Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
41 döda på ca 1000 smittade än så länge.
Enligt en bekant som är mer påläst på detta så kan man inte riktigt titta på siffrorna på det sättet. Detta för att det tar tid att dö helt enkelt. Citerat från hennes inlägg på FB:

Det beror hur man räknar. Tar man antalet smittade med antalet döda får du 4%. Tar du bort de nydligen smittade och räknar på att det tar runt 8 dagar från symptom till död som är första smittade till första dödsfallet får du 25 % dödlighet. Tittar du på de första smittade och hur det gick för dem vilket är de mest tillförlitliga siffrorna är dödligheten 15 %. Allt beror på vilket svar man vill ha. Men vi är illa ute om det inte stoppas

Hon la sedan till att det är alldeles för tidigt för att ge några riktiga siffror på detta. Det kan ju vara så att bara nedsatta blev smittade i början och att viruset fick högre virilitet efter det eller något sådant. Svårt att sia om ett virus som vi inte har stött på innan.

Med detta sagt. Jag hade absolut inte åkt med en bebis. Varför ska den ens med? Den kommer garanterat ha absolut noll utbyte av resan, och i även om ni inte blir smittade så är inte en flygresa speciellt trevlig. Sist jag reste så hade alla bebisar på planet fullkomlig panik från att de satte sig tills att de kom ut. Det är högljutt, mkt folk och tryckförändringar.
 
Enligt en bekant som är mer påläst på detta så kan man inte riktigt titta på siffrorna på det sättet. Detta för att det tar tid att dö helt enkelt. Citerat från hennes inlägg på FB:



Hon la sedan till att det är alldeles för tidigt för att ge några riktiga siffror på detta. Det kan ju vara så att bara nedsatta blev smittade i början och att viruset fick högre virilitet efter det eller något sådant. Svårt att sia om ett virus som vi inte har stött på innan.

Med detta sagt. Jag hade absolut inte åkt med en bebis. Varför ska den ens med? Den kommer garanterat ha absolut noll utbyte av resan, och i även om ni inte blir smittade så är inte en flygresa speciellt trevlig. Sist jag reste så hade alla bebisar på planet fullkomlig panik från att de satte sig tills att de kom ut. Det är högljutt, mkt folk och tryckförändringar.
Jag ammar så jag kan inte åka utan bebisen. Men vi kommer nog bila ner istället. Du har helt rätt i det du skriver i sista stycket
 
Nu har en läkare avlidit pga smitta av en patient. 15 sjukvårdare har smittats hittills enligt nyheterna.
 
DN skriver ”På lördagen kom dessutom besked om att ytterligare ett sjukhus, med 1.300 sängar, har börjat byggas och ska vara klart 3 februari, enligt Folkets Dagblad.
Det går förstås inte att värdera sanningshalten i det, eller att veta något om huruvida det sjukhuset varit under byggande under lång tid. Men det är oerhörda siffror. Vi krystar inte fram 1300 vårdplatser på någon vecka eller två, ens i ett katastrof-/krigsscenario.
 
Nej, inte orolig trots att jag är i riskgruppen (försvagat immunförsvar). Men trots alla katastroflarm att sjukvården fått ett totalt sammanbrott så får man skilja på primärvården/akuten och beredskapen för ett utbrott av sjukdomar som coronaviruset.

Som en del redan sagt så är du relativt ung och frisk så är corona inte dödligt, däremot anser jag att man har en skyldighet att vaccinera sig, eftersom hela vaccinskyddet är beroende på den sk 'herd immunity' (inget vaccin skyddar till 100% men får då inte fäste). Visst du som ung frisk person överlever, men för de i riskgruppen så finns det större risk att den är dödlig om de drabbas.

Dessutom, om man jämför med pest (mellan 2010 och 2015 så drabbades 3,248 människor av pest och med 584 dödsfall) och pest rapporteras varje år över hela världen. Bland de länder som årligen får pestutbrott återfinner man Indien, Kina, Madagaskar, Mongoliet och Ryssland. Men det finns få som tvekar att åka till länder med pest. Kina isolerade så sent som 2017 en stad pga pestutbrott.

För mig är det en betydligt större oro att svenskar som åker till länder med malaria inte vaccinerar sig eller struntar i att fullfölja kuren. Det har resulterat (inte bara att svenskar struntar i det) att det nu finns resistent malaria. Antalet dödsfall i malaria och spridningen är mångdubbelt mer än corona någonsin kommer att komma upp till om den inte muteras rejält och smittade sätter sig och flyger över hela världen. Och liksom med corona är det svaga människor med dåligt immunförsvar som är riskgruppen. Särskilt som malaria alltid finns kvar i kroppen och kan bryta ut igen om hälsan försvagas. Vet inte hur många här som har haft malaria men det är inte en trevlig sjukdom att ha.

Sista inhemska fallet av malaria var faktiskt så sent som 1933 - även om det kallades frossan mm. I takt med klimatförändringar och ett varmare Sverige finns det risk att sjukdomar som malaria, dengue feber mm kan återkomma och introduceras och är de resistenta, då är vi ganska körda. Även om vårt välstånd, livsstil och sjukvård är sådan att svenskar inte kommer att drabbas på samma sätt som i fattigare länder.
 
Om jag läste rätt i aftonbladet så finns det inget vacc mot detta än.

Nä och ska de göra ngt blir det väl lika hafsigt som den mot svininfluensa. Jag kommer vägra, min dotter ska inte heller få ta det. Jag vet att det är viktigt för att skydda de som är svagare, men som sagt en närstående till mig fick permanenta hjärnskador av svininfluensa-vaccinet, jag vägrar ta den risken med varken mig själv eller mitt barn.
 
DN skriver ”På lördagen kom dessutom besked om att ytterligare ett sjukhus, med 1.300 sängar, har börjat byggas och ska vara klart 3 februari, enligt Folkets Dagblad.
Det går förstås inte att värdera sanningshalten i det, eller att veta något om huruvida det sjukhuset varit under byggande under lång tid. Men det är oerhörda siffror. Vi krystar inte fram 1300 vårdplatser på någon vecka eller två, ens i ett katastrof-/krigsscenario.
I denna video sägs att ett sjukhus byggdes på en vecka under SARS-utbrottet 2003.
Detta sjukhus beräknas vara klart på 10 dagar.
 
DN skriver ”På lördagen kom dessutom besked om att ytterligare ett sjukhus, med 1.300 sängar, har börjat byggas och ska vara klart 3 februari, enligt Folkets Dagblad.
Det går förstås inte att värdera sanningshalten i det, eller att veta något om huruvida det sjukhuset varit under byggande under lång tid. Men det är oerhörda siffror. Vi krystar inte fram 1300 vårdplatser på någon vecka eller två, ens i ett katastrof-/krigsscenario.

Det är väl färdiga moduler?

Har man tillräckligt många som arbetar under tillräckligt dåliga förhållanden så går det säkert. Jag är inte alls förvånad, det är Kina.
 
Nä och ska de göra ngt blir det väl lika hafsigt som den mot svininfluensa. Jag kommer vägra, min dotter ska inte heller få ta det. Jag vet att det är viktigt för att skydda de som är svagare, men som sagt en närstående till mig fick permanenta hjärnskador av svininfluensa-vaccinet, jag vägrar ta den risken med varken mig själv eller mitt barn.
Jag har aldrig vacc mig och kommer aldrig göra det heller,har aldrig haft någon av flunsorna trots att hela familjen o halva vänkretsen varit ordentligt sjuka.
Tack o lov!
 
Jag har aldrig vacc mig och kommer aldrig göra det heller,har aldrig haft någon av flunsorna trots att hela familjen o halva vänkretsen varit ordentligt sjuka.
Tack o lov!
Även om du inte har blivit sjuk så kan du vara smittbärare av olika virus. Och i Min mening ganska oansvarigt och självisk handling om du inte har ett försvagat immunförsvar. Det enda försvar jag tycker det fins för att inte vaccinera sig är om man har medicinska skäl att inte vaccinera sig.
 
Även om du inte har blivit sjuk så kan du vara smittbärare av olika virus. Och i Min mening ganska oansvarigt och självisk handling om du inte har ett försvagat immunförsvar. Det enda försvar jag tycker det fins för att inte vaccinera sig är om man har medicinska skäl att inte vaccinera sig.
Du blir inte mindre smittbärare för att du vacc dig eller jo beroende på vilken smitta det är och för just detta i tråden finns INGET vacc.
Jag tillhör heller inte någon riskgrupp.
Du blir bara lite mindre sjuk om du har tur.
Och så vitt jag vet har jag aldrig smittat någon heller,det är i alla fall ingen som beskyllt mig för det.
 
Senast ändrad:
Även om du inte har blivit sjuk så kan du vara smittbärare av olika virus. Och i Min mening ganska oansvarigt och självisk handling om du inte har ett försvagat immunförsvar. Det enda försvar jag tycker det fins för att inte vaccinera sig är om man har medicinska skäl att inte vaccinera sig.
Vilka vaccinationer syftar du på då?
 
Du blir inte mindre smittbärare för att du vacc dig.Du blir bara lite mindre sjuk om du har tur.
Och så vitt jag vet har jag aldrig smittat någon heller,det är i alla fall ingen som beskyllt mig för det.
Om du går genom ett rum som en smittbärare och någon går igen rummet 5 timmar senare och blir sjuk, hur ska de koppla det till dig? Så är det med tex Mässlingen.
 
Det är väl färdiga moduler?

Har man tillräckligt många som arbetar under tillräckligt dåliga förhållanden så går det säkert. Jag är inte alls förvånad, det är Kina.

Eller så ser man det som extremt prioriterat att fixa iordning Sjukhus/vårdplatser och får fram tillräckligt många arbetare (rent av frivilliga kanske?) i Sverige skulle man ju tex kunna kalla in hemvärn/militär för att bistå. Under ledning av ”riktig” byggpersonal hade de säkert kunnat vara en resurs.
 
Enligt en bekant som är mer påläst på detta så kan man inte riktigt titta på siffrorna på det sättet. Detta för att det tar tid att dö helt enkelt. Citerat från hennes inlägg på FB:



Hon la sedan till att det är alldeles för tidigt för att ge några riktiga siffror på detta. Det kan ju vara så att bara nedsatta blev smittade i början och att viruset fick högre virilitet efter det eller något sådant. Svårt att sia om ett virus som vi inte har stött på innan.

Med detta sagt. Jag hade absolut inte åkt med en bebis. Varför ska den ens med? Den kommer garanterat ha absolut noll utbyte av resan, och i även om ni inte blir smittade så är inte en flygresa speciellt trevlig. Sist jag reste så hade alla bebisar på planet fullkomlig panik från att de satte sig tills att de kom ut. Det är högljutt, mkt folk och tryckförändringar.
OT men när vi flög med sonen i höstas så var det flertalet (späd)barn med på flyget. Knappt nån av dom skrek och när det var så var det inte i någon panik utan vanligt hunger tex.
Vår son satt och log och kollade ut med stort intresse under start (då 18 månader).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 369
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp