🎄Jul 2025🎄

Bukefalos 30 Är!

Tips pÄ vad jag kan ge min man i julklapp?
Har frÄgat honom, men han har inte kommit pÄ nÄgot Ànnu. Men tÀnkte Àven om han kommer pÄ nÄgot kan jag ju ge nÄgot mer ocksÄ om jag kan komma pÄ nÄt bra.

Han Àr ingenjör, meckar med bilen och sÄnt, vi fick precis en bÀbis och Àr hemma 100% bÄda just nu. Han gillar matlagning, att baka surdegsbröd och att odla bÄde Àtbart och blommor.
Smycken och parfym gÄr bort. Böcker kÀnns inte som nÄt han har ro att lÀsa.
Tidigare har han fÄtt presentkort pÄ massage, strumpor och kalsonger frÄn Svensk Husman (Àlskar kanelbullar och semlor) och en kurs i surdegsbakning (som dock inte blivit av Ànnu). Han dricker kaffe, men Àr ingen finsmakare dÀr. Han Àter inte choklad (eller jo, vit).
Om jag kunnat hitta nÄn konstig alkoholfri öl han inte druckit förr hade det varit kul.
Min sambo som meckar bil har pratat en del om ett batteridrivet spÀrrskaft. Beroende pÄ budget kanske det kan passa? :)
Min fÄr vackert vÀnta tills han fyller jÀmnt i februari, dÄ ska han fÄ sitt spÀrrskaft till slut :D

PÄ insta har jag de senaste dagarna sett flera som gör jÀttejulstjÀrnor av billiga sÄgbockar. Undrar hur mÄnga ljus en sÄdan behöver för att det ska bli bra?
1762764902573.webp

Julmusten införskaffad och julbaket inplanerat. :)

TÀnker att jag börjar baka rÀtt snart och fryser in, sÄ det inte blir sÄ stressigt lÀngre fram. FÄr se hur mycket jag hinner, har en tanke om att skicka lite kakor till mina förÀldrar ocksÄ.

Min fĂ€stman Ă€lskar julen! Jag Ă€r inte ett stort fan, men han har firat allt möjligt halloweenigt med mig (Inkluderat att ha sett 31 skrĂ€ckfilmer. 😄) sĂ„ jag tĂ€nker att i Ă„r ska vi minsann pynta och vara extremt juliga. Vi brukar köpa en riktig gran men efter förra Ă„rets barr-fiasko sĂ„ ska vi köpa en fejk. Vart finns det fina vackra fejkgranar att köpa?
Beror pÄ hur mkt ni Àr villiga att lÀgga sÄ ja det finns. Min lillebror och svÀgerska köpte Newports fejkgran, mellanstorleken tror jag, förra Äret. De köpte den dock pÄ mellandagarsrean dÄ den Àr dyr och rean var riktigt bra.

Jag har börjat pÄ den adventskalender som jag gör till mina förÀldrar. För en gÄng skull kÀnns det som att jag Àr ute i god tid. Har en komplett lista med 12 presenter till min mamma och 12 till min pappa, varav merparten Àr köpta eller bestÀllda. Nog bara 4 vardera som jag har kvar att köpa - men jag vet som sagt VAD jag ska köpa, vilket Àr skönt! Alltid svÄrast att hitta 24 presenter som inte kostar sÄ mkt (försöker ligga runt 100-200 kr per present) och som Àr "vettiga", dvs som de antingen behöver, kan Àtas, drickas eller sÄ :)

Har nÀstan alla julklappar klart, inhandlat lite julpynt och julpapper men det kommer sÀkert mera om jag kÀnner mig rÀtt :rofl:Har vart tidig med mesta sÄ har ganska lugnt i december sen, men vÀntar lite till med pynta.

Sen dessutom iÄr blir dubbla julbord :d . Ena bokat sjÀlv mest för se Martin Rolinski och Tess Merkel :love1: pÄ Steam Hotel, dÀr kan tÀnka mig maten Àr riktigt bra. Sen julbord med jobbet för första gÄngen, spÀnnande!

Dessutom Bingolotter till uppsittarkvÀllen köpta, spontant dÄ en föreningen la ut om det i lokala gruppen. Men kommer inte kunna spela iÄr dÄ jag jobbar, men det kan jag helt klart leva med :D. Jobbar dessutom natt pÄ julafton, sÄ delvis fira jul i koksdammet :rofl: (Jobbar pÄ koksverk).

HushÄllsassistent? Andra tillbehör till bakning, brödkorg, vÄg etc? Roliga, lite dyrare fröer till odlingen? NÄgot verktyg till meckandet han saknar, eller en pannlampa/magnetarmband som kan hÄlla skruvar och sÄnt?

Tack :). Assistent, brödkorgar och vÄg har han. Finns det fler tillbehör kanske?

Hmm, ja kanske det. Han Àr med i en tomatklubb och köper fröer dÀr, men kanske nÄgra andra fröer... hmm.
Pannlampa har han, men jag skulle kunna luska i om magnetarmband vore nÄt.
Kan frÄga min pappa om de pratat om nÄt verktyg han vill ha ocksÄ. :) I 99% av fallen har min pappa det han inte har, men vissa saker kan ju vara skönt att Àga sjÀlv kanske (klart det Àr sÄ, men utöver de han har).

Min sambo som meckar bil har pratat en del om ett batteridrivet spÀrrskaft. Beroende pÄ budget kanske det kan passa? :)
Min fÄr vackert vÀnta tills han fyller jÀmnt i februari, dÄ ska han fÄ sitt spÀrrskaft till slut :D
Tack, ska luska i om det kan vara nÄt. :)

Jag ska ocksÄ gÄ pÄ ett ordentligt julbord i Är. Det Àr verkligen inte varje Är jag lyckas gÄ pÄ julbord, sÄ det hÀr ser jag fram emot. Jag och en vÀninna gör det istÀllet för julklapp. Jag betalar hennes julbord och hon betalar mitt :D

Jag har precis fÄtt höra att vi med jobbet ICKE ska pÄ vanligt julbord i Är. (Ack ve!)
SĂ„, har nĂ„gon nĂ„gra tips om julbord i Stockholm? 😅

Ska pÄ ett med sambons familj, men lite mysigt vore det att gÄ pÄ ett bara vi tvÄ ocksÄ.
Har dock total idétorka..

Börjar bli sugen pÄ julpynt :love:

PÄtal om julbord sÄ har jag tvÄ st dagarna efter varandra. Först med mitt jobb och dagen efter med makens jobb. Kommer nog vara nöjd efter det :p Sen blir det ju julmat hÀr hemma hos oss som vanligt pÄ julafton.

Jag har varit "duktig" pÄ att inte smygstarta julen i Är, men en genomgrÄ och fullstÀndigt plaskblöt dag som den hÀr kÀnner jag faktiskt starkt för att sÀtta upp den lÄnga, fina ljusslingan som vi brukar lÄta löpa lÀngs bursprÄket och runt hela vardagsrummet. Ska se om jag kan fÄ med mig maken pÄ det projektet ikvÀll :sneaky:

Jag har precis fÄtt höra att vi med jobbet ICKE ska pÄ vanligt julbord i Är. (Ack ve!)
SĂ„, har nĂ„gon nĂ„gra tips om julbord i Stockholm? 😅

Ska pÄ ett med sambons familj, men lite mysigt vore det att gÄ pÄ ett bara vi tvÄ ocksÄ.
Har dock total idétorka..

Börjar bli sugen pÄ julpynt :love:
De hÀr har jag varit pÄ privat och kan rekommendera:

-Gamla riksarkivet
-FjÀderholmarnas krog
-LÄngbro vÀrdshus
-HĂ€ringe Slott
-Stockholm fisk (för den som Àlskar fisk och skaldjur i obegrÀnsad mÀngd)

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka