsryttare.
Fast nä, problemet är väl att SWB avlas för svårklassryttare? Och då blir det problem när de som vill hoppa typ 1-1,20 och rida en LA nån gång ska köpa häst, och inte har varken råd eller förmåga till en svårklasshäst. Och där står uppfödarna med sina dyra hästar, svårklassryttarna med stor plånbok räcker inte till.
 
Jag tror att jag inte riktigt gör mig förstådd här dock, för det är en enorm skillnad om man har två individer som utövar samma beteende, men de kommer från helt olika raser.

En fjording har inte fysiken till att flyga i luften på det viset som ett sportavlat varmblod kan. En tinker kan inte röra sig lika kvickt som en arab. Dom kan såklart flyga i luften eller röra sig snabbt, men det är på en helt annan skala.

Dom har olika kroppar, det har inte att göra med att dom inte kan reagera på exakt samma sätt - utan hur det tar sig uttryck.

Annars så skulle man ju kunna vinna OS i hoppning med en fjording, och vinna OS i dressyr med en nordsvensk.

Det är samma i ridningen, det är skalan på kvickheten, rörelserna, och reaktionstiden som bidrar till att sporthästarna lämpar sig bäst till de som är intresserad av just sporten. Och det är framavlat. Det är inte på individbasis.
Verkligen. Det går inte att jämföra att t ex sitta på en bockande ardenner, och en bockande reaktionssnabb hopphäst. Hopphästen har skjutit iväg dig i sargen innan ardennern har hunnit börja, en sporthäst är både otroligt mycket reaktionssnabbare, spänstigare och kvickare i kroppen. Det är ju därför den hoppar bättre.

När en atletisk häst exploderar så händer det väldigt mycket mer och snabbare än när en mindre atletisk häst gör det.
 
Om en häst leker "köttballong" så är den inte miljötränad, oavsett mankhöjden. Även en trygg häst kan bli rädd med en harig/feg ryttare på ryggen som spänner sig, håller hårdare i tyglarna och tveksamt driver fram mot det farliga när hela kroppen signalerar till hästen att det lurar en varulv bakom brevlådan.

Jag har fått rida först så många gånger på långa tyglar och med fötterna dinglandes utanför stigbyglarna med ekipage bakom mig där ryttarna redan bestämt sig för att deras hästar kommer kasta sig om de ska gå förbi en sten de alltid passerar.
Men du missar poängen. Även om det är så orsaken till att ryttarna inte vågar rida är att de är okunniga, dumma och allmänt hopplösa och verkligen borde veta bättre för det är inget fel på deras hästar som egentligen är snälla lamm, så kvarstår ju att de här ryttarna existerar. Och vill köpa hästar och rida.

Lösningen enligt krönikören är att de här människorna borde veta bättre och fatta att de ska lära sig att rida känsliga hästar. Men de vill och/eller kan ju uppenbarligen inte. Ska man tvinga dem då, eller hur ska det gå till?
 
Men du missar poängen. Även om det är så orsaken till att ryttarna inte vågar rida är att de är okunniga, dumma och allmänt hopplösa och verkligen borde veta bättre för det är inget fel på deras hästar som egentligen är snälla lamm, så kvarstår ju att de här ryttarna existerar. Och vill köpa hästar och rida.

Lösningen enligt krönikören är att de här människorna borde veta bättre och fatta att de ska lära sig att rida känsliga hästar. Men de vill och/eller kan ju uppenbarligen inte. Ska man tvinga dem då, eller hur ska det gå till?
Lösningen är väl att köpa en äldre läromästare? Jag har verkligen aldrig försvarat att någon köper mer häst än vad de behöver. En yngre häst avlad enbart på prestation är det väl mycket få som behöver? Jag har skrivit att man måste se mer på mentaliteten och inte enbart prestationen i aveln, det finns bra hästar som är välhanterade och miljötränade som inte flyger i luften för att den ska ridas förbi samma brevlåda som den redan gått förbi 10 000 ggr, men kanske med en annan ryttare.

Om jag vill rida lite lektioner för en instruktör, kanske starta någon lätt klass i hoppning eller dressyr, så behöver jag inte en häst som gått MSV med godkända resultat och i full tävlingskondition men som kräver att någon håller den för att jag ska kunna sitta upp. Om jag vill ha en bussig häst att kunna rida ut med tillsammans med en kompis, varför ska jag då köpa ett krutpaket på 5 år som är mycket lovande? Bättre då att köpa en häst som är 16 år eller fd lektionshäst som fungerar till det jag vill ha den till.

Min ena uppfödning är inte mycket lovande längre men har alltid varit en väldigt vänlig och snäll häst att hantera. Till och med han blev oridbar när en fd fodervärd var för hård i handen och använde spö för att rappa upp honom istället för att lätta på handen. Efter några flygturer så slutade hon rida och jag tog hem en krutdurk som dessutom var både mager och muskelfattig av för lite mat, då var det ändå hästmänniskor som fått låna honom, trodde jag. Han har aldrig haft sådana tendenser innan och aldrig haft några efteråt heller, utom första gångerna jag satt upp och han inte visste vad jag skulle göra men det gick snabbt över.
 
Lösningen är väl att köpa en äldre läromästare? Jag har verkligen aldrig försvarat att någon köper mer häst än vad de behöver. En yngre häst avlad enbart på prestation är det väl mycket få som behöver? Jag har skrivit att man måste se mer på mentaliteten och inte enbart prestationen i aveln, det finns bra hästar som är välhanterade och miljötränade som inte flyger i luften för att den ska ridas förbi samma brevlåda som den redan gått förbi 10 000 ggr, men kanske med en annan ryttare.

Om jag vill rida lite lektioner för en instruktör, kanske starta någon lätt klass i hoppning eller dressyr, så behöver jag inte en häst som gått MSV med godkända resultat och i full tävlingskondition men som kräver att någon håller den för att jag ska kunna sitta upp. Om jag vill ha en bussig häst att kunna rida ut med tillsammans med en kompis, varför ska jag då köpa ett krutpaket på 5 år som är mycket lovande? Bättre då att köpa en häst som är 16 år eller fd lektionshäst som fungerar till det jag vill ha den till.

Min ena uppfödning är inte mycket lovande längre men har alltid varit en väldigt vänlig och snäll häst att hantera. Till och med han blev oridbar när en fd fodervärd var för hård i handen och använde spö för att rappa upp honom istället för att lätta på handen. Efter några flygturer så slutade hon rida och jag tog hem en krutdurk som dessutom var både mager och muskelfattig av för lite mat, då var det ändå hästmänniskor som fått låna honom, trodde jag. Han har aldrig haft sådana tendenser innan och aldrig haft några efteråt heller, utom första gångerna jag satt upp och han inte visste vad jag skulle göra men det gick snabbt över.
SWB som är friska och välhanterade 16-åringar och lugna pensionerade lektionshästar är tyvärr rätt ovanliga på marknaden.

Betydligt vanligare med "säljs vidare pga för känslig för våra elever".
 
SWB som är friska och välhanterade 16-åringar och lugna pensionerade lektionshästar är tyvärr rätt ovanliga på marknaden.

Betydligt vanligare med "säljs vidare pga för känslig för våra elever".

Och har ridskolan en sån som bara är 16 år så håller de garanterat hårt i den. En 16 åring pensioneras bara från ridskolan om den av någon anledning inte funkar i verksamheten. Skada, temperament etc. Möjligtvis säljer de en 20 åring. Men knre en fungerande 16 åring.
 
Ja, om man är beredd på att lägga mer pengar i vetkostnader och allt vad det innebär att ha äldre häst så såg jag några trevliga 20-åringar ute :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports chefredaktör Catharina Hansson berättar om en väninna som har sin döda häst i frysen. "Den blir grytor, biff och köttfärssås"...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 193
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp