Cheval-Liberté

prunella

Trådstartare
Finns här någon som har en sådan transport?
Är intresserad av att köpa en ny 2003 med kombiramp och frontutlastning, hoppas någon kan berätta för och ev. nackdelar ni själva uppfattat med en Cheval-Liberté...

Sv: Cheval-Liberté

Har haft en -04:a. Vi hävde köpet till slut då där var så många konstruktionsfel på den. Bl a regnade det in ganska mycket i den. Kan ju dock ha varit ett måndagsexemplar... Chansade inte igen utan köpte ett annat märke istället.

En -04 skriver du,, detta är alltså en årsmodell -08, det är just typen av vagnen som heter 2003,,,

intressant ändå vad du skriver,,
jag har allafall fått erbjudande om att få låna en o prova först,,
märket är ganska nytt för mig, så jag vill gärna veta mer vad andra tycker om den..

Mina kompisar har en, tyvärr vet jag inte modell eller ar (men den är inte mer än ett par ar). De är nöjda med den förutom att det läcker in vatten.

Vi uteslöt den snabbt när vi tittade runt på släp. För trång, för dåliga lösningar, för dålig rymd, för dålig ventilation. Det var helt enkelt ett budgetsläp. Som Värmlandsvagnen med importerad...

Jag brukar hyra en sådan transport, modell 2003. Jag tycker det är suveränt bra på många sätt. Enkelt att hantera, bra bommar, ljust, rymligt för min häst. Nackdelen är rampen blir snorhal när den blir våt. Om hästen bajsar på rampen kan den inte gå där utan att halka, och vid regn har hästen gått runt flera gånger. Kanske finns bättre underlag på ramp än den gummimatta jag haft? jg är lite osäker på ventliationen, det har varit varmt när det stått still sommartid. Vet inte hur varmt det är under färd.

Tack.. äntligen nån med positiva erfarenheter, det är just en modell 2003 med frontutlastning jag tänkt mig..

Vi har en 2002L från år 2006.
Vi är supernöjda med släpet, då beaktat att vi fick ett nytt släp till en ganska billig peng.
- Det kommer in vatten i det via fönstren om det regnar mycket. Det kommer bara in lite, vi fick tips om att alltid ställa släpet lite upptippat i fram så vattnet inte blir stående.
- Stödhjulet var under allt kritik, gick sönder osv, så det byttes efter ca ett år. Kostade väl bara några hundralappar.
- Snorhala rampen har vi tejpat anti-halk-tejp på mellan ribborna. Funkar kanon och sitter fast bra.
- Lilla flipp-knappen till innebelysningen sitter arsligt till och jag tror vi hade sönder den lite i vintras...
- Bra ventilation
- Ljust och rymligt
- Lättaste släpet på marknaden då = möjligt att lasta mer hästkilo :angel:
- Lättskött och bra "falsk" boggi
- Fin inredning som är lätt att göra ren och ta ut
- Jag (tjej) kan lätt skjuta omkring den själv om jag måste
- Ligger bra bakom bilen, kanske lite skuttig när den är tom.

Ett billigt släp visserligen, men jag tycker ändå att vi fick mycket för pengarna. Men så är detta vår första transport, så vi har väl inte så stor erfarenhet...

Japp, den har läckt in vatten från dag 1 (när den var helt ny). Leverantören har haft den på reperation flera gånger, men det blir inte riktigt bra ändå (men nu tror jag att det är bättre).

Iövrigt är de heltnöjda med det, innan hade dom en Värmlandsvagn och de gillar denna bättre.

svarar alla....
det är inte lätt det här med att köpa ny transport,,

jag vill ha en med både kombiramp o frontutlastning, o det finns inte så många...
ska i allafall åka o kolla på en cheval så man får börja nånstans..
sen är min tanke att nu ta en på totalvikt 1400-1500 ,en som sen kan klassas upp igen om det nu blir så att de ändrar reglerna för hur mycket man får dra med b-kort.

hej hej har ett ett år gammalt fast av en annan modell .
Vi har vart jättenöjda, inte några problem alls (kör 3-4 gånger i veckan) och det har funkat super :idea:

Tack,,, det gläder mig,,,:)
då känns det genast bättre att åka o kolla på en...

sen är min tanke att nu ta en på totalvikt 1400-1500 ,en som sen kan klassas upp igen om det nu blir så att de ändrar reglerna för hur mycket man får dra med b-kort.

Se då till att den du väljer verkligen går att göra ny registreringsbesiktning på. Det har varit lite si och så med det, och finns många trådar om ämnet.

Vi kollade f ö just chevalen som alternativ. Men det imponerade inte så mycket så att det blev köp. Kolla också andrahandsvärdet :angel:

Falsk är en felaktig term. I alla fall där axlarna sitter inom 2 m kallas det boggie enligt körkortsboken.

Det finns i Sverige huvudsakligen två sorters boggie.

Den ena är helt enkelt två parallellmonterade axlar. Tandemboggie kallas konstruktionen ibland. Säkrare vid punktering. Sämre på extremt dåliga vägar. Denna är den klart vanligaste och sitter på de flesta boggiesläp i Sverige.

Den andra är två samverkande axlar. Dessa fjädrar djupare och vissa säger att det ger mer komfort. Är mer följsam på dåliga vägar i alla fall. Ume har denna lösning. Boj erbjuder det också.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 178
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Fetaost
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 292
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31