Bukefalos 28 år!

Finns flera studier att hänvisa till. Och jo, mycket tyder på att den hjälper vid norovirus. Det är ingen alternativmedicin utan har effekt. Men den kanske inte alltid hjälper till 100%, precis som att man inte alltid blir av med smärta om man tar ipren.
Man blir väl inte friskare av den? Det lär komma ut andra vägen i stället :wtf: och hur ofta har man norovirus egentligen?
 
Man blir väl inte friskare av den? Det lär komma ut andra vägen i stället :wtf: och hur ofta har man norovirus egentligen?

Nej man blir naturligtvis inte friskare men den är intressant för vården av två skäl: redan sjuka patienter kan bli väldigt sjuka när de inte får behålla nånting plus att den minskar smittspridning genom att just kräket är en stor orsak till att det smittar så mycket.

Jag har bara tagit den vid en magsjuka och jag fick uppfattningen att den även bromsar diarréerna lite.

Hur ofta man har norovirus är väl inte så intressant, det ställer till problem på sjukhus varje år och för en med emetofobi är det väldigt skönt att ha den hemma om man skulle bli sjuk.
 
Finns flera studier att hänvisa till. Och jo, mycket tyder på att den hjälper vid norovirus. Det är ingen alternativmedicin utan har effekt. Men den kanske inte alltid hjälper till 100%, precis som att man inte alltid blir av med smärta om man tar ipren.

Att läkare inte vill skriva ut den brukar bero på att den är dyr, särskilt de munsönderfallande tabletterna. Min läkare föreslog lergigan eller i andra hand primperan, den förstnämnda är typ sockerpiller i jämförelse och den andra kan ge skumma biverkningar och ingen av dem har effekt vid norovirus. Jag har inte haft några problem att få ondansetron utskrivet när jag förklarat varför jag inte tycker läkarens förslag är bra.

Jo jag har också hört att den hjälper vid norovirus, men inte till kanske 100% på alla individer. Men det beror väl på situation, när man intar medicinen osv osv. Allt runt omkring har ju också stor betydelse.

Men, kostar det för läkarna att skriva ut mediciner? Eller är det för att dom vill vara snälla mot oss patienter så vi ska slippa betala dyra summor? För mig kvittar priset om det finns en medicin som jag kan känna mig lugn av.
Näe precis, Lergigan tar knappast bort illamående. Jag har ju både den och Primperan och primpen är väl den som hjälper bäst. Skumma biverkningar har jag aldrig varit med om (verkar vara förskonad mot biverkningar!). Ska träffa läkare på måndag så då ska jag åter igen be att få ondansetron.

Om du vill svara, hur ofta tar du den? Är det när du själv varit utsatt för smitta, eller tar du den så fort du känner dig illamående?
 
Jo jag har också hört att den hjälper vid norovirus, men inte till kanske 100% på alla individer. Men det beror väl på situation, när man intar medicinen osv osv. Allt runt omkring har ju också stor betydelse.

Men, kostar det för läkarna att skriva ut mediciner? Eller är det för att dom vill vara snälla mot oss patienter så vi ska slippa betala dyra summor? För mig kvittar priset om det finns en medicin som jag kan känna mig lugn av.
Näe precis, Lergigan tar knappast bort illamående. Jag har ju både den och Primperan och primpen är väl den som hjälper bäst. Skumma biverkningar har jag aldrig varit med om (verkar vara förskonad mot biverkningar!). Ska träffa läkare på måndag så då ska jag åter igen be att få ondansetron.

Om du vill svara, hur ofta tar du den? Är det när du själv varit utsatt för smitta, eller tar du den så fort du känner dig illamående?

Nej som sagt är det ju ofta en medicin inte hjälper till 100%. Men den har en visad effekt.

Nej, det kostar inte för läkarna men eftersom vi har ett tak för hur mycket vi behöver betala får staten, skattebetalarna, betala resten. Och den notan blir ganska dyr.

Det är väldigt olika, jag tar den om jag ska vara passagerare i bil längre sträcka eller om jag måste åka buss längre tid än typ 30 min. Vilket är ganska sällan. Jag tar den aldrig för att jag blivit utsatt för smitta utan när jag faktiskt har behov av den. Så jag tar den när jag blir så illamående att jag är nära att kräkas eller att jag har kräkts. På morgonen är illamåendet störst problem, så måste jag iväg tidigt och är kräk-illamående tar jag den då (bättre att ta medicinen och komma iväg). Så vissa månader kanske det blir 8 stycken på en månad, och andra bara 2 stycken.
 
Jag har nu ätit Concerta 18 mg igår och idag. Jag märker en väldigt stor skillnad på min ork. Jag som annars brukar vara en zombie har hållit igång båda dagarna, storstädat och diskat och så. Annars brukar jag bara orka en grej, typ diska ena dagen, dammsuga en annan dag.

Idag har jag även varit iväg på ett möte på neuro, storstädat igen (!) och varit ute mycket med mina två hundar. Så jag tror verkligen att jag får en rejäl kick av medicinen.

MEN. Både igår kväll och idag så blev jag helt plötsligt supertrött. Från ingenstans bara slocknar mina ögon och jag känner mig nästan sjuk. Lite småfebrig och lätt huvudvärk. Igår mådde jag även väldigt illa på kvällen. Jag svettas så det typ rinner om jag gör något mer än att sitta still. Samma sak igår. På kvällen då alltså.

Vad tror ni, kan det ha att göra med att effekten avtar från concertan? För visst sitter den inte i hela tiden, utan under dagen? Jag tar den alltså på morgonen, runt kl 08.

Nu ska jag strax gå och lägga mig, orkar verkligen inte vara vaken.

Jag kan få samma känsla när medicinen går ur kroppen, lite beroende på hur jag i grunden mår innan och vad jag gjort under dagen.
Det kan ju också lätt bli så att man kör järnet en längre period som medicinerad och sen faktiskt blir sjuk, utbränd eller lite allmänt sänkt och får infektioner etc.
Så precis som någon nämt kan det vara bra att lära sig hushålla med energin och inte göra för mycket. Det tar ibland lite tid att lära sig vad man klarar.

Jag har ju gjort samma saker innan jag började medicineras. Kört som en dåre och sen bränt ut mig.
Med medicin märker jag till slut att den inte ger nog effekt. Då vet jag att jag snart är nära att verkligen brännas ut. Då känner jag den där feberkänslan och trötta/torra ögon redan från start under dagen. Jag har inte riktigt hittat mina limits än.

Jag behöver oftast en dos till medicin om jag ska vara lite med kvällstid. Så jag tar såna dagar påfyllnad på dagen. Antingen Concerta eller om jag ska ha mer korttidsverkande: Ritalin.
 
Jag kan få samma känsla när medicinen går ur kroppen, lite beroende på hur jag i grunden mår innan och vad jag gjort under dagen.
Det kan ju också lätt bli så att man kör järnet en längre period som medicinerad och sen faktiskt blir sjuk, utbränd eller lite allmänt sänkt och får infektioner etc.
Så precis som någon nämt kan det vara bra att lära sig hushålla med energin och inte göra för mycket. Det tar ibland lite tid att lära sig vad man klarar.

Jag har ju gjort samma saker innan jag började medicineras. Kört som en dåre och sen bränt ut mig.
Med medicin märker jag till slut att den inte ger nog effekt. Då vet jag att jag snart är nära att verkligen brännas ut. Då känner jag den där feberkänslan och trötta/torra ögon redan från start under dagen. Jag har inte riktigt hittat mina limits än.

Jag behöver oftast en dos till medicin om jag ska vara lite med kvällstid. Så jag tar såna dagar påfyllnad på dagen. Antingen Concerta eller om jag ska ha mer korttidsverkande: Ritalin.

Är det ett tecken på att man håller på att bränna ut sig?? Jag jobbar ju som bekant natt och har nu vänt på dygnet för första gången på väldigt väldigt länge. Jag vaknar 05 och är jättepigg. Men redan vid kl 14 så känner jag det du beskriver. Jag kan knappt hålla ögonen öppna och är så trött att jag somnar snabbt om jag vill. (tar 2 h oftast annars...)

Är det ett tecken på att jag håller på att bli utbränd?
 
Är det ett tecken på att man håller på att bränna ut sig?? Jag jobbar ju som bekant natt och har nu vänt på dygnet för första gången på väldigt väldigt länge. Jag vaknar 05 och är jättepigg. Men redan vid kl 14 så känner jag det du beskriver. Jag kan knappt hålla ögonen öppna och är så trött att jag somnar snabbt om jag vill. (tar 2 h oftast annars...)

Är det ett tecken på att jag håller på att bli utbränd?

Nej, jag vet inte hur det är för andra.

Men för mig blir det där i en extrem form då det inte finns en dag då det inte sker trots att jag inte ansträngt mig på ett tag ihop med en massa annat ett tecken.

Har man add eller adhd har man ju lite svårt att hålla koll på gränserna och svårt att lyssna på signalerna kroppen ger IOM att kroppen typ alltid har problem med energi och fokus.
 
Nej, jag vet inte hur det är för andra.

Men för mig blir det där i en extrem form då det inte finns en dag då det inte sker trots att jag inte ansträngt mig på ett tag ihop med en massa annat ett tecken.

Har man add eller adhd har man ju lite svårt att hålla koll på gränserna och svårt att lyssna på signalerna kroppen ger IOM att kroppen typ alltid har problem med energi och fokus.

Jo jag har fått remiss för utredning och hoppas på att få medicinering som kommer hjälpa så småningom. De testerna som läkaren gjorde "lite snabbt" fick jag "full pott" på. Det skulle förvåna mig mkt om jag inte fick diagnos faktiskt.

Jag är ju deprimerad samtidigt så det är kanske svårt att säga vad som är vad med.
 
Kan ingenting om Concerta eller andra mediciner, men det är kul att höra att du (äntligen) fått hjälp @Saeta! Får du mer hjälp än enbart mediciner?
 
Fått rätt hjälp, ska väl tilläggas, för hjälp har du ju fått även tidigare men den passade inte. Det var väl det här du misstänkte själv hela tiden?
 
@Thaliaste Det känns verkligen underbart! Precis, det var precis det här jag misstänkte! Snart har det gått ett år sen jag fick min diagnos. Tyvärr är ju väntetiderna fortfarande åt helvete :P men nu har jag iallafall en fot inne, eller något. Jag har precis fått Concertan och ätit den en vecka. Känner iofs ingen skillnad.

Jag står också i kö till en, vad heter det, dom som hjälper till med hjälpmedel. Kedje/bolltäcken, timstockar osv. Sen har vi gjort en planering så i vår kommer jag gå en kurs tillsammans med mina föräldrar samt andra med npf. Min kurator (som jag kommit igång och träffat nu) sa att eftersom jag blir såååååå trött efter bara en liten liten grej, så räcker den här kursen för vårterminen. I höst ska jag troligtvis gå en annan kurs, "håll koll på tiden".

Vi tar en sak i taget, sakta men säkert så att jag orkar med allt. Det är ju "bara" en dag i veckan. Men det räcker för att jag ska bli helt slut! Och det känns så otroligt skönt att veta att jag verkligen inte är lat eller liknande som jag fått höra så otroligt många gånger att jag tappat räkningen. Det känns så underbart att jag får ta det i mitt tempo.
Men även är ju AF inkopplade så jag ska göra ett arbetsprov för att se hur mycket jag orkar. Sen finns ju allt det där med lönebidrag och jag vet inte vad. :P

Men jag tror det kommer bli superbra. Så länge jag får ha kvar min underbara kurator så kommer det bara gå framåt. :)

(hoppsan, vad långt det blev! xD)
 
@Thaliaste Det känns verkligen underbart! Precis, det var precis det här jag misstänkte! Snart har det gått ett år sen jag fick min diagnos. Tyvärr är ju väntetiderna fortfarande åt helvete :P men nu har jag iallafall en fot inne, eller något. Jag har precis fått Concertan och ätit den en vecka. Känner iofs ingen skillnad.

Jag står också i kö till en, vad heter det, dom som hjälper till med hjälpmedel. Kedje/bolltäcken, timstockar osv. Sen har vi gjort en planering så i vår kommer jag gå en kurs tillsammans med mina föräldrar samt andra med npf. Min kurator (som jag kommit igång och träffat nu) sa att eftersom jag blir såååååå trött efter bara en liten liten grej, så räcker den här kursen för vårterminen. I höst ska jag troligtvis gå en annan kurs, "håll koll på tiden".

Vi tar en sak i taget, sakta men säkert så att jag orkar med allt. Det är ju "bara" en dag i veckan. Men det räcker för att jag ska bli helt slut! Och det känns så otroligt skönt att veta att jag verkligen inte är lat eller liknande som jag fått höra så otroligt många gånger att jag tappat räkningen. Det känns så underbart att jag får ta det i mitt tempo.
Men även är ju AF inkopplade så jag ska göra ett arbetsprov för att se hur mycket jag orkar. Sen finns ju allt det där med lönebidrag och jag vet inte vad. :P

Men jag tror det kommer bli superbra. Så länge jag får ha kvar min underbara kurator så kommer det bara gå framåt. :)

(hoppsan, vad långt det blev! xD)

Kul att höra att det går framåt! Och bra att du har kontakt med personer som kan hjälpa dig med "det andra" också. Mediciner är ju bara en del av det hela, sedan gäller det att få ordning på resten av livet och så där. Min vän med ADHD har sagt att just att begripa sig själv och sina triggers så att hen kunde skapa rutiner som passade hen själv var det som hjälpte allra mest, när medicinerna väl lagt en nödvändig grund för att kunna komma igång. Jag vet att hen har ätit mediciner i flera år (vet inte vilken sort dock) men jag tror att hen numera är medicinfri, siktar på att bli iaf.

Lycka till!
 
@Thaliaste Tack :) det känns superbra!

Absolut. Medicin är ju bara en del av det hela. Tanken med medicin för min del är ju att jag ska kunna fokusera bättre, få mer koncentration när jag gör saker. Bättre struktur och lite mer energi. Så pass att jag ska orka ta tag i saker vilket jag verkligen inte har gjort tidigare.

Skönt om din vän kan klara sig utan medicin! Det är ju aldrig speciellt kul att knapra piller. Men ibland är det ju väldigt praktiskt. Jag tror det kommer bli grymt! Som sagt, så länge jag får behålla min underbara kurator ;D men det antar jag att jag får. Annars.... xD
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 550
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: Sassy
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 727
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 062
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp