Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade inte rest till Asien med en bebis, aldrig. Hade inte kunnat förlåta mig själv om något hände. För egen del är jag inte så orolig, skulle jag bli smittad så lär jag ju klara det (ung, frisk, vältränad) men det hade känts jävligt tradigt med tanke på att svensk sjukvård brakat ihop totalt och jag vill helst inte bli sjuk.
 
Jag hade inte rest till Asien med en bebis, aldrig. Hade inte kunnat förlåta mig själv om något hände. För egen del är jag inte så orolig, skulle jag bli smittad så lär jag ju klara det (ung, frisk, vältränad) men det hade känts jävligt tradigt med tanke på att svensk sjukvård brakat ihop totalt och jag vill helst inte bli sjuk.
Vi ska inte till Asien, vi ska till Centraleuropa. Men jag är mer rädd för alla som flyger från Kina eller Asien. Kryllar ju av turister från Kina osv.
 
Vi ska inte till Asien, vi ska till Centraleuropa. Men jag är mer rädd för alla som flyger från Kina eller Asien. Kryllar ju av turister från Kina osv.

Ok då hade jag nog inte varit lika orolig. Iofs är ju spädbarn mer utsatta. Nä jag hade nog faktiskt inte åkt med en bebis oavsett var. Jag hade avvaktat för att se hur det sprider sig och tills myndigheter vet mer om hur farligt (eller ofarligt) viruset är.
 
Ok då hade jag nog inte varit lika orolig. Iofs är ju spädbarn mer utsatta. Nä jag hade nog faktiskt inte åkt med en bebis oavsett var. Jag hade avvaktat för att se hur det sprider sig och tills myndigheter vet mer om hur farligt (eller ofarligt) viruset är.
Nej precis så jag känner. Känns otroligt läskigt att riskera bebisens hälsa men samtidigt har vi två veckor på oss att bestämma oss så hoppas dom får bättre koll på viruset innan dess.
 
Nej precis så jag känner. Känns otroligt läskigt att riskera bebisens hälsa men samtidigt har vi två veckor på oss att bestämma oss så hoppas dom får bättre koll på viruset innan dess.

Ja mycket kan ju faktiskt hända på två veckor. Jag hade som sagt avvaktat och hade det inte känts bra, då hade jag ställt in. Man kan alltid resa vid ett annat tillfälle :)
 
Jag är inte direkt orolig, inte för att bli smittad själv iaf, men inte heller oberörd utan följer utvecklingen lite på håll. Men jag har respekt för virus och deras förmåga att mutera och anpassa sig snabbare än oss (så även när det gäller bakterier - antibiotikaresistens är inget skämt, det är något som jag faktiskt kan känna oro för..).

Däremot känner jag en viss oro över hur sånt hanteras av folk i allmänhet, vad som kan följa med deras eventuella reaktioner. Rädda människor blir lätt farliga människor och ingenting gott kommer ur panik.
 
Inte så orolig i dagsläget. Skulle det komma hit skulle jag bli mer orolig, pga mitt immunförsvar.
Tacksam också att sonen inte är spädbarn längre.

Skulle dock tänka mig för att flyga med en liten, oavsett var. Vi flög första gången när sonen hade fått sitt mpr-vaccin. Sen finns det ju dom som flyger med små, men personligen hade jag inte gjort det "i onödan".
 
Mja, orolig är fel ord. Jag vill själv inte bli smittad då jag är lite rädd att det ställer till med pannkaka för mig men det är ingenting jag går och oroar mig för idag. Resa med bebis vetefan om jag hade gjort men det har inte varit något jag ägnat mig åt och känt behov av ändå. Prata med BVC och se om de kan komma med några tankar?
 
För en frisk människa är ju dethär ingen katastrof. Jag tycker det är mer obehagligt med folk som blir hysteriskt rädda.


Enligt vad jag hört (med betoning på hört) så är det ingen "frisk" person som dött av detta utan de som avlidit har varit sjuka eller multisjuka på annat sett redan innan. Enligt rapporternar är det hundratals människor som insjuknat men "bara" ett tjugotal som avlidit. Det innebär att viruset i dagsläget inte innebär någon större fara för gemene man så länge man inte redan har någon försvagande sjukdom. Hade jag haft en resa bokad till Kina hade jag därmed inte varit rädd för min egen skull utan mer rädd för vilken skada jag skulle kunna orsaka andra om jag råkade ta med mig viruset hem igen. Det är detta jag tycker är lite problematiskt. Folk tänker bara på sig själva och om de bedömmer risken för att själva drabbas som liten så åker de ändå, vilket indirekt gör att de ökar risken för att sprida viruset med möjliga dödsfall som följd om det får fästa hos någon som inte har samma immunförsvar.

Det är lite mer komplicerat än så. De hittills drabbade har vad ag förstår varit i åldrar 50+, och de flesta har haft annan sjukdom utöver. Men, yngre och friskare människor har fått viruset, med milda typ förkylningssymptom men de har då varit effektiva smittspridare. Och detta är ett virus som kan mutera snabbt, precis som alla influensavirus.
Såg att en forskare uttryckte det så här: Till och med Ebolaviruset är mer hanterbart, för det är ett virus vetenskapen vet och kan mycket om. Detta virus som nu sprider sig, har vi inte sett förut. Ingen kan riktigt säga hur farligt eller ofarligt det är."
 
Det är lite mer komplicerat än så. De hittills drabbade har vad ag förstår varit i åldrar 50+, och de flesta har haft annan sjukdom utöver. Men, yngre och friskare människor har fått viruset, med milda typ förkylningssymptom men de har då varit effektiva smittspridare. Och detta är ett virus som kan mutera snabbt, precis som alla influensavirus.
Såg att en forskare uttryckte det så här: Till och med Ebolaviruset är mer hanterbart, för det är ett virus vetenskapen vet och kan mycket om. Detta virus som nu sprider sig, har vi inte sett förut. Ingen kan riktigt säga hur farligt eller ofarligt det är."
Precis. Med tanke på att det kan mutera snabbt och man inte ens hunnit studera viruset ännu och inte ens vet säkert varifrån det kommer mer än att det förmodligen kommit från ormar, så blir jag lite skärrad av hur ignorant folk är när det gäller virus i dagens tider. Inte undra på att dom sprids så fort...😪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 238
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 301
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp