Bukefalos 28 år!

Chipmärkning

Svaret är alltså nej, det finns ingen lag. men en rekommendation.

Jag har chippat valacken, skulle chippat fölis med om det bara gått (stickrädd in absurdum), men ska se till att få det gjort när hon iaf ska sövas i vår.

För mig var valet att chippa lätt, jag har araber och skimlar dessutom. Sådana går det 13 på dussinet av hos araberna. Sen känns det som en extra trygghet att de kan spåra mig om hästen dyker upp någonstans.
 
Ungefär samma tankegång som jag med en gul connemara, hemskt eh ovanligt :crazy:

Kostar inte så mkt heller :) Om man nu inte har en flock hästar förstås men man måste ju inte ta alla på en gång.
 
Nej, men vad som kan vara bra att tänka på att det framöver kommer vara obligatoriskt att en ponny skall vara chippad när den slutmäts.
 
I den artiklen stod det att from 1 mars 2002 ska alla hästar ha ett pass...

Men min häst har inte något pass, vad gör jag då? Hade inte pass när jag köpte henne..
 
Nja, det där är inte slutgiltigt bestämt ännu! Det finns uppe som förslag men många har protesterat mot det (bla den engelska ponnyavelsföreningen har jag fått veta). OM det går igenom ska det gälla från 2005 och ponnyer slutmäts när de är 8 år gamla.

Jag passade dock själv på att chippa min ungponny för ett par veckor sedan, när Hallands Avelsförening hade ett "uppsamlingsheat" för IDkontroller, chippning, vaccinering o mätning. De tog bara 100kr för att chippa och så billigt lär man väl inte få till det senare!
 
Nej men hästar med okänd härstammning eller ej godkänd fader måste blodtypas eller DNA-testas eller chipmärkas om Svenska hästavelsförbundet eller dess medlemsföreningar utför hästpasset.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 418
Senast: G-uldlock
·
Anläggning Hur hade ni löst följande? Utanför ligghallen blir de så himla lerigt när det regnat så mycket som det har gjort. Ett område på ca 5...
2
Svar
22
· Visningar
1 826
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Måste ett agerande vara straffbart enligt lag för att Svenska ridsportförbundet ska kunna agera disciplinärt? Ja, menar ordförande i en...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Gunnar
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp