Clumber spaniel

Ja det är nog lite därför jag inte kikat så mycket på cocker och springer utan mer Clumber/Sussex. Mjuka taggade hundar är kul men som du säger saknar de ju "träskallen" som jag på något sätt lärt mig att tycka om! Är betydligt mer förtjust i att klura ut hur jag ska motivera en "seg" hund än att försöka dämpa en total virvelvind för det mesta. Ska försöka träffa lite fields och se om jag klickar med dem eller om de är för "welshaktiga" ;)
Kan Stabijhoun vara något? Eftersom du gillar tjockskalligheten ;)
 
Jag bara älskar det där virvlandet alltså :love: helt galna :D

Härligt med av-knappen! I alla fall min uppfattning är att det är vanligt att de brister där annars 😊
Ja, de kan verkligen vara sjukt mjuka. Min kompis hade en tik som kastade sig på rygg för allt, om det så bara var att hon ökade på stegen lite för att det typ brände vid på spisen. Har din kompis hittat ett sätt att jobba igenom det?
Tror inte en jaktspaniel har förmågan att känna trötthet :D
Haha snacka om mjuk hund!
Hon jobbar på det framförallt inom lydnaden tillsammans med vår tränare. Där handlar det mest om att stärka hans självförtroende i situationer där det inte riktigt blev korrekt utfört, och att hon får jobba mycket med sig själv att inte utstråla någon typ av frustration för då tar han direkt åt sig och blir osäker på vad hon egentligen vill. Men det är inga stora problem, utan det är små grejer. De är jätteduktiga som ekipage båda två och har fått jättefina poäng när dom tävlat (både lydnad och spanielprov).
 
En brittisk kollega har flera Clummbers för jakt och är mycket nöjd med dem. Känner honom inte närmare så vet inte hur hälsan med hundarna är, men fördelarna verkar överväga eftersom han har flera.

För länge sedan, när det var krav på godkänt jaktprov för att bli champion, hade jag en amris. Den hade nog blivit en bra jakthund, om jag förstått att ta vara på det. Var jag inte på min vakt så stötte den upp fasaner. Den bröt direkt spårande om jag kallade in den. Var också mycket mjuk. Räckte att man harklade sig för att den skulle rätta sig. I en amerikansk rasbok stod det att det var en bra ras eftersom den fungerade i familen "också". Tyvärr blev den inte så gammal. Idag har jag förstått att rasen är helt annorlunda?
 
Mina föräldrar hade en clumber, skaffade honom strax efter att jag flyttat ut. Egensinnig typ, älskade att spåra, lite knepig i temperamentet med en hel del resursförsvar i kombination med rädslor. Ändå väldigt charmig på nåt vis. Dräglade kopiösa mängder (tänk st Bernhard..). Flera hanar från hans kull avlivades i tidig ålder pga aggressivitet.

Har du kollat på kooijker? En vän till mig har en sån, riktigt trevlig jycke (dock väldigt långt från clumber)
 
Mina föräldrar hade en clumber, skaffade honom strax efter att jag flyttat ut. Egensinnig typ, älskade att spåra, lite knepig i temperamentet med en hel del resursförsvar i kombination med rädslor. Ändå väldigt charmig på nåt vis. Dräglade kopiösa mängder (tänk st Bernhard..). Flera hanar från hans kull avlivades i tidig ålder pga aggressivitet.

Har du kollat på kooijker? En vän till mig har en sån, riktigt trevlig jycke (dock väldigt långt från clumber)
Har träffat en kooiker och tyckte att det inte alls var en ras för mig tyvärr. Läst att de kan vara lite halvt mentalt instabila? Den jag träffade var med katt än hund ;)
 
Kooiker som ras har problem med aggressivitet, både mot andra hundar och människor. Sen finns det jättetrevliga exemplar också, det verkar spreta rejält i temperament.
 
Har en kompis med en Clumberspaniel och hon har definitivt valt fel ras. Hunden är snäll men rätt tuff och hon har noll pli på den... Som någon skrev så dreglar den som den värsta boxer, den är rejält stor och eftersom den inte lyder så hoppar den och är allmänt odräglig ...Min slutsats är att det är en ras som kräver både motion, utrymme och en van fast hand för att vara trevlig - storleken och dreglandet får man väl på köpet ...Min kompis borde ha valt ngt mycket mindre och ’mjukare’ som jag ser det.
 
Nu är jag nyss hemkommen från en fieldträff och jag måste säga att jag är ganska kär! @Malibu_Stacy tack för tipset, det här är en ras jag definitivt kommer hålla ögonen på. Säkert 15 hundar från valpar till seniorer var med, men det var nästan knäpptyst och inget panikröj. Lagom reserverade men inte skygga, härlig storlek och vacker färg. Fräscha var de också, inte extrema i exteriören på något vis.
 
Nu är jag nyss hemkommen från en fieldträff och jag måste säga att jag är ganska kär! @Malibu_Stacy tack för tipset, det här är en ras jag definitivt kommer hålla ögonen på. Säkert 15 hundar från valpar till seniorer var med, men det var nästan knäpptyst och inget panikröj. Lagom reserverade men inte skygga, härlig storlek och vacker färg. Fräscha var de också, inte extrema i exteriören på något vis.
Gud vad härligt! Jag tycker de verkar väldigt trevliga och betydligt sundare exteriör än Clumbern :)
 
Har träffat en kooiker och tyckte att det inte alls var en ras för mig tyvärr. Läst att de kan vara lite halvt mentalt instabila? Den jag träffade var med katt än hund ;)
Att få en mentalt bra kooiker är svårt att få då rasen är otroligt spretig, när man köper kooiker är det som att köpa grisen i säcken, du vet aldrig vad du får. Sedan är rasen i sig ganska komplicerad, många problem som dyker upp hos en del individer hade kunnat undvikas många gånger upplever jag om ägarna visste hur dom ska bemöta sin kooiker rätt i komplicerade situationer som dyker upp. (Har kooiker själv och är engagerad i rasen).

Vill man ha en lagom Spnaiel tycker jag att Fielden är trevlig, har en släkting som föder upp och tycker många dom jag har stött på har varit väldigt trevliga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 698
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 287
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 786
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp