Collieklubben

Hittade den här nu och jag tycker det verkar rätt självklart att man inte ska kunna begära nyval bara för att man inte är nöjd med resultatet av ett korrekt genomfört val? Då skulle knappast dessa extramöten sluta någonsin - i de flesta klubbar... :crazy:

Däremot känns ju informationen om att collieklubben kan fråntas sitt rasansvar inte helt nödvändig i sammanhanget, utan snarare som en hint? :D
 

Bifogade filer

  • Angående-begäran-om-extra-medlemsmöte-SCK.pdf
    120 KB · Visningar: 41
Fast vad jag förstått så krävdes det mötet på formellt felaktiga grunder? Det går ju (väl) inte att kräva ett nytt möte för att man inte gillar resultatet av det förra, och formulerar man sina krav så så lämnar man ju öppet för att ordföranden (som man vet är på andra sidan i fighten) helt enkelt avslår... Att SBK sa nej är som jag förstår det bara på själva formfrågan, kunde de kräva mötet eller ej.

Nu är ju mycket av vad jag hört information i flera led, så jag är inte alltför säker på att den stämmer, men hade han inte haft rätt att neka ett extra medlemsmöte (vilket var vad som efterfrågades?) så hade väl det avslaget i sig utgjort skäl att kicka honom? Jag vet inte exakt vad som krävs för en misstroendeförklaring mot en styrelse, men jag skulle kunna tänka mig att avslå en begäran från en dryg fjärdedel av medlemmarna (stämmer den siffran, jag har sett knappt 20% annorstädes) utan att ens låtsas lyssna på dem kan vara ett skäl? Styrelsen ska ju företräda klubbens intressen, inte sina egna...

Enligt SBK:s stadgar ska medlemsmöte i en lokalklubb hållas om 10% av medlemmarna eller mer begär det.
Jo, siffran på mer än en fjärdedel stämmer så vitt jag vet, SCK hade knappt 800 medlemmar enligt den senaste redovisningen jag såg(i mars). Att de skulle ha 1000 är helt omöjligt.
 
Hittade den här nu och jag tycker det verkar rätt självklart att man inte ska kunna begära nyval bara för att man inte är nöjd med resultatet av ett korrekt genomfört val? Då skulle knappast dessa extramöten sluta någonsin - i de flesta klubbar... :crazy:

Däremot känns ju informationen om att collieklubben kan fråntas sitt rasansvar inte helt nödvändig i sammanhanget, utan snarare som en hint? :D

Jo, den informationen är definitivt relevant. Dock litar jag inte det minsta på SKK i det här avseendet, tyvärr. :( Men jag hoppas att SBK sätter ner foten!

Lyckligtvis måste styrelsen, oavsett hur den ser ut, följa de av årsmötet uppsatta målen för året. Förhoppningsvis kommer nästa årsmöte innebära att Collieklubben återigen har en styrelse som aktivt vill arbeta för att förbättra rasens mentalitet.
 
Enligt SBK:s stadgar ska medlemsmöte i en lokalklubb hållas om 10% av medlemmarna eller mer begär det.
Jo, siffran på mer än en fjärdedel stämmer så vitt jag vet, SCK hade knappt 800 medlemmar enligt den senaste redovisningen jag såg(i mars). Att de skulle ha 1000 är helt omöjligt.

Man kan begära ett extra medlemsmöte men man kan inte begära val av ny styrelse på det mötet, väl? Igen, jag är ute på lite djupt vatten när det gäller mina kunskaper här, men när man begär ett extra möte ska man väl också ange vad mötet ska behandla? I det här fallet har de begärt ett extra medlemsmöte för att välja en ny styrelse, när sittande styrelse är korrekt (och ganska nyss) vald. Det går ju inte?
 
Man kan begära ett extra medlemsmöte men man kan inte begära val av ny styrelse på det mötet, väl? Igen, jag är ute på lite djupt vatten när det gäller mina kunskaper här, men när man begär ett extra möte ska man väl också ange vad mötet ska behandla? I det här fallet har de begärt ett extra medlemsmöte för att välja en ny styrelse, när sittande styrelse är korrekt (och ganska nyss) vald. Det går ju inte?

Nej, eftersom SBK avslog begäran så verkar det inte så. Men begäran i sig är helt korrekt utifrån stadgarna, den säger ingenting om några undantag.
 
Jo, den informationen är definitivt relevant. Dock litar jag inte det minsta på SKK i det här avseendet, tyvärr. :( Men jag hoppas att SBK sätter ner foten!

Relevant till något klubben tagit upp med SBK, eller relevant att SBK mer eller mindre spontant tar upp med SCK? Alltså, har SCK väckt frågan först?

Jag tvivlar på att vare sig SBK eller SKK skulle vilja ta tillbaka ansvaret ärligt talat, men samtidigt är det ju något av en skamfläck det som händer nu också, så vem vet...
 
Relevant till något klubben tagit upp med SBK, eller relevant att SBK mer eller mindre spontant tar upp med SCK? Alltså, har SCK väckt frågan först?

Jag tvivlar på att vare sig SBK eller SKK skulle vilja ta tillbaka ansvaret ärligt talat, men samtidigt är det ju något av en skamfläck det som händer nu också, så vem vet...

Relevant för att poängtera att en rasklubb har ett ansvar och att om den missköter det ansvaret kan det få konsekvenser.
 
Ja det var ju det som hände senast, och nu hoppar "andra sidan" av (vice ordförande, kassör, medlemsansvarig och en suppleant) bland annat pga den kuppen vad det verkar. Eller menar du att det har varit likadant tidigare årsmöten? (Försökte hitta lämplig smiley här men kan på allvar inte välja mellan skratt eller förtvivlan...)
Nej jag menar senaste årsmötet. Ja jösses, det verkar vara totalt kaos nu med nuvarande styrelse som kliver av pronto :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 091
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 442
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp