Contant Q eller andra förslag?

maria_b

Trådstartare
Har sett Contant Q på ett par tävlingar senaste tiden och blivit mycket imponerad, framförallt över hans bakbensteknik men jag gillar även hans typ, uppsyn och galopp. Jag blev väldigt sugen på honom till mitt sto men blev inte riktigt lika imponerad när jag läste det exteriöra utlåtandet och gångartsbedömningen från bruksprovet.

Någon som vet nått om hans avkommor? Eller som har bättre inblick i hingsten och vet mer om hans temperament och om hans svagheter?

Det jag reagerar på från bruksprovet är att det står att han har svagt påskjut i skritt och trav, något som mitt sto också har. Även att han har lång rygg, plan länd/kors och omusklat lårparti. Mitt sto har normal rygg, dock finns långa ryggar på mödernet. Hennes avkomma efter Corlensky har normal rygg åt det kortare hållet. Stoet själv har välmusklad rumpa/lår.

Frågan är hur stor vikt man ska lägga vid detta. Det är framförallt en hopphäst av hög kvalitet jag vill få fram, men gärna med hyfsade gångarter också.

Stoet är efter Lasandos-Felix-Robin Z, Hoppar mycket bra, rör sig "normalt" och var i sina yngre dagar rätt tuff i temperamentet. Bra exteriör - HHB och extremiteter och rumpparti men kunde vara mer högställd och är något låg bakom manken.

Önskar i huvudsak välstammad hopphingst som är så komplett som möjligt, men framförallt med scope i hoppningen, bra galopp och högställd. Stammen ska vara säljbar.

Andra förslag på hingstar annars?

Mvh Maria
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Jag tycker att du ska ta en titt på Bravour, samma pappa som Corlensky G så det blodet verkar ju slå väl ut med ditt sto
Han har bra gångarter, 9 på skritt och 8 på övriga på kvalitetstävlan, där han också hoppade 10-10.
PÅ bruks hade han 9 på galopp 7 på trav och 8 på skritt. Tyvärr är han lite låg bakom manken precis som ditt sto i övrigt så tror jag att han passar mycket bra
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Tack för tipset, ska ta en titt direkt :) Stoet är ju dräktig med Corlensky igen, vill ju gärna ha ett helsyskon och hon förrlorade tyvärr årets Corlenskyföl i hagolycka så hoppas att det går bättre denna gång Men sen känner jag att det kan vara kul att testa något nytt också!
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Sen är ju frågan om man ändå ska ta en hingst med liknande stam om det inte är lika bra att fortsätta på Corlensky. Min avkomma är jag egentligen supernöjd med men det jag skulle önska om jag fick ändra nått är väl lite enklare temperament samt att hon skulle vara mindre spänd i hoppningen.

Även om det blir bättre och bättre är nog spändheten just hennes största nackdel vilket resulterar i att hon inte alltid hoppar igenom språnget hela vägen bakom sadeln, på tävling även om det som sagt blivit bättre och bättre. Men när jag då läser om Bravour så står det just i hoppningen på honom att han emellanåt kan vara just spänd.

Så om man vänder på det, vad har Bravour som inte Corlensky har? :) Är kluven ill om jag ska fortsätta med Corlensky eller pröva något helt annat.
Hon har en Cartier-avkomma som är ganska medioker och extremt olik Corlenskyavkomman.

Det jag sett av de föl hon fått, även om tyvärr bara två avkommor är i livet är att stofölen blivit rätt nätta och betydligt mindre än hingstfölen som blivit stora med grövre ledgångar. Så även om min Corlesnkavkomma är rätt liten och nätt vill jag passa mig för för stora hingstar då det ligger stort på mödernet.
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Har en avkomma efter Contant Q som jag tycker är super i psyket och väldigt stor,svårt att säga vad det kommer att bli av honom nu då han är född 2011 och den årgången är ju första avkommorna efter Contant Q
set
camaro som föl
set
sista bilden är från isomras då han är runt 1år och3 mån
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Ja det ser ut att vara en rejäl herre:laugh: Har stoet lämnat fler avkommor så du kan jämföra storleken? hur rör han sig?
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

stoet har lämnat
sto född 2004 171 manken
sto 2008 166
sto 2009 ca 165
hingst nu valack och den på bilden ca 160-162 ej mätt
sto född i år och hon föddes 110 hög och inte mätt i daxläget
dom 3 första är höjden vid 3 år
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

tycker han rör sig ganska bra men svårt att säga då han är ganska valpig pga storleken,ingen dressyrhäst men en bra galopp och bra trav tycker jag
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

har pga hans psyke funderat på att betäcka en gång till med Contant Q och hoppas att han lämnar en till med detta psyke för gör han det så är det kanon i mina ögon :)
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Det jag har sett av Bravour så har temperamentet varit väldigt coolt och avspänt.
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Det jag har sett av Bravour så har temperamentet varit väldigt coolt och avspänt.
Kan tänka mig det med honom också då han ser trevlig och harmonisk ut vid dom visningar jag sett honom och väldigt trevlig i boxen när man träffat honom där

har bara träffat en avkomma efter honom och hon verkar trevlig
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Jag är också väldigt intresserad av Contant Q. Har hört att han ska säljas utomlands. Det vore jättetrist. Vill använda honom. När jag har sett honom har han imponerat. Men jag reagerade precis som du, Maria B, på texten från Bruksprovet. Att han inte skulle passa mina ston. Men jag har ändrat mig när jag sett honom IRL.

Jag har en 1-åring E: Bravour, som är ädel, lätt och balanserad. Jag har en känsla av att Bravour inte lämnar lika spända o känsliga hästar som Corlensky, men det är för tidigt att säga än.
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Kan tänka mig att både Contant Q och Bravour kommer att säljas utomlands. Arnold hintade om det redan på en visning för två år sen.
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Ställer mig till övriga i kören och säger Bravour, han har betydligt mer scoop :)
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Det har väl varit ganska klarlagt hela tiden att om det kommer ett bra bud så säljs hästarna. Det har inte ens varit i hintform utan mera som ...så här är det.
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Flera verkar tycka att Bravour är något extra. Jag tittade på en film på honom på Youtube och kände väl kanske inget sådär extra, även om han såg fin ut.

Men om vi tänker såhär då, Contant som jag verkligen är impad av på tävlingar, kanske inte är klockrent till mitt sto eftersom de har lite av samma brister.
Men om vi då tar Corlensky kontra Bravour?
Ena aspekten är att behålla avkomman själv, andra är att sälja. Jag har ingen aning om vilket av det det lutar åt i nuläget.

Men, ett föl efter Corlensky borde väl vara mer lättsålt (bättre pris?) utifrån helsyskonet jag har hemma efter Corlenskys prestationer? Jag tänker själv att man kanske gärna köper ett föl vars helsyskon levererat bra.

Eller ska man satsa på att ta Bravour med liknande linjer, och hoppas på att få en liknande avkomma med coolare temperament? Corlenskyavkomman jag har nu är ingen häst som skulle gå att sälja som hobbyhäst, men det är ju inte heller det hon är avlad till. O andra sidan, skulle nästa föl visa sig bli "talanglöst" så måste det ju gå att sälja till en glad amatör;)

Eller ska jag helt enkelt satsa på nått helt annat, som jag verkligen faller för (som jag gjorde när jag såg Corlensky första gången) men som kanske passar stoet bättre än tex Contant? Men då måste jag ju ha i bakhuvudet att tex Cartier ihop med mitt sto inte blev något vinnande koncept. Eller nu är jag varken ägare eller uppfödare till den avkomman och har därför bara sett den ett par gånger och den verkar trevlig, men är inget utöver det vanliga men kan sägert hoppa skapligt med rätt utbildning.

Hmm vad svårt. Har ju som sagt en till Corlenskyavkomma på G i stoets mage och jag vill väldigt gärna få ett helsyskon till avkomman jag har hemma. Och med den otur vi haft med andra föl så känns det inte som en självklarhet att den lever om fem år. Känns hemskt att tänka så, men det kan hända så mkt skit på vägen. Och kanske borde man ta ytterligare en gång med Corlensky då medan det faktiskt går...
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

På bruksprovet fastnade inte mina blickar på Bravour, men sen visades han på kvalitetsbedömning där jag var funktionär och jag blev väldigt förtjust i honom då. Han betedde sig exemplariskt!
 
Sv: Contant Q eller andra förslag?

Väcker min gamla tråd till liv.

Jag vet fortfarande inte om stoet kommer lånas ut eller om jag ska betäcka henne själv, men för i andra fallet så måste jag ju ha kandidater.

Jag skulle gärna vilja ha lite nya förslag och infallsvinklar. Som jag tidigare sagt så ser Bravour trevlig ut, men jag får inte den där känslan att "det är honom jag vill ha" om ni förstår vad jag menar. Han fastnar liksom inte.

Jag har kollat lite på Cabachon men har är ju såld utomlands så det blir väl svårt. Har kollat lite på Baltimore men vet inte riktigt. Fastnar vid kommentaren "sänkt rygg" vilket stoet också har tendenser till. Vill ha en högställd avkomma som helst inte ska bli överbyggd :) Sen tror jag att jag har en tendens att snöa in för mkt på siffror och kommentarer från ex bruksproven...

Någon som har helt nya förslag? Eller har nått mer att tycka om det som tidigare framkommit i diskussionen?

Mvh Maria
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 538
Senast: Jealle
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 680
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 226
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp