Corona priser?!

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan!

Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?!

Jag letar efter en helt vanlig hobby häst som jag ska rida ut på, rida lite lätt dressyr och kanske hoppa lite små kryss på 50 cm. Alla raser godkända förutom travare.
När jag började kolla i mars/april låg en sådan häst på till exempel hästnet oftast mellan 45-60 000 beroende på ålder, kön och utbildning.
Men nu ligger en sådan häst på mellan 70 - 110 000! Till och med importerna har börjat öka i pris rejält.
Jag hade som max tänk betala 55 000 kr för min nya häst. Jag betalade sist 49 000 kr för en riktigt snygg och genom trygg häst på 6 år. Fanns massor av bra hästar i de priset då för tre år sedan och även nu i vintras/tidig vår.
Jag vet att 55 000 är lite pengar i köp men behöver verkligen inget flashigt eller med superbra gångarter. Utan en vanlig allround som ska vara snäll och trevlig.

Jag trodde att hästarna skulle sänkas i pris på grund av att många blev permitterade, förlorade sina jobb men som med hundarna, katterna så har priserna höjts istället.
De pratas ju om att hästarna börjat ta slut överallt. Hur kan det komma sig?

Tror ni att priserna kommer sjunka sedan till hösten när hästarna ska in från betena eller vad tror ni?
 
Utifrån din beskrivning så tycker jag att en häst beroende på ålder och utbildning lätt är värd 70 - 100 000 kr.

Jag har inte sagt de inte är värda det med den hästen jag letar efter kostade inte det innan Corona kom.
Utan då fanns de flera stycken för lägre summor.
Så hästar samma som hundar har ökat i pris.
 
Jag har inte haft koll på marknaden nu men har hört att det är säljarens marknad, dvs färre hästar till salu i relation till antal köpare. Då stiger ju priserna.
Det kan ju också vara så att hästarna i just det allra billigaste läget är färre.
 
Jag köpte en sån häst du beskriver för 70' tidigare i år. Dessutom import. Möjligen är det så att priserna stigit något men jag tycker det varit svårt länge att hitta en vettig hobbyhäst utan diverse konstigheter för under den summan. Annonseras de ut för mindre är de antingen för gamla, fd tävlingsponnyer, har skadehistorik, knappt insuttna, eller har diverse olater för sig.
 
Just nu är det säljarens marknad. Jag har fått sålt hästar snabbt utan att ens ha annonserat ut någon. Det dyker upp köpare av sig själv.
Det är nog både ökad efterfrågan och brist på hästar som gör det. Det har varit en del saker under åren som gjort att folk dragit sig för att betäcka. Insatta har varnat för att det skulle bli brist på hästar både svenska och importer just för att betäckningssiffrorna har gått ner.
Som marknaden ser ut är det inte säkert att priset sjunker till hösten, för man har helt enkelt redan blivit av med de hästar som varit "för mycket".
Möjligen att det kan bli en coronaeffekt för de som gjort ogenomtänkta köp och tröttnar till vintern. Precis som man är rädd för på hundsidan.
 
Alltså vad händer i Sverige just nu.. Hästarna säljs ju utan att man ens får kolla på dem!
Skrivit på fem annonser nu och hästarna hinner inte ens vara ute på annons två timmar innan de är sålda!?
Köper alla via telefon nu eller? 😔

Hade gärna åkt och kollat, provridit men verkar inte gå i dagens marknad :confused:
 
Alltså vad händer i Sverige just nu.. Hästarna säljs ju utan att man ens får kolla på dem!
Skrivit på fem annonser nu och hästarna hinner inte ens vara ute på annons två timmar innan de är sålda!?
Köper alla via telefon nu eller? 😔

Hade gärna åkt och kollat, provridit men verkar inte gå i dagens marknad :confused:

Så upplevde jag dock att det var i höstas också när jag letade häst, innan covid-19. Kanske berodde det på att jag letade häst i den lägre prisklassen (under 40'), men det var mer regel än undantag att det redan hört av sig mängder av folk på annonser som bara legat ute några timmar.
 
Så upplevde jag dock att det var i höstas också när jag letade häst, innan covid-19. Kanske berodde det på att jag letade häst i den lägre prisklassen (under 40'), men det var mer regel än undantag att det redan hört av sig mängder av folk på annonser som bara legat ute några timmar.

Ja det är mycket möjligt 😊. Men blev bara så förvånad då jag ändå ringt på hästar som kostar 50-65 000.
Men trodde iallafall folk provred 😅😞.
 
Jag har kollat priser hela våren och har inte sett friska sådana hästar du beskriver för priset du beskrev du hittade i våras. Kan du ha råkat kolla en kort period?

Jag kollade nyss för att se om det stigit sen i vår men nej det ligger kvar kring 80 - 120 000 kr för en bussig, frisk allroundkompis. Ponny kan man hitta aningens lägre.
 
Hmm alltså de 4 jag svarat på har alla legat på mellan 50-60 000 och de blir ju sålda som smör i solsken. Senast idag kom de ut två stycken sådana annonser.
Nej jag har kollat med jämna mellanrum sedan februari och sett fler såna annonser. Sen kan jag ju inte lova de är friska men står det i annonserna.
 
När jag köpte förra hästen så kollade jag på hästar under 100' och visserligen fanns det såna ute meeen ute på provridningarna visade sig att den hade lösa benbitar en annan hade cushing osv osv. Den med lösa benbitar hade jag ev. kunnat chansa på då den ändå var snäll och trevlig och läromästare om det inte var så att tjejerna som visade den även samtidigt red en klart halt häst på volten och slog ifrån sig när jag påpekade det.
Hittade till sist en import för 65' som var grön och efter i utbildningen och var väl typ allround.
Bara för att man ser en hel del annonser på billigare hästar så betyder det inte att de är bra, utan det brukar krypa fram sen varför de är billiga.. Jag tror det kan vara svårt att hitta en vettig häst för under 55' om jag ska vara ärlig, kanske om du kollar på kallblod, fullblod eller en häst precis över ponnymåttet. Sen kan man såklart ha en himla tur!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 875
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 684
Senast: Marita73
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 164
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 244
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp