LERA - LÖSNINGAR

Lucifer

Trådstartare
Hur hade ni löst följande?

Utanför ligghallen blir de så himla lerigt när det regnat så mycket som det har gjort. Ett område på ca 5 m2 blir bara gyttja, precis vid ingången till ligghallen.. när det är som värst trampar hästarna ner till knäna.. inte så jättebra.

HUR kan man lösa detta? Kan gummimatta och ett lager grus fungera eller är det enbart en lösning när det handlar om mindre kladd?
 
Jag har markarmering (med enklare dränering under, vet inte om det behövs men var dikesliknande innan). Definitivt värt kostnaden på mindre områden. Kan du fylla upp med grus så toppen, men vi återfyllde med jord/lera och det fungerar utmärkt det med.
 
Skulle tro att leran måste bort och sen bygger man upp marken underifrån.

Skulle tro att allt annat är korta lösningar som löser problemet för tillfället men inte beständigt. Funkar nog däremot om leran inte är då djup.
Sjunker de till knäna är det nog bra att göra marken ordentligt pga djupet.
 
Beror helt på vad du har för mark och hur avrinningen ser ut.

Jag föredrar att ha ligghallen på en hög punkt i hagen, om det inte går så åtminstone försöka bygga upp med sand och grus så man lite mer höjd.

Får du knädjup lera utanför ligghallen och den inte går att flytta så är det läge att gräva ut, lägga dräneringsrör, och grusa upp rejält.

Gummimattor funkar som nödlösning men blir hala i minusgrader.
 
Jämna till, Markduk, tjockt gruslager.
Men är det knädjupt skulle jag nog grävt ur lite av leran med och försökt troligen försökt lägga en enklare dränering.
Vi la 40cm grus tror jag ( men det var också för att få upp marknivån lite) och en lite skvätt stenmjöl ovanpå för att hästarna inte skulle få så tungt att gå i det från start.
 
Jag har markarmering (med enklare dränering under, vet inte om det behövs men var dikesliknande innan). Definitivt värt kostnaden på mindre områden. Kan du fylla upp med grus så toppen, men vi återfyllde med jord/lera och det fungerar utmärkt det med.
vad kostade detta projekt för eran del?
 
Jämna till, Markduk, tjockt gruslager.
Men är det knädjupt skulle jag nog grävt ur lite av leran med och försökt troligen försökt lägga en enklare dränering.
Vi la 40cm grus tror jag ( men det var också för att få upp marknivån lite) och en lite skvätt stenmjöl ovanpå för att hästarna inte skulle få så tungt att gå i det från start.
Vad blev kostnaden för er?
 
vad kostade detta projekt för eran del?
Eftersom vi återfyllde med samma material var det bara kostnaden för markarmering. Minns inte exakt men någon, några tusenlappar? Köpte när jem och fix hade dem till extrapris.
Jag la hela ligghallsöppningens bredd, kanske 3-4 m och sen kanske 2-3 m ut. Väldigt grovt uppskattat, men går ju lätt att räkna på kostnaden om man vill :)

Tillägg! Dräneringsröret kostade väl några hundralappar. Det var som sagt ett lite dike på den sidan huset innan så kändes säkrast att lägga rör också.
 
Eftersom vi återfyllde med samma material var det bara kostnaden för markarmering. Minns inte exakt men någon, några tusenlappar? Köpte när jem och fix hade dem till extrapris.
Jag la hela ligghallsöppningens bredd, kanske 3-4 m och sen kanske 2-3 m ut. Väldigt grovt uppskattat, men går ju lätt att räkna på kostnaden om man vill :)

Tillägg! Dräneringsröret kostade väl några hundralappar. Det var som sagt ett lite dike på den sidan huset innan så kändes säkrast att lägga rör också.
Okej det lät ju inte så farligt. Grävde ni själva eller hyrde ni in grävmaskin? :)
 
Okej det lät ju inte så farligt. Grävde ni själva eller hyrde ni in grävmaskin? :)

Ville bara lägga till här att det beror också på vad du har för material i marken.

Vi la in dräneringsrör i våra hagar och återfyllde med materialet som lyftes bort.

Det funkar inte alls. Vi bor på blålera och den släpper inte igenom vattnet så det är lika plaskigt ändå (tyvärr).
 
Jag har grävt bort leran/jorden på de värsta ställena i hagen och ersatt med väggrus, tycker det fungerar bra. Men ja, man måste ju gräva ut först, det fungerar inte att bara lägga på, leran kryper upp igen efter ett tag då. Brukar passa på att beställa hem grus när jag ändå har en grävmaskin ute på gården för något annat jobb, och be dem fixa till den bit av hagen också. Gratis är det ju inte, men resultatet blir bra.
 
Jag har grävt bort leran/jorden på de värsta ställena i hagen och ersatt med väggrus, tycker det fungerar bra. Men ja, man måste ju gräva ut först, det fungerar inte att bara lägga på, leran kryper upp igen efter ett tag då. Brukar passa på att beställa hem grus när jag ändå har en grävmaskin ute på gården för något annat jobb, och be dem fixa till den bit av hagen också. Gratis är det ju inte, men resultatet blir bra.
Hemma räcker inte bara grus, det håller ett tag men sjunker sedan med tiden. Så man måste antingen ha markduk eller annan förstärkning.
 
Ville bara lägga till här att det beror också på vad du har för material i marken.

Vi la in dräneringsrör i våra hagar och återfyllde med materialet som lyftes bort.

Det funkar inte alls. Vi bor på blålera och den släpper inte igenom vattnet så det är lika plaskigt ändå (tyvärr).
Hur vet man vilken typ av lera det rör sig om? 😅
 
Vi grävde själva, behöver ju inte vara djupt för markarmeringen.
Bor i Mälardalen och har den typen av lerjord (vet inte vad den heter) för som @Elo säger är det skillnad på lera och lera.
Det är sant, tänkte på dräneringsrören. Men det kanske inte behövde grävas mycket för dem heller? Eller hur gick ni till väga med dräneringen? 😊
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 523
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 922
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 863
Senast: GotAsecret
·
Anläggning Var hemma hos en vän som hade lagt ut något som hette Ecoraster i sina hagar och sen hällt ett lager grus ovanpå. Ecorastern är alltså...
2
Svar
20
· Visningar
14 612
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp