Comfort food

Såg en video där de diskuterade beans on toast som den typiska brittiska "comfort food". Detta fick mig att fundera på vad som kan ses som en typisk svensk comfort food? Själv funderade jag på kanske blåbärs- eller nyponsoppa?

Så vad skulle du säga är en typisk svenks comfort food? Och vad är din egna favorit?
Är inte hela begreppet amerikanskt? Att man ska äta när man behöver trygghet? Istället för en filt, ett mjukdjur eller en kram av människa eller djur? eller är jag ute och cyklar?

Jag har nog inte helt förstått vad comfort food ska vara? Såg begreppet första gången för några månader sedan.

Ah, slagit upp på Wiki. Nostalgisk mat, som när man var liten men som man inte äter för att det är direkt gott eller nyttigt.

O Boy och limpmacka med hushållsost tror jag (det kunde man få på fritids eller på läger så alla har nog stött på det från 70-80-talist, kanske inte senare.)

(Jag kände ju inte ens igen konceptet i när Bridget Jones åt en helt bytta glass när hon var ledsen. Blev helt förvirrad innan jag insåg att det var en sorts nallebjörn och anses vara helt klassiskt.)
 
Senast ändrad:
Är inte hela begreppet amerikanskt? Att man ska äta när man behöver trygghet? Istället för en filt, ett mjukdjur eller en kram av människa eller djur? eller är jag ute och cyklar?

Jag har nog inte helt förstått vad comfort food ska vara? Såg begreppet första gången för några månader sedan.

Ah, slagit upp på Wiki. Nostalgisk mat, som när man var liten men som man inte äter för att det är direkt gott eller nyttigt.

O Boy och limpmacka med hushållsost tror jag (det kunde man få på fritids eller på läger så alla har nog stött på det från 70-80-talist, kanske inte senare.)

(Jag kände ju inte ens igen konceptet i när Bridget Jones åt en helt bytta glass när hon var ledsen. Blev helt förvirrad innan jag insåg att det var en sorts nallebjörn och anses vara helt klassiskt.)
Dvs jag tror det är helt importerat begrepp och letar protester från folk som tycker det är sedan gammalt :D
 
Jag älskar beans on toast. Men det måste vara Heinz Beanz på rostat bröd, med lite Tabasco och så skivade rödbetor till. Bönorna ska kokas länge så de blir lite simmiga. Gärna ett stekt ägg ovanpå.

Annars tycker jag mat som är mjuk och lite rörig, typ grytor som man kan äta med sked om man vill. Inget uppstylat och elegant. Varmt, mjukt och lätt-tuggat.
 
Dvs jag tror det är helt importerat begrepp och letar protester från folk som tycker det är sedan gammalt :D
Du får inga protester från mig i alla fall, det är definitivt ett importerat begrepp! Själva fenomenet har säkert funnits här tidigare - det är väl till exempel rätt vanligt att folk äter en viss sorts mat när de är sjuka som då kan klassas som "comfort food", och att tröstäta är knappast något nytt heller - men man har inte haft ett flashigt engelskt namn för det förrän på senare år ;)
 
Jag kom på nu att jag har en mycket bra källa att tillgå när det gäller vad som klassas som comfort food av svenskar - nämligen diverse grupper för svenskar i utlandet :D Det här är de vanligaste matvarorna/maträtterna som folk efterlyser och de omnämns ofta som comfort food (har varit mycket prat om det nu under pandemin till exempel, att man vill ha svensk mat för att känna trygghet och nostalgi):

  • Falukorv
  • Snabbmakaroner
  • Kebabpizza
  • Pizzasallad
  • Bearnaisesås
  • Fiskbullar
  • Smörgåstårta
  • Köttbullar
  • Lösgodis
  • Filmjölk
  • Prinsesstårta
  • Hönökaka
  • Blodpudding
  • Lingongrova
  • Hushållsost
  • Kroppkakor
  • Grillchips
  • Ostbågar
  • Kräftor
  • Isterband
  • Marabou
  • Kanelbullar
  • Oboy
  • Ugnspannkaka
  • Ahlgrens bilar
  • Zoegas/Gevalia/annat "svenskt" kaffe
Själv är jag nog mest chockad över hur många som verkar ha en brinnande passion för falukorv, smörgåstårta och fiskbullar - jag tycker alla tre är helt fruktansvärda :laugh: Grillchips har jag heller aldrig fattat grejen med, men det efterlyses med jämna mellanrum.
 
Du får inga protester från mig i alla fall, det är definitivt ett importerat begrepp! Själva fenomenet har säkert funnits här tidigare - det är väl till exempel rätt vanligt att folk äter en viss sorts mat när de är sjuka som då kan klassas som "comfort food", och att tröstäta är knappast något nytt heller - men man har inte haft ett flashigt engelskt namn för det förrän på senare år ;)
Fast jag har alltid tänkt att det tröstäts typ choklad inte Skogaholmslimpa :D

Och när man är sjuk äter man väl hönssoppa och rostat bröd, fast det är liksom sjukmat för att det är lättätet, inte lättlagat eller balsam för själen.

Så det känns som ett nytt fenomen också.

Att man känner sig själsligt ömtålig och då äter en massiv maträtt som lasagne eller bruna bönor?

Fast om det är nostalgimat helt enkelt, som ovan, något en utlandssvensk skulle längta lite efter, då kanske jag börjar koppla.
 
Fast jag har alltid tänkt att det tröstäts typ choklad inte Skogaholmslimpa :D

Och när man är sjuk äter man väl hönssoppa och rostat bröd, fast det är liksom sjukmat för att det är lättätet, inte lättlagat eller balsam för själen.

Så det känns som ett nytt fenomen också.

Att man känner sig själsligt ömtålig och då äter en massiv maträtt som lasagne eller bruna bönor?
Jag kunde lätt tröstäta limpmackor innan min gbp.
 
Fast jag har alltid tänkt att det tröstäts typ choklad inte Skogaholmslimpa :D

Och när man är sjuk äter man väl hönssoppa och rostat bröd, fast det är liksom sjukmat för att det är lättätet, inte lättlagat eller balsam för själen.

Så det känns som ett nytt fenomen också.

Att man känner sig själsligt ömtålig och då äter en massiv maträtt som lasagne eller bruna bönor?

Fast om det är nostalgimat helt enkelt, som ovan, något en utlandssvensk skulle längta lite efter, då kanske jag börjar koppla.

Att tröstäta kan ju innebära en mängd olika saker? Alltifrån att man sätter i sig en pizza, ett gäng ostmackor till att man köper en chokladkaka. Det handlar ju inte om vad man äter, utan varför man äter.
 
Jag kom på nu att jag har en mycket bra källa att tillgå när det gäller vad som klassas som comfort food av svenskar - nämligen diverse grupper för svenskar i utlandet :D Det här är de vanligaste matvarorna/maträtterna som folk efterlyser och de omnämns ofta som comfort food (har varit mycket prat om det nu under pandemin till exempel, att man vill ha svensk mat för att känna trygghet och nostalgi):

  • Falukorv
  • Snabbmakaroner
  • Kebabpizza
  • Pizzasallad
  • Bearnaisesås
  • Fiskbullar
  • Smörgåstårta
  • Köttbullar
  • Lösgodis
  • Filmjölk
  • Prinsesstårta
  • Hönökaka
  • Blodpudding
  • Lingongrova
  • Hushållsost
  • Kroppkakor
  • Grillchips
  • Ostbågar
  • Kräftor
  • Isterband
  • Marabou
  • Kanelbullar
  • Oboy
  • Ugnspannkaka
  • Ahlgrens bilar
  • Zoegas/Gevalia/annat "svenskt" kaffe
Själv är jag nog mest chockad över hur många som verkar ha en brinnande passion för falukorv, smörgåstårta och fiskbullar - jag tycker alla tre är helt fruktansvärda :laugh: Grillchips har jag heller aldrig fattat grejen med, men det efterlyses med jämna mellanrum.

Kan ticka av en del från den listan när jag hade hemlängtan förra året 😅

Det är ändå intressant för hade sånn längtan efter massa olika saker i matväg, men när jag sedan var 7v i Sverige nu i sommar så var det inte lika spännande. Speciellt nått som jag blev rätt besviken på när jag åt det var snabbmakaroner 🙈 och korv stroganoff kom jag på, det blev jag så besviken på i fjor så det hoppa jag att äta i år, men får ändå lust på det titt som tätt, märkligt 😅

För mig är svensk comfort food;

Köttbullar med klassisk tillbehör men wallenbergare är nog strået vassare
Pyttipanna med rödbetor och stekt ägg
Raggmunkar
Bruna bönor med fläsk
Rotmos med nån korv lr skinka
Rödbetssallad och köttbullar på grovt bröd
Lax, kokt potatis och romsås
Gravad lax med tillhörande sås
Bakad potatis med skagenröra
Fläskpannkaka
Västerbotten paj
Plättar med socker
Sockerbullar och kanelbullar från "vårt" bageri
Varma mackor med svampstuvning/makrill i tomatsås och smält ost

Tycker det mesta på listan är väldigt gott och mysigt att äta (och väldigt mättande ) :d:D

Om man bortser från svenskt så tycker jag väldigt om indiskt, speciellt butter chicken med kokos/vitlöks nan eller falafel med blandad sås 👌👌
 
Att tröstäta kan ju innebära en mängd olika saker? Alltifrån att man sätter i sig en pizza, ett gäng ostmackor till att man köper en chokladkaka. Det handlar ju inte om vad man äter, utan varför man äter.

Men precis! Jag inser att en direktöversättning av uttrycket kan leda tankarna mot tröstätande, men det är något helt annat som jag inte är säker på om det bör avhandlas i den här tråden.

När jag hör "comfort food" så tänker jag på varm och rejäl mat, inte nödvändigtvis den nyttigaste alla gånger men som mättar bra och ger den där mysiga, trygga känslan av att vara väl omhändertagen; ganska logiskt att det då för många innebär mat från barndomen.
 
Första tanken var risgrynsgröt, funkar ju även för mycket små barn. Samma med stuvade makaroner kryddat med lite muskot och socker.

Men är jag själv hängig och vill ha något enkelt, aptitretande och värmande är det spenatsoppa med ägg som gäller. En stående rätt på menyn här hemma.

Är jag så dålig att jag går hem till pappa så vill jag ha pasta med tomatsås, görs med sardeller och toppas med friterad vitlök och chili, och så lite parmesan. Alternativt pasta med hemmagjord pesto, favoriten görs med hälften basilika hälften persilja eller ruccola och rostade hasselnötter istället för pinjenötter. Ett stort glas rött på det och sen känns precis alla bekymmer lite mindre betungande.
 
Jag kom på nu att jag har en mycket bra källa att tillgå när det gäller vad som klassas som comfort food av svenskar - nämligen diverse grupper för svenskar i utlandet :D Det här är de vanligaste matvarorna/maträtterna som folk efterlyser och de omnämns ofta som comfort food (har varit mycket prat om det nu under pandemin till exempel, att man vill ha svensk mat för att känna trygghet och nostalgi):

  • Falukorv
  • Snabbmakaroner
  • Kebabpizza
  • Pizzasallad
  • Bearnaisesås
  • Fiskbullar
  • Smörgåstårta
  • Köttbullar
  • Lösgodis
  • Filmjölk
  • Prinsesstårta
  • Hönökaka
  • Blodpudding
  • Lingongrova
  • Hushållsost
  • Kroppkakor
  • Grillchips
  • Ostbågar
  • Kräftor
  • Isterband
  • Marabou
  • Kanelbullar
  • Oboy
  • Ugnspannkaka
  • Ahlgrens bilar
  • Zoegas/Gevalia/annat "svenskt" kaffe
Själv är jag nog mest chockad över hur många som verkar ha en brinnande passion för falukorv, smörgåstårta och fiskbullar - jag tycker alla tre är helt fruktansvärda :laugh: Grillchips har jag heller aldrig fattat grejen med, men det efterlyses med jämna mellanrum.
:eek:
Jag tycker nästan allt på den listan är jätteäckligt (även om jag tänker mig veganska varianter) 😅. Fiskbullar trodde jag knappt folk åt längre. Köps såna färdiga eller brukar folk göra egna?
 
:eek:
Jag tycker nästan allt på den listan är jätteäckligt (även om jag tänker mig veganska varianter) 😅. Fiskbullar trodde jag knappt folk åt längre. Köps såna färdiga eller brukar folk göra egna?
Jag har inte ätit fiskbullar sen tonåren. Mina barn vet nog inte vad det är tror jag! Skulle kunna vara en grej för en mat-challenge typ, men äter folk det på allvar??
 
Är inte hela begreppet amerikanskt? Att man ska äta när man behöver trygghet? Istället för en filt, ett mjukdjur eller en kram av människa eller djur? eller är jag ute och cyklar?

Jag har nog inte helt förstått vad comfort food ska vara? Såg begreppet första gången för några månader sedan.

Ah, slagit upp på Wiki. Nostalgisk mat, som när man var liten men som man inte äter för att det är direkt gott eller nyttigt.

O Boy och limpmacka med hushållsost tror jag (det kunde man få på fritids eller på läger så alla har nog stött på det från 70-80-talist, kanske inte senare.)

(Jag kände ju inte ens igen konceptet i när Bridget Jones åt en helt bytta glass när hon var ledsen. Blev helt förvirrad innan jag insåg att det var en sorts nallebjörn och anses vara helt klassiskt.)

Visst ar det Amerikanskt och det definieras i Merrian Webster som: "food prepared in a traditional style having a usually nostalgic or sentimental appeal" och begreppet borjade anvandas under 1950 talet.

Comfort food beror pa var man kommer fran, i Sodra USA ar det helt annat an i Norra ... Jag tanker pa en Philly cheese stake sandwich, om man kommer fran det omradet, eller en po'boy med seafood om man kommer fran Louisiana. I Florida ar det nog mest 'gator eller fish om jag ska halla mig till sandwiches.
For mig har i USA ar nog Kottbullar med lingonsylt typisk "comfort food" Eller kanske palt. Jag har aldrig gjort palt, sa den ar ocksa forknippad med min mamma. Bade mycket onyttig och lite vemodig sa dar. :p Och nu langtar jag efter palt.
For min svardotter star nog Mac'n'cheese hogst pa listan av comfort food.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 131
Senast: alazzi
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 561
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 205
Senast: Okeydokey
·
Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp