Corgi-tråden!

Lite trådkap,

Min vän, som jag nämnt tidigare i tråden, vill ju köpa Corgi (pembroke), han har stått i valpkö ett bra tag nu, från en uppfödare han väldigt gärna vill köpa valp från. Det har varit rätt lång kö så på två år så har det inte blivit någon valp. Han har nu börjat maila andra kennlar för att få komma dit och titta och prata med dem. En har svarat honom på mail, att hon inte tror att han är rätt köpare till en Corgi, att hon inte tror hundrasen skulle passa honom, så min fråga är, Vad behöver en corgi för att må bra?

Han har alltså tänkt ha en rätt lydig vardagskompis att gå kurser och promenader med. Hans tanke med hunderiet är att komma ut i skog och mark mer, samt träna vardagslydnad ( hunden ska funka med människor och alla miljöer och gärna gå att ha lös). Han är villig att lägga ner tid och träning på detta. Är detta så hima lite så att man inte skulle vilja sälja en hund till honom??

De andra uppfödarna han haft kontakt med, har alltså inte alls kommenterat detta.

Vad har han tänkt sig för kurser? Vad aktiverar han hunden med när kurserna är slut?

Vardagslydnad ser jag nog inte som någon "aktivitet" på så vis. Alltså, alla mina valpar blir ju introducerade till nya miljöer och människor, oavsett ras. Likaså vad gäller inkallning och kunna ha lös. Det är ju främst sådant man sysslar med i hundens unga ålder och sedan fortsätter med kontinuerligt. Men vad gäller mental aktivering så handlar det ju om aktiviteter som går utöver vanlig uppfostran.
 
Vad har han tänkt sig för kurser? Vad aktiverar han hunden med när kurserna är slut?

Vardagslydnad ser jag nog inte som någon "aktivitet" på så vis. Alltså, alla mina valpar blir ju introducerade till nya miljöer och människor, oavsett ras. Likaså vad gäller inkallning och kunna ha lös. Det är ju främst sådant man sysslar med i hundens unga ålder och sedan fortsätter med kontinuerligt. Men vad gäller mental aktivering så handlar det ju om aktiviteter som går utöver vanlig uppfostran.
+ @Henbane ,
Kommer inte ihåg vilken kennel det var, en i Skåne. Det är mest lydnad som känns aktuellt just nu, men han vill vara ute mycket i skogen och är rätt pigg på allt, därav kurser, för han vill se lite vad som är roligt. Men utöver lydnad så tycker han om spår och uppletande. Tror dock att han kommer tycka om lydnadsträning ( kanske inte bara vardagslydnad då, utan faktiskt träna det på klubben och KANSKE starta hunden).

Men eftersom ingen av de andra kennlarna han pratat med tyckt han varit opassande blev han lite förvånad, för han vill att hunden ska ha det bra och vara nöjd hos honom, så om det är så att att pembroke kräver mer än han är villig att ge så får han leta efter annan, passande ras.
 
@YorkWann Du känner förstås din kompis bättre än jag, men min erfarenhet (och viss fördom) när det gäller folk som vill "gå kurs och testa lite" är att de ofta kanske går ett par kurser och inte gör så mycket mera, alternativt fortsätter harva runt på samma nivå utan att kunna erbjuda hunden ökande utmaningar.

Spår och uppletande är ju utmärkta aktiviteter, så om genuint intresse finns för det så ser jag inte att det skulle vara något problem för honom att ha pembroke.
 
@YorkWann eftersom vi inte vet exakt hur din bekant formulerat sig eller vad uppfödaren har för önskemål på sina valpköpare så blir det rena spekulationer, har denne motiverat varför en corgi inte skulle passa din bekant?
Det finns liksom uppfödare åt bägge hållen, de som anser att corgi är en aktiv ras och man ska vara beredd att jobba med den till de på helt motsatt spektrum som tror att hundarna (vuxna individer) skulle fara illa av en joggingtur och anser att de är sällskapshundar PUNKT och så alla där mittemellan. Eftersom det finns lång kö till pemmarna så kan uppfödarna dessutom sålla rätt hårt, att din bekant inte fått en beror inte på att han skulle vara en dålig hundägare men att uppfödare har andra köpare på listan som hamnar snäppet högre upp tex om de vill ställa ut eller tävla med sina hundar så då tar man ju hellre en sån köpare om den är lika vettig då man får meriter på sin uppfödning.
Jag sållade bort rätt många köpare som inte verkade förstå att risken fanns att valparna inte skulle nöja sig med lite skogspromenader och sen var det faktiskt några med självinsikt som sa själva att det nog blir för mycket jobb för dem om de brås på föräldrarna. Nu har jag en väldigt aktiv cardigan tik som parades med en lika aktiv hane så jag kände att det viktigaste var för mig att valpköparna förstod vad de gav sig in på och att de skulle vara beredda att lägga ner det arbete det krävdes för att få en hund som var nöjd med livet.
 
Ni kan absolut ha rätt båda två, men då hon inte formulerade sig om varför han inte skulle vara lämplig, är det svårt att se varför ( och som sagt, om mer erfarna personer av rasen inte tycker han är lämplig, att de kräver mer är han helt med på att fortsätta leta efter annan, lämplig ras :) ).

Sen är det mycket möjligt att han kanske inte fastnar för något annat än lydnaden, och då kanske man ska satsa på en hund mer lämplig för lydnad? ( Han har dock fastnat hårt för pembroken, alla de han träffat har tydligen varit underbara, friska individer ;):D ).
 
Ni kan absolut ha rätt båda två, men då hon inte formulerade sig om varför han inte skulle vara lämplig, är det svårt att se varför ( och som sagt, om mer erfarna personer av rasen inte tycker han är lämplig, att de kräver mer är han helt med på att fortsätta leta efter annan, lämplig ras :) ).

Sen är det mycket möjligt att han kanske inte fastnar för något annat än lydnaden, och då kanske man ska satsa på en hund mer lämplig för lydnad? ( Han har dock fastnat hårt för pembroken, alla de han träffat har tydligen varit underbara, friska individer ;):D ).

Både @Bulldoozer och jag tävlar lydnad med våra. :) Det är ju i grunden en ganska följsam vallhund, så de är absolut lämpade för ändamålet. Men det är skillnad på om man vill träna lite vardagslydnad, eller faktisk tävlingslydnad.
 
Jag skulle säga att cardiganen överlag ses som mer följsamma än pemmar som oftast beskrivs som mer egensinniga. Iallafall de jag pratat med som haft bägge raserna har beskrivit skillnaden så. Sen är det såklart individuellt från hund till hund.
 
Uppdatering från oss då!

För de som missat så fick Nessie sista uppflyttet i startklass i januari :banana:!
Dessutom har hon lyckats få en pinne med husse i agility hoppklass i år så jag hoppas det fortsätter med att fler pinnar börjar trilla in under året.
Vi har varit och provat på hundsim och börjat träna lite rallylydnad också, få se om man testar köra en start där också. Har börjat kika lite på tävlingar i klass 1 lydnad men vi inte riktigt färdiga med alla moment än, vi ska dessutom gå kurs nu i vår i just klass 1 lydnad så efter det så lär vi iallafall testa på att tävla.
Alla valparna verkar växa och ha det bra i sina nya hem :heart.

52609133_10216984217591879_8940025206022340608_n.jpg
 
Lasse och jag börjar sakta men säkert göra oss bekanta med samtliga klass 1-moment. Mycket slipning kvar. Nu måste jag börja få regelbundenhet i lydnadsträningen igen efter vinteruppehållet, han blir galet het och ljudar förskräckligt åtminstone första halvtimmen. :meh: Spår och viltspår håller vi i. Framförgåendet i appellen har vi också påbörjat som moment. Budföringen däremot, herrejösses. Han har verkligen glömt bort allt där så det är bara att börja om från början.

Gibbs är redo för startklass, frågan är bara när. Just nu har vi fullbokat helgerna framöver. MH är han anmäld till, får hoppas att vi kommer med. Anlagsprov i viltspår ska vi också försöka få till i vår, han har ju visat sig vara en riktig stjärna! Väldigt roligt.

Så att'eeeee, ja. Fullt upp, mao.
 
Brukskurs idag. Det är en återkommande grupp vi varit med i sen 2015, så Gibbs har hängt på sen han var liten. Vi börjar alltid med skott-träning och det har gått fint. Tills idag. :( Bestämde mig för att bara ta det lugnt och vara passiv vid bänkarna över planen. Han visar oro efter 3-4 skott. Efter ytterligare några vill han varken ta korv eller leksak. Bestämmer mig för att promenera lite medan de resterande skotten går, vi går bortåt från skotten, han tar lite korv men slutar sen och visar tydligt att han vill därifrån. :down:

Jag packade in hunden i bilen och åkte hemåt istället för att vara med på resten av träningen. Känner mig smått uppgiven vad gäller Gibbs. Short ulna, vek mentalitet och nu skottberörd. Det känns väldigt tråkigt.
 
Idag "genomförde" vi MH med Gibbs. Tyvärr byggde han på sig och avreagerade inte som önskat, så efter skramlet bestämde vi oss för att bryta i samråd med beskrivare och testledare. Vid dumpen blev han så rädd att han skrek till och vi fick runda, runda, runda overallen många gånger innan vi såg att han avreagerat mer ordentligt. Det räckte dock inte, vid skramlet blev han återigen rädd och tog till flykt, han höll sig på flera meters avstånd tills jag helt enkelt fick hämta honom.

Lille skrutt. Jag hade på känn att det kunde bli såhär. Men nu har vi det svart på vitt iaf - han är en osäker individ som har svårt att avreagera. Resten av siffrorna är inte heller att hurra mycket för, inget kampande (bara lite lätt tuggande) och han hade inget intresse för bytet. Vid avståndsleken höll han sig ihärdigt skällande på flera meters avstånd tills jag gick fram och kramade figuranten (som jag tack och lov känner sen innan :D).

Det är så trist att så få corgis testas. Jakten på nästa hund känns nästan omöjlig om jag inte har tur och får låna ut Lasse igen.
 
Idag "genomförde" vi MH med Gibbs. Tyvärr byggde han på sig och avreagerade inte som önskat, så efter skramlet bestämde vi oss för att bryta i samråd med beskrivare och testledare. Vid dumpen blev han så rädd att han skrek till och vi fick runda, runda, runda overallen många gånger innan vi såg att han avreagerat mer ordentligt. Det räckte dock inte, vid skramlet blev han återigen rädd och tog till flykt, han höll sig på flera meters avstånd tills jag helt enkelt fick hämta honom.

Lille skrutt. Jag hade på känn att det kunde bli såhär. Men nu har vi det svart på vitt iaf - han är en osäker individ som har svårt att avreagera. Resten av siffrorna är inte heller att hurra mycket för, inget kampande (bara lite lätt tuggande) och han hade inget intresse för bytet. Vid avståndsleken höll han sig ihärdigt skällande på flera meters avstånd tills jag gick fram och kramade figuranten (som jag tack och lov känner sen innan :D).

Det är så trist att så få corgis testas. Jakten på nästa hund känns nästan omöjlig om jag inte har tur och får låna ut Lasse igen.

Tråkigt att han blev så påverkad. :(
Hur gammal är han nu?

Jag letar efter tikvalp och har väl gjort det från och till i två år men inte hittat något som varit klockrent. Det är svårt att kombinera typ, mentalitet, och linjer jag inte har.
Var lite på G i sommar, men tiken visade sig gå tom...

Fruktansvärt tråkigt att fler inte går MH eller BPH. Och fruktansvärt att vissa uppfödare anser att det inte finns något värde i att testa sina avkommor, för om hunden inte reagerar som önskat så är det valpköparens fel :grin:
 
Idag "genomförde" vi MH med Gibbs. Tyvärr byggde han på sig och avreagerade inte som önskat, så efter skramlet bestämde vi oss för att bryta i samråd med beskrivare och testledare. Vid dumpen blev han så rädd att han skrek till och vi fick runda, runda, runda overallen många gånger innan vi såg att han avreagerat mer ordentligt. Det räckte dock inte, vid skramlet blev han återigen rädd och tog till flykt, han höll sig på flera meters avstånd tills jag helt enkelt fick hämta honom.

Lille skrutt. Jag hade på känn att det kunde bli såhär. Men nu har vi det svart på vitt iaf - han är en osäker individ som har svårt att avreagera. Resten av siffrorna är inte heller att hurra mycket för, inget kampande (bara lite lätt tuggande) och han hade inget intresse för bytet. Vid avståndsleken höll han sig ihärdigt skällande på flera meters avstånd tills jag gick fram och kramade figuranten (som jag tack och lov känner sen innan :D).

Det är så trist att så få corgis testas. Jakten på nästa hund känns nästan omöjlig om jag inte har tur och får låna ut Lasse igen.

Men samma uppfödare som Lasse då? Hem har ju bra sunda hundar och vet vad hen gör. Även om de inte går MH.
 
Jag velar också angående hund nummer fyra som är några år bort, det verkar vara svårt att hitta corgi som uppfyller alla önskemål man har och mas är också rätt spretigt men där röntgas, ögonlyses och även BPH/MH på en större del känns det som.

Väldigt tråkigt med Gibbs, jag vet att du hade så stora förhoppningar på honom @Fruentimber.

Nesssie har hunnit få en pinne i agility förra veckan och två kvalificerade resultat i rallylydnad som vi debuterade i i helgen. På söndag ska hon tävla agility med husse igen, jag tänkte tävla lydnad på lördagen men efter lite funderande så strök jag oss då jag ska vara tävlingsledare i två klasser och känner att det inte blir riktigt sjysst mot henne att försöka klämma in en start mitt i om jag har mycket annat att tänka på. Blir första tävlingen för mig där jag ska vara TL så risken är att jag inte ger henne det fokus som behövs.

58751592_10217406460387685_7010019447553392640_n.jpg
 
Tråkigt att han blev så påverkad. :(
Hur gammal är han nu?

Jag letar efter tikvalp och har väl gjort det från och till i två år men inte hittat något som varit klockrent. Det är svårt att kombinera typ, mentalitet, och linjer jag inte har.
Var lite på G i sommar, men tiken visade sig gå tom...

Fruktansvärt tråkigt att fler inte går MH eller BPH. Och fruktansvärt att vissa uppfödare anser att det inte finns något värde i att testa sina avkommor, för om hunden inte reagerar som önskat så är det valpköparens fel :grin:

Han är runt 18 månader gammal nu.
Har också funderat på egen tikvalp men som sagt, det ska ju stämma kombinationsmässigt. Sen är jag ju inte tok-lockad över tanken med två fertila hanar och en fertil tik. :D Är du sugen på att använda några av dina egna hanar i framtiden alltså?

Ja, det är riktigt trist. Framför allt är det trist för rasen, men också den "dåliga" reklam som blir för raserna. Alltfler får upp ögonen för BPH/MH och vikten av att hundarna testas, och i så många andra raser är ju det kutym och uppmuntras. Då blir det svårt att förklara varför hundarna i vår ras testas i så liten utsträckning. Och diskussionerna som blir, ja jösses... :banghead:
 
Glömde ju!

Gibbs har även varit ute i tävlingssvängen för första gången, med en första start i startklass, lydnad. :) Och vilken start sen! 167,5 poäng och en tredjeplacering. Han är så annorlunda att träna och tävla i jämförelse med Lasse. Så försiktig och eftertänksam. Han hamnar lite på efterkälken och lite retliga dubbelkommandon på ett par ställen, men annars skötte han sig så fint!

29254
 
Fortsätter väl uppdatera. :) Vet att @Bulldoozer också har trevliga resultat att redovisa!

Gibbs och jag har tävlat i lydnad igen. Startklass, dubbla starter, hos Vadstena BK i deras årliga Sharpman Cup. Första starten - 181,5 poäng och KLASSVINST! Andra starten, trött hund som skippade hoppet, resulterade i 155 poäng. Det räckte dock till att ro hem förstaplatsen i Sharpman Cup 2019! Kändes fantastiskt roligt att få representera rasen som dubbla vinnare. Folk tyckte det var väldigt roligt att se honom.

Dagen efter ställde vi ut, slätt excellent för en lite snål domare men Gibbs skötte sig suveränt hela dagen trots hans ovana så jag kan inte vara annat än nöjd.

I höst satsar vi på sista uppflyttet för Gibbs del så att vi får titeln, sen ska jag försöka starta båda killarna i klass 1. :) Apellspår ska väl också försöka bli av. En del utställningar nu under sommaren.

Vad har ni för sommarplaner? :)

30964
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp