Connemaratråden

Har fått lite uppdateringar från Zimbas nya ägare och det är ju så kul! :heart Dom är jättenöjda med honom. Hoppar 1m på träning och var på sin första pay and jump igår :)
Skönt att se honom leva ett sånt liv som passar honom med mycket träning, det var ju så jag ville att det skulle bli. Men samtidigt är det ett hugg i hjärtat varje bild jag får skickat till mig :cry: fy sjutton vilken stor plats han hade i mitt hjärta, det är en fruktansvärd saknad. På ett sätt ångrar jag mig, men på ett sätt vet jag ju att det var rätt.
Lite lättare hade det kanske varit om det fungerat bättre med min nya häst. Han är jättemysig och jag tycker väldigt mycket om honom men han är mycket svårare än zimba. Har fått backa 100 steg och börjat om helt och hållet från början. Som tur är har jag fått bra hjälp av min jätteduktiga hovslagare som hjälper mig med hanteringen och så småningom ridningen. Jag vet att det kommer bli bra i framtiden men det kommer ta en jäkla massa tid och för min del ingen ridning förrän hanteringen fungerar bättre.
Hoppas allt är bra med er andra och alla fina maror :love:
 
Mina Barbiemaror är verkligen inne i en period med massa energi och de går fantastiskt bra på träning! Barb har fått gå sin första träningshelg för Jeanna vilket hon gjorde med den äran. Bytena funkar bättre och bättre och överlag är ridkänslan alldeles underbar på henne! Burb har jag ett nytt upplägg för med varannandagsträning. Varannan dag får hon bara skritta ut och det verkar som om det funkar eftersom hon känns kanon i kroppen nu. Hon fick ju en muskelskada i höstas som har spökat lite för oss under vintern och hon har känts trött i det bakbenet.

På lördag ska båda gå PnR, Burb en LB2 och Barb ska få länna på ett FEI MsvB-program med massa byten och galoppslutor. Målet är att rida dessa klasserna under året så känns toppen att börja säsongen med en PnR och få svart på vitt vad som måste bli bättre :).
27858372_10213591812381547_8648907583317515490_n.jpg
 
@_Zacke_ Vad härligt med Zimba ändå! Men vilken otur du har med dina hästar? Vad är problemet med nya hästen?

Köpte honom av en förmedlare och förklarade vad jag sökte för typ av häst. Att jag är ganska feg av mig och vill ha en häst som är trygg i sig själv, lugn och inte tittig, gärna lite sävligare. På provridning så kändes han perfekt, precis så som han beskrevs. Men när han väl kom hit så var han superstressad och rädd för det mesta, väldigt nervös hela tiden både i stall och hage. Blev även väldigt mycket piggare då jag skodde honom(skitdåligt att dom inte hade skott honom när han var så öm). Det värsta av allt har varit att när han blivit rädd så har han stuckit. Helt blockerad och bara fullt ös hem, har inte funnits något som stoppat honom och det är ju typ min värsta mardröm.. Nu har det blivit så himla mycket bättre! Vi har kommit jättelångt från vart vi startade och nu börjar jag känna igen hästen från när vi provred. Nu är han lugn och avspänd i stallet, hagen och på promenaderna. Superlyhörd från marken och inte alls lika rädd för saker längre. Senaste tiden har han inte visat minsta antydan till att sticka. Har fått så himla bra tränarhjälp som verkligen hittat rätt knappar och fått oss att bygga ett förtroende. :)
Snart ska vi ta upp det på ryggen också men tar det i en lugn takt. Det får absolut inte hända att han sticker med mig, då är det nog kört sen för min del. Så mycket träning från marken med fokus på one rein stop-typ.
Tror det blev mycket för honom, han är ju ung och tror att det blev många flyttar på raken(både i Danmark och Sverige). Det kan säkert ha spelat in.
Så allt kommer bli superbra även fast det inte riktigt började som jag hade tänkt :)
Tyckte jag hade en del erfarenhet från unghästar (Zacke 3,5år och Zimba 1.5år) men med Lasso kände jag mig helt okunnig! Insåg att mina maror varit vääääldigt lätta och förlåtande att ha med att göra :o:love:
 
Cinna avlivades imorse. Hon fick kolik igår kväll och blev inte helt bra trots behandling. Imorse var hon sämre än igår så då bestämde jag att det fick räcka.
Hon fick vara pigg in i slutet och det är jag glad för.
 
Lite gladare nyheter än senast jag skrev i den här tråden :)
Keso har sen en knapp vecka tillbaka en ny ryttare och det går väldigt bra. Idag var vi iväg på öppen bana för att träna på att hoppa bana. På lördag ska de iväg på P&J (LD och LC) och så fort han är slutmätt (11 april) ska det anmälas till riktiga tävlingar :)
Tyvärr är det svårt att fota inne i ridhus men tre bilder blev åtminstone tillräckligt bra för att visa här.

29512520_10157205192496102_5361775685980507146_n.jpg


29683524_10157205192671102_5064158318744994017_n.jpg


29542643_10157205192981102_418456228892600295_n.jpg
 
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga men jag testar. Jag skulle vilja betäcka mitt rp-sto med Dexter Liam Pondi. Någon som vet hur jag ska bära mig åt?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 758
Senast: Valle
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 627
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 055
Senast: Sel
·
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 316
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp