🎄Jul 2025🎄

Bukefalos 30 Är!

20251129_204647.webp

Nu har jag ocksÄ gjort bullarna! Jag valde att gÄ pÄ den kryddigare varianten med mandelmassa, ingefÀra och kardemumma i fyllningen. TyvÀrr insÄg jag försent att jag inte hade nÄgon kardemumma dock sÄ det blev utan den.

De blev helt okej men jag hade nog velat ha dubbelt sÄ mycket fyllning tror jag, hade jag gjort utan mandelmassan ocksÄ kÀnns det som att de kanske blivit torra.

20251129_153748.webp

Och lilla gamertrÀdet Àr uppe pÄ kontoret. Stora granen fÄr vÀnta tills jag bytt gardiner. Jag köpte nya gardiner men de hade bara kanaler och jag har skenor sÄ jag har lÀmnat in dem till sömmerska (mamma), förhoppningsvis fÄr jag upp bÄde dem och granen senast nÀsta lördag :)

Jag vet att Fria gör glutenfria lussekatter men alltsÄ... dom Àr inte alls goda. :cry: Har inte sett nÄt frÄn nÄn annan tillverkare men jag ska hÄlla utkik, det vore ju trevligt om nÄn lyckats med konceptet sÄ att jag inte mÄste baka sjÀlv varje Är. :idea:

SÄ trÄkigt! :(

Grump. Plötsligt hittar jag inte tvÄ lampsladdar till mina julstjÀrnor (fyra) och den ena adventsljusstaken fungerar inte sÄ jag mÄste köpa nya lampor. Vet inte om jag orkar med allt det hÀr juliga eller om det fÄr rÀcka med en adventsljusstake

TÀnt vare hÀr! :D Lite extra nöjd med ljusmanschetterna jag köpte pÄ Lagerhaus hÀromveckan, de visade sig passa min gamla adventsljusstake frÄn H&M helt perfekt! (det Àr alltsÄ siffrorna som syns pÄ den vÀnstra staken, de Àr lösa manschetter som man trÀr över bara)

adv.webp

TÀnt vare hÀr! :D Lite extra nöjd med ljusmanschetterna jag köpte pÄ Lagerhaus hÀromveckan, de visade sig passa min gamla adventsljusstake frÄn H&M helt perfekt! (det Àr alltsÄ siffrorna som syns pÄ den vÀnstra staken, de Àr lösa manschetter som man trÀr över bara)

Visa bifogad fil 177639
Aha! Det var du som har samma stake som mig, eller om jag kommer ihÄg rÀtt sÄ hÀrmade jag dig :D :o

Jag har fÄtt igÄng en stake till! Fast nÀr jag gick frÄn köket till vardagsrummet dÀr den skulle stÄ sÄ var den död igen. Fick byta en lampa till? Den pajade alltsÄ pÄ nÄgra steg? Störigt! MÄste införskaffa massor med lampor för det Àr ju flera stakar som inte lyser. Och den jag satte ledlampor i ska jag byta för de lyser ju inte alls som de andra, inte lika fint.

För att Àlska jul och julpynt sÄ mycket som jag gör sÄ tycker jag faktiskt att jag Àr ganska duktig pÄ att inte köpa pÄ mig för mycket utan det kÀnns som att vi har rÀtt lagom av allt. IgÄr insÄg jag dock till min stora förtjusning att det faktiskt Àr en sak vi behöver - nÀmligen en ljusstake för vanliga stearinljus som inte Àr en adventsljusstake. Vi har tvÄ adventsljusstakar, en pÄ köksbordet och en pÄ soffbordet, men pÄ matbordet har vi i nulÀget inget alls. KÀnner att jag skulle vilja ha nÄgot fint och juligt dÀr som man kan tÀnda lite nÀr man vill utan att behöva fundera pÄ advent och liknande. Ska hÄlla utkik under kommande veckor och se om jag hittar nÄgot lite extra fint :)

Satte upp julstjÀrnorna igÄr kvÀll. Och en ljusstake.
Fick juliga gardiner av farmor nÀr jag var dit sist. Dom ska jag sÀtta upp ocksÄ. Tydligen var det Àven duk, handduk och ev Àven grytlappar i samma tyg ocksÄ. Tror jag fick med alla delarna hem. :rofl:

FÄr se om jag hinner sÀtta upp dom idag innan jobbet börjar eller om det blir imorgon istÀllet.

Ska se om/vad jag ska byta till i andra rummet ocksÄ eller om det bara blir i köket...

Min första hyacint började blomma lagom igĂ„r pĂ„ första advent 😍 Jag glömde dock tĂ€nda första ljuset, nĂ„ja! I lördags var jag pĂ„ den fina julmarknaden pĂ„ Bosjökloster (med tvĂ„ andra bukare faktiskt 😁) och köpte hela 5 olika virkade/broderade juldukar av damerna. Spanade pĂ„ de olika stĂ€llena förra Ă„ret men var för pank efter flytt för att vilja lĂ€gga pengar pĂ„ det. Men nu har jag gulliga dukar till smalare hyllor dĂ€r jag saknat, sĂ„ mysigt och kul att köpa riktigt hantverk đŸ€¶ Köpte ocksĂ„ sillen frĂ„n lokalt fiskeri, blev dill, curry och löksill. Perfekt att fĂ„ testa innan o vĂ€lja 😋

Undrar om jag ska börja packa in lite julklappar pĂ„ onsdagkvĂ€ll för att fĂ„ lite koll pĂ„ allt 😅 Sen sĂ„ har jag skrivit en lista pĂ„ mat pĂ„ julafton. Vi bjuder alltid hit pĂ„ mat och firande. Hittade en enkel efterrĂ€tt som jag nog ska bjuda pĂ„. KĂ€nns som den kan vara frĂ€sch vilket behövs efter mastigt julbord. Kanske inte sĂ„ julig efterrĂ€tt men tror den blir bra Ă€ndĂ„ :D

Undrar om jag ska börja packa in lite julklappar pĂ„ onsdagkvĂ€ll för att fĂ„ lite koll pĂ„ allt 😅 Sen sĂ„ har jag skrivit en lista pĂ„ mat pĂ„ julafton. Vi bjuder alltid hit pĂ„ mat och firande. Hittade en enkel efterrĂ€tt som jag nog ska bjuda pĂ„. KĂ€nns som den kan vara frĂ€sch vilket behövs efter mastigt julbord. Kanske inte sĂ„ julig efterrĂ€tt men tror den blir bra Ă€ndĂ„ :D

Vad Àr det för efterrÀtt?

Vi har knytkalas hos min syster ena dagen och i Ă„r har jag faktiskt hittat köttfĂ€rs till köttbullarna (alltid min uppgift pga jag Ă€r krĂ€sen 😅) pĂ„ extrapris bĂ„de första kilot och det andra jag köpte nĂ€r jag fick reda pĂ„ att min bror med familj ocksĂ„ kommer. Ska bara boka in att göra dem ocksĂ„. HĂ„ller pĂ„ att utrymma frysen för att fĂ„ plats 😅

Sedan tar jag ocksĂ„ alltid med pastej och lökkorv. Återigen pga krĂ€sen, vill ha exakt de sorterna och de andra bryr sig knappt om de Ă€r dĂ€r eller inte 😁

Vad Àr det för efterrÀtt?

Vi har knytkalas hos min syster ena dagen och i Ă„r har jag faktiskt hittat köttfĂ€rs till köttbullarna (alltid min uppgift pga jag Ă€r krĂ€sen 😅) pĂ„ extrapris bĂ„de första kilot och det andra jag köpte nĂ€r jag fick reda pĂ„ att min bror med familj ocksĂ„ kommer. Ska bara boka in att göra dem ocksĂ„. HĂ„ller pĂ„ att utrymma frysen för att fĂ„ plats 😅

Sedan tar jag ocksĂ„ alltid med pastej och lökkorv. Återigen pga krĂ€sen, vill ha exakt de sorterna och de andra bryr sig knappt om de Ă€r dĂ€r eller inte 😁

Jag försöker undvika socker sÄ jag bara googlade lite för att fÄ inspiration och fick upp "Hallon cheesecake". Just denna var gjord med efterrÀttskvarg med vaniljsmak, hallon och digestive. Man ska lÀgga hallon i ett glas, ha pÄ kvargen och överst smula digestive. VÀldigt enkelt och bra tyckte jag :D

Jag försöker undvika socker sÄ jag bara googlade lite för att fÄ inspiration och fick upp "Hallon cheesecake". Just denna var gjord med efterrÀttskvarg med vaniljsmak, hallon och digestive. Man ska lÀgga hallon i ett glas, ha pÄ kvargen och överst smula digestive. VÀldigt enkelt och bra tyckte jag :D

LĂ„ter vĂ€ldigt friskt och gott ja! Och juliga fĂ€rger 🎅 Mamma gör alltid saffranspannacotta med smulade pepparkakor. Den Ă€r motsatsen till frĂ€sch men sĂ„ himla god! Om man tar lite paus innan man Ă€ter den đŸ€Ł

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka