Christ del 2

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hannibal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 8 389
Sv: Christ del 2

I Christs reklam skriver de: "Större och billigare än originalet"

Har jag förstått rätt om jag påstår att Christ är en billigare kopia av Mustang trailer?

Eftersom det verkar råda delade meningar om kvalitén i Christ så undrar jag om det finns någon med erfarenhet av Mustang istället?

...eller det släp som påstås vara originalet, ni fattar säkert vad jag menar..

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör själv en Christ Champion o är supernöjd!:bow::banana:

Många ser Champion som en kopia, MEN!

Champion är fortfarande (trots Mustangs nya o högre "Elite"...) högre än Mustangen.;)
Den har även ett annat ventilationssystem som är BÄTTRE med 2 st öppningsbara fönster i 6 lägen, sidoluftsintag samt ventilation i den bakre luckan.

Framförallt så har Champion MKT mer utrustning än Mustangen som standard o till ett lägre pris! :banana::bow::banana:

Åkte förra veckan med vagnen på allmän service o fick då en kamera monterad! Så nu kan jag se vad min "huligan" pysslar med där bak!!:p

2 av hästarna kunde inte åka transport när dom kom till mig, nu lägger jag grimskaftet på halsen o sen går dom in själva!:banana:
En annan ("huliganen") går in men ibland lever han om där bak... Han har haft taskig balans så jag har kört jätteförsiktigt med honom. Nu har han hittat balansen i ridningen men kan fortfarande leva om i släpet ibland så nu monterade jag kamera för att kunna "avslöja" honom! Tilläggas ska att det är humör i honom...:angel:

Ett annat plus är att det är en helglasfibervagn, även under vagnen/golvet är det glasfiber! Så i kombination med den helgjutna mattan så är golvet skyddat mot fukt/urin mm både inifrån o utifrån!:idea:

raderad pga dublett...

Champion är fortfarande (trots Mustangs nya o högre "Elite"...) högre än Mustangen.
Den har även ett annat ventilationssystem som är BÄTTRE med 2 st öppningsbara fönster i 6 lägen, sidoluftsintag samt ventilation i den bakre luckan.

Framförallt så har Champion MKT mer utrustning än Mustangen som standard o till ett lägre pris!

Jag äger då å andra sidan ett Mustangsläp och jag måste säga att när jag jämförde så var det milsvidd i skillnad på kvalité på dom släpen.

Det var många kexiga lösningar på Championen.

Klädkammardörren tex där hade dom satt en för lång bult för låsanordningen och istället för att åtgärda detta hade man monterat dit en träkloss på insidan?!?

Stropparna till övre luckan var för korta, trappsteget satt fast, handtagen till rampen var så tröga att dom knappt gick att rubba.

Sedan hade dom så vitt jag minns ingen belysning i sadelkammaren och heller ingen utdragbar sadelhängare, dessutom hade dom dimensionerat väldigt konstigt, mindre sadelkammare till förmån för klädkammaren, vad använder man mest?!

Kort sagt, jag tyckte dom hade satsat på massa ytligt tjafs och missat kvaliteten. Den är heller inte isolerad vilket Mustangen är med dubbel glasfiber överallt även i tak!

Mustangen har oxå öppningsbara fönster så jag förstår inte vad du menar med bättre, enda skillnaden är ju att Champions fönster är bulliga medans Mustangens är platta. Mustangen har dessutom luftintag ovanför fönstrena vilket inte Championen har, ventilation finns här med i bakre övre lucka.. Hela underredet är galvat i ett stycke för att undvika rost i svetsfogar etc. Mustangen har istället för gasdämpare som man måste byta typ var 6e mån dolda fjädrar till rampen och dom är i princip outslitliga.

Sedan förstår jag inte denna jakt på jättetransporter, om man inte har en jättehäst förståss, det blir bara ökad bensinförbrukning. Min gammelhäst som var ca 165 cm fick aldeles utmärkt plats i min Mustang.

Jag måste säga att jag betalade hellre mer för kvalité, Mustangen har nu stått ute i ur och skur i ett år och det finns inte en rostfläck på det ännu. Det finns ju för det mesta en anledning till prisskillnader..

Jag äger då å andra sidan ett Mustangsläp och jag måste säga att när jag jämförde så var det milsvidd i skillnad på kvalité på dom släpen.

Det var många kexiga lösningar på Championen.

Klädkammardörren tex där hade dom satt en för lång bult för låsanordningen och istället för att åtgärda detta hade man monterat dit en träkloss på insidan?!?

Stropparna till övre luckan var för korta, trappsteget satt fast, handtagen till rampen var så tröga att dom knappt gick att rubba.

Sedan hade dom så vitt jag minns ingen belysning i sadelkammaren och heller ingen utdragbar sadelhängare, dessutom hade dom dimensionerat väldigt konstigt, mindre sadelkammare till förmån för klädkammaren, vad använder man mest?!

Kort sagt, jag tyckte dom hade satsat på massa ytligt tjafs och missat kvaliteten. Den är heller inte isolerad vilket Mustangen är med dubbel glasfiber överallt även i tak!

Mustangen har oxå öppningsbara fönster så jag förstår inte vad du menar med bättre, enda skillnaden är ju att Champions fönster är bulliga medans Mustangens är platta. Mustangen har dessutom luftintag ovanför fönstrena vilket inte Championen har, ventilation finns här med i bakre övre lucka.. Hela underredet är galvat i ett stycke för att undvika rost i svetsfogar etc. Mustangen har istället för gasdämpare som man måste byta typ var 6e mån dolda fjädrar till rampen och dom är i princip outslitliga.

Sedan förstår jag inte denna jakt på jättetransporter, om man inte har en jättehäst förståss, det blir bara ökad bensinförbrukning. Min gammelhäst som var ca 165 cm fick aldeles utmärkt plats i min Mustang.

Jag måste säga att jag betalade hellre mer för kvalité, Mustangen har nu stått ute i ur och skur i ett år och det finns inte en rostfläck på det ännu. Det finns ju för det mesta en anledning till prisskillnader..

Har inget av ovan nämnda problem med min vagn. (kan det ha varit "barnsjukdomar?) Jag äälskaaar min vagn:bow:
Jo det finns belysning i sadelkammaren!
Jo, Champion är oxå helglasfiber (=även taket:D)Gjutet gummigolv samt även glasfiber underredet på vagnen.
Fönstrena är öppningsbara i 6 olika lägen..
Har haft min i 2år utan att byta dämpare nån gång!
Min står oxå ute i ur o skur!;)

OBS! Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp på mustangen som vagn utan endast svar på hurvida det var en "billig kopia" som frågan var.... Detta var bara mina egna erfarenheter!;)
Du verkar ju vara lika nöjd med ditt släp som jag är med mitt så vi kan väl låta varandra vara nöjda med sina släp utan att skapa pajkastning.. detta var ABSOLUT inte min mening:cry:

Det finns två formar. En finns i... är det Polen? Och tillverkar transporter för bl a Trailerimport. Jag har sett kvalitén (och känt), bara reklambildena avslöjar en hel del kvalitétssänkningar.

Den andra formen finns i Tyskland och gjuter släp åt Böckmann, d v s det släp som nu heter WCF.

Det finns två formar. En finns i... är det Polen? Och tillverkar transporter för bl a Trailerimport. Jag har sett kvalitén (och känt), bara reklambildena avslöjar en hel del kvalitétssänkningar.

Den andra formen finns i Tyskland och gjuter släp åt Böckmann, d v s det släp som nu heter WCF.

SNÄLLA MODERATOR.... NEJ, det stämmer INTE!!! WCF= Böckmanns kopia av Westafalias Chassie. Som dessutom saknar viktiga säkerhetsdetaljer som orginalet har...:angel:
Westfalia har en orginaluppsättning på ca 10 formar, medans Böckmann endast har en kopia som dom gjutit av från en av Westafalias formar när Böckmann var under en kort tid delägare i Westfalia!
Westfalias släp tillverkas till 100% i tyskland av och endast för Westfalia!:idea:
Westfalia är ORGINALET till skillnad från Böckmann XL och har mkt bättre o högre kvalitet på sin släp.:bow:
Upps, måste iväg... fortsätter när jag kommer hem....

OK, jag får helt enkelt vända mig till till annan, tredje källa, för att verifera vilken av dessa två påståenden som stämmer.

Om allt är som det ska kommer vi då att få ett tredje bud.

Vilka säkerhetsdetaljer saknas? Jag har bara sett den dåliga kvalitén på vissa detaljer som visar stor skillnad mellan ena och andra varianten på XL.

Slant på tangenterna så det blev visst en dubblett...

OK, jag får helt enkelt vända mig till till annan, tredje källa, för att verifera vilken av dessa två påståenden som stämmer.

Om allt är som det ska kommer vi då att få ett tredje bud.

Vilka säkerhetsdetaljer saknas? Jag har bara sett den dåliga kvalitén på vissa detaljer som visar stor skillnad mellan ena och andra varianten på XL.

Hej igen:p
På "Böckmanns XL" så saknas bla:
*den genomgånde störtbågen bak i karossen,
*det saknas en tvärbalk i ramen under hästarnas bakhovar,
*de inbyggda deformationszonerna i ramen saknas vilket ger sämre krocksäkerhet,
*dragstången är betydligt kortare vilket inte ger de enorma köregenskaperna som Westfalian har!
*annan mellanvägg o lösning,
*saknar systemet med dubbla backspärrar=manuell samt automatisk,
*finishen skiljer sig (enligt mig..;))

Här var några konkreta skillnader enligt mig;)

Ser fram emot en 3:e part!:bow:

Är det din egna vagn som du utgår ifrån, eller?:idea:

Utgår ifrån i vilket fall menar du? Som jämförelse eller när?

Vår är ju f ö definitivt en Westfalia.

Och du har helt rätt, slutprodukten skiljer sig väsentligt!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Utgår ifrån i vilket fall menar du? Som jämförelse eller när?

Vår är ju f ö definitivt en Westfalia.

Och du har helt rätt, slutprodukten skiljer sig väsentligt!

Tänkte mest på ditt uttalande angående att det fanns 2 st formar... Samt din erfarenhet av de olika kvaliteérna...:D

Jag kan väl säga så här; om vi fortfarande tittat runt för att köpa släp nu, hade Westfalia inte funnits med på listan över tänkbara släp.

Vi är jättenöjda med den Westfalia vi har (även om vi av andra skäl har den till salu), men de jag har sett live nu känns inte alls som något vi är intresserade av. Åkkomforten i vår vagn är verkligen svårslagen, jag sitter bättre i släpet än i bilen när vi kör på grusväg (och vi har ändå bra bilar).

Utsagon om de två formarna kommer från säker källa enligt min bedömning, men som A. Barthélemy sade: "Onormal är den människa, som aldrig byter åsikter". Kort sagt är jag inte sämre än att jag kan ändra mig om det visar sig att de fakta jag har är fel.

Alla "Westfalia XL" som är sålda i Sverige mellan 2004 och våren 2007 är Böckmannkopier! Då Westfalias egen tillverkning låg tillfälligt nere under denna tid passade Böckmann på att gjuta av en XL-form för att sen sälja den själva med hjälp av Westfalias goda rykte!:devil:
Polen har aldrig haft någon form från Westfalia..:confused: De Westfalia som Trailerimport säljer ÄR orginalet!!:bow: Så funderar du på en ny o likadan som din gamla så finns dom!!:banana:
Alla "äkta" före -04 har ett chassienr som börjar på WAE o alla from 2007 börjar på WTS (=WestfaliaTrailerSystem):idea:
Som man brukar säga: En gång Westfalia, alltid Westfalia!!:bow::bow::bow:

Alla Som man brukar säga: En gång Westfalia, alltid Westfalia!!

Inte alls. Vi har ju som sagt Westfalia, men har bytt till ett helsvenskt släp, så den devisen stämmer inte alls.

Men det är alls icke för att vi är missnöjda med vårt Westfalia, det är ett suveränt släp i sin prisklass. Det bästa vi kunde hitta.

Nu valde vi att investera ytterligare lite pengar och få en helt annan kvalité och standard, men som sagt; det är i en annan prisklass och jag tycker det är orättvist att rakt av jämföra dessa två släp.

Jag ska försöka hitta en tredje källa som jag litar på för att kontrollera detta med formarna, men jag står klart fast vid min åsikt att vi aldrig hade varit intresserade av de Westfaliaprodukter som finns på marknaden idag (Jupiter och Jupiter XL).

Jag ska försöka hitta en tredje källa som jag litar på för att kontrollera detta med formarna, men jag står klart fast vid min åsikt att vi aldrig hade varit intresserade av de Westfaliaprodukter som finns på marknaden idag (Jupiter och Jupiter XL).[/QUOTE]

Hur gammal är din Westfalia o av vilken sort?
Är själv idag ingen Westfaliaägare men funderar på att byta in min nuvarande vagn till en Westfalia:idea: pga deras otroliga väghållning o ventilation. Har du sett det nya vrålåket, Westfalia Joker?:love:

http://www.westfalia-trailer.eu/westfalia-produktpalette/pferdeanhaenger/joker.html

Väntar med spänning på en 3e källa;)

Jamen dåså. ;)

Hmm för inte så länge sedan fanns Westfalia med på Böckmanns hemsida. Har man alltså helt fimpat märket nu? Förvirrande...

Detta beror på att Westfalias generalagent tillsammans med Westfalia på juridisk väg talat om för Böckmann att dom inte får marknadsföra sina kopior som Westfalia längre! Dom har ALDRIG sålt Westfalia!

nu blev jag ju nyfiken...får man fråga vad det blev för släp?

hela grejen låter ju jätte konstig i mina öron...har dom aldrig sålt westfalia?? men det står ju westfalia på dom....eller?

på trailerimport hittar jag inte dom, ser ni dom där?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka