Sv: Christ del 2
Champion är fortfarande (trots Mustangs nya o högre "Elite"...) högre än Mustangen.
Den har även ett annat ventilationssystem som är BÄTTRE med 2 st öppningsbara fönster i 6 lägen, sidoluftsintag samt ventilation i den bakre luckan.
Framförallt så har Champion MKT mer utrustning än Mustangen som standard o till ett lägre pris!
Jag äger då å andra sidan ett Mustangsläp och jag måste säga att när jag jämförde så var det milsvidd i skillnad på kvalité på dom släpen.
Det var många kexiga lösningar på Championen.
Klädkammardörren tex där hade dom satt en för lång bult för låsanordningen och istället för att åtgärda detta hade man monterat dit en träkloss på insidan?!?
Stropparna till övre luckan var för korta, trappsteget satt fast, handtagen till rampen var så tröga att dom knappt gick att rubba.
Sedan hade dom så vitt jag minns ingen belysning i sadelkammaren och heller ingen utdragbar sadelhängare, dessutom hade dom dimensionerat väldigt konstigt, mindre sadelkammare till förmån för klädkammaren, vad använder man mest?!
Kort sagt, jag tyckte dom hade satsat på massa ytligt tjafs och missat kvaliteten. Den är heller inte isolerad vilket Mustangen är med dubbel glasfiber överallt även i tak!
Mustangen har oxå öppningsbara fönster så jag förstår inte vad du menar med bättre, enda skillnaden är ju att Champions fönster är bulliga medans Mustangens är platta. Mustangen har dessutom luftintag ovanför fönstrena vilket inte Championen har, ventilation finns här med i bakre övre lucka.. Hela underredet är galvat i ett stycke för att undvika rost i svetsfogar etc. Mustangen har istället för gasdämpare som man måste byta typ var 6e mån dolda fjädrar till rampen och dom är i princip outslitliga.
Sedan förstår jag inte denna jakt på jättetransporter, om man inte har en jättehäst förståss, det blir bara ökad bensinförbrukning. Min gammelhäst som var ca 165 cm fick aldeles utmärkt plats i min Mustang.
Jag måste säga att jag betalade hellre mer för kvalité, Mustangen har nu stått ute i ur och skur i ett år och det finns inte en rostfläck på det ännu. Det finns ju för det mesta en anledning till prisskillnader..